Toon posts:

VPN met PDA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met de volgende issue:
Ik wil een VPN opzetten naar een Zyxel Prestige 652H met een PDA waar Windows Mobile 2003 op draait.
De standaard VPN Client die op de PDA draait heeft zeer beperkte instellingsmogelijkheden
-Keuze tussen Ipsec of PPTP
-IP adres van de VPN Server
-Preshared key of certificate
-Gebruikersnaam/wachtwoord/domein
-IP instellingen van netwerk achter de router

De Zyxel vraagt naar:
-Local ID/Peer ID
-VPN Protocol
-Encryption Algorithm
-Authentication Algorithm
(Phase1)
-Negotiation Mode
-Pre-Shared Key
-Encryption Algorithm
-SA Life Time
-Key Group
(Phase2)
-Active Protocol
-Encryption Algorithm
-SA Life Time
-Encapsulation
-Perfect Forward Secrecy

Ik heb het dus niet voor elkaar gekregen, er wordt wel een poging gedaan te connecten maar de Zyxel dropt de connectie na phase 1.
Mijn vermoeden is dat de beperkte instellingsmogelijkheden van de default VPN Client op de PDA daar de oorzaak van zijn.

Voor de thuiswerkers hier die via hun Windows pc-tje het netwerk op willen gebruik ik The GreenBow VPN Client software waar ik dat allemaal netjes in kan stellen en dat werkt perfect.
Ik dacht, misschien is het mogelijk om die client software ook op de PDA te installeren, maar heb inmiddels begrepen dat software voor een Windows mobile apparaatje daar speciaal voor geschikt moet zijn.
Die vlieger ging niet op.

Wat nu?
Hoe hebben de mensen die ervaring hebben met het opzetten van VPN's met een PDA het aangepakt?
-Is er 3d party software voor de PDA die dit op kan lossen?
-Moet ik naar andere hardware gaan kijken omdat de Zyxel hier niet geschikt voor is? (dit is overigens wel een optie aangezien we door een bedrijfssplitsing een nieuw netwerk op gaan zetten, dus ook nieuwe hard- en software aan gaan schaffen. Maar dacht uit gemaks overwegingen dezelfde hard- en software voor VPN te gebruiken die in de huidige situatie aanwezig is.)

Het achterliggend doel is dat management en directie die voorzien gaan worden van PDA's op elke locatie Outlook kunnen syncen (mail, agenda, tasks) en eventueel ook via de terminal client op de terminal server in kunnen loggen.
En daarnaast moet deze club ook vanuit huis met de reguliere pc via VPN op de Terminal Server kunnen belanden. Wat op dit moment geen issue is omdat dat in de huidige situatie al werkt.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:50
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 12:33:
-Is er 3d party software voor de PDA die dit op kan lossen?
Ik heb in het verleden geexperimenteerd met Movian VPN en dat werkte best heel aardig. Beter dan de standaard VPN client in elk geval. URL: http://www.certicom.com/index.php?action=product,mvpn
Daar kun je een eval-versie downloaden.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 12:33:
Het achterliggend doel is dat management en directie die voorzien gaan worden van PDA's op elke locatie Outlook kunnen syncen (mail, agenda, tasks) en eventueel ook via de terminal client op de terminal server in kunnen loggen.
Voor die Terminal client: moet je eigenlijk niet willen, klein crappy beeld wat veel te onhandig werkt.
Bovendien kun je die volgens mij ook niet voorconfigureren voor enkel een applicatie.

Voor agenda, mail en tasks zou ik Server ActiveSync gebruiken over SSL.
Dat ontlast je VPN al.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Zo uit mijn hoofd kun je dacht ik alleen fatsoenlijk een PPTP verbinding opzetten met de WM2003. Dat lukt overigens verder wel goed. Kun je ook een PPTP toelaten op je Zyxel Router? (Lijkt me wel.) Dan zit je verder niet met certificaten/preshared keys etc. Minder veilig overigens, dat wel. Of werken via SSL dat werkt ism Outlook 2003 toch ook prima. (En veilig)

Maar is een Blackberry niet veel handiger voor deze toepassing? Wij hebben ook een test gedaan met een PDA ism een GPRS telefoon. Niet echt handig zo is gebleken. Veel instellingen, moeilijk voor een leek, vaak problemen met de verbinding, korte gebruikstijd van de PDA etc etc.

Een Blackberry werkt echt veeeeel prettiger voor de normale gebruiker. Het werkt echt super. Tot twee weken on-line, zonder te laden, push mail etc. Files is minder overigens. (PDF, Word etc) En natuurlijk geen terminal client maar gebruik je dat is de vraag...

Wil je echt met de PDA werken dan kun je inderdaad kiezen voor een extra VPN client. Kost ook nog redelijk wat dacht ik.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2005 14:35 ]