[Essent] Hoge spanning op het CAI systeem?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.051 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-12 15:27
Hallo allemaal,

Gister wou ik even een CAI kabeltje omwisselen zodat ik mijn TV kaart kon gebruiken, drukte de stekker om, en zag een kleine flits!
Dat moet toch helemaal niet kunnen?
Er staat toch een lage tot geen spanning op het kabel net?
Ik heb een paar jaar terug toen we nog internet via de kabel hadden (Demos 1 systeem) zelfs wel een een lichte korte schok gehad van het kabel stekkertje.
Kan ik Essent bellen om dit op te lossen zonder dat dit kosten voor mij met zich mee brengt?

Ow ja, mijn PC is geaard aangesloten.

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Verwijderd

Dan heb je waarschijnlijk kortsluiting (mantel komt tegen de binnenkant aan). Er staat spanning op, dat kan inderdaad een vonkje geven. Als je de mantel en de binnenkant tegelijk vast hebt, voel je dat ook wel een beetje... Ik weet niet precies hoeveel V het is, gok een volt of 24.
Henkie-Jan schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 11:43:
Hallo allemaal,

Gister wou ik even een CAI kabeltje omwisselen zodat ik mijn TV kaart kon gebruiken, drukte de stekker om, en zag een kleine flits!
Dat moet toch helemaal niet kunnen?
Er staat toch een lage tot geen spanning op het kabel net?
Ik heb een paar jaar terug toen we nog internet via de kabel hadden (Demos 1 systeem) zelfs wel een een lichte korte schok gehad van het kabel stekkertje.
Kan ik Essent bellen om dit op te lossen zonder dat dit kosten voor mij met zich mee brengt?

• Henkie-Jan
Ok, dan moet tzt eens ff alle kabels bij langs gaan 8)7
Wordt het beels vast ook beter ;)

Verwijderd

Henkie-Jan schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 11:47:
Ok, dan moet tzt eens ff alle kabels bij langs gaan 8)7
Wordt het beels vast ook beter ;)
Heb je ook nog een slecht beeld? Dan weet ik wel zeker dat er ergens iets mis is met je kabel :) Succes!

• Henkie-Jan
Nou ja slecht beeld, vond het zelf wel aaardig voor een TV kaart, maar kan blijkbaar beter.
Ik heb een metalen splitter, daar zou toch niet aan liggen denk ik?

Verwijderd

Henkie-Jan schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 11:53:
Nou ja slecht beeld, vond ht zelf wel aaardig voor een TV kaart, maar kan blijkbaar beter.
Ik heb een metalen splitter, daar zou toch niet aan liggen denk ik?
Nee, dat lijkt me niet. Meestal is er iets mis met de stekker, dat het daar niet goed gescheiden is. Zelf ook ervaring mee :) Sluit dus de stekkers even opnieuw aan.

/Edit: als je zelfgemaakte stekkers hebt natuurlijk :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2005 11:55 ]

• Henkie-Jan
Zou het hier ook door kunnen komen dat mijn vorige mobo een beetje gaar is geworden?

Verwijderd

Henkie-Jan schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 11:57:
Zou het hier ook door kunnen komen dat mijn vorige mobo een beetje gaar is geworden?
Dat kan legio redenen hebben... Ik kijk even in mijn glazen bol... Nee, volgens mij niet B)

• Henkie-Jan
Ja, sorry :)
Ik bedoelde of statish electriciteit van de CAI effect kan hebben op op het moederbord of de TV kaart, oftewel dat hij daardoor stuk kan gaan :)

Edit/ @boland heb je een glazen bol met een Essent CAI aansluiting? :D

[ Voor 20% gewijzigd door Henkie-Jan op 07-10-2005 12:05 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:42
Maare... zit je pc wel in een geaard stopcontact?
Anders gaat ie zich nu aarden via die CAI en daar zou het ook wel eens aan kunnen liggen.

Punctuality is the politeness of kings

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:18

Lordy79

Vastberaden

Ik heb altijd begrepen dat er 80 Volt op de CAI staat. Da's niet dodelijk, maar ook niet prettig. En zeker niet fijn voor computerapparatuur natuurlijk.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• icefire1971
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-03-2024
dreamscape schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 12:02:
Anders gaat ie zich nu aarden via die CAI en daar zou het ook wel eens aan kunnen liggen.
Ik denk dat dit de meest logische verklaring is. Als mijn niet geaarde pc met tv-kaart aan staat, dan krijg ik als ik met de kabels bij tv en video speel een flinke tik. Als de pc uit staat dan kan ik met de blote handen wel de kabel aanraken.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:56

Spotmatic

Ken sent me

Lordy79 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 12:04:
Ik heb altijd begrepen dat er 80 Volt op de CAI staat. Da's niet dodelijk, maar ook niet prettig. En zeker niet fijn voor computerapparatuur natuurlijk.
Als dat zo is, dan zou je dus wel gek zijn om geen stroom af te tappen voor bijv. het opladen van je mobiele telefoon en dergelijke. Maar ik vrees dat het wattage wel wat aan de lage kant is...

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:26

Reptile209

- gers -

dreamscape schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 12:02:
eh... *kuch*
Henkie-Jan schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 11:43:
;)

Het kan wel zijn dat je - juist door je PC te aarden - een aardlus creeert: de aarde waarop de CAI zit kan een klein potentiaalverschil hebben met de aardaansluiting in je huis. En dan krijg je dit dus ook. Er bestaan hele simpele, kleine schakelingetjes die je in de CAI-kabel naar je PC kunt opnemen om het signaal aard-technisch te scheiden van de aarding van je PC. Dat moet de levensduur van het geheel wel ten goede kunnen komen :). Een alternatief zou kunnen zijn dat je juist de mantel van de coax niet aansluit op de stekker aan de kant van de PC. Dan is hij weliswaar de laatste paar cm niet afgeschermd (de rest wel via de CAI aansluiting), maar krijg je iig geen flits-effecten meer. Je moet alleen even testen wat dat verder met de kwaliteit van het signaal doet.

Zo scherp als een voetbal!

• Henkie-Jan
Hij zit wel op een geaard stopcontact, dus dat moet als het goed is gewoon werken :)
Had het geloof ik met de Demos1 modem ook wel eens als ik die op de kabel aansloot zonder TV kaart, schiet me net te binnen, dus denk dat het dan toch ergens kabel en mantel contact maken.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Hm...dan ga ik dat toch ook eens checken :o
Ik kreeg laatst ook een redelijke tik van mijn CAI aansluiting bij het dweilen.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Verwijderd

Komt doordat de kabelmaatschapijnen hun kabels niet fantsoenlijk aarden. Officeel moet alles wat het huis binne komt geaard zijn, ook de CAI. Maar dat is jammer genoeg meestal niet zo. Vaak staat er gauw 110volt, dat komt door de lek stormen van de tv's die allemaal in je straat zijn aangesloten.
Dit mag eigelijk niet, want het kan voor gevaarlijke situatie's lijden.

Oplossing,
1)Je computer aarden.
2)Je CAI aarden, vaak zit er op die metalen splitters zo kroontsteentje die bedoeld is om de aarde er op aan te sluiten. Desnoods, sluit je de buiten mantel van de kabel op een verwarmings buis aan. Aarde het liefst mogelijk zo dicht mogelkijk op het punt waar het singaal naar binne komt.

En je bent van alle ellende verlost.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2005 12:09 ]

• Henkie-Jan
Reptile209 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 12:06:
Dat moet de levensduur van het geheel wel ten goede kunnen komen :). Een alternatief zou kunnen zijn dat je juist de mantel van de coax niet aansluit op de stekker aan de kant van de PC. Dan is hij weliswaar de laatste paar cm niet afgeschermd (de rest wel via de CAI aansluiting), maar krijg je iig geen flits-effecten meer. Je moet alleen even testen wat dat verder met de kwaliteit van het signaal doet.
Ik denk dat ik die tip neem. Heel makkelijk te doen dus, gewoon de buitenmantel en tot in de stekker en om heen laten :)
En de binnen kabeltje aansluiten.
Thanx!

Verwijderd

Reptile209 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 12:06:
Een alternatief zou kunnen zijn dat je juist de mantel van de coax niet aansluit op de stekker aan de kant van de PC. Dan is hij weliswaar de laatste paar cm niet afgeschermd (de rest wel via de CAI aansluiting),
Niet doen, op die manier zet je gewoon 110volt op je tv-kaart met de gevolge van dien.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:18

Lordy79

Vastberaden

je zou hier eens kunnen kijken:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/18082272

onderaan dat topic staat nog een heleboel links.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Henkie-Jan
Nogmaals Thanx allemaal, ik ga vanmiddag eens klussen met de CAI.
Denk dat ik aan het TV kastje weinig kan doen, ons huis is nog net gezet voor dat de CAI hier werd aangelegd.
Das dus later gebeurd, 1970, dus moest snel snel gebeuren heb ik het idee.
Kabel komt binnen bij de gevel van het huis en er is direct een antenne kabel kastje aangeknoopt.
Niet geaard dus.

/edit: Heb Essent een mail gestuurd met de vraag of ze het alsnog willen aarden :)
Nee heb ik, ja kan ik krijgen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Henkie-Jan op 07-10-2005 12:25 ]

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:46

4POX

Everybody is wired

Lordy79 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 12:04:
vanaf 42 volt kan het dodelijk zijn.

AKA Rinkel weblog

• Tetsuo55
  • Laatst online: 28-10 14:54

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Excuus dat ik niet de hele thread heb doorgelezen.

Dit probleem onstaat meestal doordat de computer zelf niet goed of genoeg geaard is, het vormt een ruisloop, en kan als je ook internet hebt via essent ervoor zorgen dat je een wegvallende verbinding krijgt.

De cai kun je niet aarden maar de pc wel. door simpelweg een srtukje ijzer tussen de pc en bijvoorbeeld een buis van de cv te plaatsen.

een andere mogelijkheid is om een feedback loop terminator op de cai aan te sluiten, ik weet niet wat de correcte naam is voor zo een koppelstuk in het nederlands, maar het heeft als doel om het spanningsverschil tussen de cai en de tv/pc/radio te effenen.

kan wel weer een negatief effect hebben op beeldkwaliteit or je internet verbinding(als dat via @home is).

Als er echter echt sprake is van een enorme overspanning, dan kan de essent klantenservice dat voor je oplossen.

• qless
  • Laatst online: 30-11 12:33

qless

...vraag maar...

4POX schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 12:30:
[...]

vanaf 42 volt kan het dodelijk zijn.
Onzin. Voltage zegt niks over dodelijk zijn. Het is de combinatie van voltage en amperare. 10.000 volt (kan makkelijk met statische elektrisicieit) met 0.0001 Ampere doet niks (behalve een leuke tik geven).
100 Volt met 100 Ampere is wel wat minder fijn.

Ook is stroom die bijvoorbeeld enkel door je arm heen gaat minder risico dan als de stroom een baan aflegt langs je hart...die kan er het minst goed tegen.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Henkie-Jan
Tetsuo55 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 12:53:
Excuus dat ik niet de hele thread heb doorgelezen.

Dit probleem onstaat meestal doordat de computer zelf niet goed of genoeg geaard is, het vormt een ruisloop, en kan als je ook internet hebt via essent ervoor zorgen dat je een wegvallende verbinding krijgt.

De cai kun je niet aarden maar de pc wel. door simpelweg een srtukje ijzer tussen de pc en bijvoorbeeld een buis van de cv te plaatsen.

een andere mogelijkheid is om een feedback loop terminator op de cai aan te sluiten, ik weet niet wat de correcte naam is voor zo een koppelstuk in het nederlands, maar het heeft als doel om het spanningsverschil tussen de cai en de tv/pc/radio te effenen.

kan wel weer een negatief effect hebben op beeldkwaliteit or je internet verbinding(als dat via @home is).

Als er echter echt sprake is van een enorme overspanning, dan kan de essent klantenservice dat voor je oplossen.
Hmmm, ok.
Dan moet het dus aan mijn stroom voorziening liggen.
Heb geen @home heb ADSL, dus daar geen last an.
Ik zal anders zo eens ff de kabel naar het geaarde stoptcontact (spanningloos ;) ) proberen door te meten met een multimeter.

• Henkie-Jan
Heb Essent laatst een mailtje gestuurd er over en kreeg bericht terug:
Geachte heer,

Graag reageer ik op uw bericht over uw kabelaansluiting.

Ik heb zelf het vermoeden dat er iets anders aan de hand is, maar de storingsdienst zal u hier vast mee kunnen helpen. Neemt u alstublieft contact met hen op
via tel. 0800 0340.

Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met onze Klantenservice via telefoonnummer 0800 03 30. Onze medewerkers zijn bereikbaar op werkdagen
van 8.00 uur tot 20.00 uur en op zaterdag van 9.00 uur tot 13.00 uur. U kunt uw vraag ook stellen door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Essent afdeling Klantenservice
Had min of meer gezegd dat ik het idee had dat ik door het niet aarden een schok van de kabel krijg.

Verwijderd

Ik had eens de TV kabel achter de verwaming door getrokken om hem naar mijn PC (voor TV kaart) te krijgen.

De 'plug' kwam tegen de verwarming en ik kreeg tamelijke kramp in mijn armen.. en schoot meteen los. De kabel was gelukkig goed getrokken dus hoefde er niet meer aan te zitten. Voor de rest hebben we geen storingen. Is dit wel normaal? Mijn armen verkrampten :D

• Henkie-Jan
Ja, je voelt het idd flink als je zo iets hebt wat ik ook heb ;)
Ik had ook dat ik een klein poosje mijn duim (die er tegen aan kwam) voelde.
Zoals je misschien wel gelezen hebt kunnen er hoge spanningen komen te staan.

• Henkie-Jan
Heb net ff gebeld naar Essent.
Gemeld dat ik even moest bellen per email.
Verder wel aardige vrouw, maar zoals blijkt geen verstand van zaken.
Wist het onderscheid niet tussen volt en watt.
En zei dat ze wat spanning nodig hebben voor het transporteren van het beeld.
Pfff.
Heb maar opgehangen, want daar schiet je echt niks mee op.
Heb de mail maar beantwoord, of ze kunnen zeggen of ik iets kan melden als ik bel, probleemnummer of zow.
En anders maar vragen of een wel technishe man mij terug belt.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De term voor zo'n cai- 'isolator' is mantelstroomfilter.
Dit is een klein trafotje dat de cai aansluiting galvanisch scheidt van de aangesloten apparatuur zoals tvkaart, tv en video, de genoemde 80V komt hier niet door heen en de beeldkwaliteit kan beter worden met zo'n ding omdat de 80V niet meer weggewerkt hoeft te worden.
Het retoursignaal bij kabelinternet gaat hier gewoon doorheen.
Je sluit hem aan op de tv uitgang van het cai aansluitdoosje, zodat alle apparatuur van de cai gescheiden wordt.
Ook het radiosignaal zou nog een probleem kunnen vormen omdat deze in verbinding staat met de audio installatie, hier kun je ook een mantelstroomfilter plaatsen als dat nodig is.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Henkie-Jan
Maar dat heeft toch alleen effect als er een aardlus is?
En das denk ik niet het geval, aangezien het TV kastje geloof ik niet geaard is.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:45
qless schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 13:06:
[...]

Onzin. Voltage zegt niks over dodelijk zijn. Het is de combinatie van voltage en amperare. 10.000 volt (kan makkelijk met statische elektrisicieit) met 0.0001 Ampere doet niks (behalve een leuke tik geven).

Ook is stroom die bijvoorbeeld enkel door je arm heen gaat minder risico dan als de stroom een baan aflegt langs je hart...die kan er het minst goed tegen.
Klopt ook niet helemaal. De meeste dodelijke ongelukken met electriciteit komen doordat je hart vrolijk met een frequentie van 50Hz begint te slaan, en daar heb je echt geen hoge spanningen en/of stroomsterktes voor nodig.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-12 13:48

WouterG

Dit is geen ondertitel

qless schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 13:06:
[...]

100 volt met 100 ampere kan helemaal niet door je lichaam gaan. De inwendige weerstand van je huid is dusdanig hoog dat er hooguit mA gaan lopen door je lichaam. Alleen is je hart bestand tegen maar een paar mA, ik geloof 5.

De belangrijkste factoren om de veiligheid van een spanning te bepalen zijn voltage en vermogen van de voeding, weerstand van de huid, plaats van binnenkomst en vertrek in je lichaam en kleding.

Leuk voorbeeld had ik een tijdje terug. Was aan het werk in een lasdoosje boven een plafond en raakte een beschadigde ader aan. Voelde wat tintelen. Daarna pakte ik met een andere hand een geaarde ladderbaan vast en kreeg spontaan een enorme opflikker.
Wat blijkt, de werkschoenen isoleren erg goed. In eerste instantie ging de stroom dus van linker hand naar voeten, hoge weerstand. Daarna pakte ik met mijn rechterhand de geaarde ladderbaan en creeerde een stroom van linkerhand naar rechterhand, wat lagere weerstand. En door mn hard :|

Aan 220 hou je over het algemeen weinig aan over buiten wat spierpijn. Heb al tig keren onder spanning gestaan >:)

[ Voor 3% gewijzigd door WouterG op 20-10-2005 18:05 ]

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-12 23:37
Het aarden van je coax-mantel heeft geen negatief effect op je kabelinternet, sterker nog in mijn aansluitpakket zat zelfs een aarddraad die je op de TV/Internet splister aan moet sluiten.

Voordat je enorm moeilijk gaat doen, gewoon even je coax-mantel aarden. Dus met een simpel koperdraadje met een geaard stopcontact, waterleiding of CV-buis/radiator verbinden.

Als je een signaalversterker gebruikt zou ik zowel voor als na de versterker aarden, of in elk geval even proberen wat het beste resultaat geeft (voor, na of beide)

Verwijderd

Tomcat schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 18:05:
Aan 220 hou je over het algemeen weinig aan over buiten wat spierpijn. Heb al tig keren onder spanning gestaan >:)
Tenzij je pech heb, ik heb twee rode stipjes op me hand er aan overgehouden waardoor gewoon kan zien hoe stroom door me hand was gegaan. Gelukig heb ik er veder niks aan over gehouden, maar het kan wel dat je van binne helemaal verbrand.

• Tetsuo55
  • Laatst online: 28-10 14:54

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Henkie-Jan schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 20:27:
Heb net ff gebeld naar Essent.
Gemeld dat ik even moest bellen per email.
Verder wel aardige vrouw, maar zoals blijkt geen verstand van zaken.
Wist het onderscheid niet tussen volt en watt.
En zei dat ze wat spanning nodig hebben voor het transporteren van het beeld.
Pfff.
Heb maar opgehangen, want daar schiet je echt niks mee op.
Heb de mail maar beantwoord, of ze kunnen zeggen of ik iets kan melden als ik bel, probleemnummer of zow.
En anders maar vragen of een wel technishe man mij terug belt.
Laat je niet afwipelen, het is toch een gratis nummer

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:09
Ik maak zelf voor met werk allemaal CAI binnenhuis installatie voor de 3 grote providers (UPC, Essent en Casema).
Zover bekend zijn er nog maar enkele wijkkasten welke NIET geaard zijn.
Tevens moet je AOP als deze in de meterkast binnen komt geaard zijn.
Helaas zijn er heel veel aannemers welke dat bij de bouw niet gedaan hebben. In de woonkamer is je AOP niet te aarden omdat je geen aarde bij de hand hebt. (verwarming is geen goede aarde.. ;) )
Op de groene buiten kabel staat een verwaarloosbare spanning want je kunt hem gewoon vast pakken zonder dat je ergens last van krijgt.
De meeste schokken komen door aangesloten apparatuur welke in stanby stand (ook als is de connector goed gemaakt) staan of gewoon aan natuurlijk :P .

En
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 12:08:
Komt doordat de kabelmaatschapijnen hun kabels niet fantsoenlijk aarden. Officeel moet alles wat het huis binne komt geaard zijn, ook de CAI. Maar dat is jammer genoeg meestal niet zo. Vaak staat er gauw 110volt, dat komt door de lek stormen van de tv's die allemaal in je straat zijn aangesloten.
Dit mag eigelijk niet, want het kan voor gevaarlijke situatie's lijden.

Oplossing,
1)Je computer aarden.
2)Je CAI aarden, vaak zit er op die metalen splitters zo kroontsteentje die bedoeld is om de aarde er op aan te sluiten. Desnoods, sluit je de buiten mantel van de kabel op een verwarmings buis aan. Aarde het liefst mogelijk zo dicht mogelkijk op het punt waar het singaal naar binne komt.

En je bent van alle ellende verlost.
Het vet gedrukte kan alleen kloppen als de wijkkast de laatste 15 a 20 jaar niet is nagekeken. En die kans is weer erg klein omdat ze in die tijd veel onderhoud hebben gepleegd.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Henkie-Jan schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 12:46:
Maar dat heeft toch alleen effect als er een aardlus is?
En das denk ik niet het geval, aangezien het TV kastje geloof ik niet geaard is.
Zo'n aardlus kan ook via je pc lopen en als de pc niet geaard is, kan er 110V op de metalen delen staan, dus ook op de mantel van de coaxkabel en de splitter.
Die spanning breng je weer over op de (geaarde) cai kabel en dat kan best wel eens vonken, nog afgezien van de stoorsignalen die het oplevert ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Tomcat schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 18:05:
Aan 220 hou je over het algemeen weinig aan over buiten wat spierpijn.
Dan moet je vooral zo doorgaan, lijkt me.
1: bij 220V wisselspanning gaat er voldoende stroom door je lichaam lopen om te zorgen voor zenuwschade en/of hartstilstand.
2: bij 220V wisselspanning verkrampen je spieren hard genoeg om pezen te scheuren of botten te breken.
3: bij 220V wisselspanning gaat er al snel genoeg voldoende stroom lopen om voor brandwonden te zorgen. Dat soort brandwonden kunnen heel vervelend zijn. Op je huid zie je een klein verbrand plekje of blaartje, maar er kan een centimeters diep spoor van verbrand vlees onderzitten, wat bijzonder langzaam geneest.
4: bij iedere schok loop je het risico te vallen. Als jij op een steiger staat, een miniem schokje krijgt, 10 meter naar beneden dondert en je nek breekt is ook 42 volt gelijkspanning dodelijk gebleken.

220 volt is levensgevaarlijk.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Henkie-Jan
Wow wat een reactie's op mijn bericht!
Heb zelf geen @home maar ADSL, dus last van kabel internet heb ik niet.
Ook heb ik weer gebeld naar Essent, en die zeiden dat het wel aan onze TV's en radio etc zou liggen.
Maar zelfs zonder dat er apparatuur op de kabel is aangesloten, en ik de connector tegen de verwarmingsbuis houd, zie ik nog vonken...
De kabelaansluiting komt niet bij de meterkast binnen, maar bij de voorgevel van het huis in de woonkamer.
Dat is dus niet geaard.

Ow ja, verder gaan hier ook hele discussies over vanaf welke spanning en stroom het gevaarlijk is.
Heel erg intresant!
Het voelt zeker niet prettig zo'n schok van de CAI.
Maar weet niet of dit topic daar echt geschikt voor is ;)

• Henkie-Jan
Tis alweer ff geleden, maar er is weer een update van het verhaal.
Ik heb namelijk een Earth-breaker gekocht.
Het helpt erg goed!
ik heb geen spanning meer op de kabel staan als ik langs de verwarming strijk!
Dus de boel weer aangesloten, alleen nu is het beeld vrij belabberd.
Heb al alle kabels naar boven gecontroleerd, en die lijken allemaal goed.
Om toch een goed beeld te krijgen van de verstoring kan je op Hier klikken. (+/-10MB)
De verstoring in het geluid heeft trouwens een andere oorzaak, dat hoor ik in werkelijkheid niet.

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-11 14:32
Ik weet nog uit de periode dat ik voor Hulsink werkte (een bedrijf die in het noorden en oosten heel bekend is) en veel werk verrichte in de CAI dat er door oudere tv's er een lekspanning ontstond.
Door sluiting tussen de kern en de buitenmantel kwam er een kleijn vonkje af meer niet. Ook vernam je het met werken bij eindverdelers, je kreeg wel eens een prikkel meer niet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Iirc horen AOP's en primaire WCD's (als het signaal in de woonkamer binnenkomt dus) de boel galvanisch te scheiden. Als dat niet gebeurt lijkt me dat je geen goede WCD hebt. Geen idee wat beleid Essent hierover is, maar UPC vervangt kostenloos die eerste WCD als die kuren vertoont (AOP is eigendom kabelaar, dus ook verantwoordelijkheid van dient tenzij aantoonbaar gepruts van klant)

Oslik blyat! Oslik!

• Henkie-Jan
Het is alweer ff geleden. Nu alweer 2007 en heb geen PC met TV kaart meer. Maar goed, dus laatst de earthbreaker over geplaatst tussen de TV beneden.
En nog steeds een spanning op het net...
Zal eens een email weer sturen naar Essent, hoop dat ze daar wat mee doen, want vindt het erg irritant :) en is volgens mij niet goed voor de TV. ;)

Tevens is om een vage reden het beeld op RTL 4 heel golvend met die earthbreaker er tussen. Bij andere zenders merk ik dat niet. Iemand daar toevalig ook nog een idee van?

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Henkie-Jan schreef op zondag 18 maart 2007 @ 00:24:
Het is alweer ff geleden. Nu alweer 2007 en heb geen PC met TV kaart meer. Maar goed, dus laatst de earthbreaker over geplaatst tussen de TV beneden.
En nog steeds een spanning op het net...
Zo lang je apparatuur met randaarde-stekkers op niet-randaarde WCD's aansluit zal dat niet veranderen. Die PC is echt niet het enige apparaat in huis met een netfilter.
Tevens is om een vage reden het beeld op RTL 4 heel golvend met die earthbreaker er tussen. Bij andere zenders merk ik dat niet. Iemand daar toevalig ook nog een idee van?
http://www.google.com/search?q=storing%20rtl-4

Kort samengevat: storing door het digitenne-signaal door onvoldoende afscherming.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Pagina: 1