Geldige licentie bewijzen software

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
De volgende situatie doet zich voor in ons bedrijf. Ik ben parttime systeembeheerder, ben namelijk nog student.
Nu wil mijn "baas" dat ik alle licenties van de gebruikte software in kaart ga brengen. Dat wil zeggen, de licentie stickers etc.
Er staat een grote kast met dozen van de software, voor de rest hebben we allemaal Dell computers waar licentie stickers opzitten. Nu wil mijn baas dit graag in één doos/map hebben. Als er controle komt wil hij dit zo in een keer kunnen laten zien etc.

Mijn vraag;
Wat geldt als geldig licentie bewijs?
Zijn dit, in het geval van microsoft, alleen de licentie stickers, de dozen, of de cd's ?

In het geval er andere systeembeheerders reageren. Hoe hebben jullie de software in kaart gebracht?
Wel de tastbare bewijzen. Ik ben dus niet op zoek naar programma's die kijken hoevaak een prog. is geinstalleerd op een netwerk (dit heb ik al).

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De licentie stickers!

Dozen en cds boeit helemaal niemand, tenzij de licentie sticker op de doos zit natuurlijk.
(Je kan bij 1 cd wel 10 licenties hebben, dus de cds zeggen niet zoveel..)

Ook ben je dus je licentie niet kwijt als je je cd of doos kwijt raakt.

[ Voor 17% gewijzigd door Hann1BaL op 07-10-2005 10:49 ]

Verwijderd

Een geldig licentiebewijs is idd. de stikker op de kast. De CD;s zijn geen licentiebewijs. Je kunt voor een euro of 20 gewoon disk-kitjes bestellen (licentieloos) bij Microsoft.

In NL is de computergebonden licentie voor zover ik weet juridisch niet onderbouwd, dus mag je de licentiestikkers van de kasten afhalen en centraal verzamelen. Hoe dan ook, dit zou ik niet doen.

Je weet dat alle computers met OS gekocht zijn. Het moet dan volstaan om alleen de keycodes van alle computers te verzamelen.

Software in kaart brengen doe je op de manier die je zelf al omschrijft; met een applicatie welke in kaart brengt welke software er op een client geinstalleerd is. Dit kun je dan crosschecken met de aanwezige licenties.

Er bestaan geen programma's die kunnen inventariseren welke pakketten er legaal geinstalleerd zijn en welke niet. Dat zul je toch echt zelf moeten bepalen, helaas.

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Het wordt dus gewoon licenties overpennen en dan maar crosschecken etc.
Aan het werk dan maar! Gelukkig is het niet zo'n groot bedrijf :D

• Tybo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-08-2025

Tybo

010101011110010101??

Das ook eens een ervaring: een IT-er op weg met pen en papier. _/-\o_

SvennieG

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 10:22

Cybje

First Post!

Ik heb gewoon een kopietje van de GPL licentie op me laptop staan ... als ze langskomen laat ik die zien. Moet voldoende zijn voor 99% van de geinstalleerde software hier. De rest zal wel de Mozilla License zijn ofzo? :P

Even serieus: ik vraag me af hoe je dat wilt doen. Ik heb ook wel software online besteld en dan krijg ik gewoon een e-mail met licentie code. Werkt dat dan als bewijs voor bijv. BSA? En zo ja, dan kan ik toch net zo makkelijk zelf zo'n e-mail namaken?

Wat ruist er door het struikgewas

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Er staat me bij dat Microsoft ooit heeft geroepen dat je pas een legaal stukje software van hen hebt als je de sticker, CD en manual hebt. Op de FP heeft hier een artikel over gestaan, maar ik kan deze zo snel niet vinden.

|| Unprompted (AI-blog) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Zoida
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-05 10:32
Moet de BSA zelf niet bewijzen dat je illegaal bezig bent?
Jij laat de licentie code zien en dan is het weer aan hun om te bewijzen dat ie nep is?
Anders kunnen ze bij de originele firma even navragen of dat wel klopt...

• Gorgelmuil
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-07 17:42
En hoe zit het dan met lettertypes?

De BSA heeft aangekondigd om binnenkort een rondje in rotterdam te gaan maken (bij bedrijfven op de koffie) en te controleren op licenties..

Hoe ga je hier -als grafisch bedrijf- mee om? Klanten die bestanden aanleveren wat gedrukt moet worden, daar zitten fonts bij. (in geval van open bestanden)

Zijn er grafici met BSA-ervaring?

Verwijderd

Tybo schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 11:16:
Das ook eens een ervaring: een IT-er op weg met pen en papier. _/-\o_
PDA :P Zou ik iig doen.

Gorgelmuil: Volgens mij doet de BDA alleen maar een controle op de licenties van de bedrijven die bij hun aangesloten zitten: MS, Adobe, Symantec etc etc.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2006 10:04 ]

• Gorgelmuil
Gorgelmuil: Volgens mij doet de BDA alleen maar een controle op de licenties van de bedrijven die bij hun aangesloten zitten: MS, Adobe, Symantec etc etc.
Ja, dat kan. Maar Adobe heeft ook een schat aan fonts onder licentie... ;)
Hoe gaan ze daar mee om? (Bekijken ze alle archief-CD's? De backupsets?)

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-08 22:15
Gorgelmuil schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 09:57:
En hoe zit het dan met lettertypes?

De BSA heeft aangekondigd om binnenkort een rondje in rotterdam te gaan maken (bij bedrijfven op de koffie) en te controleren op licenties..

Hoe ga je hier -als grafisch bedrijf- mee om? Klanten die bestanden aanleveren wat gedrukt moet worden, daar zitten fonts bij. (in geval van open bestanden)

Zijn er grafici met BSA-ervaring?
Als je bij fonts.com een fontje koopt krijg je daar niet een licentie bij. Dus dat is wel een interessant probleem.
Ik denk dat het dan voor de BSA te moeilijk wordt om dat te gaan traceren. Plus bij fonts gaat het vaak niet om een heel hoog bedrag.

http://hawvie.deviantart.com/

• Isengrim
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:37
BSA controleert alleen op software van bedrijven die bij BSA ingeschreven staan en daar dan ook voor betalen, dus dat zijn de grote bedrijven als Microsoft, Adobe etc. Dus je hoeft niet bang te zijn voor andere licenties, controleren ze niet eens.

• Gorgelmuil
Isengrim schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 12:26:
BSA controleert alleen op software van bedrijven die bij BSA ingeschreven staan en daar dan ook voor betalen, dus dat zijn de grote bedrijven als Microsoft, Adobe etc. Dus je hoeft niet bang te zijn voor andere licenties, controleren ze niet eens.
Maar hoe pakt men dat aan dan?
Kijk, in een uitgebreide map met duizenden fonts (allemaal weer in andere order-submappen) gaan zoeken naar de duizenden lettertypes die Adobe onder licentiebeheer heeft, da's best een lastige klus.. Of zie ik het verkeerd?
Pagina: 1