[Excel2000] Formule binnen SOM.ALS formule

Pagina: 1
Acties:

• hing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05-2023
Hallo allemaal,

Ik zit een beetje te stoeien met de som.als formule in Excel 2000
Ik heb een tabel met getallen en een kolom met een datum
Nu wil ik een kolom met getallen bij elkaar optellen als de datum binnen een bepaald jaar valt.
Ik gebruik dan een formule zoals dit:
=som.als(jaar(A1:A4);2005;B1:B4)

In kolom A staan de data en in kolom B staan de getallen.
Bij deze formule krijg ik een foutmelding voorgeschoteld.

Nu heb ik dit wel kunnen oplossen door een extra kolom in te voegen met alleen het jaar, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een tabel zonder al die extra tussenkolommen.

Mijn vraag is: kan dit met 1 formule ZONDER hulpkolommen? En in het verlengde hiervan: wat als je meerdere voorwaarden mee wilt geven en op meerdere kolommen wilt controleren?

[ Voor 9% gewijzigd door hing op 07-10-2005 10:43 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ja en verlengd ja ;)
Maar voor ik hier hele lappen tappen tekst over ga tikken verwijs ik je toch naar de help van Excel, onder de zoekopdracht 'voorwaardelijke som' en 'matrixformules'. Daar staat het allemaal uitgebreid in beschreven :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• hing
bedankt voor je hulp.
de helpfile had ik al bekeken, met name het stuk over de voorwaardelijke som (som.als?)
maar dat was niet echt duidelijk.

dat van die matrixformules wist ik niet en wist ook niet van dat bestaan af, ben het daarom denk ik ook niet tegengekomen in mijn zoektocht naar een antwoord. Ik zal er even naar kijken. Als het niet iets is dat ik zoek (of als het niet werkt) dan hoor je het wel.

In ieder bedankt voor de moeite.

• hing
hm...volgens de voorbeelden in help zou mijn oorspronkelijk formule goed moeten zijn, maar het werkt toch echt niet.

De help geeft dit als voorbeeld:
=GEMIDDELDE(ALS(C5:C14="Europa",D5:D14))

dus heb ik mijn formule maar omgebouwd tot een vergelijkbare formule als in het voorbeeld:
=SOM(ALS(JAAR(A:A)=2005;B:B))

Hij struikelt toch nog over de jaar functie denk ik hoewel ik toch volgens de help Ctrl+Shift+Enter hebt gebruikt om die formule in te voeren. Ik zou anders ook niet weten wat er verkeerd aan is.

Iemand enige suggesties?

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:59
Moet het niet
=SOM.ALS(JAAR(A:A)=2005;B:B) zijn (en dan met Ctrl-Shift-Enter na het intypen)

• hing
onkl schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 12:09:
Moet het niet
=SOM.ALS(JAAR(A:A)=2005;B:B) zijn (en dan met Ctrl-Shift-Enter na het intypen)
Zo had ik ook eerst (zie eerste post, maar dan een ; ipv = ), maar daar krijg ik dus een foutmelding op. Ook met jouw formule hetzelfde verhaal :'(

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

hing schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 11:53:
bedankt voor je hulp.
de helpfile had ik al bekeken, met name het stuk over de voorwaardelijke som (som.als?)
Wizard voorwaardelijke som is iets anders als som.als. Echt onduidelijk vind ik het ook niet: wizardje installeren en er door heen klikken. :)
=SOM(ALS(JAAR(A:A)=2005;B:B))

Hij struikelt toch nog over de jaar functie denk ik hoewel ik toch volgens de help Ctrl+Shift+Enter hebt gebruikt om die formule in te voeren. Ik zou anders ook niet weten wat er verkeerd aan is.

Iemand enige suggesties?
Matrixformules kunnen niet overweg met hele kolomverwijzingen. :) en het is aan te raden in je als expliciet de waarde 0 op te nemen als 'waarde if false'.

[ Voor 7% gewijzigd door Lustucru op 07-10-2005 12:26 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• hing
Bedankt, maar die wizard en matrixformules lijken ongeschikt voor wat ik wil aangezien ik wel kolomverwijzingen wil gebruiken.
Je kunt alleen als voorwaarde opgeven: kolom=waarde
je kunt niet zeggen jaar(kolom)=waarde, die mogelijkheid wordt niet geboden, en als ik in de gegenereerde formule het een en ander aanpas, dan krijg ik als resultaat 0.
ben ik dan echt gebonden aan de extra hulpkolommen??? :'( :'( :'( Ik zal nog eens kijken of ik niet iets verkeerd heb gedaan met de formule.

Als er andere manieren/mogelijkheden zijn dan hoor ik het graag.

[ Voor 14% gewijzigd door hing op 07-10-2005 12:53 ]

• hing
Ah...ik heb iets werkend gekregen. Dit is de officiele formule die ik nu gebruik
=SOM(ALS(JAAR(projecten!$Q$2:$Q$500)=I57;projecten!$H$2:$H$500;0))

Nu maar hopen dat de tabel niet groter dan 500 rijen wordt, want dan klopt de formule niet meer.
Ik had nog geprobeerd om het bereik te vergroten van rij 2 tot rij 65536, maar dat vond ie te veel.

Bedankt! Ik kan denk ik voorlopig wel weer verder! Weer iets erbij geleerd! :Y) :) _/-\o_ :9~ :*)
Pagina: 1