Branch office: ICA performed slecht, RDP werkt goed

Pagina: 1
Acties:

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 18:06
Wij hebben een aantal vestigingen in Duitsland, op een van vestigingen werken ongeveer 14 medewerkers. Aangezien wij zware voorstanders van SBC zijn, hebben wij sinds kort alle servers gecentraliseerd op de hoofdvestiging.
Zo hebben we dus ook de terminal/citrix server die op de betreffende vestiging stond vervangen en de nieuwe server op de hoofdvestiging geplaatst.

Wij hebben tot voor kort altijd met ICA gewerkt (geen RDP ivm betere performance, speedscreen etc).
We zijn begonnen met een klein aantal medewerkers op de nieuwe server te laten werken, een tijdje de performance bekeken en wanneer dit ok was de volgende batch medewerkers overgezet. Dit heeft allemaal probleemloos gewerkt tot we de laatste 4 accounts over hadden gezet.
Een week nadat alle accounts gemigreerd waren (van hun lokale server naar AD), begonnen de performance problemen. Beeld dat traag opbouwde, verbindingen die verbroken worden, verspringende muiscursors, input commando's van muis en keyboard werden niet in de juist volgorde verwerkt etc etc.

We hadden eerder al een probleem met het ICA protocol met oudere firmware van een aantal terminals, maar zodra de firmware was geupdate werkte het goed. Er zaten ook terminals bij die altijd goed gewerkt hebben, zelfs deze werkplekken hadden last van de hierboven beschreven problemen.
Dit gaf mij het gevoel dat het aan de performance van de verbinding moest liggen. Op de hoofdvestiging hebben we een 1:1 2mbit lijn en op de vestiging in Duitsland een 1:4 1600 kbps down/192 kbps up ADSL lijn. De vestigingen zijn met mekaar verbonden dmv een site-to-site VPN koppeling.

Ik heb van alles geprobeerd uit te zoeken, belasting van beide lijnen, latencies etc etc. Afgelopen week hebben we een Expand network monitor op beide vestigingen geplaatst en het verkeer bekeken. Met deze monitor kun je de specifieke protocollen, maar ook de load in het algemeen, goed inzichtelijk krijgen. Tot mijn verbazing ging er ongeveer 50-100 kbps aan ICA verkeer naar de vestiging in Duitsland, met uitschieters tot 200 kbps. Voor 14 werkplekken is dit echt heel erg weinig.
Wat ik natuurlijk als eerste heb getest is het aanpassen van de MTU op de network monitor, deze kan ook shapen en QoS uitvoeten. Zowel QoS, shapen als de juiste MTU gaven geen enkele verbetering.

Aangezien wij nooit problemen hebben gehad met performance van ICA en wij exact dezelfde terminals op de hoofdvestiging gebruiken, heb ik er nooit aangedacht om de performance van RDP te testen (uit persoonlijke ervaring weet ik dat RDP iets minder fijn werkt dan ICA). Maar wanneer je een beetje wanhopig begint te worden, ga je toch alles testen. Dus heb ik een terminal geconfigureerd om RDP te gebruiken ipv ICA en de performance problemen waren weg.

Ik ben al blij dat de medewerkers nu goed kunnen werken, maar ik zou toch graag de oorzaak van dit probleem uit willen zoeken en zo mogelijk weer terug gaan naar ICA (Internet Explorer werkt toch een stuk fijner met Citrix dan RDP).
Heeft iemand enig idee waar ik verder zou moeten zoeken om te achterhalen waar het probleem met ICA zou kunnen ontstaan?

[ Voor 8% gewijzigd door Abom op 07-10-2005 09:55 ]

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
ICA compressie settings in combinatie met traffic shapen/cachen kan problemen geven.
compressie aan + shapen: mogelijk problematisch, omdat pakketjes worden gecached.

Welke client en server versies/fr release gebruik je allemaal?

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Abom
In het begin hebben we uberhaupt geen shaping of QoS gebruikt. QoS en shaping zijn we pas gaan proberen om de problemen op te lossen.

De betreffende server draait Windows 2003 (Duits, zonder SP1), Metaframe XPa FR3/SP3 met in totaal 7 hotfixes geinstalleerd (geen recente patches of iets dergelijks, aangezien Citrix er op het moment een zooitje van maakt).
De terminals gebruiken voor een groot gedeelte citrix versie 8 voor Windows CE, ik heb ook een thin client met XP embedded getest met versie 9. De oudere terminals draaien versie 6 voor CE. Alle terminals hebben de problemen.

[ Voor 51% gewijzigd door Abom op 07-10-2005 10:44 ]

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-02 21:33

-TAZZ-

X

Zelf heb ik erg slechte ervaring met Expand dus daar zou heel wel eens de oorzaak kunnen liggen.
Verwijderen van de Expand units resulteerde bij meerdere van de vestigingen in een betere performance.
Ook vertelde onze leverancier van Expand dat ICA data compressie uitgeschakeld diende te worden. Wat hier de logica achter is kan ik je niet vertellen misschien kan een Expand geen ge-compressed data cachen ??!

Maar misschien heb je wat aan deze troubleshooting guides.

Terminal Server and Citrix MetaFrame Network Performance Troubleshooting (Part 1 of 2)
http://www.brianmadden.com/content/content.asp?id=293

Terminal Server and Citrix MetaFrame Network Performance Troubleshooting (Part 2 of 2)
http://www.brianmadden.com/content/content.asp?ID=295

• Abom
-TAZZ- schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 10:30:
Zelf heb ik erg slechte ervaring met Expand dus daar zou heel wel eens de oorzaak kunnen liggen.
Verwijderen van de Expand units resulteerde bij meerdere van de vestigingen in een betere performance.
Ook vertelde onze leverancier van Expand dat ICA data compressie uitgeschakeld diende te worden. Wat hier de logica achter is kan ik je niet vertellen misschien kan een Expand geen ge-compressed data cachen ??!
Zoals ik al zei, de Expand boxen zijn er later bij gekomen, juist om het probleem te achterhalen.

Verder is de reden om ICA compressie uit te schakelen heel logisch, wanneer 2 expand machines aan beide kanten van bv een tunnel staan, kunnen deze gebruik maken van compressie (ongeacht het protocol). De compressie van Expand is iets efficienter dan van Citrix, aangezien de expand machines alles wat te comprimeren valt, comprimeren. En compressie over compressie wil niet, net zoals je een zip bestand niet kleiner kunt maken door het nog een keer te zippen.

In tegenstelling tot wat veel mensen schijnen te denken, Expand Accelerators cachen geen verkeer, ze comprimeren/decomprimeren alleen.

Maar even voor de duidelijkheid: Het zit niet in de Expand Accelerators, deze zijn voor monitoring doeleinden geinstalleerd, nadat de problemen al aanwezig waren.

[ Voor 21% gewijzigd door Abom op 07-10-2005 10:48 ]

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-02 21:33

-TAZZ-

X

Abom schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 10:34:
[...]

In tegenstelling tot wat veel mensen schijnen te denken, Expand Accelerators cachen geen verkeer, ze comprimeren/decomprimeren alleen.
Dit is niet wat mensen denken maar wat de leverancier verteld. Expand doet aan bandwith acceleration waarbij het merendeel van deze acceleration gerealiseerd wordt door caching. Een veel kleiner deel van de acceleration wordt gehaald dmv compressie. Maar laten we niet vervallen in een discussie mbt de werking van de Expand units.

Kijk een naar de eerder genoemde Troubleshooting guides (t is wat leeswerk) misschien heb je daar wat aan.

• Abom
-TAZZ- schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 10:48:
[...]
Dit is niet wat mensen denken maar wat de leverancier verteld.
Ik wil er ook niet te veel woorden aan vuil maken, maar de distributeur in Nederland (CDG) en de website van Expand, zeggen niets over caching in hun Accelerator productlijn. Hmm, er staat wel iets op de site...'byte-level caching'... dan weet ik het ook niet meer :)
Kijk een naar de eerder genoemde Troubleshooting guides (t is wat leeswerk) misschien heb je daar wat aan.
Ik ben er even snel door aan het lezen, goeie guides trouwens.
Veel van de tips die er staan zijn bij mij bekend, zoals de verschillende 'snelheid-verhogende' features die beide protocollen hebben. Zo zijn beide protocollen geconfigureerd voor low-bandwidth connections, bitmap-cahing, compression, keystroke caching, geen local hardwaremapping (staat server-side uit) etc.
Net zoals het tunen van verbindingen met beperkte netwerk snelheden wel bekend is, zo zijn de gevolgen van MTU, latency en data van andere protocollen wel bekeknd bij mij. Vandaar de network monitoren :) Toch lijkt de performance van het netwerk helemaal niet de oorzaak van het probleem te zijn.Er zijn af en toe uitschieters qua latency, maar deze zijn kort en niet regelmatig.

Het grootste probleem is toch wel de beeld opbouw, zo wordt Outlook of IE veel sneller weergegeven bij gebruik van RDP dan ICA. Bij RDP ziet het eruit dat het venster van Outlook in een actie opgebouwd wordt, bij ICA worden de lossen velden een voor een opgebouwd, weergegeven en gevuld.

[ Voor 16% gewijzigd door Abom op 07-10-2005 14:01 ]

Pagina: 1