thuis-servertje

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 139657

Topicstarter
hey mensen ik heb de "opdracht" van mijn moeder :+ om thuis een kleine muziek,film, fileserver te gaan "bouwen"

de volgende onderdelen heb ik al (uit restcomputers)
- 160gb 7200 rpm harde schijf (WD)
- cd rom brander
- toetsenbord / muis / beeldscherm
- 2 stille casefans
- floppie

nu willen we niet al te veel geld uitgeven dus ik zat te denken aan de volgende onderdelen:

Moederbord AMD Asus K8V-X SE S754 K8T800 (€61)
waarom? een van de goedkoopste moederborden op socket s754

AMD Sempron 2800+ 1.6Ghz, 256Kb, 64bit, S-754, Box (€79)
waarom? sowieso de 64 bit ondersteuning >:) misschien een beetje overdreven, maar als ik later wat wil "experimenteren" met bijv een 64 bit OS kan dit, verder omdat het een goedkope proc is

Corsair 512 MB Value Select PC3200 D (€49)
waarom? omdat dit de goedkoopste 512mb geheugen is (wat ik tot nu toe kon vinden)

verder heb ik nog een kast nodig, zelf weet ik niet zo goed welke, ik ben nu vooral aan het zoeken naar een tweede hands (hij hoeft er ook niet supermooi uit te zien natuurlijk)

en ook zou ik graag weten welke voeding ik bij zo'n systeem zou moeten plakken...

totaal zou dit gaan kosten: €189.95 (exl kast&voeding)

de richtprijs wil ik houden op € 175-250, maar natuurlijk tliefst een zo laag mogelijke prijs

wat vinden jullie ervan? zouden jullie andere onderdelen kiezen, zo ja waarom? graag jullie informatie,& ervaringen

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 139657 op 07-10-2005 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 11:58
Hmm, ik heb tijdenlang een server gedraaid met Windows 2003 Server Enterprise Edition mèt Microsoft Exchange 2003 Server Ent. Ed. en ISS e.d. Ik had daarvoor een P3-600Mhz met 384Mb RAM en dat ging goed.. Voor een server die alleen maar opslag gaat doen voor MP3's en films e.d. heb je echt helemaal géén snelle PC nodig en gaat het alleen maar om opslagcapaciteit..

Hoe goedkoper, hoe beter dus..

Succes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dank je,
ik vergat er nog bij te zeggen, dat ik vooral die 64 bit redelijk belangrijk vind, voor evt toekomst.
ook het voordeel van dit systeem is dat je hem altijd nog in kan zetten als typcomputer, voor n beetje internetten enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Ik mis nog een videokaart in het geheel.. Verder vraag ik me dus af hoe je films wilt gaan kijken via deze PC. Video-out lijkt me handig. Als de PC dicht bij de TV komt te staan lijkt me het formaat en de 'looks' wel uit te maken tenzij je hem mooit kunt wegwerken.

Verder: tja, wat moet je er van zeggen. Eg budget maar lijkt me een leuk prijsje om iets te bouwen.

Bij dat systeem is een gewone 250W voeding al voldoende... Een stille voeding lijkt me handig als ie in de woonkamer staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Niet online
wat ik uit je startpost niet opmaak, is of de bak alleen servertje gaat spelen, of ook media center gaat zijn? In het eerste geval is je hardware mega overkill en kan je beter ergens een pentium 3 tussen de 500 en de 800 mhz vandaan rukken. In het 2de geval wordt het voor 200 euro incl kast en voeding best moeilijk

edit: voor een beetje typen en internetten heb je ook geen 64 bit nodig..

[ Voor 11% gewijzigd door Rac-On op 07-10-2005 09:29 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Met die specificaties zou ik me niet te druk maken over 64-bit. Haal je toch niet de performance of functinaliteit die 64-bit zou gaan bieden. Verder is het "thuis voordeel" van 64-bit nog ZEER minimaal te noemen.
Anoniem: 139657 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 09:27:
dank je,
ik vergat er nog bij te zeggen, dat ik vooral die 64 bit redelijk belangrijk vind, voor evt toekomst.
ook het voordeel van dit systeem is dat je hem altijd nog in kan zetten als typcomputer, voor n beetje internetten enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-06 19:02

Videopac

Rommelt wat aan.

Als het je puur om filesharing gaat kun je ook een NAS-achtig product overwegen:
http://www.netgear.com/products/details/SC101.php, kost ca 120 euro excl. HDD('s).

Volgens mij werkt deze ook met 1 HDD; en anders kun je voor ca. 80 euro een extra 160GB HDD kopen.

[ Voor 33% gewijzigd door Videopac op 07-10-2005 09:33 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Darth Malak schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 09:28:
Ik mis nog een videokaart in het geheel.. Verder vraag ik me dus af hoe je films wilt gaan kijken via deze PC. Video-out lijkt me handig. Als de PC dicht bij de TV komt te staan lijkt me het formaat en de 'looks' wel uit te maken tenzij je hem mooit kunt wegwerken.

Verder: tja, wat moet je er van zeggen. Eg budget maar lijkt me een leuk prijsje om iets te bouwen.

Bij dat systeem is een gewone 250W voeding al voldoende... Een stille voeding lijkt me handig als ie in de woonkamer staat...
ja inderdaad de videokaart, kan ik deze gewoon 64 mb houden? (ben nl bezig deze te "lenen" van n maat van me) of moet ik echt een 128 mb

wat betreft het wegwerken ik zet hem in een kast die inderdaad naast de tv staat, dus das is niet zo'n probleem, maar bedankt voor je reactie, als ik later bijvoorbeeld nog een harde schijf ofzo wil toevoegen kan de voeding dat ook nog trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Videopac schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 09:31:
Als het je puur om filesharing gaat kun je ook een NAS-achtig product overwegen:
http://www.netgear.com/products/details/SC101.php, kost ca 120 euro excl. HDD('s).

Een 160GB HDD kost ca 80 euro, totaal zit je dan op 200 euro.

Overigens: waarom wil je nog een FDD in een PC?
aah die fdd had ik nog liggen ;) wat betreft die natgear: je kan zoeits niet inzetten als typcomputer enzo, dit is toch wel een voordeel als de fileserver ermee stopt, of alle computers in huis bezet zijn ofzo :+ haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[flame]
verder moet je er dan vooral windows op gaan draaien, dan ben je je hele budget al kwijt :+
[/flame]

Mja zoals de rest al zegt, wil je er ook video mee af gaan spelen. Voor zover ik het kan lezen niet, en dan heb je gewoon veel te dikke bak.

Zou je btw niet iets met raid1 gaan doen voor je data?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Niet online
Videopac schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 09:31:
Overigens: waarom wil je nog een FDD in een PC?
gezeur over FDD altijd..
waarom wel:
- kost toch geen drol (5 euro nieuw om precies te zijn, 1 euro 2de hands en als je iets bij een compu zaak bestelt en je lacht lief, krijg je hem er gratis bij)
- soms handig: installeren sata drivers tijdens je windowsinstall? Ff memtest draaien? Maxtor disk utilities?
- bejaarde mensen in je kennisen kring die ook nog zo'n ding gebruiken?

waarom niet:
- eeeeeuh, geen idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Laatst online: 01-04 15:43

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

64mb videokaart is prima, over het grootste deel zal je scherm toch uitstaan? (of sluit je dit aan op je tv?? daar ben ik nog niet helemaal uit, met je TS ;) ) en dan kan je UltraVNC ofzo erop gooien en overal vanuit je huis inloggen op dat ding.....

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
webfreakz.nl schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 09:38:
64mb videokaart is prima, over het grootste deel zal je scherm toch uitstaan? (of sluit je dit aan op je tv?? daar ben ik nog niet helemaal uit, met je TS ;) ) en dan kan je UltraVNC ofzo erop gooien en overal vanuit je huis inloggen op dat ding.....
nee het beeldschermpje is idd maar alleen voor wat instellingen, tis idd de bedoeling dat iedereen (dus elke computer in huis) in kan loggen en dus zo films enzo opzoeken, ik wil zelf graag gebruik van windows server 2003 of gewoon xp (mijn oom is systeembeheerder, dus kan wel aan n paar licencies komen >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
Anoniem: 139657 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 09:43:
[...]

nee het beeldschermpje is idd maar alleen voor wat instellingen, tis idd de bedoeling dat iedereen (dus elke computer in huis) in kan loggen en dus zo films enzo opzoeken, ik wil zelf graag gebruik van windows server 2003 of gewoon xp (mijn oom is systeembeheerder, dus kan wel aan n paar licencies komen >:) )
Maar hoe ga je 'em nou gebruiken.. Ga je die machine gebruiken om films direct op TV af te spelen, of alleen als opslag voor andere computers thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nee niet naar de tv, gewoon als opslag voor muziek, films data. maar als ik ermee stop (dus de server ophef) je er gewoon nog normaal mee kan computeren (lees typen, internetten)

is er iemand die andere (vergelijkende) hardware aan zou raden?, zo ja waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik vraag me af of 160GB genoeg is als je er films en MP3s op wil gaan plaatsen.

Overigens heb ik ook een home-servertje draaien, maar dat is niet echt met jouw situatie te vergelijken.

[ Voor 3% gewijzigd door pven op 07-10-2005 09:54 ]

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
Anoniem: 139657 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 09:49:
nee niet naar de tv, gewoon als opslag voor muziek, films data. maar als ik ermee stop (dus de server ophef) je er gewoon nog normaal mee kan computeren (lees typen, internetten)

is er iemand die andere (vergelijkende) hardware aan zou raden?, zo ja waarom?
Hmm, tsja, dan heb je een probleem. Voor een server, dus zoals je de machine nu gaat inzetten heb je echt geen spannende hardware nodig, als jij denkt dat je goed kunt internetten op een Pentium3 zou ik gewoon daarvoor gaan.. Anders ga je nu geld uitgeven voor iets wat je in de toekomst misschien gaat doen.. Dan kun je beter dan iets anders aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
160 gb is om te beginnen, ik gebruik deze hdd nu in mijn gewone computer als 3e hdd, en als ik daar tot nu toe mijn bestanden op kwijt kan vooralsnog iets van 90 gb moet dat kunnen, je kan altijd nog een extra hdd erin bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-04 09:27

Swerfer

Hmm...

Kijk hier eens. Alleen geheugen erin en een voeding erop (en natuurlijk een HD...) en je systeempje is klaar. Leuk kastje eromheen (kan een gewone atx kast zijn). Op die systemen kan je gewoon internetten en typen en zelfs DVD's kijken ed...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Niet online
als het alleen voor data opslag is, ben je echt veel te veel geld aan het uitgeven. Koop gewoon ergens een tweedehands pentium3 en je bent klaar. * Rac-On heeft voor precies hetzelfde doel een p3, 600 mhz met 256 mb geheugen staan. Zit op dit moment 20 + 160 gb schijfruimte in, waar morgen als ik tijd heb nog 250 gb bij gezet wordt. Mijn eigen pc, die van mijn vriendin en m'n media center halen hun data er van af, en dat gaat zonder enige noemenswaardige cpu load. Daarnaast istie ook firewall, router, dhcp/web/ftp/shoutcast server.
je eerder genoemde hardware is echt een extreme overkill...

wat betreft internetten en typen: ik heb mijn oude celeron 500 net weggezet bij een vriendin van mij met windows 2k erop en dat gaat als een zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Voor een systeem wat continu aanstaat is het stroomverbuik een belangrijk punt. Iedere watt is ca. 10kWh per jaar. Een doos die 100W gebruikt kost je dus zo'n 150 euro per jaar.

Misschien is dit een interessant aanbod. Een slechts 40 watt gebruikende Via Epia Mini-ITX gebaseerde 1U 19" doos van maar 24cm diep. Door de kleine hoogtoeren blowers is hij wel wat lawaaierig, maar een tweaker heeft daar vast wel een nette oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:36

dotcode

///\00/\\

Joopv je hebt gelijkt met dat stroom verbruik. maar275 voor een 3 jaar oude server is iets veel als je een via 10000m voor 25 euro meer in elkaar kan zetten nieuw met 160 gb hd en 1 gig mem. Als je dan even een moeder bord tweede hands zoekt ben je al goedkoper uit
Pagina: 1