Toon posts:

Regelmatig kleine schokjes bij spellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij alle spellen die ik speel heb ik regelmatig last van kleine schokjes, vaak om de +- 5 seconden.
Mijn fps ligt rond de 60 (60hz monitor + vsync).

Mijn systeem:
MSI K8t neo2 s939
AMD Athlon 64 3500+
ATI x800 pro 256mb
1024mb ram
80gb seagate hd (master)
160gb hitachi hd (slave)

Ik heb het volgende tevergeefs geprobeerd:
-omega gebruiken ipv catalyst
-AGP aperture size veranderen
-games via tommti gestart
-geluidskaart eruit, netwerkkaart eruit, dvd-rom eruit ( ik had gelezen dat het daar ook aan kon liggen )

Games die ik speel (het komt in elke game voor):
-fear demo
-cs:source
-WoW (ook in voorfilmpjes)
-bf2 demo

Telkens als/voordat er zo'n schokje komt brandt het hd-activityledje.

Als iemand suggesties heeft hoor ik die graag :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2005 00:44 ]

Verwijderd

Wat voor voeding heb je? Ken zijn dat deze het niet trekt..

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:04

Outerspace

Admin General Chat
Welke processen draaien er op de achtergrond :?
Schakel de niet nodige processen eens uit, en probeer je virusscan eens uit te zetten.

Wauw, een sig!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Denk dat om een of andere reden je swapfile aangesproken wordt. Memoryleak ergens msschien. Probeer je swapfile op een vaste grootte (liefst in een eigen partitie) te zetten. Zelf heb ik een vergelijkbaar systeem. Een 120GB schijf heeft daar 3 partities: 20 GB boot/programs, 2GB Swap (1.5GB swapfile, fixed size), de rest is een grote datapartitie voor games/video/audio/data ect. Deze setup zorgt ervoor dat de zaak minder snel fragmenteert (zeker de swappartitie). Ook zorg je er voor dat de prestaties hoog zijn. Het snelste deel van de harde schijf is gebruikelijk het eerste deel (meet maar ns met HDTach).

Virusscanner, logging applicaties, indexing service en filesharing programma's (en zeker een combinatie van deze) in de achtergrond kunnen dit soort hangertjes veroorzaken. Een niet zo lekkere HD kan het ook veroorzaken. Als je XP draait, zoek dan in je system event log naar disk failures. HD die zich af en toe automatichs reset voldoet aan je symptomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Aetje op 07-10-2005 02:50 ]

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Ik zou denken aan processen die op de achtergrond draaien. Ga je register eens na in de "Run" mappen onder HKLM en HKCU. Delete alle onnodige opstartprogramma's. Als je gaat gamen wil je echt zo min mogelijk dingen op de achtergrond hebben draaien.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:05
Ik heb dit probleem vaker gezien, weet alleen niet of het bij jou ook de oplossing is:
Zet in de BIOS (AGP) Fastwrites aan/uit en/of sideband addressing aan/uit. Dus met beide opties een beetje spelen. Werkt dit niet, probeer dan de kaart eens op AGP 4x om te kijken of dat helpt.

BTW wat voor virusscanner heb je? Wat gebeurt er als je alles wat op de achtergrond draait uitzet en dan gaat spelen?

[ Voor 18% gewijzigd door The__Virus op 07-10-2005 08:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even in mijn event log gekeken, en daar staan de volgende foutmeldingen meerdere malen in:

-disk: The driver detected a controller error on \Device\Harddisk1\D.

-Service Control Manager: The Parallel port driver service failed to start due to the following error:
The service cannot be started, either because it is disabled or because it has no enabled devices associated with it.

-ulsata2: Driver detected an internal error in its data structures for .

Voeding: Nexus NX-4090 (400 watt).

Ik heb geen overbodige applicaties op de achtergrond als ik game.

Ik heb op het moment geen virusscanners, pas geleden geformat.

Fastwrite heb ik aan+uit al geprobeerd, geen resultaat.

Waar vind ik sideband adressing?

• Outerspace
  • Laatst online: 02:04

Outerspace

Admin General Chat
Oh. Controller error. Kijk eens bij je IDE controllers in apparaatbeheer. Als de primaire en secundaire controllers op PIO staan, moet je ze even veranderen naar UDMA. Lukt dat niet, even verwijderen en je pc opnieuw opstarten. Als het goed is, worden ze automatisch gedetecteerd en meteen naar UDMA gezet.

Daarnaast moet je even je harde schijf testen met een tooltje van de fabrikant. In dit geval is dat Seatools :)

En sla ook alle belangrijke bestanden even op, voordat je het weet doet je gehele harde schijf het niet meer.

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
controllers staan op udma, toch even reinstalled voor de zekerheid maar de schokjes blijven.

volgens de extended drive self test van seatools (webversie) is mijn schijf in orde.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:05
Heb je toevallig IDE-drivers geïnstalleerd? Zo ja, verwijder deze, zo nee, installeer ze :D.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Controller error kan ook een falende harddrive inhouden. Hoe vaak staat die disk error in je log? Die parallel port error kan je negeren...

[Edit] Uit ervaring weet ik dat een HD die te warm wordt deze fout ook kan veroorzaken. Hoe is je case/HD temp? En staat SMART aan in de BIOS?

[ Voor 36% gewijzigd door Aetje op 07-10-2005 23:24 ]

Forget your fears...
...and want to know more...

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
het kan ook gewoon zijn wanneer er nieuwe textures naar het videogeheugen geschreven worden, of iets degelijks....

maps en textures zijn tegenwoordig zo groot dat het niet allemaal tegelijkertijd in het geheugen gezet kan worden...

U vraagt, wij antwoorden.

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:08

voz

De echte kenner

Weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar ik heb ook ooit zoiets gehad... om de paar seconden een korte freeze. Kon niets vinden totdat ik de parallelle poort uitschakelde (en de printer aan een ander computer hing)! Je kunt het altijd proberen...

Systeemspecs
PV Installatie

Verwijderd

Topicstarter
net even me oude videokaart erin gezet om te testen (ati radeon 9600), en deze heeft het ook, in de voorfilmpjes van wow op dezelfde momenten kleine schokjes, dus aan de videokaart zal het niet liggen iig.

in device manager staat de kaart 2 keer :?

Afbeeldingslocatie: http://img16.imageshack.us/img16/1161/hmmm3le.jpg

dit had ik met mijn oude kaart ook.

@voz: waar kan ik die poort uitschakelen?

Verwijderd

Topicstarter
Aetje schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 23:23:
Controller error kan ook een falende harddrive inhouden. Hoe vaak staat die disk error in je log? Die parallel port error kan je negeren...

[Edit] Uit ervaring weet ik dat een HD die te warm wordt deze fout ook kan veroorzaken. Hoe is je case/HD temp? En staat SMART aan in de BIOS?
die disk error krijg ik de laatste tijd niet meer.

temperatuur lijkt me in orde:
HD0 (denk dat dat de master is): 33c
HD1: 38c

ik zal even smart aan/uit zetten

Verwijderd

Topicstarter
smart aangezet, geen resultaat :(

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:08

voz

De echte kenner

Printerpoort zet je uit in de BIOS.

Ga anders eens even CTRL-ALT-DELETE indrukken in windows, kijk bij Processen en klik een paar keer op het CPU balkje totdat het hoogste percentage bovenaan komt te staan. Daar kun je dan misschien zien welk proces er regelmatig even om CPU power vraagt. Natuurlijk wel zorgen dat background apps uitstaan he!

Systeemspecs
PV Installatie

Verwijderd

Topicstarter
voz schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 22:14:
Printerpoort zet je uit in de BIOS.

Ga anders eens even CTRL-ALT-DELETE indrukken in windows, kijk bij Processen en klik een paar keer op het CPU balkje totdat het hoogste percentage bovenaan komt te staan. Daar kun je dan misschien zien welk proces er regelmatig even om CPU power vraagt. Natuurlijk wel zorgen dat background apps uitstaan he!
even gekeken tijdens dat ik WoW open had staan, system vraagt regelmatig cpu, en af en toe csrss.exe (geen idee wat het is)

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-08 11:48

Griffin

Is mythical

@ the csrss.exe probleem:
even google gebruiken.

Hoe lang heb je die X800 al in je systeem zitten?
heb je toen je de X800 erin deed een format gedaan van systeem gedaan?
wat is de snelste schijf van beide? misschien is je 80gig aan het overleden.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 04:02
Staan beide schijven op hetzelfde IDE kanaal? Probeer eens beide schijven op een enkel IDE kanaal te zetten. Probeer ook je CD/DVD/CDRW te scheiden van de kanalen waarop je HD zit. Misschien ook eens "autorun" uitschakelen voor alle drives,disks en andere.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 13:39:
in device manager staat de kaart 2 keer :? [quote]

Even off-topic, want dit heeft niets me je probleem te maken, maar het is normaal dat je kaart twee keer in de device manager staat. Dit is een feature van de radeon drivers voor het geval je een tweede monitor of een tv toestel op de kaart wilt aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu m'n 160 gb geformat en master gezet, 80gb heb ik momenteel niet aangesloten, nog steeds hetzelfde probleem |:( ;(

Verwijderd

Topicstarter
*schop*

Hoe lang heb je die X800 al in je systeem zitten? < maandje nu
heb je toen je de X800 erin deed een format gedaan van systeem gedaan? < jep
wat is de snelste schijf van beide? misschien is je 80gig aan het overleden. < allebei even snel, en aan de schijf ligt het blijkbaar niet

mijn systeem (op de videokaart, voeding en kast na) is een paar maandjes nieuw.

ik baal hier zo van :'(

Verwijderd

Mja al zeg je zelf er steeds een HDD Activiteit te zijn dan is het om de swapfile.. Hij spreekt de swapfile aan en dat kost tijd, tijd genoeg om merkbaar een haperende game te ervaren.

Je kan probreren de AGP AP size te verlagen naar 128mb want dat snoept ook system memory af,

Als eerder beschreven 3 tal partities te maken waarop op de eerste van 2gb je Swap neer te zetten.

Wat je ook kan doen om zeker te weten of het de swap is, is 'm uitzetten. Waarschijnlijk krijg je dan ook progjes die gaan zeiken...

Verwijderd

Topicstarter
paging file uitgezet (is toch hetzelfde?), gereboot, nog steeds haperingen :(

Verwijderd

Topicstarter
aperture size veranderen had ik al geprobeerd, hielp niets.

• peke
  • Laatst online: 22:12
Start=>run=>perfmon
Voeg onder processor object het # irq's / s toe
Als je daar om de x s een piek naar 100 ziet is er een probleem.
Kijk ook eens hoeveel irq's er per s gegenereerd worden, idle is dit normaal enkele duizenden.
Mogelijk is er een proces dat het probleem veroorzaakt, kijk dus eens in je register onder services welke processen opstarten.

Verwijderd

Topicstarter
als ik bij rechterklik op processor op add counters klik zie ik #irq's / s nergens staan.

• BeachPatroller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04-2024

BeachPatroller

Buk en suck

Als je IDE schijf bezig is stotterd een spel, dit is op iedere computer zo dus een andere videokaart maakt dan natuurlijk niks uit. Installeer zowieso geen virusscanner andere security meuk. Zorg dat je computer zonder programma's maximaal 120mb geheugen gebruikt (taskmanager -> performance). Eindeloos in je bios roeren zal niet veel zin hebben. Belangrijkste is dat je fastwrites uit hebt staan. Als je een thuisnetwerk hebt zorg dan dat je alleen tcp/ip aanvinkt bij de eingeschappen van je netwerkkaart, dus file/ printsharing en clientformicrosoft networks uit. Als andere computers in je werkgroep zitten die zitten te proben kan dat ook hinderlijk zijn.

Ik ben malle Pietje niet.

• lord.farquaad
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02-2025
Iets heel anders, maar heb je misschien een wat oudere netwerkkaart? Ik heb dit ook een hele tijd gehad. Nieuwe netwerkkaart erin en nooit geen last meer gehad.

[edit] Zal het wel niet zijn aangezien je onboard LAN hebt. Negeer deze post maar...

[ Voor 22% gewijzigd door lord.farquaad op 17-10-2005 14:38 ]

• Nilco
  • Laatst online: 21:39
Hoe staan je video-instelling binnen de games. Ik had dit probleem ook met mijn 6800GT heb toen in de games de videoquality van high naar medium gezet en had toen geen problemen meer. En daarbij komt ook nog eens dat FEAR en BF2 pas echt lekker lopen op 2gig geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
BeachPatroller schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:28:
Als je IDE schijf bezig is stotterd een spel, dit is op iedere computer zo dus een andere videokaart maakt dan natuurlijk niks uit. Installeer zowieso geen virusscanner andere security meuk. Zorg dat je computer zonder programma's maximaal 120mb geheugen gebruikt (taskmanager -> performance). Eindeloos in je bios roeren zal niet veel zin hebben. Belangrijkste is dat je fastwrites uit hebt staan. Als je een thuisnetwerk hebt zorg dan dat je alleen tcp/ip aanvinkt bij de eingeschappen van je netwerkkaart, dus file/ printsharing en clientformicrosoft networks uit. Als andere computers in je werkgroep zitten die zitten te proben kan dat ook hinderlijk zijn.
onder 120 mb geheugen red ik niet, max. 150 mb als ik al het onnodige uit heb staan (en dan schokt het nogsteeds)

fastwrites staan uit, file/printsharing staat uit. clientformicrosoftnetworks weet ik niet, kon het niet vinden
lord.farquaad schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:35:
Iets heel anders, maar heb je misschien een wat oudere netwerkkaart? Ik heb dit ook een hele tijd gehad. Nieuwe netwerkkaart erin en nooit geen last meer gehad.

[edit] Zal het wel niet zijn aangezien je onboard LAN hebt. Negeer deze post maar...
ik heb een onboard lan maar gebruik hem niet, gebruik een Realtek RTL8139 (onboard heb ik disabled)
MEGATRON schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:37:
Hoe staan je video-instelling binnen de games. Ik had dit probleem ook met mijn 6800GT heb toen in de games de videoquality van high naar medium gezet en had toen geen problemen meer. En daarbij komt ook nog eens dat FEAR en BF2 pas echt lekker lopen op 2gig geheugen.
dat maakt niks uit, of ik nou alles op ze laagst zonder aa heb in cs: source of alles op ze hoogst met 6x aa, het loopt even soepel en de schokjes blijven. ik heb de schokjes ook in CS 1.6, en daar zou de ram meer dan voldoende voor moeten zijn.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde trouwens nu ook :)

Met het spel fear, die schijnbaar toch een aardig brokje mem snoept.

M'n specs:

Asus k8n + AMD Athlon 64 3200+
2x512mb reepjes,
2x160gb in Raid 0 / Striping + 1x200gb. (en ja op die stripe volume staat fear!)
Asus ati radeon x800XT 256mb.

Kwam er dus achter bij het spectating mode dattie hard aan het swappen was, en zoveel heb of had ik niet open staan.

Als ik de user ervaringen hier lees is het plaatsen van meer memory geen slechte zet.

Verwijderd

Topicstarter
wat misschien ook wel interessant is, is dat wanneer ik alle programma's uit heb staan, en zo min mogelijk in mijn processes bij task manager heb staan, de hd om de zoveel tijd toch eventjes moet denken (meestal om de 5-10 secs oid brandt het ledje)

Verwijderd

Niet vergeten de chipset drivers van je moederbord te installeren. Via heeft die 4in1, Intel heeft ook z'n eigen driver. Dat wil men nogal eens vergeten.

Verwijderd

Topicstarter
die zijn geinstalleerd.

• BeachPatroller

BeachPatroller

Buk en suck

wat misschien ook wel interessant is, is dat wanneer ik alle programma's uit heb staan, en zo min mogelijk in mijn processes bij task manager heb staan, de hd om de zoveel tijd toch eventjes moet denken (meestal om de 5-10 secs oid brandt het ledje)
is niet Ok, heb een dergelijk probleem ook wel eens gehad en toen bleek het aan de realtek te liggen.

Stop je realtek eens in een ander PCI slot IRQ conflict?, waarom gebruik je geen onboard lan? ik zou die realtek er zowieso uitknallen, ze zijn niet voor niets 4 euro. Staat de jumper van je schijf wel goed? Bij voorkeur op master en niet op cable select. Als het een nforce betreft heb ik meer vertrouwen in de NIC van nVidia dan in de realtek.

[ Voor 100% gewijzigd door BeachPatroller op 17-10-2005 21:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geen nforce, onboard is ook een realtek.

gebruik nu de onboard kaart en heb jumpertjes verwisseld (stonden eerst op cable select), helaas geen resultaat.

• BeachPatroller

BeachPatroller

Buk en suck

Hmm, wordt er redelijk radeloos van. Zet je netwerkkaart op een geforceerde snelheid maar veilig op 10 mbit half duplex (geen autosense).
Probeer eens een bios reset (jumper dichtst bij batterij meestal). Probeer eens andere via 4 in 1 driver.
Ik weet niet of er tools zijn die de schijfactiviteit kunnen bepalen en welk proces daarvoor verantwoordelijk is, als ze bestaan achterhaal welk proces er met je schijf bezig is.

suc6 in iedergeval

• lord.farquaad
  • Laatst online: 16-02-2025
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 16:32:
[...]
ik heb een onboard lan maar gebruik hem niet, gebruik een Realtek RTL8139 (onboard heb ik disabled)
[...]
Waarom in hemelsnaam? Hoe dan ook, Realtek d'eruit, onboard LAN gebruiken. Potje online gamen om te testen. En desnoods later Realtek terug stoppen als het niet opgelost is. Kun je in ieder geval weer een mogelijke reden wegstrepen...

Verwijderd

Topicstarter
BeachPatroller schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 00:28:
Hmm, wordt er redelijk radeloos van. Zet je netwerkkaart op een geforceerde snelheid maar veilig op 10 mbit half duplex (geen autosense).
Probeer eens een bios reset (jumper dichtst bij batterij meestal). Probeer eens andere via 4 in 1 driver.
Ik weet niet of er tools zijn die de schijfactiviteit kunnen bepalen en welk proces daarvoor verantwoordelijk is, als ze bestaan achterhaal welk proces er met je schijf bezig is.

suc6 in iedergeval
ik ook @ radeloos. ook al heb ik me netwerkkaart disabled en speel offline zijn de schokjes er. ik heb net zo veel mogelijk disabled in device manager ( usb floppy etc ), alle niet essentiele processes afgesloten, en nog zijn de schokjes er.
enige mogelijkheid die ik nog kan bedenken is mijn bios te updaten, maar dit gaat helaas niet op de methode die MSI beschrijft op hun website (je mag niet via floppy flashen, je moet bootdiskje maken en bij boot je bios vanaf hd flashen). Ik kan niet in c: komen via dos (hoorde dat dat aan NTFS filesystem lag), dus ik heb geen idee hoe ik nu mijn bios kan flashen.
lord.farquaad schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 10:32:
[...]

Waarom in hemelsnaam? Hoe dan ook, Realtek d'eruit, onboard LAN gebruiken. Potje online gamen om te testen. En desnoods later Realtek terug stoppen als het niet opgelost is. Kun je in ieder geval weer een mogelijke reden wegstrepen...
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 23:53:
ik heb geen nforce, onboard is ook een realtek.

gebruik nu de onboard kaart en heb jumpertjes verwisseld (stonden eerst op cable select), helaas geen resultaat.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 19:05:
[...]

enige mogelijkheid die ik nog kan bedenken is mijn bios te updaten, maar dit gaat helaas niet op de methode die MSI beschrijft op hun website (je mag niet via floppy flashen, je moet bootdiskje maken en bij boot je bios vanaf hd flashen). Ik kan niet in c: komen via dos (hoorde dat dat aan NTFS filesystem lag), dus ik heb geen idee hoe ik nu mijn bios kan flashen.

[...]

[...]
toch niet zo'n probleem bij msi :?
ga hierheen : http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=608&kind=1
download liveupdate en je kan via windows je bios updaten.
zo deed ik het ook altijd bij msi bordjes.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
dat wist ik niet :) thx

helaas nogsteeds schokjes tho

Verwijderd

Topicstarter
iemand nog suggesties?

*ten einde raad

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
IK WEET HET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Verwijderd

Format geen optie ? :/

• ToFast
Ik had precies hetzelfde. HOe dat kwam, er was 1 van de pinnetjes achter op de hd kapot gegaan. Dwz dat hij bewoog, en dus geen contact maakte.

Zelfs in lichte spellen, met genoeg geheugen en snelle cpu en dikke videokaart bleef hij even hangen. maar geen 5-10sec, maar om de 5-10sec een paar milli seconde.

Doordat pinnetje geen contact meer maakte, kon ik dma ook niet meer inschakelen in windows.

Ik denk dat je het probleem daar moet zoeken, of misschien de ide/sata kabels of connectoren(ook die van het mobo, de pinnetjes)

Verwijderd

Topicstarter
hoe heb je hem weer goedgekregen? of nieuwe hd?

• ToFast
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 22:30:
hoe heb je hem weer goedgekregen? of nieuwe hd?
Nieuwe hd. Maar als het goed is kan je dat ook wel solderen. Gaat om iets heel simpels.

Verwijderd

Topicstarter
aan de HD ligt het iig niet, heb hem in me oude systeem gezet en daar loopt cs als een zonnetje.
ik heb besloten de zaak waar ik hem vandaan heb hem na te laten kijken.

bedankt voor de reacties anyway :)
Pagina: 1