Toon posts:

[Versatel]Mijn snelheid is te laag, hoe is die van jullie?

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik haal met Versatel naar mijn idee te weinig snelheid.
Speedtest zit rond de 6800 kbps downstream. Het downloaden van http://www2.versatel.nl/100mb.bin gaat in 1.3 MB/s. Ik begrijp dat als je 1.5 km van de centrale zit dat je snelheid geen 20 Mbit kan zijn. En dat hoeft voor mij ook niet. Maar ik heb het idee gezien de topics die ik lees van anderen die ook zover van de centrale zit, dat de downstream wel hoger moet zijn. Zie ik het nu verkeerd, of is mijn downstream echt te laag? Welke snelheden halen jullie bij het downen van dat bestand en bij Speedtest? Zoals je uit mijn post kan opmaken heb ik dus op internet gezocht. En diverse forums gelezen. Ook die van Versatel.

Gr,
Roy

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:19

gws24

Thinking is hard!

Die 1,3 MB/s die je haalt is gewoon een hele normale snelheid voor de afstand die je van de centrale zit. Het volgende plaatje geeft ongeveer de snelheden aan die je kan verwachten (komt uit een nieuwsartikel op de frontpage):

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1118500572.jpg

Als je kijkt naar 1,5 km dan kom je ongeveer uit op 13 mbit/s. Dit deel je door 10 (ivm overhead etc) en dan kom je precies uit op de door jouw behaalde snelheid van 1,3 MB/s.

Het feit dat je op het 100MB bestand wel op volle snelheid kan downloaden en speedtest iets anders aangeeft, komt waarschijnlijk door de volgende twee factoren:

- het 100MB bestand staat op het netwerk van Versatel en dan is het logisch dat je volle snelheid haalt. Speedtest staat ergens anders op een server en dat ligt het er maar net aan hoe de verbinding daarmee is.

- Speedtest test de downloadsnelheid geloof ik met een bestand van 1 MB maximaal. Dit levert geen betrouwbare resultaten op voor een verbinding die zo snel is: Jij zou dit bestand met je snelheid van 1,3 MB/s binnen een seconde binnen kunnen hebben. Dan gaan andere factoren zoals pingtijden en het aantal hops naar de speedtest server een veel te grote rol spelen; zeker als die server 'even' geen tijd heeft.

Conclusie: Maak je geen zorgen, je haalt ongeveer de maximale snelheid voor jouw afstand :)

Haal je trouwens niet gewoon MB / Mb etc door elkaar? Dus MB is megabyte en Mb is megabit. nofi uiteraard :+

[ Voor 5% gewijzigd door gws24 op 07-10-2005 01:34 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:18

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dan ben ik zeker een zware uitzondering op de 'regel' met 11Mb/s down / 1Mb/s up en ruim 4km (41dB) :+

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 07-10-2005 01:33 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 01:33:
Dan ben ik zeker een zware uitzondering op de 'regel' met 11Mb/s down / 1Mb/s up en ruim 4km (41dB) :+
Dan liggen er in ieder geval nette kabels :>

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Offtopic: Je naam is niks voor niks Speedy toch :Y)

Ontopic: een hele goede lijn heb je dan of de afstand klopt niet: De afstand die je kan nazoeken op internet klopt niet altijd, het kan meer of minder zijn.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Verwijderd

in speedtesten haal ik met adsl altijd minder dan dat ik daadwerkelijk met usenet ga downloaden. speedtesten wegen voor mij niet op tegen usenet

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Speedy-Andre schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 01:33:
41dB is eerder ongeveer 2800 a 3200 meter koperlijn. Regel is 10dB = 1000m minus een 10 a 25%.

Maar zeker nette bekabeling dan inderdaad.

Misschien is deze duidelijker voor mensen, had ik ook al elders gepost: bjck in "TweakDSL *new and/or improved* deel 15"

[img]=http://home.tiscali.nl/koffiemok/internode-adsl2-distance.jpg[/img]
Bron: http://www.internode.on.net/adsl2/graph/index.htm

@rjh

Snelheid van 1.3MB/s is toch prima? Dat is ~1300Kbps gewoon..

[ Voor 56% gewijzigd door bjck op 07-10-2005 02:21 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het verhelderend antwoord. Ik weet genoeg.

• micebec
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 14:49
Ik zit eigenlijk met eenzelfde probleem, de snelheid van mijn internet is ronduit traag.

Voor Versatel ADSL2+ heb ik een TweakDSL 8Mbit internetverbinding gehad waarmee ik kon downloaden met een snelheid van rond de 750KB. De downstream attenuation lag rond de 32 DB en de ping rond de 23. Dat vind ik wel netjes voor een 8Mbit verbinding.

Nu ik het Versatel abonnement heb, heb ik twee dagen een downloadsnelheid van rond de 900KB gehad en is het sindsdien alleen maar trager geworden en verblijft het nu stabiel rond de 700KB. Verder is mij opgevallen dat mijn downstream attenuation rond de 42 ligt en dat mijn ping rond de 40 (zo niet hoger) blijft hangen. (Deze gegevens heb ik overigens uit mij Linksys WAG54G v.2 ADSL2+ modem gehaald; zoals bekend kunnen er geen relevante gegevens meer gehaald worden uit de Davolink modem).

Afijn, ik heb begrepen dat het aan mogelijk spy- of adware kan liggen, dus ik denk ik pak het grondig aan en formateer mijn computer. Geen succes.

Wellicht ligt het aan mijn netwerkpoort, dus sluit ik het aan mijn andere poort, geen succes.

Ook heb ik meerder malen de modem gereset, no luck.

De modem heb ik direct aan de israpunt verbonden, ook geen verbetering.

Mijn telefoontoestel en andere apparaten weggehaald, no improvement.

Verder heb ik ook nog programma's geïnstalleerd die de registerinstellingen van windows veranderen zodat je internetverbinding sneller wordt (sguide_tweak_2k en UnBlocka), wederom geen succes.

Voor de duidelijkheid, volgens de diverse afstandstestjes zit ik tussen de 1500 en 1600 meter van de centrale.

Van de helpdesk verwacht ik niets meer, want meer dan bovenstaande konden ze mij ook niet adviseren.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Gebruik je toevallig een draadloos netwerk? In het topic over Versatel 20 mbit komt namelijk nogal vaak naar voren dat de draadloze verbindingen niet op volle snelheid werken bij dit abonnement. In de startpost van het topic staat het volgende:
Veel mensen op GoT hebben gemeld dat hun wireless verbinding niet boven de 500 kilobyte/sec uitkwam. Dit kan je verhelpen door het programma TCP Optimizer te downloaden de optimized settings aan te zetten, PPPoE aanvinken en de scroller op de snelheid 20MB te zetten. Hierna even rebooten en wireless gaat op de juiste snelheid!

• micebec
gws24 schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 12:40:
Gebruik je toevallig een draadloos netwerk? In het topic over Versatel 20 mbit komt namelijk nogal vaak naar voren dat de draadloze verbindingen niet op volle snelheid werken bij dit abonnement. In de startpost van het topic staat het volgende:

[...]
Nee, ik heb het laten bekabelen. Wel heb ik diverse registertweak programma's gebruikt; zonder succes.

Wat mij overigens verder nog opvalt is dat wanneer ik mijn Linksys ADSL2+ modem gebruik, mijn trainingspeed tussen de 6000 en 8000 kbit verblijft. En nu vraag ik mij af ik niet afgewimpeld ben met een ADSL1 verbinding i.p.v. een ADSL2+.

Verwijderd

Topicstarter
micebec schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:25:
[...]

Nee, ik heb het laten bekabelen. Wel heb ik diverse registertweak programma's gebruikt; zonder succes.

Wat mij overigens verder nog opvalt is dat wanneer ik mijn Linksys ADSL2+ modem gebruik, mijn trainingspeed tussen de 6000 en 8000 kbit verblijft. En nu vraag ik mij af ik niet afgewimpeld ben met een ADSL1 verbinding i.p.v. een ADSL2+.
Heb je het volgende geprobeerd:
Pinnetjes in resetknopje doen. 15 sec inhouden todat power ledje rood wordt. Daarna stroom van het modem doen. En stroom na 10 sec terugplaatsen. En dan ongeveer 5 min wachten.

• micebec
micebec schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 11:29:
Ik zit eigenlijk met eenzelfde probleem, de snelheid van mijn internet is ronduit traag.

Voor Versatel ADSL2+ heb ik een TweakDSL 8Mbit internetverbinding gehad waarmee ik kon downloaden met een snelheid van rond de 750KB. De downstream attenuation lag rond de 32 DB en de ping rond de 23. Dat vind ik wel netjes voor een 8Mbit verbinding.

Nu ik het Versatel abonnement heb, heb ik twee dagen een downloadsnelheid van rond de 900KB gehad en is het sindsdien alleen maar trager geworden en verblijft het nu stabiel rond de 700KB. Verder is mij opgevallen dat mijn downstream attenuation rond de 42 ligt en dat mijn ping rond de 40 (zo niet hoger) blijft hangen. (Deze gegevens heb ik overigens uit mij Linksys WAG54G v.2 ADSL2+ modem gehaald; zoals bekend kunnen er geen relevante gegevens meer gehaald worden uit de Davolink modem).

Afijn, ik heb begrepen dat het aan mogelijk spy- of adware kan liggen, dus ik denk ik pak het grondig aan en formateer mijn computer. Geen succes.

Wellicht ligt het aan mijn netwerkpoort, dus sluit ik het aan mijn andere poort, geen succes.

Ook heb ik meerder malen de modem gereset, no luck.

De modem heb ik direct aan de israpunt verbonden, ook geen verbetering.

Mijn telefoontoestel en andere apparaten weggehaald, no improvement.

Verder heb ik ook nog programma's geïnstalleerd die de registerinstellingen van windows veranderen zodat je internetverbinding sneller wordt (sguide_tweak_2k en UnBlocka), wederom geen succes.

Voor de duidelijkheid, volgens de diverse afstandstestjes zit ik tussen de 1500 en 1600 meter van de centrale.

Van de helpdesk verwacht ik niets meer, want meer dan bovenstaande konden ze mij ook niet adviseren.
Voor de mensen die nog problemen hebben met de snelheid, het kan ook aan je ISRA-punt liggen.

Bij mij was het namelijk zo dat de kabeltjes niet correct waren aangesloten (het lag overigens niet aan de monteur want dezelfde kabelcombinatie was er al voordat hij kwam). Door willekeurig diverse combinaties aan mijn ISRA-punt te verbinden heb ik mijn downloadsnelheid kunnen verhogen naar 1,3 MB. Het bleek dat mijn ISRA-punt verbonden was met een blauwe en een rode kabel terwijl het blauw en oranje had moeten zijn.

Overigens was de reden dat ik de oorzaak bij mijn ISRA-punt zocht dat ik van de klantenservice te horen kreeg dat ze hele rare waardes binnenkregen van mijn modem. Dezelfde klacht kreeg ik trouwens ook van TweakDSL toen ik nog bij hun klant was. Vandaar dat ik twijfelde aan de kabelverbinding van mijn ISRA-punt.

Let wel: ik heb nog zo'n oude ISRA-punt in de vorm van een telefoonstekkerdoos!! Ik heb geen idee hoe het met een nieuwe ISRA-punt zal zijn.
Pagina: 1