Asrock K7NF2 Raid

Pagina: 1
Acties:

• ruud2all
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:57
Specs:

XP1800+
512 mb + 256 mb DDR
40 GB / 80 GB / 80GB HDD
LG DVD-rom
Pioneer DVD-brander

Voorheen gebruikte ik een MSI K7T266 PRO 2 RAID moederbord, dit werkt perfect. Echter omdat ik een Hauppaugge TV kaart heb aangeschaft (MCE500) en deze niet samenwerkt met de VIA chipset op dit bord heb ik een ander moederbord aangeschaft.

Ik heb alle onderdelen naar het nieuwe moederbord (Asrock K7NF2 Raid) overgezet.
En toen testen, resultaat:

1. Alles overgezet --> compleet; POST scherm hangen na vermelding van processor en geheugen.
2. De tweakers manier --> Alles los en dan opbouwen, POST scherm en zelf tot in de bios
3. De TV-kaart losgehaald --> Laatste onderdeel ; Hangen tijdens POST zoals bij 1
4. De TV-kaart eruit --> Dan maar zo opstarten, en bios updaten ....

Echter tijdens het opstarten blijft de pc hangen.... vervolgens opstarten vanaf CD (windows installatie CD) programma begint, geen SCSI/RAID drivers installeren, HANGEN.....

Ik heb nu het oude bord maar weer teruggezet, hier werkt alles op......

Vragen:
- Zijn er mensen die soortgelijke problemen hebben meegemaakt met Asrock?
- Wat waren de oplossingen
- Hoe zou ik eventueel wel voorbij de Bios / Post kunnen komen

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
Waar blijft ie hangen bij de Windows install? En je komt toch voorbij de Post, alleen dan zonder tv-kaart? Het lijkt erop dat je voor niets dit mobo hebt gekocht...

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

wat voor HD's gebruik je (s-ata of ide)?
Heb je al geprobeerd om met een knoppix cd te booten, of op een andere HD te installeren (andere afkoppelen) etc ;)

zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter trouwens :P

[ Voor 22% gewijzigd door Turkish op 07-10-2005 08:47 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• ruud2all
sorry voor het lange wachten... was weekendje weg...

Heb vandaag het systeem weer getest, met volgende resultaat.
Alleen videokaart/DVD/1x HDD (IDE) / floppy

Heb een bios update gedaan naar 1.20 dat werkte in dos goed.

Knoppix werkt alleen in failsafe mode, in de normale modus volgt er een reset halverwege het laden. Ga nu expert modus proberen, kijken waar het mis gaat....

Op diverse plaatsen dus... eerste keer bij USB devices --> die uitgeschakeld in de bios
vervolgens bij het maken van de RAM ....

Suggesties???

ps Hangen en opstartproblemen doorgekeken, hou de tips en opmerkingen in m'n hoofd

[ Voor 13% gewijzigd door ruud2all op 11-10-2005 19:44 ]

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-05 20:47

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Lijkt mij een geheugen probleem. Niet zozeer dat de modules kapot zijn als wel dat ze overklokt draaien of het voltage staat standaard te laag... bekijk dat eens.

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• ruud2all
Ben nu alle geheugen settings aan het doorlopen maar dat zijn er nog heel wat....

CAS 2.0 / 2.5 / 3.0
tRAS
tRCD
trp

Hoe hebben jullie deze staan in de bios?

Ik weet dat dit niet automatisch gelijk hoeft te zijn maar misschien dat ik de range iets in kan perken....

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-05 20:47

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

ruud2all schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 21:30:
Ben nu alle geheugen settings aan het doorlopen maar dat zijn er nog heel wat....

CAS 2.0 / 2.5 / 3.0
tRAS
tRCD
trp

Hoe hebben jullie deze staan in de bios?

Ik weet dat dit niet automatisch gelijk hoeft te zijn maar misschien dat ik de range iets in kan perken....
Eigenlijk heel simpel... als je je modules instelt op CAS 3/11/5/5 dan is dat een langzame setting. Zorg ook dat je geheugen dan op 266Mhz. (PC2100) loopt. Als je PC dan prima werkt weet je dat het probleem daar ligt. Misschien zijn je modules PC2100 en probeer je ze als Pc2700 aan te sturen.

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• ruud2all
Heb het probleem van niet opstarten getakeld....

Het geheugen had ik ingesteld op 266mhz... de stripjes waren 333mhz, dus even op auto detect gezet en de machine start op.

Echter het volgende probleem dient zich aan, ben nog aan het zoeken op GOT maar als je een oplossing weet laat maar horen.

Probleem:
Windows start niet meer op omdat enkele bestanden niet gevonden kunnen worden. Ik denk dat de oorzaak er in ligt dat de HDD altijd via een raid-aansluiting op het MSI moederbord heeft gezeten, nu is deze gewoon aan de IDE (primairy) aangesloten.

Dus de hele opstelling hoe alles er aan hangt is gewijzigd, mogelijk dat hierdoor niet naar de juiste locatie wordt gekeken. Is dit op te lossen in de MBR?
Pagina: 1