Toon posts:

3com 2x superstack3 3300 switches vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan om 2 superstack 3 3300 switches te kopen. 1tje is een 3300XM 24 poorts...en de andere is een 3300 12poorts (kan een gigabyte module in)

Maar me vraag is zou dat een beetje goed gegaan voor een lanparty van plus minus 34 man?

Want op de 3300Xm zit geen gigabyte..en ik zag met de search en op de 3com site dat je gewoon een switch kan inpluggen op 1 van de poorten, maar helaas is dit dan 100mbit...

Dus conclusie: Is de verbinding tussen de switches goed genoeg als het 100mbit is?
Of zou ik beter een gigabyte erbij kunnen waarop de servers komen, en van daaruit naar de 2 3com switches gaan, maar dan lijkt mij dat die nog steeds 100 mbit is.

Ik hoor het graag,

Groeten Stefan

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:12
34 man? Kan je dan niet beter voor 2x24 gaan. Heb je nog wat extra porten voor bijv. wat servers e.d. Je moet imho niet zo krap gaan zitten.

Edit: of 1x24 en 1x16

[ Voor 9% gewijzigd door Spixo op 06-10-2005 22:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke dan wacht ik tot ik een 2e switch zie met 24 poorten.

Maar kan dat geen kwaad dat de onderlinge verbinding tussen de switches 100mbit is?

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:12
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 22:45:
Oke dan wacht ik tot ik een 2e switch zie met 24 poorten.

Maar kan dat geen kwaad dat de onderlinge verbinding tussen de switches 100mbit is?
Nee de meeste spellen zijn toch op multiplayer via internet gebouwd en trekken dus hooguit 2 megabit ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
En stel dat de mensen bestanden gaan kopieren oid? En er zullen denk ongeveer 3/4 gameservers komen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2005 22:50 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:04

_Ernst_

Mark It Zero!

Gigabit netwerk tussen de 2 switches lijkt me geen overbodige luxe. 100 mbit trek je met 1 pc al zo dicht, laat staan met 34 man die van elkaar gaan zitten leechen, dan schiet dat niet echt op over 100 mbit.

Last.fm

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:06

The Third Man

The Third Jellyfish

Ricardo87 schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 22:48:
[...]

Nee de meeste spellen zijn toch op multiplayer via internet gebouwd en trekken dus hooguit 2 megabit ofzo.
Wel onhandig als men onderling een beetje wil *kuch* delen... Overigens is dat ook op te lossen (tenminste bij dat soort 3Coms e.d.) om meerdere poorten te combineren als 'trunk' zodat je bijvoorbeeld 200 Mbit/s of meer als tussenverbinding hebt.

Verwijderd

Met die switches kan je volgends mij de poortjes trunken, dan kan je 2, 3 of 400mbit van maken. Net hoeveel poortjes je kwijt wil zijn op je switch.

Op mijn werk heben we 1 coreswitch (60gbit poorten) en 2 clientswitches. Iedere clientswitch heeft 64x 10/100mbit poorten en 2x gigabit. Die gigabit poorten staan getrunkt naar de coreswitch, dus 2GBit snelheid vanaf de clientswitches. :)

Verwijderd

Topicstarter
Humz...

Is de stacker 3 3300 XM trunkbaar dan?ik geloof van wel..?

Maar zou het dan geen kwaad kunnen, stel je pakt 3 poorten voor te trunken?

Want ik ben van plan om morgen die switch te gaan halen.

Hoor het graag

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 23:18:
Humz...

Is de stacker 3 3300 XM trunkbaar dan?ik geloof van wel..?

Maar zou het dan geen kwaad kunnen, stel je pakt 3 poorten voor te trunken?

Want ik ben van plan om morgen die switch te gaan halen.

Hoor het graag
Ja die kan port-trunking (kijk maar op z'n pagina op 3Com.com), dus met 3 poortjes krijg je een theoretische bandbreedte van 300 Mbit/s (Full-Duplex uiteraard). Voorwaarde is natuurlijk wel dat de andere switch ook port-trunking ondersteunt.

• richard_kraal
  • Laatst online: 24-03-2025
gewoon een .matrix / stack kabel ertussen en klaar? (3300's hebben altijd een matrix aansluiting)

Afbeeldingslocatie: http://www.cmishop.com/store/images/acc-3c16965-bk.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door richard_kraal op 07-10-2005 00:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Daar zat ik ook al naar te kijken, maar ik wil de switches wel uit elkaar zetten. En welke lengtes zijn er van die Matrix kabels..

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

richardkraal schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 00:42:
gewoon een .matrix / stack kabel ertussen en klaar? (3300's hebben altijd een matrix aansluiting)

[afbeelding]
Matrix kabels zijn niet goedkoop hoor, weliswaar beter (de switches kunnen zich dan als 1 grote switch gedragen), maar voor een lanparty kan je net zo goed ff een paar CAT 5 kabels erin raggen en je hebt ook een prima trunk.

Verwijderd

Topicstarter
Dus stel dat ik 3 poorten trunk of 4 dan heb ik als uplink 300 of 400 mbit?

En dan is me vraag nu haha. Is dat genoeg mochten de mensen gaan leechen en gamen tegelijk?

• Tybo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-08-2025

Tybo

010101011110010101??

Lekkere Kwal schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 13:01:
[...]
Matrix kabels zijn niet goedkoop hoor, weliswaar beter (de switches kunnen zich dan als 1 grote switch gedragen), maar voor een lanparty kan je net zo goed ff een paar CAT 5 kabels erin raggen en je hebt ook een prima trunk.
Dit is de ideale oplossing volgens mij! massa's meer bandbreedte en al de voordelen van één grote switch te hebben in plaats van twee aparte. Ze zijn voor iets stackable

SvennieG

Verwijderd

Ik zou voor die matrix kabel gaan! Die hebben vaak een zeer hoge verbindings snelheid. (meer dan 1 gigabit!)
Het nadeel is wel dat ze dan vlak bij elkaar moeten staan maar ik denk dat het voordeliger (qua snelheid) is om lange utp kabels te gebruiken voor je pc's en een matrix kabel voor de koppeling van de switches. Je hebt dan ook meer ethernet poorten beschikbaar voor clients

Verwijderd

Topicstarter
Jah maar stel dat ik 2 rijen tafels heb...Moeten de 2 switches ergens centraal staan. waardoor iedereen een langere UTP kabel mee moet nemen.

En vanaf de switch waar de servers op zullen gaan komen en dan naar de 2 3coms gaan is het nog geen giga..aangezien er geen gigabyte uplink op de switch zit.

Want de game servers kunnen toch gerust via een 100mbit lijn gaan?
Aangezien daar niet mee geleecht wordt.

Of hoe moet ik anders de gameservers op de switch krijgen? Het liefst met nog een 4 poorts switch oid.

Dus deze opstelling?
Afbeeldingslocatie: http://img7.picsplace.to/img7/1/thumbs/switch.JPG
maar dan heb ik geen gigabyte denk..

Of zo?
Afbeeldingslocatie: http://img7.picsplace.to/img7/1/thumbs/switch2.JPG

en dan poorten trunken?

Welke zou het beste zijn, en het snelst..?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2005 14:20 ]

Verwijderd

Eerste oplossing en dan trunken, dat is het snelste. Moet je er wel voor zorgen dat die switch trunking ondersteund en een redelijke backbone heeft. Anders trek je die complete switch plat. Maar dan komt het dus ALLEMAAL daar overheen.

Je kan met betere switches (weet niet of het met de 3300 ook kan) ook een ring leggen. Simpelere switches zien dat niet en dan loopt je hele netwerk vast. Dan kan je met 300mbit van switch A naar B, met 300mbit van B naar C en met 300mbit van C naar A.
Als je dan op switch A zit met computer 1, en je verbind naar computer 2 op switch B dan kan je 600mbit halen, dan gaat 300mbit direct naar de switch, en 300mbit via de andere switch. Hiermee voorkom je de kans op uitval. Als je dan een switch uitschakeld dan routeerd het verkeer zich over de andere switch heen. Dus de kans op kabeluitval is kleiner.

Verwijderd

Topicstarter
Oke..bedankt voor de info

En ja de 300xm ondersteunt trunking :)

Dus het moet goed komen dan hoop ik haha

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Tybo schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 13:51:
[...]

Dit is de ideale oplossing volgens mij! massa's meer bandbreedte en al de voordelen van één grote switch te hebben in plaats van twee aparte. Ze zijn voor iets stackable
Kijk jij eerst maar eens hoeveel zo'n kabeltje kost ;) Dan ga je ook voor trunking.

Verwijderd

Topicstarter
Goed en dan ook zeer goed nieuws!

Ik ben nu een trotse bezitter over 2x 3com Superstack 3300XM met matrix kabel!!

Dus morgen proberen om ze te configuren :D

Hier 2 fototje's ervan (webcam kwalitiet)

Afbeeldingslocatie: http://img7.picsplace.to/img7/1/Afbeelding_001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img7.picsplace.to/img7/1/Afbeelding_002.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Nu wil ik ze configgen..

Dan kan ik denk het beste een null-modem kabel gebruiken he?Of kan dat op een andere manier..

En stel dat ik een null-modem kabel moet hebben, hoeduur zijn die?want ik zie verschillende

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-04 08:12
Ik weet nog dat vroeger de Superstack II series ook via telnet te bereiken waren. Even kijken in de manuals op 3com.com wat het standaard IP daar van is.

Met een beetje geluk is het niet uitgeschakeld.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een console kabel gekocht en werk nu via hyperterminal..en nu moet ik een ip toegeven..

Welk ip adres kan ik gebruiken..van me pc is 10.0.0.151

mag ik dan het ip van de switch ook in de 10.0.0.x serie doen?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 13:50
natuurlijk :)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan dan toch tot 10.0.0.254

Wat moet ik als gateway doen?

Edit: Switch 1 werkt perfect! Vanavond switch 2 configgen en instellen voor poorte om te trunken

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2005 14:35 ]

Verwijderd

Ik gebruik zelf altijd de volgende ip range:
code:
1
2
3
4
5
6
7
routers/gateways/etc (static): 10.0.1.x
switches (static): 10.0.2.x
servers (static): 10.0.3.x
non-dhcp clients: (zie RFC 2322): 10.0.4.x
dhcp clients: 10.0.5.x

subnet: 255.255.240.0

Daarbij probeer ik "mits" het mogelijk is altijd de switches in een apart VLAN te zetten, zodat mensen buiten dat VLAN de switches niet kunnen configureren. Verder is dit duidelijk voor jezelf, geen gedoe met moeilijk management en/of documentatie. Ik heb thuis een berg pegs liggen met IP's, volgends RFC 2322.
Bij meerdere gebouwen neem ik 255.240.240.0, dan wordt gebouw 1 "10.1.x.x" en gebouw 2 "10.2.x.x".

Als je een enkel subnet van 255.255.255.0 wil gebruiken dan raad ik aan om op 1 de router in te stellen, 10 tm 20 te gebruiken voor switches, 21 tot 60 voor static IP's en 61 tot 120 voor DHCP. Alleen vind ik dit "zelf" onhandig, maar dat is net hoe je het zelf wil aanpakken.

Btw de switches moet je laten fungeren als 1 switch, ik weet niet hoe 3Com dat exact doet, maar met HP kan ik ze instellen als commander / slave. Ik heb maar 1 3Com switch (superstack 2 3000), dus ik kan het niet testen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2005 15:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb wel een matrix kabel zodat ik de switches als 1 kan laten fungeren, maar ik doe denk op ieder switch 2poorten trunken aangezien ik de switches uit elkaar wil zetten.

Maar ik moet nog even goed opzoeken hoe ik moet trunken en dergelijke.

*tevens heb ik nu ook een routertje (e-tech) met printserver erin...maar als ik wil printen zegt die connection time-out. Met printserver monitor zie ik wel de printer en de status online, maar ik zie niks van ipadres ofzo wat moet ik doen?

Verwijderd

Hoe wat? Dat laatste volg ik niet helemaal? Even meer uitleg van wat er fout gaat en hoe het "nu" aangesloten zit.

Hebben die switches btw geen webmanagement? Even een ip geven via de seriele kabel of adhv de macadressen van de switches.
code:
1
aps -s je.ip.add.ress aa-aa-aa-aa-aa-aa

Zo kan je op je pc even een arp faken zodat je de switch via webmanagement en/of telnet kan benaderen. macadres staat altijd op een stikkertje wat bij de switch zat (per 4).

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Dat laatste heeft totaal niets met de switches te maken, want die heb ik ieder al een ip gegeven en kan ze via de web benaderen.

Maar dat laatste laat nog maar even zitten ik ga eerst nog even proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik ben weer bezig geweest met de e-tech router..

De printer krijg ik gewoon niet aan de gang

Ik zie dit op de config van me switch
Afbeeldingslocatie: http://img7.picsplace.to/img7/1/thumbs/printserver.JPG

En dit met USB print server monitor
Afbeeldingslocatie: http://img7.picsplace.to/img7/1/thumbs/print2.JPG

En dit als ik wil printen:
Afbeeldingslocatie: http://img7.picsplace.to/img7/1/thumbs/print3.JPG

Moet ik de printer een ip dan geven ofwat?en hoe moet dat want ik snap er echt niks meer van:(

Verwijderd

Wat voor printerconnectie heb je dan ingesteld?

Verwijderd

Topicstarter
Ik had gekozen USB connect of iets dergelijks..Maar daarna had ik tcp/ip connect gedaan en nu werkt alles perfect :D

Alleen dat trunken met de switch,..

Stel dat ik 2 poorten trunk, moet ik dan poort 1 en 2 trunken of 1 en 3?

Groeten

Verwijderd

Dat maakt natuurlijk niet uit. En dan nog: probeer het eens?

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt :D,

Maar nu nog een vraag over het aansluiten van alles.

Die switches wil ik dus gebruiken voor een lanparty van 40 :? man ofzo.

En dan wil ik dus dit schema gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://img7.picsplace.to/img7/1/thumbs/switch2.JPG

Wat voor switch kan ik dan het beste gebruiken voor de gameservers?, En is dan nodig voor op 1 3com switch 2 poorten te trunken voor de switch waar de gameservers opzitten?

Of kan dat gewoon met 1 utp kabel? En dan wel de 2 3com onderling trunken, en moet ik daarvoor cross kabel hebben? Zou 2 poorten (200mbit tog?) genoeg zijn voor te gamen en stel dat de mensen leechen?

En zou ik op me lanparty VLANS moeten gebruiken?

Het zijn veel vragen maar ik hoop dat er iemand een antwoord op weet

Verwijderd

Hoeveel switches heb je nou exact en hoeveel poorten per switch zijn het? Ik zou het op de volgende manier opbouwen: De gameserver-switch als hoofdswitch met een getrunkte verbinding naar iedere clientswitch. Dan om de leetch-snelheid te versnellen doe je tussen de 2 clientswitches ook nog een getrunkte verbinding.
Dit moet je even proberen, sommige switches kunnen dit doen, goedkoperen lopen vaak vast omdat ze niet zien dat ze de data naar zichzelf repeaten.

Ok dit grapje kost je dan wel 4 poorten per switch, maar dan is het wel lekker snel/stabiel. Zelfs als de verbinding uitvalt omdat er ergens 2 kabels kapot gaan dan routeerd hij het over de andere switch heen.

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb 2 3com superstack 3 3300xm switches die wil ik voor de mensen bewaren, en zijn ieder 24 poorts..

En de gameserver switch die moet ik nog aanschaften iemand suggesties? superstack 2 3300 misschien?

Edit zou je misschien even kunnen tekenen wat je bedoelt?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 21:39 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

48 poorten, 35 man. Hou je er dus 13 over.

Met andere woorden niet kloten met trunken (want je hebt geen vlans nodig), ook niet met link aggregation (want je hebt een matrixkabel) maar gewoon die twee switches als stack inzetten met je servers er ook direct aan. Minste moeite, minste kosten, minste mogelijkheid tot problemen en in principe de hoogste snelheid.

UTP kabel kost geen drol, dus haal een rol UTP en wat stekkertjes en je kunt mensen die een te korte kabel hebben voorzien van een nieuwe.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 09-10-2005 21:41 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:30:
Edit zou je misschien even kunnen tekenen wat je bedoelt?
Afbeeldingslocatie: http://baracuda.homeip.net/pics/got/nt/netwerk_trunked01.jpg
Trek de verbinding tussen clientswitch en clientswitch2 er maar eens tussenuit dan, dan zal dat verkeer over de gameserver-switch gaan. Ook geeft dit dus 200mbit snelheid vanaf iedere clientswitch naar de coreswitch. En nog een verbinding tussen de 2 clientswitches om het onderlinge netwerkverkeer snel te houden.

Hiermee voorkom je dat mensen je netwerk plat trekken. Zoals jij het zou doen dan heb je een probleem (op de laatste switch) als ze middenin je netwerk zwaar downloaden. Door de bovenstaande setup heb je daar geen last van.

Dat werkt alleen als je switches dat ondersteunen, non-managable loopt vast :+

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:53:
[...]

[afbeelding]
Trek de verbinding tussen clientswitch en clientswitch2 er maar eens tussenuit dan, dan zal dat verkeer over de gameserver-switch gaan. Ook geeft dit dus 200mbit snelheid vanaf iedere clientswitch naar de coreswitch. En nog een verbinding tussen de 2 clientswitches om het onderlinge netwerkverkeer snel te houden.
Dit werkt zelfs op de gemiddelde managed switch alleen d.m.v. STP. En dan houdt 't in dat een van die links gewoon gedisabled wordt. (Meshing wordt alleen door hele dure dingen ondersteund, deze kunnen dat gegarandeerd niet aan).
Hiermee voorkom je dat mensen je netwerk plat trekken. Zoals jij het zou doen dan heb je een probleem (op de laatste switch) als ze middenin je netwerk zwaar downloaden. Door de bovenstaande setup heb je daar geen last van.
Nee, hiermee voorkom je dat één persoon je netwerk plat trekt. Als er twee mensen gaan leechen ben je nog steeds fucked.

Overigens zijn trunks iets totaal anders dan wat jij bedoelt.
Dat werkt alleen als je switches dat ondersteunen, non-managable loopt vast :+
Ook niet, maar je krijgt idd wel een leuke packet storm.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 09-10-2005 22:04 ]

Verwijderd

CyBeR schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 22:02:
Ook niet, maar je krijgt idd wel een leuke packet storm.
Ja klopt, dat snap ik ook wel ;)

Nee idd, nou ik even in de specs van die SS3 3300 duik ondersteund hij dat idd niet, dus op zo'n manier het netwerk opbouwen heeft geen zin.
/me is te verwend met het netwerkapparatuur @ werk :9

Verwijderd

Topicstarter
Humz..

Wat kan ik het beste doen nu, want het lieft heb ik 2 aparte tafels met ieder 1 switch?

Want wat KingOfDocs zei kan dus niet :P

dit dan?

Afbeeldingslocatie: http://img4.picsplace.to/img4/9/switch2.JPG

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Zo kun je het inderdaad best doen als je matrixkabel lang genoeg is. Maar ik zou dan die gameserver switch weglaten en je servers gewoon in die andere switches proppen. Met een matrixkabel ertussen is dat in principe gewoon het snelst.

Verwijderd

Topicstarter
Op dat tekeningtje moeten die 2 kabels 2 netwerkkabels voorstellen.
En dan op ieder switch 2 poorten trunken..

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:00
Dat kan ja. Al denk ik dat het gezien de performance toch handiger is om die matrix-kabel te gebruiken, zeker als je die al hebt... Dan maar langere kabels naar 1 van de tafels?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Zo opstelling dan?

*en is een matrix kabel sneller als dan ik 2 poorten trunk ofzo?

Maar ik vind dat een beetje onhandig denks..

Afbeeldingslocatie: http://img4.picsplace.to/img4/9/switch3.JPG

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 22:31 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Zet die onderste tafel met servers bovenaan en laat die gameserver switch weg. Een matrix kabel is inderdaad veel sneller dan twee poorten aggregaten (trunken is iets anders).

Verwijderd

Topicstarter
Hmz...die tafel sluit zo mooi aan op het geheel..Want anders zit iedereen ver van elkaar af :S

Of hoezo die switch weglaten?

Des te meer man op de 2 switches kunnen aangezien er dan maar 1 kabel inkomt van de gameswitch...

En trunken is tog dat je van 1 poort dubbel maakt...200mbit.

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
*oeps, er stond al een pagina achter*

[ Voor 91% gewijzigd door bartgabriels op 09-10-2005 22:37 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 22:36:
Hmz...die tafel sluit zo mooi aan op het geheel..Want anders zit iedereen ver van elkaar af :S
Meer switches maak 't niet sneller. De verbinding tussen al je servers en de rest is op deze manier 100mbit in totaal. Als je je servers op die andere twee switches aansluit en die met een matrixkabel aan elkaar hangt heb je 100mbit per server.
Of hoezo die switch weglaten?

Des te meer man op de 2 switches kunnen aangezien er dan maar 1 kabel inkomt van de gameswitch...
Je had ongeveer 35 man zei je, en 2x 24 poorten. Dus je houdt er zat over.
En trunken is tog dat je van 1 poort dubbel maakt...200mbit.
Nee, trunken is over een draadje meerdere communicatiekanalen laten lopen. (De term komt uit de telefoniewereld). In netwerken betekent dat dat je twee of meer VLANs over een enkel draadje stuurt met 802.1q VLAN tags. Veel mensen (waaronder helaas enkele vendors van switches) doen 't fout, maar twee draadjes samenvoegen voor hogere snelheid heet Link Aggregation (802.1ad). Overigens wordt het wel vaak samen gebruikt, een trunk over een aggregated link sturen voor verhoogde snelheid.

Verwijderd

Topicstarter
Dat handleiding zegt dit over Trunken:

Port trunks are connections that allow devices to communicate using up
to four links in parallel. These parallel links provide two benefits:
They can potentially double, triple or quadruple the bandwidth of a
connection.
They can provide a redundancy — if one link is broken, the other links
share the traffic for that link.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 22:59:
Dat handleiding zegt dit over Trunken:

Port trunks are connections that allow devices to communicate using up
to four links in parallel. These parallel links provide two benefits:
They can potentially double, triple or quadruple the bandwidth of a
connection.
They can provide a redundancy — if one link is broken, the other links
share the traffic for that link.
3com is inderdaad een van de vendors die 't fout doen :P Matrixkabel blijft overigens sneller.
offtopic:
(Wat een grappige hokjes trouwens, waar haal je die vandaan?)

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 09-10-2005 23:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tss das kut haha:P

Maar stel dat ik nu 40 man heb?

en ik wil de gameservers een eindje van de 2clientswitches afhebben..

Kan het dan echt niet met een kleine switch oid?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 23:04:
Tss das kut haha:P

Maar stel dat ik nu 40 man heb?

en ik wil de gameservers een eindje van de 2clientswitches afhebben..

Kan het dan echt niet met een kleine switch oid?
Ja, het kan wel, maar als je genoeg poorten hebt op je twee switches (zover je die met matrixkabel aan elkaar hebt geknoopt) raad ik 't om performanceredenen af.

(En met 40 man heb je nog steeds 8 poorten over :P)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat net op een site van een andere lanparty te kijken, en die heeft zijn switches ook centraal staan...

Afbeeldingslocatie: http://img4.picsplace.to/img4/9/overzicht_zaal.jpg

Tekst wat erbij staat:

Netwerkkabels
Het is de bedoeling dat je zelf een netwerkkabel meeneemt naar de party. Onze inschatting is dat een netwerkkabel van ongeveer 10 meter lang genoeg moet zijn als je ergens in het midden zit. Indien je op een van de hoeken van een buitenste rij zit, (bijvoorbeeld tafel 1, 8, 37 of 44) dan moet je rekenen op een kabel van ongeveer 15 meter. De switch zal ergens tussen tafel 18/24 en 19/25 in komen te staan. In het zaaloverzicht kun je precies zien waar dat is. De afmeting van een tafel (1 tafel per 2 personen) is ongeveer 2 meter bij 80 cm diep.

Dus dan kan ik dit denk ook het beste doen he?, en dan natuurlijk met matrix kabel.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Juist.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik dan gewoon die kabels stel dat ik 3 gameservers en 1 ftp heb gewoon in de switch douwen?

Hoef ik dan niks verders in te stellen van dat dat de server is en al, en dat mensen geen bestande van die pc's kan afhalen op de ftp na...

Of zal de ftp veel verbruiken zodat er lags ontstaan dergelijke? Of moet ik zo en zo de eerste lan geen ftp gebruiken?

En fullduplex :? ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 23:17 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Downloaden/ftp/whatever stel je natuurlijk lekker op die server in, daar heeft een simpele switch niets mee te maken. Je propt die servers inderdaad gewoon in je switch. Alles op autodetect en je hebt een paar 100mbit/fullduplex servers staan. (In een enkel geval gaat autodetection mis, dan moet je 't op zowel de switch als op je server even handmatig instellen. Komt bij goede hardware echter niet al te vaak voor.) Een ftp server draaien op deze manier kan prima, maar op de manier met een losse switch voor je servers zou dat rampzalig zijn voor de lag in de games.

Verwijderd

Topicstarter
Hey harstikke bedankt voor je info!

Maar nog een vraag..

Dus de poorten waar de servers opzitten moet ik instellen als full-duplex?

En stel dat er een ftp server bijzit, en er zitten mensen te gamen en te leechen kan het geen kwaad dus?

Maar wel als ik nog een aparte switch heb voor de servers?

Thnx :9~

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 23:26:
Hey harstikke bedankt voor je info!

Maar nog een vraag..

Dus de poorten waar de servers opzitten moet ik instellen als full-duplex?
Ik zou ze in de eerste instantie lekker laten autodetecten. Alleen zelf instellen als blijkt dat 't autodetecten niet goed gaat.
En stel dat er een ftp server bijzit, en er zitten mensen te gamen en te leechen kan het geen kwaad dus?

Maar wel als ik nog een aparte switch heb voor de servers?
Correct.

Verwijderd

Topicstarter
Maar moet ik die servers niet in een aparte vlan ofzo zetten?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dan kan niemand er bij, dus dat lijkt me erg onhandig :P

Verwijderd

Topicstarter
wel extra beveiligd dan 8)7

Maar wel een wachtwoord dan @ de switches zetten oid? Stel dat iemand het ip van de switch weet..

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Lijkt me verstandig.

Verwijderd

Topicstarter
Maar bedankt voor je info..

Ik weet nu een beetje hoe het moet dus ik ga slapen haha even dromen wat ik verder voor een lanparty moet weten 8)7

Oooi

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Weer een vraagje van mijn kant.

Stel dat ik een klein zaaltje afhuur..Dan kan ik het beste een Stroom Paddestoel regelen he, op krachtstroom of iets dergelijks.

Verwijderd

Topicstarter
Nog een keer ik haha

Moet ik hier nog wat instellen?

Afbeeldingslocatie: http://img7.picsplace.to/img7/1/thumbs/superstack_000.JPG

hoor het graag, groet stefan

En is het ip goed van beide switches?
192.168.1.x en 192.168.1.x??

Beide eindigen niet op 1 of 2 maar een grotere getal.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2005 22:17 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ziet er prima uit. IP van die switches maakt op zich niet uit, als 't maar uniek op je netwerk is. Een paddenstoel op krachtstroom kan handig zijn voor stroomdistributie. Kijk wel uit dat je niet de stoppen door laat slaan :P Stroom is verder niet mijn area of expertise.

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik hoef daar niks meer aan te veranderen?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

In principe hoef je sowieso weinig in te stellen voor een plat netwerk. Enige waar je wellicht even naar moet kijken is 't gebeuren met die matrixkabel.

Verwijderd

Topicstarter
Hehe dat had ik net getest,..en het werkt perfect..ik had meteen alle poorten gecontroleerd (48) en het werkte dus volgens mij moet het goed zijn dan

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Nou veel plezier dan met je lan-party! :) Waar kunnen we ons aanmelden voor de party? O-)

Verwijderd

Topicstarter
Hehe de site is bijna klaar...alleen moet ik nog een inschrijvingsformulier maken wat me totaal niet lukt 8)7 haha..

En natuurlijk even kijken waar ik het wil doen want ik heb wel aantal zaaltjes op het oog.

Ps. is er een DHCP server nodig?omdat ik dat ergens las

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2005 00:02 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
DHCP server is idd nodig ja... en een DNS server is ook handig.

Verwijderd

Topicstarter
Mishmash schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 10:49:
DHCP server is idd nodig ja... en een DNS server is ook handig.
Kan dat niet allebei op 1 pc?En hoe maak ik zoiets (A) 8)7

Edit:

Zodat ik even snel zag op google..Heb ik dus weer een aparte pc nodig met daarop windows 2000?

kan ik dat niet op 1 pc laten draaien met tegelijk een gameserver erop?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2005 15:39 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:00
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 15:29:
[...]

Kan dat niet allebei op 1 pc?En hoe maak ik zoiets (A) 8)7
Wilde je ook een internetverbinding verzorgen?

Anders gewoon een simpel routertje met dhcp en dns in je netwerk pleuren. Simpeler kan niet. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 15:37:
[...]

Wilde je ook een internetverbinding verzorgen?

Anders gewoon een simpel routertje met dhcp en dns in je netwerk pleuren. Simpeler kan niet. :P
Hey nee ik wil geen internet..

Maar het is waarschijnlijk voor 40 man zoiets..

En ik heb dus 8 poorten over dan en daar moeten gameservers en ftp server op...als ik dan nog een dhcp server erop moet :?

Zie trouwens me edit @ page 3

Verwijderd

Topicstarter
Even een grote schopje

Ik ben dus van plan om de lanparty begin volgend jaar te houden.

Dus ik zou graag alles even op een rijtje willen hebben,

2x 3com superstack 3300 switch ieder 24 poorts, met elkaar verbonden via een matrix kabel. Dus ze moeten bijde centraal staan van de zaal.

3x gameservers +1ftp server, direct aangesloten op de switch.

1x klein routertje zodat iedereen een ip adres krijgt (dhcp)

* en een DNS server?en wat is dat?

Maar nu me vraagjes nog:

Moet ik een admin computer hebben, en dat daar iedereen op inlogt als client of is dat niet nodig?

En wat moet ik nog meer instellen op de game servers en ftp server?
En heb ik ook een computer nodig voor die alles in de gaten houdt?en waar ik mee ieders pc kan controleren of iets dergelijks?

Ik hoop dat jullie me een antwoord kunnen geven :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2005 12:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand antwoord?

Ik heb nu btw, een server met windows 2003 server erop.

Ik heb de wins server al ingesteld, wat heb ik nu nog meer nodig?

Dus dat de gebruikers, meteen andere gebruikers kunnen zien zonder dat ze moeten wachten tot het gerefresht is?

Ook zou ik dan een overzicht willen hebben van de ip adressen en daarmee mocht het nodig zijn bannen oid.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Ga je zelf ook nog wat uitzoeken of moeten wij de lanparty voor je organiseren ?

Sorry hoor, maar ik krijg heel sterk de indruk dat je geen idee hebt wat je aan het doen bent (en ja ik chargeer) maar wel uiterst ambitieuze plannen hebt.

Als je van netwerkjes geen verstand hebt, begin dan eerst klein, of haal er iemand bij die het wel kan.
(of ga eens kijken op een lan party hoe het daar draait.)

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
Jah ik weet wel wat ik doe,

Maar ik vraag naar jullie ervaringen, want de ene zegt, als je een dhcp server draait kan het zijn dat iemand anders die ook dhcp oid, het netwerk kan conflicten.

Want dat is wel de makkelijkste manier, gewoon een simpele routertje tussen het netwerken, en de beheren via de switches via 3com network supervisor. dan is alles opgelost:)

Verwijderd

En ik schaar mij hierachter. Dat ik je topic specifiek over WINS gesloten hebt, betekent niet dat je hier even door mag gaan.

Het gegeven blijft dat we hier verwachten dat je zelf inzet toont en niet alles gaat vragen/checken hier. Jij bent de organisator: zorg dan ook dat je weet dat je doet.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.