Traag gigabit netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
We hebben een gigabit-netwerk met een netgear jgs516 switch, en een linksys router. We hebben de computers, met linksys eg1032 gigabit kaartjes aan de switch gehangen met cat5e kabel.
Het staat op 1000-fullduplex, drivers zijn geinstalleerd, en we komen niet boven de 1% uit. Heel soms is er een piek van ongeveer 10%. We proberen een groot bestand te versturen. In de computer zat hiervoor een 100mb kaartje, wat ook niet snel werkte. Misschien dat er instellingen verkeerd staan van de vorige netwerkkaart? We willen de pc niet formatteren en helemaal opnieuw beginnen.
Als we foto's vanuit ACD kijken komen we soms tot de 3%.
In de handleiding is niets te vinden.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

vuurmuren? (soms aangeduid als firewalls)

en draaien die pc's zonder os?
of onder linux?
freebsd?
windows? en zo ja, welke versie

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Felixje
Anti-XP schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 22:18:
vuurmuren? (soms aangeduid als firewalls)

en draaien die pc's zonder os?
of onder linux?
freebsd?
windows? en zo ja, welke versie
Vergeten te vermelden: allebij windows xp en geef vuurmuur

[ Voor 4% gewijzigd door Felixje op 06-10-2005 22:21 ]

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Verwijderd

Probeer het eens met het programmatje netcps, directe aanspreking van je netwerkkaart, geen andere hardware. Switch firmware up2date (mits mogelijk)? Jumboframe packets willen soms ook vertragen.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:27
Hoe snel is je computer. Geef eens merk en type van computer, moederbord en harde schijf. Bij Gigabit is het moederbord (lees harde schijf) vaak de bottleneck.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Felixje schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 22:16:
...Het staat op 1000-fullduplex...
Moe je niet doen. Je moet je netwerk kaarten op "automatisch" zetten. Als je switch namelijk op "automatisch" staat, verwacht-ie elke 10 seconden een piepje van de netwerk kaart, waarin wordt verteld welke speed en duplex mode er gebruikt worden. Dat piepje geeft je netwerk kaart alleen als-ie op "automatisch" staat. Als je'm op een vaste speed/duplex combinatie instelt, geeftie dat piepje maar een keer; tijdens het booten van je machine. Daarna gaat je switch denken "hé, geen piepjes; dan zal het wel een 10 Mbit kaart zijn" (ja, da's 1 % van 1000 Mbit)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Felixje
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 00:13:
[...]
Moe je niet doen. Je moet je netwerk kaarten op "automatisch" zetten. Als je switch namelijk op "automatisch" staat, verwacht-ie elke 10 seconden een piepje van de netwerk kaart, waarin wordt verteld welke speed en duplex mode er gebruikt worden. Dat piepje geeft je netwerk kaart alleen als-ie op "automatisch" staat. Als je'm op een vaste speed/duplex combinatie instelt, geeftie dat piepje maar een keer; tijdens het booten van je machine. Daarna gaat je switch denken "hé, geen piepjes; dan zal het wel een 10 Mbit kaart zijn" (ja, da's 1 % van 1000 Mbit)
Hij heeft ook al op automatisch gestaan.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Ik denk dat je toch even zal moeten troubleshooten. Ik zou kaartjes wisselen van PCI slot, andere kabel proberen of de hardware testen bij een vriend met 2 pc's

Als ik hoor dat je vorige netwerk ook niet snel was denk ik aan kabels die niet goed zijn of MTU instellingen / TCP instellingen die niet lekker staan.

Testen dus denk ik

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-04 16:25

yGiDoRp

Sawasdee

wat gebeurt er met een cross kabel?

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• Felixje
Pim. schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 14:44:
Ik denk dat je toch even zal moeten troubleshooten. Ik zou kaartjes wisselen van PCI slot, andere kabel proberen of de hardware testen bij een vriend met 2 pc's

Als ik hoor dat je vorige netwerk ook niet snel was denk ik aan kabels die niet goed zijn of MTU instellingen / TCP instellingen die niet lekker staan.

Testen dus denk ik
Aan de kabels ligt het niet, deze zijn door een proffesioneel bedrijf gelegd en getest.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Denk eerder dat je hdd's de bottleneck zijn zoals hierboven ergens al stond.

Wat voor schijven zijn het ? 5400rpm 2 mb chache ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-04 08:04

BHQ

Felixje schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 14:15:
[...]

Hij heeft ook al op automatisch gestaan.
Laat hem daar dan ook op B) En idd, laat NetCPS eens lopen. Dan zie je al snel wat de bottleneck (kan) zijn. Als je met NetCPS en daarnaast DU Meter laat lopen wel een fatsoenlijke snelheid haalt (>45 MB/sec) dan kan je het zoeken bij je HDD's (traag, DMA niet aan, gedefragmenteerd? enz.)

Verwijderd

Zet um eens op Half, mijn linksys vond full ook niet echt prettig

• Felixje
Met de reacties die al geweest zijn er niet uitgekomen. Ligt niet aan systeemspecs. Met netcps krijg ik een snelheid van ongeveer 70% (als hij op 100 half duplex staat) en 7 % bij gigabit.
Als ik daarna bestanden verstuur is er even een top van 70% (een paar secode) en dan zakt hij in naar ongeveer 5%. Dit is ook allemaal op 100 half duplex.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• Pim.

Pim.

Driver update ?

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 20:27

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Brakke kabels!

• Pim.

Pim.

Zoals TS scheef heeft hij de kabels door een bedrijf laten aanleggen en laten testen dus zijn die goed (ik neem aan dat ie ze wéér getest heeft want in de loop der tijd kan er iets niet goed gaan natuurlijk)

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Pim. schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 10:42:
[...]

Zoals TS scheef heeft hij de kabels door een bedrijf laten aanleggen en laten testen dus zijn die goed (ik neem aan dat ie ze wéér getest heeft want in de loop der tijd kan er iets niet goed gaan natuurlijk)
Ja, typisch brakke kabels.. Bedrijven maken ook fouten en die komen bij een test niet altijd aan het licht. De meest voorkomende fout is dat de aderparen niet op de juiste pinnen zitten. Als je dan alleen maar test of de connectoren contact maken komt deze fout niet aan het licht. Alleen met een goede (dure!) network analyser kun je een dergelijke fout opsporen. ..of je kijkt even of de kleurtjes kloppen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable
http://www.incentre.net/incentre/frame/ethernet.html
Edit: Het moet bovendien Cat-6 kabel zijn, geen Cat-5. Op korte afstand zal cat5 wel werken maar voor langere afstand heb je toch echt cat6 nodig voor gigabit.

[ Voor 9% gewijzigd door Ploink op 09-10-2005 11:04 ]

Verwijderd

Felixje schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 22:16:We proberen een groot bestand te versturen.
Ik ga er wel van uit maar het gaat hier toch wel over het rechtstreeks kopieeren van bestanden van de ene naar de andere PC en niet "versturen" via E-mail of Messenger?

Probeer eens de rest van de apparatuur los te halen van de switch dus zodat alleen de twee PC's aangesloten. Ook willen we nog graag horen hoe de adertjes in de stekkers zitten, de volgorde van de kleuren dus.

CAT6 is leuk als je ooit 10Gbit wil gaan gebruiken maar het is niet nodig voor gigabit, 5e is echt voldoende.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ploink schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 10:59:
Edit: Het moet bovendien Cat-6 kabel zijn, geen Cat-5. Op korte afstand zal cat5 wel werken maar voor langere afstand heb je toch echt cat6 nodig voor gigabit.
Ben ik het niet geheel mee eens.
Goeie kwaliteit cat-5e kabels kunnen ook een Gigabit link aan over 100 meter.
Zonder crc errors, en met een throughput van 45MB/sec van server naar server (beide ML350g4 met standaard Gbit nics, zonder extra instellingen qua jumboframes ingesteld).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Ik deel die mening idd metBackSlash32, Cat6 is nergens voor nodig. Op mijn werk hebben we Cat5e kabels liggen tussen de servers en de coreswitch en de coreswitch en de 2 clientswitches. Alles draait netjes op 2GBit (trunked) en ik haal denk ik 95% van de maximale snelheid met netcps. Dit gaat over afstanden van 20 meter met Cat5e. En geen crc error te vinden :)
Het zijn dan wel HP servers en HP swiches, dus goed op elkaar afgestemd, maar het werkt perfect.

Voor langere afstanden met gigabit trek ik wel glasvezel, 25 meter is "mijn persoonlijke" max voor gigabit over koper.

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-04 23:43

VIPER2001

[GOT]The Source

als je een oudere moederboard heb, kijk dan es in de bios en speel met de instellingen

CPU to PCI Write Buffer
PCI Dynamic Bursting
PCI Master 0 WS Write
PCI Master Read Caching

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

• Felixje
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 12:47:
[...]
Ik ga er wel van uit maar het gaat hier toch wel over het rechtstreeks kopieeren van bestanden van de ene naar de andere PC en niet "versturen" via E-mail of Messenger?

Probeer eens de rest van de apparatuur los te halen van de switch dus zodat alleen de twee PC's aangesloten. Ook willen we nog graag horen hoe de adertjes in de stekkers zitten, de volgorde van de kleuren dus.

CAT6 is leuk als je ooit 10Gbit wil gaan gebruiken maar het is niet nodig voor gigabit, 5e is echt voldoende.
Voor de eerdere reacties: het ligt echt niet aan de kabels.
Versturen is van pc naar pc.
De rest van de apparatuur loskoppelen kan ik wel proberen. Ik weet niet wanneer ik er weer ben, het zijn nl. niet mijn spullen. Ik zal het laten weten.
VIPER2001 schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 13:12:
als je een oudere moederboard heb, kijk dan es in de bios en speel met de instellingen

CPU to PCI Write Buffer
PCI Dynamic Bursting
PCI Master 0 WS Write
PCI Master Read Caching
Dit kan ik ook nog proberen.

[ Voor 17% gewijzigd door Felixje op 09-10-2005 23:40 ]

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-04 23:43

VIPER2001

[GOT]The Source

en? heeft het geholpen ???

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 13:00:
Ik deel die mening idd metBackSlash32, Cat6 is nergens voor nodig. Op mijn werk hebben we Cat5e kabels liggen tussen de servers en de coreswitch en de coreswitch en de 2 clientswitches. Alles draait netjes op 2GBit (trunked) en ik haal denk ik 95% van de maximale snelheid met netcps. Dit gaat over afstanden van 20 meter met Cat5e. En geen crc error te vinden :)
Het zijn dan wel HP servers en HP swiches, dus goed op elkaar afgestemd, maar het werkt perfect.

Voor langere afstanden met gigabit trek ik wel glasvezel, 25 meter is "mijn persoonlijke" max voor gigabit over koper.
Ik heb hier zelf in ons 'buurt netwerkje' gebruik gemaakt van elcheapo Sweex gbit switches en dan ongeveer zo:
Mijn PC -- switch -- 100M cat5 UTP -- switch -- 20M aan 100M gesoldeerd -- switch -- server
En daar haal ik tussen de 40 en 50MB/s afhankelijk vanhoeveel streams ik tegelijk aanzet. Dus zelfs met een zelf aan elkaar gesoldeerde kabel is het mogelijk om redelijke snelheden over lange afstand te halen met goedkoop spul :)
Pagina: 1