[Debian Sarge + XP & Ghost]

Pagina: 1
Acties:

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
ey,

ik heb hier nu windows XP op draaien en ik ben van plan Debian Sarge erbij te installeren als dual-boot.
Nu heb ik een schijf van 300GB (=279 GB);

partitie 1: 10GB NTFS windows
partitie 2: 50GB NTFS zooi
partitie 3: 10GB NTFS Norton Ghost backup van windows

op partitie 4 - partitie ? komt natuurlijk debian te staan maar waar het mij om gaat is de GRUB Boatloader. Als ik straks Debian heb draaien en ik wil me Ghost terug zetten overschrijft ie dan me MBR? Want dan moet ik zeker Debian re-installen om GRUB weer in me MBR te krijgen? daar heb ik natuurlijk geen zin in!

Op de 1 of andere manier zegt mijn gevoel dat dit topic hier hoort maar dat kan natuurlijk een vergissing zijn 8)7

(Mijn vraag dus nog ff: hoe gaat dit nou precies in z'n werking? :) )

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Je kan altijd GRUB weer installeren met behulp van een Live CD zoals Knoppix bijvoorbeeld

It takes one to know one...

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

gewoon linux cd 1 er in gooien install starten.
ctrl - alt - F2
krijg je een simpel shelletje
mkdir /foo
mount /dev/hda4 /foo ( /dev/hda4 is dan waarschijnlijk je debian root)
chroot /foo (nu heb je weer je vertrouwde debian root)
bash ( mischien nodig)
update-grub

klaar

>.< >.< >.< >.<

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:56
De MBR hoort niet bij de eerste partitie.

Maar daarvan afgezien, je kunt waarschijnlijk het best grub helemaal niet installeren in de MBR, maar op de /boot-partitie van je Linux setup, en die dan actief maken (de MBR die Windows installeert boot gewoon de eerste actieve partitie. Mocht Ghost de actieve partitie ook veranderen, dan kun je met een Knoppix-CD eenvoudigweg de Linux-partitie weer actief maken en werkt alles weer). Zie irondog in "Backup MBR voor herinstallatie Windows X..." en de rest van die thread.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
@Wilke:
En hoe kan het dan dat ik na een re-install van Win XP, op mijn systeem waar Win XP & CentOS(bagger :S) opstond, geen GRUB meer kreeg? :|
-------------
Hoe krijg ik GRUB niet in me MBR maar in /boot dan? Hoe moet dat dan bijv met een floppy óf op me HDD? (is die dan net zo snel/traag als een Win98 (über traag) of een Win ME (f*cking snel) bootdisk?) Want anders vind ik dat ook wel handig.... En omdat uit dat topic uit te maken hoe ik dat moet doen wordt me niet uit bijster.... ben (nog ;) ) niet zo'n held in linux :)

[ Voor 5% gewijzigd door webfreakz.nl op 07-10-2005 17:58 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!