Opnemen met TV kaart, lichte goede codec nodig?

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Ik heb al half internet afgezocht, maar het wil me maar niet goed lukken. Ik heb een terratec kaart met bijbehorende synergy software. Ik kan hierin codecs instellen, zo heb ik er al een heel hoop geprobeerd op internet, o.a. codecs die worden aangeraden in de readme van terratec zelf.

In DivX lukt het op een resolutie van 320x240. Dit is natuurlijk erg laag. Ga ik op 704x576 dan gaat alles haperen, terwijl m'n CPU usage volgens windows nog maar 10% is, dat vind ik wat vreemd.

Het gaat wel om een laptop in dit geval, met een wat minder snelle HDD, maar toch zou het goed moeten gaan omdat hij er niet belast uitziet. Het is een Athlon 64 3200+ met 1024MB ram en een 80GB 5400RPM harddisk.

Ik denk dat divx gewoon te zwaar is om in 1 keer te doen, en zou graag een lichte codec hebben die een hoop harddisk ruimte mag kosten. Uiteindelijk wil ik een paar videobanden gaan opnemen en die op DVD gaan zetten (die ook te lezen is in een dvd recorder) dus een goede kwaliteit is wel zo fijn.

Hebben jullie misschien wat tips voor mij hoe ik dit het handigste doe? Ik ben er al een tijd mee bezig maar het wil toch niet echt.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Gewoon MPEG2 geen optie?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• pierre-oord
Ik zal op internet even naar zo'n codec zoeken, maar die kwaliteit is toch niet zo goed, of heb ik dat mis?
Afbeeldingslocatie: http://pierre.flexbouncer.com/control.PNG

Van deze lijst heb ik ze ook zo'n beetje allemaal geprobeerd, dingen die bij windows zitten, meeste zonder enig succes.

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

huffyuv is een lossless codec die wel comprimeert.
Zorgt wel voor gigantische bestanden maar omdat het lossless is, levert een conversie naar divx daarna dezelde kwaliteit als direct naar divx :)

If you choose to criticise you choose your enemies

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

xvid zou moeten werken, anders kun je altijd nog de Huffyuv codec gebruiken. Zeer licht, redelijke compressie, geen kwaliteitsverlies. Deze is dus bedoeld om later nog te converteren naar bv divx of xvid. Maar als je HDD de zwakste schakel is heb je hier dus weinig aan :)

[ Voor 0% gewijzigd door Arjan op 06-10-2005 21:29 . Reden: wel gvd Emmeau ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Je meldt geen type van je kaart, enkel het merk. Ik zou waarschijnlijk geen gebruik maken van de meegeleverde software, omdat de ervaring leert dat die meestal niet zo goed is. Als je gaat capturen naar een avi-container, kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Virtualdub of AVI_IO.
pierre-oord schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 21:19:
Ik denk dat divx gewoon te zwaar is om in 1 keer te doen, en zou graag een lichte codec hebben die een hoop harddisk ruimte mag kosten.
Gebruik, zoals vermeld, HuffYuv of MJPEG.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12
Je meldt overigens niet het precieze type van je capturekaart, hij heeft toch niet stiekem een ingebouwde encoder?

Enne, als je einddoel een DVD is, doe dan gewoon meteen MPEG2. Kun je je zorgen gaan maken over de kwaliteit daarvan, maar een DVD is toch MPEG2. Dan is direct naar MPEG2 encoden beter dan met DivX als tussenstap...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• pierre-oord
MJPEG had ik al eens geprobeerd, maar daarmee had ik ook haperingproblemen. Ik probeer net die huffyuv, en die doet hetzelfde, maar ik zie m'n harddisk wel heel hard knipperen. Ik ben bang dat m'n harddisk simpelweg het niet kan bijhouden, hebben jullie daar ervaring mee? Als ik een 7200RPM harddisk aan een USB2 aansluiting zou vastmaken, zou ik dan goed kunnen opnemen? Misschien heeft iemand hier ervaring mee.

Het gaat overigens om een Terratec Cinergy 400 USB 2.0 TV"kaart". (Door USB2 even goed als een normale omdat er geen compressie nodig is).

Bedankt voor jullie hulp tot zover!

edit:
Als m'n PC het red om meteen in MPEG2 te coderen, hoef ik dan niet nogmaals te coderen als ik het op een DVD ga branden met een handig programma? Dat is dan natuurlijk wel weer meegenomen. Ik denk dat ik maar een snelle externe harddisk moet aanschaffen, op zolder ligt ook nog wel ergens een 20GB 7200 schijfje om eerst te proberen misschien... alleen even zo'n extern kastje kopen dan.
http://tven.terratec.net/...News&file=article&sid=231

Voor zover ik van de specificaties begrijp zit er helaas geen ingebouwde decoder in.

[ Voor 37% gewijzigd door pierre-oord op 06-10-2005 21:44 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12
pierre-oord schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 21:41:
Door USB2 even goed als een normale omdat er geen compressie nodig is
Uh? :P Voor jouw doeleinden zou ik een kaart mét compressie beter vinden. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• pierre-oord
XanderH schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 21:43:
[...]

Uh? :P Voor jouw doeleinden zou ik een kaart mét compressie beter vinden. ;)
Haha, ik bedoel meer kwa compressie door USB heen ;)

Omdat USB1 te weinig bandbreedte heeft, wordt het beeld anders gecomprimeerd. Als je dan gewoon TV kijkt is het beeld minder mooi als een normale PCI kaart. Volgens mij kunnen usb1 kaarten niet in mpeg2 alles oversturen :)

• n3ck
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-07-2025
Ik ben op dit moment toevallig ook bezig met dat overzetten van VHS naar DVD; de pc waarop ik dat doe is een p4 2.4/1024 ram/160gb sata schijf (voorheen met een 80gb ide ATA 7200rpm) en ik heb nooit problemen gehad met haperen oid. Als codec gebruik ik MJEPG van pegasusinc (pin me er niet op vast) en om het zaakje op te nemen gebruik ik virtualdub. Opzich staat er op www.doom9.org wel een degelijke beschrijving over hoe het precies moet.

Mijn eerste gok zou zijn dat het probleem te relateren is aan het geluid; als je geen geluid opneemt bij de video heb je dan hetzelfde probleem?

edit: volgens mij moet je trouwens die input ook nog croppen/deinterlacen, dus meteen omzetten naar mpeg2 is niet heel erg nuttig.

[ Voor 11% gewijzigd door n3ck op 06-10-2005 21:54 ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-02 16:02

ThaHandy

Discovery Channel

MJPEG is dat deze? is ook een weinig cpu etende encoder

kan je wel uberhoud TV kijk op full PAL reso?

/edit

geen preview onder het opnemen geprobeerd?

opnemen zonder compressie geprobeerd? (uncompressed RGB) elleem om te testen (30MB/s)
die 80GB 5k4 HD van je is snel genoeg er voor en kan makkelijk die 10MB/s halen, 20MB/s ook nog wel, die 30MB/s zit aan het randje en kan je testen met uncompressed
note: tis en blijft USB2. hoewel het wel een max heeft van 480Mbit word vaak de helft maar gehaald!

[ Voor 58% gewijzigd door ThaHandy op 06-10-2005 22:20 ]

• Beuzelarij
  • Niet online
pierre-oord schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 21:41:

Als m'n PC het red om meteen in MPEG2 te coderen, hoef ik dan niet nogmaals te coderen als ik het op een DVD ga branden met een handig programma? Dat is dan natuurlijk wel weer meegenomen.
Je moet dan wél meteen DVD-compatibele bitrates en parameters gebruiken.

• n3ck
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-07-2025
Die gebruik ik inderdaad; voorzover ik het weet kun je die gewoon instellen op pal (of volgens mij neemt dat ding eigenlijk gewoon alle beeldjes op die je door je capturedriver laat doorkomen; die laatste moet je (in virtualdub tenminste) wel instellen op het PALB filter want anders snijdt ie van tevoren al een hele zooi eraf hehe)

edit: de methode die ik nu gebruik is:

capture avi met virtualdub (video codeer ik met mjepg codec en de audio comprimeer ik meteen naar MP3.. dat scheelt een ENORME hoeveelheid ruimte en zo interessant is dat geluid toch niet wat op die video's staat)

Vervolgens frameserve ik de verschillende delen (dus eerst ff in virtualdub kijken welke delen film beginnen en ophouden bij de frames) met avisynth. Om te deinterlacen gebruik ik daarin de methode die de beste man op www.100fps.com als beste ervaart. (De codec die hij gebruikt in virtualdub kun je ook gewoon in avisynth pleuren). (crop wel na deinterlacen trouwens..)

Die voer ik vervolgens aan een 'dvd-omzetprogramma'; Quenc is gratis geloof ik, maar met een beetje creatief croppen kun je met CCE ook hele mooie resultaten krijgen. Met de instellingen voor dat programma moet je een beetje klooien; ik krijg met een 3pass variable bitrate een prima resultaat (laagst 0 gemiddeld 4000 highest 8000 oid)

edit2: schiet me net te binnen; als je programma een paar frames dropt wil het nog wel eens gebeuren dat het geluid volledig niet spoort met het beeld; dat kun je oplossen door in virtualdub naar video>framerate>adjust so sound matches video (oid); die framerate neem je dan over in avisynth en voila.

edit3: dit stukje gebruik ik in mijn avisynth-bestandjes (www.avisynth.de)
code:
1
2
3
4
5
6
7
AviSource("c:\s.avi")
LoadPlugin("c:\SmoothDeinterlacer.dll")
SeparateFields
SmoothDeinterlace()
Crop(0, 200, 0, -200)
AddBorders(0, 200, 0, 200)
trim(10,20)

[ Voor 82% gewijzigd door n3ck op 06-10-2005 22:13 ]

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Als het allemaal hapert met 10% cpu belasting, dan is het zo te zien de harde schijf die het niet bijhoudt. Huffyuv is dan geen optie, want dat gebruikt ook weinig cpu, maar heeft veel datadoorvoer. Ik denk dat MJPEG inderdaad een goede keuze is. En dan zo afstellen dat je de cpu zo veel mogelijk belast, zodat de datadoorvoer lager wordt.

• Beuzelarij
  • Niet online
jvo schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 21:58:
Als het allemaal hapert met 10% cpu belasting, dan is het zo te zien de harde schijf die het niet bijhoudt. Huffyuv is dan geen optie, want dat gebruikt ook weinig cpu, maar heeft veel datadoorvoer. Ik denk dat MJPEG inderdaad een goede keuze is. En dan zo afstellen dat je de cpu zo veel mogelijk belast, zodat de datadoorvoer lager wordt.
Klinkt op zich plausibel, de harddisk is ook een 5400 rpm. Maar nogmaals, bij een TV-kaart meegeleverde software is doorgaans niet zo best. Het is mij niet duidelijk of die 10% CPU-belasting is afgelezen in die Synergy software. Dan zou ik daar niet op blindvaren.

@n3ck: Vanuit Nandub kun je ook prima frameserven naar CCE, en dat werkt (vind ik althans B)) wat makkelijker (filters, croppen enz.) dan AVIsynth met z'n scripts. Vanuit Virtualdub frameserven kan ook, maar dan heeft ie bij mij de neiging vast te lopen.

• pierre-oord
Die < 10% belasting lees ik gewoon af in task manager, het fluctueerd wat ipv dat het juist constant is, heel vreemd. Wél bedenk ik me doordat ik het had over geluid, dat ik het geluid dus níet comprimeer! Ik ga proberen een MP3 codec toe te voegen om dan het geluid ook te comprimeren, misschien dat dat veel hardeschijf problemen oplost?

TV kijken op hoge PAL resolutie gaat prima zonder merkbare belasting. Als ik opneem staat dat overigens nog aan, ik zie dan ook meteen of het hapert of niet. Volgens mij kan het beeld wel uit, alleen verwacht ik niet dat het daaraan ligt, omdat lage resolutie dus wel gaat.

n3ck bedankt voor je korte howto, ik ga eens kijken of ik dit opnemen voor elkaar krijg, dan ga ik zeker jouw methode eens volgen! Ik wil straks aparte filmbestanden maken, het gaat om "home-video's" die ik wil omzetten van oude banden naar een DVD, met leuk menutje erbij ofzo :) Ik post nog even hoe het verloopt met het geluid en of dat wat oplost, ik vind het zo'n vreemd probleem.

Bij m'n kaartje zat ook nog andere software om mee op te nemen, maar raden jullie nog een bepaald pakket aan? Misschien dat die beter aangeven waar het fout gaat als m'n framerate dropped?

edit:
Ik heb nu een radium MP3 codec geinstalleerd die ik tegenkwam op internet (vroeg ook gebruikt toen ik weleens een DVD naar DivX omzette) en dat gaat goed. Ik encode nu op 192kb/sec en nu kan ik aardig stabiel opnemen. Af en toe zie ik helaas weleens een schokje, en dat zie ik ook terug in m'n video. Als ik het scherm op m'n PC naar bijvoorbeeld 320x X pixels zet, lijkt het CPU verbruik niet echt te veranderen. Het CPU verbruik ligt tijdens het opnemen nu op zo'n 65%, tijdens enkel kijken op tegen de 20%.

Ik zie m'n harddisk best hard knipperen, zouden die schokken kunnen zijn van de harddisk die het niet kan bijhouden? Ik zit te denken of ik anders een virtuele harddisk ga aanmaken met van die sfotware van 500MB ofzo van m'n interne geheugen, om het uit te sluiten? USB is toch wel snel genoeg? Tenminste... 25MB/sec kan ik op rekenen denk ik van wat ik begrijp van iemand die hier zei dat het de helft van 480mbit/sec was, en aangezien 100mbit/sec op ongeveer 10mb/sec uitkomt, zal dat ook wel hier zo uitkomen....

[ Voor 32% gewijzigd door pierre-oord op 06-10-2005 23:36 ]

• Beuzelarij
  • Niet online
pierre-oord schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 23:20:
TV kijken op hoge PAL resolutie gaat prima zonder merkbare belasting. Als ik opneem staat dat overigens nog aan, ik zie dan ook meteen of het hapert of niet. Volgens mij kan het beeld wel uit, alleen verwacht ik niet dat het daaraan ligt, omdat lage resolutie dus wel gaat.
Wél beeld uitzetten tijdens opname!!! Haperen tijdens preview is "onbelangrijk", je moet kijken naar de framedrops. Later kijk je naar haperen tijdens afspelen.
Bij m'n kaartje zat ook nog andere software om mee op te nemen, maar raden jullie nog een bepaald pakket aan? Misschien dat die beter aangeven waar het fout gaat als m'n framerate dropped?
Zoals reeds eerder aangegeven Virtualdub of AVI_IO. Virtualdub kun je heel veel mee instellen en veel informatie uit halen, zoals bijvoorbeeld framedrops en afzonderlijke datastromen van beeld en geluid. Maak overigens geen gebruik van filters tijdens het capturen, omdat dit de CPU-belasting onnodig doet toenemen, maar gebruik ze eventueel pas bij de nabewerking. AVI_IO houdt zeer goede synchronisatie van beeld en geluid is mijn ervaring, maar is daarentegen niet gratis.
edit:
Ik heb nu een radium MP3 codec geinstalleerd die ik tegenkwam op internet (vroeg ook gebruikt toen ik weleens een DVD naar DivX omzette) en dat gaat goed. Ik encode nu op 192kb/sec en nu kan ik aardig stabiel opnemen.
Ik zou LAME gebruiken, maar dat zal voor de totale CPU-belasting niet alles uitmaken.
Af en toe zie ik helaas weleens een schokje, en dat zie ik ook terug in m'n video. Als ik het scherm op m'n PC naar bijvoorbeeld 320x X pixels zet, lijkt het CPU verbruik niet echt te veranderen.
Schermgrootte is nauwelijks relevant. Het gaat om de resolutie waarmee je opneemt.
Ik zie m'n harddisk best hard knipperen, zouden die schokken kunnen zijn van de harddisk die het niet kan bijhouden? Ik zit te denken of ik anders een virtuele harddisk ga aanmaken met van die sfotware van 500MB ofzo van m'n interne geheugen, om het uit te sluiten?
Virtuele harddisk is fysiek nog steeds een enkele. De schrijfsnelheid naar die ene fysieke harddisk, wordt door het aanmaken van een virtuele schijf niet groter. Je creëert weliswaar een buffer met die 500MB, maar zodra die vol is heb je 500MB minder werkgeheugen ter beschikking voor het capturen. Ik verwacht dus dat het eerder averechts werkt.
USB is toch wel snel genoeg? Tenminste... 25MB/sec kan ik op rekenen denk ik van wat ik begrijp van iemand die hier zei dat het de helft van 480mbit/sec was, en aangezien 100mbit/sec op ongeveer 10mb/sec uitkomt, zal dat ook wel hier zo uitkomen....
Is je USB-poort op de PC wel USB2? Je TV-kaart in ieder geval wel, volgens de specificaties. Bedenk wel dat de data pas op de PC wordt gecomprimeerd, en er dus ongecomprimeerd doorheen gepompt moet worden.

Je processor en werkgeheugen lijken mij ruimschoots voldoende.
Doe eens het volgende met Virtualdub:
Probeer eens op 704x576 te capturen naar XVid, en kijk naar framedrops en vooral naar CPU-Usage. Qua data-verkeer mag een XVid-stroom op 704x576 ook voor een 5400 rpm harddisk geen probleem zijn, lijkt me. Dus als je ziet dat de CPU Usage hierbij ook duidelijk onder de 100% blijft, dan zal een eventueel probleem wellicht zitten in de aanvoer van de ongecomprimeerde 704x576 beelden van TV-kaart naar laptop.
Is CPU Usage wel te hoog, dan wordt het lastiger om de bottleneck te bepalen. Verminder bij dezelfde resolutie de compressie (bijvoorbeeld door MJPEG te gebruiken en te spelen met diens instellingen) en kijk of je de CPU Usage onder 100% kunt krijgen. Als dit lukt en je hebt nauwelijks framedrops, dan lag de bottleneck waarschijnlijk bij de CPU capaciteit.
Krijg je de CPU Usage onder 100%, maar hou je toch framedrops, dan kunnen er 2 dingen spelen: Of de compressie is zo gering dat de datastroom naar de harddisk toch te groot is, of de aanvoer van de ongecomprimeerde 704x576 beelden van TV-kaart naar laptop is te groot. Probeer dan bij dezelfde compressie de opname-resolutie te verkleinen, totdat je geen framedrops meer krijgt. Vervolgens ga je de compressie weer verkleinen, tot je op dezelfde datastroom naar de harddisk uitkomt als hiervoor. Als je bij die datastroom weer veel framedrops krijgt, dan was de bottleneck de schrijfsnelheid van de harddisk. Krijg je nu echter nauwelijks framedrops en goed beeld, dan lag de oorzaak waarschijnljk bij de aanvoer van de ongecomprimeerde 704x576 beelden van TV-kaart naar laptop en moet je naar een kleinere resolutie toe.

Of zoiets... B)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:27
Beuzelarij schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 12:00:
Zoals reeds eerder aangegeven Virtualdub of AVI_IO. Virtualdub kun je heel veel mee instellen en veel informatie uit halen, zoals bijvoorbeeld framedrops en afzonderlijke datastromen van beeld en geluid. Maak overigens geen gebruik van filters tijdens het capturen, omdat dit de CPU-belasting onnodig doet toenemen, maar gebruik ze eventueel pas bij de nabewerking. AVI_IO houdt zeer goede synchronisatie van beeld en geluid is mijn ervaring, maar is daarentegen niet gratis.
AVI_IO is naar mijn mening echt het beste programma. Ik gebruik dit al jaren met mijn (oude) Pinnacle TV kaart in combinatie met de BTWINCAP drivers en Picvideo MJPEG codec. Geluid is hiermee altijd perfect synchroon en de opnames worden netjes gesplitst zonder een frame te verliezen. De trial versie is gewoon bruikbaar , alleen is er een beperking aan de opname lengte.
Alle andere programma's hebben altijd wel last van sync problemen heb ik ervaren.

Ik gebruik altijd deze settings::
704x576 PAL 25 fps/YUY2
PICvideo codec met compressie 18/19, geluid stereo PCM Wave
Hiermee kon ik al volledig PAL opnemen met een celeron 566 (zonder preview)

Via Avisynth of Virtualdub kan de opname daarna omgezet worden naar het gewenste formaat (Divx,Xvid....)
Voor DVD gebruik ik daar Avisynth (Noise Reduction) en Procoder voor. (Zonder deinterlacen!!)
Voorbeeldje:
http://rapidshare.de/file...keSpeed_Extended.mpg.html

N.B:
Ik neem aleen op via een externe VCR tuner, meeste tuners op TV-kaartjes zijn nogal brak en via externe VCR kan ik gewoon in Stereo/2-talig opnemen. :)

• pierre-oord
Probeer eens op 704x576 te capturen naar XVid, en kijk naar framedrops en vooral naar CPU-Usage. Qua data-verkeer mag een XVid-stroom op 704x576 ook voor een 5400 rpm harddisk geen probleem zijn, lijkt me. Dus als je ziet dat de CPU Usage hierbij ook duidelijk onder de 100% blijft, dan zal een eventueel probleem wellicht zitten in de aanvoer van de ongecomprimeerde 704x576 beelden van TV-kaart naar laptop.
Dit heb ik geprobeerd. Ik krijg zo'n 25% CPU usage, met wat uitschietertjes. Het beeld hapert heel de tijd. Opgenomen in xvid. M'n harddisk knippert amper. In het andere ongecomprimeerde formaat hapert het ook, in preview-mode hapert het ook al. Ik gebruik lame als mp3 encoder. Bij die 25% usage zie ik zo'n 12fps, dat vind ik erg vreemd.

Ik heb dat nu ook al in m'n terratec applicatie. Ik ga straks wel even herstarten en kijken of dat het oplost, maar het wil gewoon niet. M'n harddisk lampje knippert niet erg hard, het lijkt me niet dat dat het is. M'n terratec applicatie wil overigens niet opnemen in xvid, dan crasht-ie.

Met aviio heb ik nog niet geprobeerd op te nemen, want ik hoor geen audio en kan de source daarvan ook niet instellen (de source is niet m'n geluidskaart maar een soort "USB geluidskaart")

edit:
Warempen, dat avi_IO lijkt het wél te doen, het neemt het geluid namelijk wel gewoon op! Ik ga daar nog even mee knoeien, ziet er hoopvol uit!

edit2:
Nou dat lukt goed met avi_io, soepel en geen dropped frames, CPU van zo'n 30% en harddisk is druk bezig.

Ik heb net 1,5 minuut opgenomen, dat is tegen de 700MB! Misschien is opnemen in mpeg2 dan wel handiger, want dan kan ik het ook meteen met zo'n programma op DVD zetten? In xvid opnemen wil niet goed, dan gaat het ding naar 100% CPU usage.

[ Voor 29% gewijzigd door pierre-oord op 07-10-2005 18:38 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:27
pierre-oord schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 18:26:
[...]
Ik heb net 1,5 minuut opgenomen, dat is tegen de 700MB! Misschien is opnemen in mpeg2 dan wel handiger, want dan kan ik het ook meteen met zo'n programma op DVD zetten?
In xvid opnemen wil niet goed, dan gaat het ding naar 100% CPU usage.
Xvid en Divx zijn gewoon geen lekkere codecs om in goede kwaliteit realtime op te nemen.het is gewoon veel beter om als tussenstap een MJPEG codec te gebruiken.

Direct opnemen in MPEG2 is natuurlijk wel handig, maar dan is het al snel interessanter om een hardware oplossing te zoeken.
Het kan natuurlijk wel, met Ulead Movie factory bijvoorbeeld in combinatie met een simpele TVkaart had een kennis van mij zeer goede resultaten gekregen.

• Beuzelarij
  • Niet online
The_Doman schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 15:46:
[...]
AVI_IO is naar mijn mening echt het beste programma. Ik gebruik dit al jaren met mijn (oude) Pinnacle TV kaart in combinatie met de BTWINCAP drivers en Picvideo MJPEG codec. Geluid is hiermee altijd perfect synchroon en de opnames worden netjes gesplitst zonder een frame te verliezen.
Ik gebruikte ook altijd AVI_IO i.c.m. Picvideo MJPEG codec. BTWINCAP drivers kreeg ik niet werkend onder Windows 98.
Ik gebruik altijd deze settings::
704x576 PAL 25 fps/YUY2
PICvideo codec met compressie 18/19, geluid stereo PCM Wave
Hiermee kon ik al volledig PAL opnemen met een celeron 566 (zonder preview)
Ik val van m'n stoel :o. Met dezelfde instellingen van codec en geluid, kwam ik niet verder dan 640x480 op een Athlon 1200.
Ik gebruik nu overigens nog veel gedateerder hardware, maar met beter resultaat! :D
pierre-oord schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 18:26:
[...]
edit2:
Nou dat lukt goed met avi_io, soepel en geen dropped frames, CPU van zo'n 30% en harddisk is druk bezig.

Ik heb net 1,5 minuut opgenomen, dat is tegen de 700MB! Misschien is opnemen in mpeg2 dan wel handiger, want dan kan ik het ook meteen met zo'n programma op DVD zetten? In xvid opnemen wil niet goed, dan gaat het ding naar 100% CPU usage.
Ik denk dat je nu zonder compressie opneemt! Probeer eens MJPEG op stand 18 of 19.

• pierre-oord
Ik neem nu idd zonder compressie op. Ik wil die mjpeg proberen, maar kan nergens versie 3 vinden op het net, op de officiele site werkt de download link naar hun FTP server niet meer helaas. Heeft iemand die shareware versie nog staan en misschien een download linkje voor mij? Of mailen mag ook, pierre.oord@gmail.com meestal zijn ze niet zo groot. Alvast super bedankt!

edit:
Link werkt inmiddels weer!

[ Voor 5% gewijzigd door pierre-oord op 08-10-2005 13:05 ]

Pagina: 1