pierre-oord schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 23:20:
TV kijken op hoge PAL resolutie gaat prima zonder merkbare belasting. Als ik opneem staat dat overigens nog aan, ik zie dan ook meteen of het hapert of niet. Volgens mij kan het beeld wel uit, alleen verwacht ik niet dat het daaraan ligt, omdat lage resolutie dus wel gaat.
Wél beeld uitzetten tijdens opname!!! Haperen tijdens preview is "onbelangrijk", je moet kijken naar de framedrops. Later kijk je naar haperen tijdens afspelen.
Bij m'n kaartje zat ook nog andere software om mee op te nemen, maar raden jullie nog een bepaald pakket aan? Misschien dat die beter aangeven waar het fout gaat als m'n framerate dropped?
Zoals reeds eerder aangegeven Virtualdub of AVI_IO. Virtualdub kun je heel veel mee instellen en veel informatie uit halen, zoals bijvoorbeeld framedrops en afzonderlijke datastromen van beeld en geluid. Maak overigens geen gebruik van filters tijdens het capturen, omdat dit de CPU-belasting onnodig doet toenemen, maar gebruik ze eventueel pas bij de nabewerking. AVI_IO houdt zeer goede synchronisatie van beeld en geluid is mijn ervaring, maar is daarentegen niet gratis.
edit:
Ik heb nu een radium MP3 codec geinstalleerd die ik tegenkwam op internet (vroeg ook gebruikt toen ik weleens een DVD naar DivX omzette) en dat gaat goed. Ik encode nu op 192kb/sec en nu kan ik aardig stabiel opnemen.
Ik zou LAME gebruiken, maar dat zal voor de totale CPU-belasting niet alles uitmaken.
Af en toe zie ik helaas weleens een schokje, en dat zie ik ook terug in m'n video. Als ik het scherm op m'n PC naar bijvoorbeeld 320x X pixels zet, lijkt het CPU verbruik niet echt te veranderen.
Schermgrootte is nauwelijks relevant. Het gaat om de resolutie waarmee je opneemt.
Ik zie m'n harddisk best hard knipperen, zouden die schokken kunnen zijn van de harddisk die het niet kan bijhouden? Ik zit te denken of ik anders een virtuele harddisk ga aanmaken met van die sfotware van 500MB ofzo van m'n interne geheugen, om het uit te sluiten?
Virtuele harddisk is fysiek nog steeds een enkele. De schrijfsnelheid naar die ene fysieke harddisk, wordt door het aanmaken van een virtuele schijf niet groter. Je creëert weliswaar een buffer met die 500MB, maar zodra die vol is heb je 500MB minder werkgeheugen ter beschikking voor het capturen. Ik verwacht dus dat het eerder averechts werkt.
USB is toch wel snel genoeg? Tenminste... 25MB/sec kan ik op rekenen denk ik van wat ik begrijp van iemand die hier zei dat het de helft van 480mbit/sec was, en aangezien 100mbit/sec op ongeveer 10mb/sec uitkomt, zal dat ook wel hier zo uitkomen....
Is je USB-poort op de PC wel USB2? Je TV-kaart in ieder geval wel, volgens de specificaties. Bedenk wel dat de data pas op de PC wordt gecomprimeerd, en er dus
ongecomprimeerd doorheen gepompt moet worden.
Je processor en werkgeheugen lijken mij ruimschoots voldoende.
Doe eens het volgende
met Virtualdub:
Probeer eens op 704x576 te capturen naar XVid, en kijk naar framedrops en vooral naar CPU-Usage. Qua data-verkeer mag een XVid-stroom op 704x576 ook voor een 5400 rpm harddisk geen probleem zijn, lijkt me. Dus als je ziet dat de CPU Usage hierbij ook duidelijk onder de 100% blijft, dan zal een eventueel probleem wellicht zitten in de aanvoer van de ongecomprimeerde 704x576 beelden van TV-kaart naar laptop.
Is CPU Usage wel te hoog, dan wordt het lastiger om de bottleneck te bepalen. Verminder bij dezelfde resolutie de compressie (bijvoorbeeld door MJPEG te gebruiken en te spelen met diens instellingen) en kijk of je de CPU Usage onder 100% kunt krijgen. Als dit lukt en je hebt nauwelijks framedrops, dan lag de bottleneck waarschijnlijk bij de CPU capaciteit.
Krijg je de CPU Usage onder 100%, maar hou je toch framedrops, dan kunnen er 2 dingen spelen: Of de compressie is zo gering dat de datastroom naar de harddisk toch te groot is, of de aanvoer van de ongecomprimeerde 704x576 beelden van TV-kaart naar laptop is te groot. Probeer dan bij dezelfde compressie de opname-resolutie te verkleinen, totdat je geen framedrops meer krijgt. Vervolgens ga je de compressie weer verkleinen, tot je op dezelfde datastroom naar de harddisk uitkomt als hiervoor. Als je bij die datastroom weer veel framedrops krijgt, dan was de bottleneck de schrijfsnelheid van de harddisk. Krijg je nu echter nauwelijks framedrops en goed beeld, dan lag de oorzaak waarschijnljk bij de aanvoer van de ongecomprimeerde 704x576 beelden van TV-kaart naar laptop en moet je naar een kleinere resolutie toe.
Of zoiets...