Toon posts:

[SATA] Tweede SATA schijf zonder Raid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb tot nu toe altijd een 80 GB SATA schijf gehad met daarop boot naar windows xp. Ik had eerst een ide schijf hierbij, maar deze heb ik eraf gehaald en ik heb een extra SATA drive erbij gezet.

Het probleem is nu dat windows niet meer wil booten. Ik heb het asus A7V600-X moederboard dat 2 sata aansluitingen heeft, primary en secondary volgens het boekje. Als ik de aansluitingen omwissel dan krijg ik "no boot disk found" ipv "press a key to reboot" en windows wordt dus niet gestart.

Hoe kan ik deze schijven nou gewoon gebruiken als dat bij normale ide schijven zou gaan en booten van de eerste windows schijf?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Waarom wissel je de aansluitingen om? Hij bootte met de juiste schijf en als je die omwisselt met een andere, ja dan is er geen bootable schijf meer.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Nee, hij boot niet zoals ik ze nu hem en hij boot niet als ik ze omwissel, dat bedoelde ik. Alleen dus met 2 verschillende berichten zoals ik hierboven heb aangegeven.

Verwijderd

Ik weet dat er voor AMD een moederbord was die daar problemen mee had. Een kameraad van mij had dat ook. Hij heeft op de desbetreffende website gekeken en daar de oplossing gevonden. Weet t zelf (jammer genoeg) niet precies meer. Maar kijk eens op de site van je mobomanufacturer.
Ik dacht dat je dan een bestand op een floppy moest zetten en daarmee booten. En in windows veranderen. :?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De ASUS-site heeft problemen dus kon ik het manual niet downloaden.

In mijn geval K8V Deluxe heeft het MB 2 sets aansluitingen voor S-ATA.

Elk van die sets heeft weer 2 S-ATA aansluitingen. Dus 4 in totaal. Is dat bij jou ook zo of is er echt maar 1 met 2 aansluitingen?

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 06-10-2005 19:55 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn er maar 2. Maar ik ben ondertussen ietsje verder gekomen... en ook verder in de problemen.

Ik heb dus de via s-ata drivers gedownload, windows xp cd geboot en toen windows om de s-ata disk vroeg (windows setup herkende geen drives meer, ook de orginele niet) de diskette met de drivers gegeven. Nu ziet windows setup 2 drives (klopt) beide "UNPARTITIONED SPACE!!". Betekend dit nu dat ik dus gewoon alles kwijt ben van de sata drive die er al in zat?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dat heeft er alle schijn van, alhoewel. Er is nog geen man overboord. Doe i.i.g. niets met de schijf waarop de data staat. Koppel die maar af.

Installeer XP maar op de nieuwe schijf als primary1. Daarna kun je de tweede schijf als secondary aankoppelen en wordt daar niet mee gerommeld. Dan maar eens verder kijken hoe het met die schijf zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 06-10-2005 21:29 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
kan het ook iets anders zijn dan? Dat windows setup de partitie niet ziet of zo?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Mogelijk. Probeer het eens met Knoppix (een bootable Linux CD met allerlei handige programma's)

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
OK, bedankt voor de hulp iig!

Verwijderd

Als ik windows geinstalleerd heb, standaard zonder SP2 dan herkend ie mijn tweede Sata schijf ook niet. Ik bedoel hij herkend hem wel maar als ongepartitioneerde ruimte. Als je servicepack 2 download dan ziet ie de data wel die erop staat.

vervolgens kan het zijn dat ie een stuk van je schijf niet ziet, je mist zeg maar 20 GB, had ik althans. Dan moet je bij systeembehher--->schijven de andere helf activeren.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2005 11:27 ]

Pagina: 1