Hallo, ik probeer mezelf wegwijs te maken in de backup-wereld. We hebben voor onze organisatie een nieuw systeem nodig voor het back-uppen. Momenteel gebruiken we een interne Dell tapestreamer welke dagelijks 2 DDS4 tapes van 40Gb gecomprimeerd volzet, het gaat dus om 2x 80Gb aan data. Dit neemt te veel tijd beslag aangezien elke tape 2,5 uur opslag en daarna ook nog de verificatie vereist waardoor de tape eigenlijk ook nog 's avonds verwisseld moet worden. Dit gebeurt nu dus 's morgens pas. Dit ligt overigens niet in mijn handen maar ik ga wel adviseren voor een andere oplossing.
De streamer zit in een Dell Poweredge 1600SC met NT4. Als software wordt de NT4 backup software gebruikt (zeker voor verbetering vatbaar dus). De totale opslag moet zeker naar de 200Gb
Enerzijds ontstaan er dus problemen door het verwisselen van de tapes maar anderzijds ook doordat de NT4 software geen bestanden en (access) databases die open zijn kan opslaan. Bovendien komt er een fedora linux server bij voor ons intranet welke ook aan de backup toegevoegd moet worden en gebruiken we ook een MS SQL 2000 server. We willen 's avonds / 's nachts elke dag een backup kunnen draaien zonder issues zodat we ook daadwerkelijk een goede backup-strategie kunnen toepassen. Het gaat verder ook om een fileserver en mailserver welke Exchange-alike (geen Exchange, wel vergelijkbaar zoals Kerio of mDaemon Pro) gaat opereren.
Uit het grondig doorspitten van het GOT en alle andere pagina's die ik maar kon vinden ben ik wel iets wijzer geworden maar kan niet goed een degelijk advies produceren. Vandaar dat ik me tot jullie mede-Tweakers wend.
Mijn vraagstukken;
De streamer zit in een Dell Poweredge 1600SC met NT4. Als software wordt de NT4 backup software gebruikt (zeker voor verbetering vatbaar dus). De totale opslag moet zeker naar de 200Gb
Enerzijds ontstaan er dus problemen door het verwisselen van de tapes maar anderzijds ook doordat de NT4 software geen bestanden en (access) databases die open zijn kan opslaan. Bovendien komt er een fedora linux server bij voor ons intranet welke ook aan de backup toegevoegd moet worden en gebruiken we ook een MS SQL 2000 server. We willen 's avonds / 's nachts elke dag een backup kunnen draaien zonder issues zodat we ook daadwerkelijk een goede backup-strategie kunnen toepassen. Het gaat verder ook om een fileserver en mailserver welke Exchange-alike (geen Exchange, wel vergelijkbaar zoals Kerio of mDaemon Pro) gaat opereren.
Uit het grondig doorspitten van het GOT en alle andere pagina's die ik maar kon vinden ben ik wel iets wijzer geworden maar kan niet goed een degelijk advies produceren. Vandaar dat ik me tot jullie mede-Tweakers wend.
Mijn vraagstukken;
- Welk systeem is aan te raden? DLT/SDLT en LTO zijn naar mijn mening de kanshebbers aangezien zij over voldoende capaciteit kunnen beschikken. Ik neig naar de HP Ultrium 215 en 232.
- Veritas komt veelal naar voren als goede software hiervoor maar is de HP Storage Data Protector Single-Server Edition software (die bijgeleverd wordt) wellicht ook toereikend?
- Het gaat om een 100Mbit netwerk welke bij de snellere tape drives dus zeker een bottleneck zal vormen. Loont het dan toch de moeite/kosten om een HP Ultrium 232 met een compressed doorvoersnelheid van 32mb/sec (alsdus de eerder genoemde link) te gebruiken?