Toon posts:

[BACKUP] Upgrade backup voor +-200GB; advies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik probeer mezelf wegwijs te maken in de backup-wereld. We hebben voor onze organisatie een nieuw systeem nodig voor het back-uppen. Momenteel gebruiken we een interne Dell tapestreamer welke dagelijks 2 DDS4 tapes van 40Gb gecomprimeerd volzet, het gaat dus om 2x 80Gb aan data. Dit neemt te veel tijd beslag aangezien elke tape 2,5 uur opslag en daarna ook nog de verificatie vereist waardoor de tape eigenlijk ook nog 's avonds verwisseld moet worden. Dit gebeurt nu dus 's morgens pas. Dit ligt overigens niet in mijn handen maar ik ga wel adviseren voor een andere oplossing.

De streamer zit in een Dell Poweredge 1600SC met NT4. Als software wordt de NT4 backup software gebruikt (zeker voor verbetering vatbaar dus). De totale opslag moet zeker naar de 200Gb

Enerzijds ontstaan er dus problemen door het verwisselen van de tapes maar anderzijds ook doordat de NT4 software geen bestanden en (access) databases die open zijn kan opslaan. Bovendien komt er een fedora linux server bij voor ons intranet welke ook aan de backup toegevoegd moet worden en gebruiken we ook een MS SQL 2000 server. We willen 's avonds / 's nachts elke dag een backup kunnen draaien zonder issues zodat we ook daadwerkelijk een goede backup-strategie kunnen toepassen. Het gaat verder ook om een fileserver en mailserver welke Exchange-alike (geen Exchange, wel vergelijkbaar zoals Kerio of mDaemon Pro) gaat opereren.

Uit het grondig doorspitten van het GOT en alle andere pagina's die ik maar kon vinden ben ik wel iets wijzer geworden maar kan niet goed een degelijk advies produceren. Vandaar dat ik me tot jullie mede-Tweakers wend.

Mijn vraagstukken;
  1. Welk systeem is aan te raden? DLT/SDLT en LTO zijn naar mijn mening de kanshebbers aangezien zij over voldoende capaciteit kunnen beschikken. Ik neig naar de HP Ultrium 215 en 232.
  2. Veritas komt veelal naar voren als goede software hiervoor maar is de HP Storage Data Protector Single-Server Edition software (die bijgeleverd wordt) wellicht ook toereikend?
  3. Het gaat om een 100Mbit netwerk welke bij de snellere tape drives dus zeker een bottleneck zal vormen. Loont het dan toch de moeite/kosten om een HP Ultrium 232 met een compressed doorvoersnelheid van 32mb/sec (alsdus de eerder genoemde link) te gebruiken?
Een heel verhaal maar ik heb hiervoor echt jullie hulp nodig vrees ik.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Let even op dat een Ultrium 215 en 232 slechts 200 GB compressed kunnen backuppen. In het meest onunstigste geval haal je net iets meer dan 100 GB... Een Ultrium 448 kan al 200/400 GB backuppen.

Verder mis ik een aantal eisen en wensen. bijvoorbeeld:
* Noodzaak tot offsite halen van backup-tapes (mijn voorkeur)
* Eerst backup-to-disk en deze data (overdag) vervolgens op tape plaatsen?
* Hoe snel moet een server gerestored kunnen worden
* Full-backup / Incremental / Differential backups

Pas als alle eisen en wensen boven water zijn, kan er pas advies gegeven worden over welke hard- en software er aangeschaft moeten/kunnen worden, eerder niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Question Mark op 07-10-2005 14:01 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 13:59:
Let even op dat een Ultrium 215 en 232 slechts 200 GB compressed kunnen backuppen. In het meest onunstigste geval haal je net iets meer dan 100 GB... Een Ultrium 448 kan al 200/400 GB backuppen.

Verder mis ik een aantal eisen en wensen. bijvoorbeeld:
* Noodzaak tot offsite halen van backup-tapes (mijn voorkeur)
* Eerst backup-to-disk en deze data (overdag) vervolgens op tape plaatsen?
* Hoe snel moet een server gerestored kunnen worden
* Full-backup / Incremental / Differential backups

Pas als alle eisen en wensen boven water zijn, kan er pas advies gegeven worden over welke hard- en software er aangeschaft moeten/kunnen worden, eerder niet.
Duidelijk Questionmark.
Offsite:
De noodzaak van het offsite halen is momenteel ook al aan de orde. Daar wordt zeker in voorzien.

Backup-to-disk
Is een optie die ik nog niet overwogen heb. Kan een oplossing maar vereist een extra server (of flinke hd extra bij fileserver?) En wat zijn dan de bezwaren tegen het 's nachts opslaan op één tape?

Snelheid restore
Een punt dat idd nog niet 100% aan de orde. Men is al blij dat het gerestored kan worden. Dus een snelle restore is erg meegenomen maar staat vooralsnog niet bovenaan het prioriteitenlijstje.

Full/incremental/differential
Is iets dat me ontschoten is eerlijk gezegd. Valt hier iets over aan te raden? Of bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks een full en andere incremental/differential?

Dank voor de reactie en hulp

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Backup-to-disk kan erg handig zijn, er is geen enkel nadeel aan 's nachts backuppen op één enkele tape. Het grote voordeel van een backup-to-disk is dat er veel sneller gerestored kan worden. Ook kan een kopie van deze backup-data (inmiddels op tape gezet) direct (dagelijks) off-site gehaald worden. Terwijl de backup-tape offsite ligt, kan er nog steeds gerestored worden van de backup-to-disk. Het kost, zoals je al aangeeft, echter wel een aardige disk.

Of je full / incremental of differential moet gaan backuppen hangt imho een beetje van je backup-window af. Alle servers bij ons worden full gebackupped, op één na. Bij deze machine is het backup-window te krap, om een full backup te kunnen maken. Van deze machine wordt dagelijks een differential gemaakt, en op zondag een full backup. Het nadeel van een differential/incremental tov. full bakcup is de langere restore time die nodig is (eerst laatste full terugzetten, vervolgens laatste diff/incr).

Alles is mogelijk, 't is maar net wat je wilt... (en wat de evt. downtime mag zijn).

Voor wat betreft de software moet je even een overzicht maken met keiharde wensen (in jouw geval open file option, SQL/Linux kunnen backuppen). Ik ken eigenlijk alleen Veritas Backup Exec voldoende om te kunnen zeggen dat Backup Exec dit allemaal wel kan. Maar... Er zijn genoeg andere produkten die minsten hetzelfde kunnen. Kwestie van een aantal paketten met elkaar vergelijken en ook de licentie-prijzen van de benodigde opties even meenemen. Ik weet bijvoorbeeld dat een SQL agent voor Veritas aardig aan de prijs is...

[tipmode]
Van de nieuwste generatie HP tape-drive zijn sommige modellen uitgerust met een data-recovery tool die in het firmware van de drive zit.
HP One-Button Disaster Recovery
OBDR is a firmware-driven utility that can restore a server's operating system, software applications, and data using a single tape cartridge.
Wellicht handig om ook eens naar te kijken!
[/tipmode]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B