Toon posts:

Upgrade harddisk Vaio PCG-FR315M (laptop)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik in mijn Vaio een 40Gb Hitachi Travelstar 4200rpm hangen. Dit is de standaad HD die in dat apparaat hangt.

Zoals misschien wel bekend, althans dat maak ik op uit andere topics, is de Sony Support niet echt behulpzaam bij upgrades. Ik wil upgraden naar een Travelstar 7K100 7200rpm 80/100Gb of als alternatief een Seagate Momentus 7200.1 100Gb.

Bij navraag bij Central Point of de Seagate ging werken meldden zij dat Sony soms beperkingen op het mobo of in de BIOS zou hebben. Zij adviseerden mij Sony te bellen om het na te vragen.

Antwoord van Sony komt in de basis neer op: zoek het zelf maar uit, wij vertellen je lekker niets. Enige wat de medewerker kon melden is dat ze alleen dezelfde HD supporten en upgrades niet gesupport zijn, en dat daarover dus geen mededelingen gedaan worden. Ze konden het dus niet bevestigen of ontkennen of er een beperking in zou zitten.

Mijn vraag is dus: weet iemand welke HD of maximale grootte er ondersteund wordt door dit type Vaio? Liefst gebaseerd op feitelijke ervaringen uiteraard.

Nog los van het feit of het fysiek er in te hangen is, want daarom heeft de 7K100 Travelstar de voorkeur. Die heeft namelijk dezelfde schroefpunten voor de montagebeugeltjes.

P.S. Voor de duidelijkheid: ik heb gezocht in het OM-manual, de FAQs en het forum zelf. Antwoord is helaas daar niet te vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2005 15:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is er niemand die een idee heeft? Ik heb zelf ook al allerlei bronnen geraadpleegd, maar helaas nog zonder passend antwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas niemand die kan helpen blijkbaar.

Wat dan overblijft is gewoon te kijken wat er werkt. Ik zal for-the-record wel laten weten wat de resultaten zijn :z

Verwijderd

Topicstarter
Zoals al gezegd, dan maar gewoon proberen. Inmiddels een Travelstar 7K100 60Gb er in gehangen.

Probleem is alleen dat XP niet helemaal werkt zoals het hoort.

Eerst met Casper XP (gereg. versie) een clone van de oude 40Gb HD gemaakt. Origineel 2 partities vna 20Gb, op de nieuwe 2 van 30Gb. Resultaat daarvan was dat Windows behoorlijk onstabiel was. Om de haverklap foutmeldingen en zelfs BSODs. Vermoeden was dat het on-the-fly clonen niet zo goed gaat als Casper XP belooft.

Om die reden dus met behulp van de recovery disk een nieuwe installatie van XP HE gedaan. Ook daarbij ontstaat hetzelfde probleem. Volgens Microsoft een probleem wat veroorzaakt wordt door de HD.

Aangeraden wordt om chkdsk /f te laten draaien om de fouten te herstellen, maar dat biedt geen oplossing. Dat had ik namelijk gisteren ook al geprobeerd zonder resultaat, want hij bleef op willekeurige momenten crashen. Meldingen als 'operating system not found' op een zwart scherm met verder niets erop komen naar boven.

Is er misschien iemand die enig idee heeft wat het probleem en een mogelijk oplossing hiervoor is?

Heeft het bijvoorbeeld zin om de HD eerst te formatteren voordat ik de recovery draai? Of is het een technisch probleem met de HD?

• dokasensai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-03-2025
Beste Stefan,

Heb je ook de foutmeldingen die je krijg bij je BSOD.

Ik gebruik zelf Acronis voor schijf backup/copys. nog nooit problemen mee gehad

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-03 13:19
ik kan het in je post niet terugvinden zo snel, maar
- heb je gekeken of er een biosupdate voor je laptop is ?
- kun je in Windows iets als PIO mode aanpassen / DMA uitzetten ?
er staat me ook iets bij met bepaalde groottes harddisk en minimaal SP1 nodig hebben, maar volgens mij was dat voor schijven van 250+GB

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
dokasensai schreef op zondag 20 november 2005 @ 22:50:
Beste Stefan,

Heb je ook de foutmeldingen die je krijg bij je BSOD.

Ik gebruik zelf Acronis voor schijf backup/copys. nog nooit problemen mee gehad
Bedankt voor de replies voor nu. Stond op het punt om de boel te gaan formatteren namelijk. Zinvol om het eerst nog even te controleren. Het is een Kernel_pagefile_sys-melding als ik nog zo snel uit mijn hoofd weet.

P.S. het is Stéphane, Franse versie van Stefan :P
0siris schreef op zondag 20 november 2005 @ 23:05:
ik kan het in je post niet terugvinden zo snel, maar
- heb je gekeken of er een biosupdate voor je laptop is ?
- kun je in Windows iets als PIO mode aanpassen / DMA uitzetten ?
er staat me ook iets bij met bepaalde groottes harddisk en minimaal SP1 nodig hebben, maar volgens mij was dat voor schijven van 250+GB
De andere post begint hierboven, waar ik de vraag in had gesteld hoe/wat er kon.

- Ik heb niet gekeken of er een BIOS-update is. Waar zou ik dat kunnen doen?
- Ik heb SP2 er nu op draaien. XP is een paar uur (met toestemming :P) bezig geweest met updates omdat de bijgeleverde XP versie 1,5-2 jaar oud is.

Met Everest ook alles al bekeken en die geeft geen meldingen van fouten.

Performance is momenteel ook dramatisch. Trager dan ooit en de HD is ook de hele tijd bezig. Waarmee, geen idee 8)7

Verwijderd

Topicstarter
P.S. Ik denk dat het probleem ook niet aan het clonen ligt, want hetzelfde probleem doet zich nu ook voor.

IDE-controller staat overigens in Ultra DMA Mode 5 op dit moment.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2005 23:21 ]

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-03 13:19
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 23:13:
- Ik heb niet gekeken of er een BIOS-update is. Waar zou ik dat kunnen doen?
bijv. hier

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
bijv. hier
Bedankt, maar die bieden geen BIOS-updates. Dat doen ze via e-support.com, zag ik net.

Daarnet zelf ook even los van de Sony-website zitten kijken voor BIOS-upgrades, en een BIOS-upgrade geregeld (toevallig) ook via e-support. Die werken alleen vaag genoeg niet met een online back-office, dus ik moet tot morgenochtend wachten totdat ik die BIOS werkelijk krijg.

Misschien biedt dat inderdaad een oplossing. Zou wel prettig zijn.

Daarnet kreeg ik weer een melding. Een klein rechthoekig windowtje met een rood/wit kruisje. Fijn dus.

Melding was dat lsass.exe een ongeldige bewerking had uitgevoerd en dat het systeem plat gegooid ging worden omdat het OS unstable was.

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen even weggeweest om mijn zusje naar haar auto te begeleiden, en weer een foutmelding dat bepaalde "Generic Host processes" niet helemaal goed liepen. XP is zo onstabiel als wat :(

Verwijderd

Topicstarter
Even een update.

Ben bezig geweest met PowerMax om de HD te controleren. PM constateerde fouten op de HD. Daarna een low level format geprobeerd, maar die lukte niet.

Daarom de HD maar teruggebracht, want ik vermoed een defecte HD.

Mogen ze nu gaan bekijken daar :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Winkel bevestigt dat hij inderdaad defect is en vanmiddag wordt de nieuwe ingebouwd. Eind van de middag ophalen als het goed is :)

Wel heel typisch om te zien dat XP wel gewoon opstartte en dat hij in redelijke mate ook zelfs nog wel werkte.

Bij de performance tests was de HD trouwens ook niet echt veel sneller, dus dat was in het begin wel wat teleurstellend. Achteraf allemaal verklaarbaar natuurlijk. Gewoon van boven (OS) naar beneden (BIOS) en hardware alles controleren.

Er was trouwens geen BIOS-update beschikbaar voor deze laptop, hoorde ik vandaag (pas) van esupport.com.

Verwijderd

Topicstarter
Wicked :) Nieuwe HD zit er in en recovery was binnen 15mins uitgevoerd.

Nu de rest nog. Hij is in ieder geval al wel een stuk sneller, nu wel ;)

Verwijderd

Topicstarter
Even ter informatie nog een bevestiging dat het allemaal goed werkt. PC is merkbaar sneller. Niet schokkend, maar dus wel merkbaar. Kan ook nog liggen aan de schone Windows install natuurlijk.

Al met al erg blij dat het allemaal gelukt is en zelf ook weer het een en ander ontdekt. Leerzaam dus in ieder geval :P
Pagina: 1