Toon posts:

Cursuslokaal diverse OS en APPS

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:
Cursuslokaal met 10 pc's en 1 server (Zeer oude Dell workstation, moet vervangen worden).
Op alle pc's draait Windows XP PRO en Windows 2000 PRO (ja, DUAL BOOT).
Maar ook Office XP en Office 2003. Soms ook Office 2000.
Cursussen die worden aangeboden zijn in principe op maat. Dus als klant vraagt om Windows XP met office 2000 training, dan moeten alle pc's Windows XP en office 2000 hebben.
Het komt voor dat op alle pc's windows XP met office XP staat, dan moeten dus op alle pc's office XP verwijderd worden en vervolgens office 2000 geinstalleerd worden. De uren die hiervoor nodig zijn, vreten enorm aan de winst op een cursus.

Vraag:
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Dus bijvoorbeeld met "1 druk op de knop" de juiste configuratie installeren.
De server moet vervangen worden, dus hardware/software tips voor een server om deze situatie aan te pakken, zijn absoluut welkom!

Idee:
Imagecast server?
Citrix?

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Ghost of Altiris, maar die is niet goedkoop, maar wel leuk. :)

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 06:15

elTigro

Es un Gringo!

inderdaad. Symantecs ghost entreprise is daar heel handig voor.
kun je zo (remote) allerlij os'en erop zetten (zelfs via multicasting) en dan kun je later een software package erover heen fietsen. dus je installt hem, en later zet je een package (wel van te voren gemaakt natuurlijk) office 2003 erop. of 2000. of wordperfect. ofzo :p

[ Voor 3% gewijzigd door elTigro op 06-10-2005 14:16 . Reden: verduidelijking ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Dit lijkt me perfect op te lossen met RIS. Het komt aardig in de buurt van wat jij omschrijft als "1 druk op de knop de juiste configuratie installeren." RIS is megeleverd met windows 2000 / 2003 server.

Ghost zou ik in jou situatie al teveel werk vinden, maar het kan wel.... Citrix lijkt me niet de oplossing aangezien je daar geen windows 2000 of xp als OS kunt hebben. Citrix draait enkel op servers. Altiris kan ook maar daar gaat duurder uitkomen en meer config werk zijn..

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

VMware ACE kan het ook: http://www.vmware.com/products/desktop/ace_features.html

Maar ik denk dat RIS de (goedkoopste) oplossing is.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:16
Ghost, RIS of een andere imaging-tool voor je OS image; installatie scripts voor je andere apps. Tenminste, zo deden wij het een jaar of 10 geleden al en dat verliep over het algemeen uitstekend, behalve als er één of ander sales-mongeaul op het idee kwam 's avonds op dezelfde pc een andere training te plannen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
StevenK schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 19:44:
Ghost, RIS of een andere imaging-tool voor je OS image; installatie scripts voor je andere apps. Tenminste, zo deden wij het een jaar of 10 geleden al en dat verliep over het algemeen uitstekend, behalve als er één of ander sales-mongeaul op het idee kwam 's avonds op dezelfde pc een andere training te plannen.
Inderdaad, RIS voor installatie van de PC's, maar ik zou dan gewoon met GPO's de gewenste Office versie uitrollen. Een paar muisklikken en je hebt 10 PC's voorzien van dezelfde office versie ;)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:16
Maarten.O schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 20:04:
[...]

Inderdaad, RIS voor installatie van de PC's, maar ik zou dan gewoon met GPO's de gewenste Office versie uitrollen. Een paar muisklikken en je hebt 10 PC's voorzien van dezelfde office versie ;)
GPO lijkt me juist een slecht plan, omdat je niet specifiek controle hebt over *wanneer* er uitgerold wordt. Een lokaal inrichtingen komt toch (te) vaak neer op 10 minuten voor het begin van de cursus de boel klaarzetten en dan is ff de juiste batchfile aan klikken zeker zo betrouwbaar.

[ Voor 20% gewijzigd door StevenK op 06-10-2005 20:10 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

StevenK schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 20:10:
[...]

GPO lijkt me juist een slecht plan, omdat je niet specifiek controle hebt over *wanneer* er uitgerold wordt.
Een client met een machineaccount in de juiste OU begint gelijk @ boot te installeren, daar zit het probleem niet zozeer..
Een lokaal inrichtingen komt toch (te) vaak neer op 10 minuten voor het begin van de cursus de boel klaarzetten en dan is ff de juiste batchfile aan klikken zeker zo betrouwbaar.
+dat je niet nog eens op je Office install hoeft te wachten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

* Koffie zo juist wel voor Ghost kiezen, en wat install scripts. Bouw een paar default images (WinXP, Win2K etc). En flikker daarin in de startup een install script welke om installatie van wat apps vraagt. De apps zijn uiteraard ook gescript dat als je kiest voor "Office XP Full NL" kun je koffie drinken en staat hij erop bij terugkomst.

Tijd voor een nieuwe sig..

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:13
Mijn favo is Ghost vooral vanwege de multicast. Laat de systemen booten via het netwerk en laat ze luisteren naar een default ghostcastsessie, knal je op de snelste manier in 1x alles erop.
RIS is leuk maar moet je teveel doen op je clients.
Altiris/GPO/SMS is erg leuk en werken goed als je maar de tijd hebt en die heb je dus niet.
Blijft er toch wel een alternatief namelijk VMWare of VPC daarmee installeer je in no time even een klaslokaal. gewoon de goede pc opstarten en met alt-enter schermvullend maken, geen cursist die het ziet, nadien, bij de optie save changes zeg je nee zodat je je orginele schone systeem houd.

diskeltische lurker

Verwijderd

Ik heb hier op het werk gekozen voor een netwerkgebaseerde unattended installation. Die kan ik opstarten vanaf het netwerk zelf (boot via lan) of vanaf een CD (oudere pc's). Hierdoor kan je meerdere computerconfiguraties beheren zonder meerdere ghosts bij te houden kwa drivers (ging irriteren). De installatie van Office kan idd perfect vanaf een GPO (net als alle andere software). Heb je allemaal de zelfde pc's -> ghost (alleen Windows) en de rest via GPO, heb je verschillende configuraties -> unattended installatie maken (kost 2 uur installatietijd).

Of maak een goeie dualboot, heb je geen herinstallatie nodig:
WinXP + OffXP
WinXP + Off2K
Win2K + OffXP
Win2K + Off2K
Pagina: 1