Toon posts:

Draadloos netwerk voor veel users

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gemailt met fabrikanten, leveranciers en me gek gezocht op got, meestal vind ik wel iets, maar nu wordt het toch echt tijd om zelf iets te posten.

Ik heb de volgende situatie:

Ik ben bezig met het creeren van een Wlan in een grote zaal waarop mensen kunnen inloggen en pagina's kunnen opvragen vanaf een centrale webserver die ook in deze zaal staat.
Veel bandbreedte per user(connectie, node) is niet nodig, een connectie met internet is er ook niet, het enige probleem is:
Er moeten veel users op dit netwerk kunnen, ideaal zou zijn 200, maar ik zet de lat al wat lager: rond de 100.

Nog een belangrijk gegeven is, dat mensen die willen connecten met dit netwerk simpelweg het netwerk aanklikken en kunnen connecten, dus geen wepkeys gaan ingeven of channels gaan veranderen. Iedere client denkt zelf aan de beveiliging van z'n pc en de pagina's op de webserver zijn alleen toegankelijk met een password, wat van te voren wordt gegeven.

nu was het idee om een draadloze router aan te schaffen met daarin een accesspoint, die dan dit netwerk managed.
Nu heb ik al vragen gesteld aan fabrikanten en leveranciers over de "betere" netwerkapparatuur (linksys, 3com) en zij pretenderen op de site dat een router tot 253 gebruikers aan kan, dit door de DHCP server die klasse C adressen uitdeelt. Maar als je de vraag op de man stelt, wordt er aangeraden per router niet verder te gaan dan 20 clients. |:(
Verder wordt er verwezen naar Strixx systems, maar dit is overdreven duur.:|

Nu zijn mijn concrete vragen: (eindelijk:))

-Wie heeft hier in de praktijk meegemaakt dat er zoveel users op een draadloos netwerk zijn aangesloten, en enig idee hoe dit in elkaar steekt?
-Een idee van mij was: een router en meerdere losse accespoints aanschaffen (van b.v. linksys) en dan die accesspoints op verschillende channels. de ene DHCP server in de router heeft toch genoeg adressen te verdelen, maar hoe krijg ik het netwerk zo, dat alle clients netjes over de accespoints verdeeld worden zonder op iedere computer de channel in te stellen?
-nog een idee: meerder routers met ingebouwde accespoints. en dan een soort van pool instellen: router 1 handled 192.168.1.10 tot 192.168.1.35 router 2 handled 192.168.1.36 tot 192.168.1.60 enz.

voor degenen die nog niet zijn afgehaakt;
Alvast en bedankt voor de reactie en de groeten aan je moeder :D

ps. weet niet of dit in dit topic of in professionele netwerken hoort, dat laat ik dan maar over aan de moderator.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:29

lier

MikroTik nerd

Neem eens contact op met het SDN. Zij organiseren elk jaar een SDC waarbij voor "iedereen" internet via WiFi beschikbaar wordt gesteld. Wellicht kunnen zij je helpen (Linksys AP's uit mijn hoofd...)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Ok, goeie tip, ik heb ookal naar een mailtje gestuurd naar de ICT afdeling van de hogeschool hier overhet draadloos netwerk binnen school.
tot zover zonder resultaat :'(

maar het is dus wel mogelijk met "gewone" linksys AP's

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2005 14:51 ]

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-04 13:47

Dennahz

Life feels like hell should.

Lijkt mij sterk dat een AP van 70 euro zoveel gebruikers aan kan, eigenlijk. In een straal van hoeveel meter moet dit netwerk te ontvangen zijn? Moet je ook aan denken.

Bij ons op school hebben ze ook draadloos netwerk, maar dit erg onstabiel als er veel mensen op zitten. (50/60).

[ Voor 26% gewijzigd door Dennahz op 06-10-2005 14:58 ]

Twitter

Verwijderd

Mja "gewone" linksys AP's trek je met 200 users plat verwacht ik. Dan kom je uit op meerdere AP's op verschillende kanalen. Het probleem is dan dat je handmatig moet schakelen tussen die AP's als het niet goed werkt.

3Com heeft een leuke Wireless Switch, hierop sluit je X "domme" AP's op aan, bij de opstart van die apparaten (power over ethernet in de Wireless Switch) downloaden ze de laatste firmware. De Wireless switch regeld dus voor 10, 1000 of 1000 AP's het verkeer, en niet de AP's zelf. Zo hebben wij hier 12 AP's hangen over het hele gebouw, mooi 1 zichtbaar netwerk, met automatische onderverdeling enzovoort.

Verwijderd

Topicstarter
Dennahz schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 14:57:In een straal van hoeveel meter moet dit netwerk te ontvangen zijn? Moet je ook aan denken
mja, dit is een converentiezaal, een soort van senatorium, ik denk dus niet dat het bereik zo'n probleem is; je werkt niet met muren, en desnoods verplaats je de AP's
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 15:39:
3Com heeft een leuke Wireless Switch, hierop sluit je X "domme" AP's op aan, bij de opstart van die apparaten (power over ethernet in de Wireless Switch) downloaden ze de laatste firmware. De Wireless switch regeld dus voor 10, 1000 of 1000 AP's het verkeer, en niet de AP's zelf. Zo hebben wij hier 12 AP's hangen over het hele gebouw, mooi 1 zichtbaar netwerk, met automatische onderverdeling enzovoort.
Kijk! daar heb ik wat aan! _/-\o_
Heb hier nog niets over gevonden op de 3com site, maar ga nog es goed kijken. Hoe heten die apparaten?en ff voor de goede orde; het De switch verdeeld dus de load (het aantal connecties) over de accespoints?
kijk het gaat dus echt niet om de bandbreedte, want dat bedraagt echt luttele KB's per user, het gaat echt om het "managen" van die connecties
Het lijkt een beetje op de self-healing en self-repairing spullen van strixx systems. maar als ik dat wil aanschaffen mag ik eerst nog wel even langs Dirk Scheringa. :+
Tjah, alle waar is naar zn geld, maar ik ben gewoon opzoek naar de "gulden" (8> middenweg.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 13:45:

Maar als je de vraag op de man stelt, wordt er aangeraden per router niet verder te gaan dan 20 clients. |:(
Dat komt natuurlijk ook door de beperkte bandbreedte.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Bor de Wollef schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 10:48:
[...]

Dat komt natuurlijk ook door de beperkte bandbreedte.
ja, dat snap ik, maar ik heb heb ook mijn situatie verteld, en dus aangegeven dat mijn bandbreedte "geen probleem" is. Dan nog kreeg ik dit advies

Verwijderd

Mja het beheer van de 3Com Wireless LAN Switch gaat via 1 programmatje (draaien wij op een Windows 2000 server via remote desktop). Vrij makkelijk, maar de installatie hebben wij wel door 3Com zelf laten doen.

De Wireless LAN Switch heeft POE, maar omdat wij 12 AP's hebben hangen en er op de WLS (wireless lan switch) maar 6 POE porten zitten hebben wij er nog een 3Com 4400PWR (superstack switch) aan toegevoegd. De WLS is een WX1200 onder de naam "Wireless LAN Switch". De desbetreffende AP's hebben het typenummer 3CRWX275075A. Maar dat is denk ik wel terug te vinden vanaf de 3Com website bij de WLS.

Hier zou je echt VEEL gebruikers via kunnen laten lopen, het is maar net hoe groot je het zelf maakt. Dit zijn wel dure bedrijfsmatige oplossingen (aansluitkosten vooral, zelf doen kan ook, maar VEEL uitzoekwerk en je moet exact weten waar je mee bezig bent. Je kan ook een onbeperkt aantal netwerken aanbieden via de zelfde AP's. Dus een onbeperkt SSID's en VLAN's per SSID.
Pagina: 1