Twijfel : Mobo of voeding kapot ?

Pagina: 1
Acties:

• Supercop
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-04 08:57

Supercop

electronics is my game

Topicstarter
Hallo beste Tweakers,

Ik heb sinds een tijd problemen met mijn computer, met het gevolg dat hij op dit moment helemaal niets meer doet. Het probleem is "spontaan" onstaan. Het begon met een blue screen in Windows XP Prof Edition wanneer die computer weinig processor activiteit had, zoals het staren naar een desktop. Er was geen duidelijke structuur in wanneer het zou gaan gebeuren, het kon na 10 of zelfs ene paar uur gebeuren. Het blauwe scherm verwees naar een "Macine_exception_error" waarna hij zelf ging rebooten.

Op het moment dat ik bijv naar een vriend to ging om te lannen was het altijd een probleem om mijn computer aan te zetten. Wanneer er voeding werd aangesloten begon het power ledje te knipperen alsof het systeem op standby staat. Het was weleens te omzeilen door de powerknop in te houden en de stekker eri te doen.

Bij de laatste keer dat ik dat deed (vandaag) was het niet meer nodig een knop in te drukken, wanneer de stekker erin gedaan wordt, springt de computer gewoon aan.

Wat heb ik geprobeerd :
1.Alles strippen tot basic computer model -> HD,PROC,MEM,VID : resultaat : noppes
2.VID kaart logekoppeld -> resultaat noppes en dan kijk ik niet naar het beeldscherm ofc
3.Voeding losgekoppeld en fan aangesloten -> voeding gaat niet automatisch aan,want fan draait niet

Systeem zonder extra HD's en DVD Brander) :

AMD Athlon 64 3400+
MSI K8NEO Nforce3 Platinum
512 MB DDR Corsair XMS
Geforce 6800 GT (Aopen Aeolus)
Maxtor 160 GB SATA HD
Voeding : 650 Watt

Wat zou het kunnen zijn.
Je bent een held als je me kan helpen _/-\o_

/edit De Titel is verkeerd en zou "Mobo of Voeding kapot" moeten zijn /edit

[ Voor 4% gewijzigd door Supercop op 06-10-2005 13:19 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Een vraagje aan jou:
Waarom denk je dat het aan je videokaar ligt (aangezien je topictitel er naar verwijst).
:D Je hebt je post geëdit.

Misschien is je voeding wel gaar. Test je voltages eens met een multimeter.
En probeer je computer eens te starten met een andere voeding aangezien 650 watt waarschijnlijk overkill is, en van een b-merk.

[ Voor 30% gewijzigd door Outerspace op 06-10-2005 13:21 ]

Wauw, een sig!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:40

Hu9o

Schokkend

Probeer eens een voeding van iemand anders op jou pc. Als het dan wel werkt weet je waar het aan zal liggen.

Ik heb overigens ook eens een rare voeding gehad. Als ik de stekker in de voeding stopte (die 230V) dan kon de pc niet aan. De pc reageerde niet op de aanknop, ook geen enkel ledje ging branden op het mobo. De enige oplossing was om de stekker net ietsje van de voeding los te halen zodat deze begon te vonken. Hierna meteen de stekker er helemaal in drukken en pc deed het weer gewoon.

Voeding is overigens wel enige tijd daarna doorgebrand omdat de fan niet meer rond wou.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• Supercop

Supercop

electronics is my game

Topicstarter
ok bedankt zover ik ga het even proberen, de voeding is idd niet van een topmerk, maar het is geen overkill, de Geforce 6800 GT heeft een voeding van minimaal 450/500 watt nodig, daar komt nog eens bij dat er 3 HD's inzitten.Ok Ik begrijp dat 650 Watt erg hoog is, maar overkill is nooit verkeerd, aangezien de voeding levert wat er gevraagd wordt. Het zou een mooie boel worden als de voeding van je computer continu het volledige vermogen gaat verbruiken :+

Verwijderd

Supercop schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 13:34:
ok bedankt zover ik ga het even proberen, de voeding is idd niet van een topmerk, maar het is geen overkill, de Geforce 6800 GT heeft een voeding van minimaal 450/500 watt nodig, daar komt nog eens bij dat er 3 HD's inzitten.Ok Ik begrijp dat 650 Watt erg hoog is, maar overkill is nooit verkeerd, aangezien de voeding levert wat er gevraagd wordt. Het zou een mooie boel worden als de voeding van je computer continu het volledige vermogen gaat verbruiken :+
Een b-merk voeding levert hoogstens voor een paar seconden 650 watt Piekvermogen. Dus, dat zegt helemaal noiets. Daarnaast is het rendement van een b-merk wrs. veel slechter dan een a-merk en betaal je dus een hogere electriciteitsrekening. Koopt rustig een a-merkvoeding zou ik zeggen.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Ik denk dat hij een Q-Tec heeft, levensgevaarlijk. Als ik je zo over die voeding hoor praten, zou ik je met alle middelen proberen over te halen om een goede voeding te halen. Degene die jij nu hebt levert misschien maar de helft aan continu vermogen, heeft zwakke 12-Voltslijnen (tegenwoordig de belangrijkste lijnen voor een pc), is onstabiel en geheel onveilig. Er zit geen enkele functie op om de spanningslijnen goed stabiel te houden. Bij een piekspanning zal dit naar alle waarschijnlijkheid dus naar al je onderdelen doorschieten, waardoor je je hele pc kan weggooien. Een goede A-merk voeding heeft al deze nadelen niet. Koop bijv. een Huntkey LW6500H3, deze is ATX2.0 (nieuwste van het nieuwste), is een gerenomeerd merk, kost niet zoveel en is stil, krachtig en superstabiel (praat hier uit ervaring). Nu genoeg hierover, ik hoop dat je hier van leert (terwijl de meeste stug bij Q-Tec blijven zweren, totdat de koe in de put ligt (dan dempt men pas de put ;)))

Probeer verder eens memtest te draaien om te kijken of je geheugen wel goed is (als ie weer aan gaat). Wil ie niet aan, probeer dan gewoon eens een ander reepje geheugen.

Zodra je je nieuwe, goede, veilige voeding hebt en die blijkt het probleem toch niet op te lossen, dan is denk ik je mobo dood. Heeft misschien een piekspanning (;)) gehad en kan daardoor kuren gaan vertonen.

Verwijderd

Even een offtopic vraag maar ik vond het niet waard om er een heel nieuw topic ervoor te openen.
Ik krijg morgen me 7800GT binnen en mijn vraag is of dat wel kan met een 300wattt Aopen voeding?
mijn specs:
intel p4 3.0 ghz(775) gekoelt door bigwater se
asus p5gdc de lux
2x kingston 512
hdd: 2x maxtor diamond max 9 120gig(raid )
1x maxtor diamond max 10 200gig
dvd speler lite on
dvd brander nec 3540a

alvast bedankt

edit: zit nu een 6600 op dat geeft verder geen problemen systeem is stabiel.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2005 22:35 . Reden: vergeten info ]

• Supercop

Supercop

electronics is my game

Topicstarter
ik zou je aanraden om een hogere voeding te gaan aanschaffen, De 7800 heeft net als de 6800 series een extra voedingslijn nodig via een 12 Volt lijn. Bij de 6800 GT werd me al aangeraden (en dat staat ook op de doos) een voeding van minimaal 400 Watt te nemen. Ik denk dat een 450 Watt of een 500 Watt wel voldoende is. Maar om problemen te voorkomen zou ik wat hoger gaan zitten dan 300 Watt. Je Pc zal best goed kunnen werken, maar om hittevorming in je voeding te voorkomen wat hoger gaan ziten met het maximaal te leveren vermogen.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als je vragen hebt over voedingen kan je hier terecht: Welke voeding heb ik nodig? Deel 13

Wauw, een sig!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:56
punt 3 in de startpost:

je voeding doet het pas als hij een signaaltje van het mobo krijgt, maar je kunt hem ook zo aanschakelen (doe een weerstandje tussen pson(groen) en de ground(zwart))

Dan slaat de voeding aan en kun je kijken of de fan erop werkt... probeer ook is onder belasting met halogeenlamp of grote weerstand. Daarna meten met de multi-meter. of de voltages stabiel zijn. ;)

succes

[ Voor 4% gewijzigd door peeter123 op 07-10-2005 18:18 ]

28x 430Wp ZW Deye SUN-12K-SG04LP3-EU | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Pagina: 1