Op GoT blijkt een aardige interesse te zijn voor de Pentium M in gewone desktop PC's. Een redelijk krachtige energiezuinige processor met die lekker koel blijft. Veel prestaties per watt iig.
nVidia heeft enige tijd geleden MXM geintroduceerd. Een "standaard" om videokaarten voor notebooks op een pci-express bus aan te sluiten. Ik heb benchmarks gezien van de Go 7800GTX, en de prestaties blijken niet veel onder te doen voor de gewone desktop variant.
Het lijkt me interresant om deze technologien te combineren in een gewone desktop PC. Daarmee zou volgens mij een goed presterend en tegelijkertijd zeer energiezuinig systeem te maken zijn.
Nou vraag ik me af of het mogelijk zou kunnen zijn een MXM kaart op een gewoon moederbord met pci-express te prikken. Er zou sowieso een adapter nodig zijn, aangezien de MXM aansluiting niet overeenkomt met de pci-express bus. Uit die converter zou dan ook weer een signaal voor de aansturing van de monitor(en) moeten komen. Dit gaat namelijk ook via de MXM aansluiting. Dit signaal zou dan dmv een bracket naar "gewone" dvi/vga aansluitingen achter op de behuizing kunnen gaan.
Meer informatie over MXM van nVidia: http://www.nvidia.com/page/mxm.html
Ik heb gegoogled om te kijken of er al adapters zijn, dit heeft niks opgeleverd. Misschien is het technisch wel helemaal onmogelijk en heb ik weer iets belachelijks bedacht, het lijkt me in ieder geval een interresant onderwerp om over te discussieren