Toon posts:

Verschil in merken SD kaarten - welke kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Recentelijk een canon a610 gekocht en daarvoor wil ik een snelle SD kaart voor gaan kopen. Nu ben ik wel bekend met de merken Sandisk, Dane-Elec maar er zijn ook andere en goedkopere merken. Ik denk bijvoorbeeld aan Apacer. Ik ben echter niet bekend wat nu goede en slechte kaarten zijn (als die er al zijn). Iemand die mij kan vertellen of er dus (grote) verschillen tussen de merken zijn? Thxs!!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Ik gok dat duurdere merken ook werken met hogere schrijfsnelheden. Daar ga je met een goedkopere cam echter niks van merken, want daar is het toestel de bottleneck, die kan gewoon niet snel genoeg schrijven naar je kaart.
Voor een gewone standaard camera zou ik niet het duurste van het duurste gaan kopen. Al die kaarten zijn kwalitatief nl. prima. En als je snel en goed moet hebben kan je ook eens aan panasonic en lexar denken, in plaats van de standaard Kingston en SanDisk kaarten. Overigens zitten er in laatstgenoemde ook gewoon Panasonic chips (behalve in de Ultra kaarten, die ontwikkelt SD wel zelf)

edit: overigens is er met de search volgens mij erg veel info over dit onderwerp te vinden :)
http://gathering.tweakers...FILTERS%5D=&select_forum=

[ Voor 27% gewijzigd door kamstra op 06-10-2005 10:09 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-02 11:30
Panasonic SD's schijnen erg snel te zijn.

Na al vele soorten flash gehad te hebben koop ik nog maar 1 merk: Sandisk. En dan wel de Ultra of Extreme versies. Nog nooit problemen mee gehad en ook qua compatibiliteit uitstekend. (Kingston CF bijvoorbeeld heeft wel eens problemen in Canon camera's)

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Zoals kamstra al zegt, het is eigelijk overkill om een snel kaartje in jouw cam te stoppen. De enige cams die echt baat bij een snelle geheugen kaart hebben zijn de dslr's. Het enige voordeel dat jij zou hebben is dat je kaart ook snellere leestijd heeft, waardoor het overzetten van de foto's naar je pc sneller gaat. Maar ja, je kan ook gewoon je kaartje in de cardreader stoppen, ervan afhalen, enterwijl hij dat doet iets anders doen.
Gewoon een standaard geheugen kaart erin stoppen en lekker gaan fotograferen :)

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:40

ThunderNet

Flits!

in een dSLR heeft een snelle kaart ook niet voordeel :) daar de buffer in een dSLR meestal groot genoeg is om een burstserie op te slaan. MAAR je merkt wel verschil! met mijn 512MB Dane-elec kan ik sneller achter elkaar schieten dan met mijn 1024MB No-name kaartje. :)

Maar zoals al gezegdt is, een snelle kaart is niet echt nodig voor die camera :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
ThunderNet schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 13:23:
in een dSLR heeft een snelle kaart ook niet voordeel :) daar de buffer in een dSLR meestal groot genoeg is om een burstserie op te slaan. MAAR je merkt wel verschil! met mijn 512MB Dane-elec kan ik sneller achter elkaar schieten dan met mijn 1024MB No-name kaartje. :)

Maar zoals al gezegdt is, een snelle kaart is niet echt nodig voor die camera :)
Mwah, een 7D of 20D heeft wel wat voordeel bij een snel kaartje hoor :) Een 300d ofzo idd niet. Maargoed, het gaat hier niet om dslr's :P

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Verwijderd

Alle DSLR's hebben baat bij een snelle kaart (zie rob gallbraith). De verschillen tussen extreme en ultra zijn zo klein dat je dit naar mijn mening alleen kunt vergoelijken als je of compleet debiel bent, als je een camera hebt die om de een of andere vreemde reden veel sneller schrijft met merk a dan merk b of een zeer profi camera hebt. Koop gewoon een Lexar, Dane-Elec of Sandisk kaartje. Lekker belangrijk.
Pagina: 1