Moederbord ziet maar de helft van het geheugen.

Pagina: 1
Acties:

• programfile
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Hallo,

Ik heb hier een Pentium 3 450 Mhz op een ASUS P3B-F Moederbord.
Als ik hier een geheugenmodule in druk van 128 mb, ziet hij maar 64.
Als ik er spiksplinternieuw Kingston geheugen inzet, (256mb pc133) (enkelzijdig) ziet hij er maar 128.

Wat ik heb geprobeerd,
Manual gedownload en gekeken of ik iets met de dipswitch kon doen. zodat ie toch alle mb's zag.
Paar instellingen geprobeerd, en uiteindelijk draait de processor op 600 mhz 133 fsb en het geheugen ook 133 fsb, maar nog steeds ziet hij maar de helft van het geheugen.

Zou het misschien iets met de originele fsb van de processor te maken kunnen hebben? (100)
In de manual staat dat hij 256 in elk slot kan hebben.

Ik weet het niet meer, wie kan me helpen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met FSB heeft dit totaal niets te maken.
Waar het om gaat is dat je chipset (de i440BX) niet overweg kan met de grootte van de geheugenchips. Hierdoor wordt het geheugen wel herkend, maar slechts voor de helft. In de FAQ staat dit ook precies uitgelegd.
PMG FAQ

[ Voor 12% gewijzigd door TERW_DAN op 06-10-2005 01:04 ]

• programfile
  • Niet online
Dus als ik het goed heb kan dat bordje maar een beperkt aantal bits per chip aan , en moet ik op zoek naar dubbelzijdig geheugen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

programfile schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 01:09:
Dus als ik het goed heb kan dat bordje maar een beperkt aantal bits per chip aan , en moet ik op zoek naar dubbelzijdig geheugen?
Ja dat klopt.
Om 256MB dimms te gebruiken moeten ze idd dubbelzijdig zijn, maar dat wil niet direct zeggen dat het werkt. Het gaat namelijk om de chips die op de dimm zitten. Als dit bijv 256Mb chips zijn gaat je 440je het niet vreten.

• programfile
  • Niet online
Ik heb even gekeken naar mijn chipset maar ik heb de Intel 82443BX als Noordbrug
En de Intel 82371EB PIIX4E als Zuidbrug

[ Voor 144% gewijzigd door programfile op 06-10-2005 01:29 ]

• programfile
  • Niet online
En kan het kwaad dat die proc op 600 loopt?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-02 22:32
Probleem blijft t zelfde.. oude chipset die bepaalde (grote) geheugenchips niet goed ondersteunt, omdat ze toendertijd nog niet bestonden.
En of het kwaad kan dat je P3 op 600MHz loopt? Moet je maar eens kijken hoeveel mensen hier op GoT hun processor overklokken!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:51

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

programfile schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 01:46:
En kan het kwaad dat die proc op 600 loopt?
Als de koeling goed is, dan moet het geen probleem zijn. Garantie heb je op zo'n oude proc toch niet meer.

Hier kon uw advertentie staan

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

programfile schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 01:22:
Ik heb even gekeken naar mijn chipset maar ik heb de Intel 82443BX als Noordbrug
En de Intel 82371EB PIIX4E als Zuidbrug
Dat is dus een intel 440BX (en noordbrug, zuidbrug? welk proggie heeft dat voor je vertaald :+. Normaliter is het Northbridge en Southbridge, maar veel diag tools vinden het leuk om alles echt letterlijk te vertalen :X).

anyhoe, kijk eens hier: http://balusc.xs4all.nl/n.../II/!!!/VIAC3Northbridges
bovenste chipset in dit tabelletje is die jij hebt. Je kunt hier dus zien met welke chips je mobo overweg kan (en dat is dus 128Mb als grootste). De bedoeling is dus een 256MB chip te vinden waar 128Mb chips opzitten (dus je moet een dimm hebben met 16 chips, die ook nog eens dubbelzijdig is, omdat de BX per bank maar 128MB ondersteund).
Pagina: 1