CS 1.6 gameserver onder linux*

Pagina: 1
Acties:

• quakerix
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-11 13:44
Hallo tweakers!

Vandaag zullen we het probleem: Gameservers gaan behandelen. Om precies te zijn Counter-Strike gameservers. De horror van elke hosting provider. Volgende week is er namelijk weer Netgamez en op Netgamez draaien er natuurlijk weer gameservers.

Nu ben ik het 1 en ander aan het uitzoeken en heb ik jullie hulp erbij nodig. Een aantal feiten:
- Game: Counter-Strike 1.6 server
- Aantal machines: 6
- Specs: P4 3.2 - 1 GB intern geheugen
- Verbinding: LAN
- DISTRO: Gentoo
- Kernel 2.6.*

Over de kernel. Voor gameservers is het van belang dat deze op een bepaald aan HZ draaien(dit is in te stellen bij het compillen van je eigen kernel). Volgens mij draait de 2.6.* kernel standaart op 1000hz.

Indien de kernel niet op bijv. 250, 500 of 1000hz is gecompiled zullen de GAMEservers niet geboost zijn en maar bijv. 100 server-side-fps halen. Dit beperkt de kwaliteit van de server ENORM. Vandaar het belang bij het compilen van het goede aantal HZ in de kernel

[ vraag 1 ] Als je veel topics leest met welke distro voor de gameservers het beste is komen Debian en Fedora Core het meeste naar voren. Alleen weet nooit iemand te vertellen "waarom". Ook is het zo dat andere distro's niet afgraden worden. Wij maken het liefst gebruik van Gentoo. Ik zie op de meeste forums geen negatieve reacties. Als iemand mij "exact" kan vertellen waarom ik voor debian of iets anders moet kiezen kan ik mijn keuze misschien herzien. Tot die tijd: Gentoo.

[ vraag 2 ] Zijn er hier mensen die zeggen "Je moet echt geen 2.6 kernel gebruiken maar 2.4 want blablabla(..) en dan zelf de 2.4 kernel op bijv. 1000hz compilen". Daar ben ik erg benieuwd naar. Waarom 2.4 of waarom 2.6 ? Zijn 2.4 kernels beter voor gameservers?

[ vraag 3 ] Ik heb dus 6 machines ter beschikking. Hier wil ik natuurlijk "zoveel" mogelijk goede gameservers op draaien. Hoeveel 10 player gameservers denk je dat deze bakken aan kunnen? Zelf ging ik hier naar opzoek en vond dit:

- plaatje: grafiek
- tutorial: link

Volgens de grafiek zou ik zo ongeveer 2 x 10 players kunnen hosten. Dat zijn maar 2 gameserver per server. Helaas weinig. Klopt dit ongeveer denken jullie?

Helaas staat er bij deze grafiek niet bij hoe die bak draait op het gebied van HZ etc.

Ik ben dus opzoek naar de beste combinatie. Bijvoorbeeld:
- 3 Gameservers op 500 hz kernel.
- 2 Gameservers op 1000 hz kernel.

Een gameserver die gemiddeld 200 server-side FPS haalt is prima. Hoe meer hoe beter. Als het maar stabiel blijft natuurlijk.

[ Conclusie ] Wat zijn jullie eigen ervaring op dit gebied? Wat denken jullie dat ik het beste kan doen.

EDIT: de topic titel is CS & CSS. Foutje van mij. Ik bedoelde alleen Counter-Strike 1.6 en niet SOURCE. Aan SOURCE wil ik nog niet denken. Eerst maar 1.6 fixxen :)

[ Voor 5% gewijzigd door quakerix op 06-10-2005 00:54 ]

• quakerix
Als ik verder searched op het Tweaker forum kom ik het volgende tegen:
#
CPU: 33 Mhz
#
Geheugen: 16 MB
#
Dataverkeer: 6 KB/s
Maar even verderop zie ik het volgende staan:
als je een redelijke goede server wilt hebben moet je meer denken aan

10Mbit/100mbit
pentium 1000Mhz of beter
1GB aan geheugen
Linux netwerp ipv brakke win netwerk

Nu kan je een goede server hebben voor 10spelers of 20 spelers
Dat zijn wel 2 heel tegenstrijdige antwoorden.

En als je nog verder had gezocht, dan had je geweten dat 1) kicken binnen 24 uur niet de bedoeling is, en 2) we een edit-knopje hebben ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Crash op 06-10-2005 06:58 ]

• quakerix
Is er niemand die mij kan helpen op 1 van deze vragen??

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-12 07:03
Wat in die grafiek staat is echt dikke onzin. Ikzelf heb nu zon 50gameservers draaien, meeste bakkies zijn 3500+ met 1gb ddr.

Wij hosten op debian en fedora met de 2,6 kernel, zodat de servers optimaal geboost kunnen worden. Op een 3500+ (kan 65 slots vol aan) zetten wij 9 - 10 warservers. Nu zul je wel denken dat kunnen die bakken nooit aan..nou wel dus. De load is nog nooit boven de 85% geweest (wat je ook niet moet hebben). We hebben het dan wel over gameservers die op 100fps draaien. En aan die 1gb geheugen heeft die machine genoeg. Machines die een betere proc dan een 3500+ hebben, zetten we ook 2gb geheugen in.

Waarom gebruiken we debian? Deze is erg stabiel en compact, en apt-get is heel erg handig voor wat te installeren. Waarom we Fedora draaien weet ik niet :P...toen we begonnen met hosten is ons deze distro aangeraden.

Je hebt 6 machines...3,2Ghz. Ik denk dat die 40slots VOL trekken als de gameservers op 1000fps lopen. Dan kom je op 4 gameservers per server..24gameservers dus.

• quakerix
T i M schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 15:22:
Wat in die grafiek staat is echt dikke onzin. Ikzelf heb nu zon 50gameservers draaien, meeste bakkies zijn 3500+ met 1gb ddr.

Wij hosten op debian en fedora met de 2,6 kernel, zodat de servers optimaal geboost kunnen worden. Op een 3500+ (kan 65 slots vol aan) zetten wij 9 - 10 warservers. Nu zul je wel denken dat kunnen die bakken nooit aan..nou wel dus. De load is nog nooit boven de 85% geweest (wat je ook niet moet hebben). We hebben het dan wel over gameservers die op 100fps draaien. En aan die 1gb geheugen heeft die machine genoeg. Machines die een betere proc dan een 3500+ hebben, zetten we ook 2gb geheugen in.

Waarom gebruiken we debian? Deze is erg stabiel en compact, en apt-get is heel erg handig voor wat te installeren. Waarom we Fedora draaien weet ik niet :P...toen we begonnen met hosten is ons deze distro aangeraden.

Je hebt 6 machines...3,2Ghz. Ik denk dat die 40slots VOL trekken als de gameservers op 1000fps lopen. Dan kom je op 4 gameservers per server..24gameservers dus.
- maken jullie nog aanpassingen in de kernel? standaard is de 2.6 kernel volgens mij op 1000 hz gecompiled. Je zegt wel dat je debian/fedora gebruikt maar niet echt waarom.

- als je 9 a 10 servers draait op zo'n server en de load nooit boven 80% komt zegt natuurlijk niet hoeveel je er tegelijk aan kan. Op netgamez zitten die servers echt constant vol. En we willen ze meer dan 100fps laten draaien.

maar in ieder geval bedankt voor de info.

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-10 12:24
quakerix schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:11:
[...]

- maken jullie nog aanpassingen in de kernel? standaard is de 2.6 kernel volgens mij op 1000 hz gecompiled. Je zegt wel dat je debian/fedora gebruikt maar niet echt waarom.

- als je 9 a 10 servers draait op zo'n server en de load nooit boven 80% komt zegt natuurlijk niet hoeveel je er tegelijk aan kan. Op netgamez zitten die servers echt constant vol. En we willen ze meer dan 100fps laten draaien.

maar in ieder geval bedankt voor de info.
Load 80% is gewoon een buffer zeg maar. Als 10 servers vol zitten met maar 80% load heb je een aardig afgestelde server, dunkt me.

> 100fps is erg zwaar voor een server. Ik zou niet meer dan 300fps draaien, dat zou betekenen dat je maar 10/(300/100) = 3 keer hlds kan draaien ipv 10. Dat wordt een duur grapje.

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-12 07:03
100fps is standaard, 1000fps is de registratie tussen server en speler beter. Waardoor die beter "regt" zoals ze zeggen.

Zoals ik al zei, ik denk dat je 40slots VOL kan draaien op een 3,2ghz (1000fps). 4 Warservers per server...

En over die 10gameservers bij ons, dat zijn warserver. Zijn nooit allemaal tegelijk vol, waardoor je de server voller kan zetten dan die eigenlijk aankan. (iets wat we bij publics niet doen!)
Pagina: 1