[XP] Windows start 1 op de 4 keer traag op

Pagina: 1
Acties:

• bluppfisk
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
windows laat op mijn pc normaalgezien maar even de progress indicator op haar opstartschermpje zien. Dan duurt het nauwelijks 5 seconden. Maar een op de vier keer, en dit heeft niets te maken met een update die geïnstalleerd is ofzo, maar gewoon een op de vier keer, duurt het opstarten minstens een minuut indien niet langer.

Erg vervelend als je net wat aan 't klooien bent met een of andere driver ofzo, maar ook als je gewoon 's morgens even rap je pc wil checken om te zien wanneer de treinen rijden.

Ook resetten tijdens zo'n lange startup heeft geen zin, de volgende keer duurt het weer even lang. Windows hangt blijkbaar vóór de initialisatie van het toetsenbord, omdat de numlock lampjes enzo pas aanspringen als het opstarten plots weer verder gaat. Ik denk evenwel niet dat er iets met het toetsenbord te maken heeft, maar misschien weten jullie welke dingen in welke volgorde gebeuren bij het opstarten van windows.

dank

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:50
Geldt dit ook voor de safe mode?

Daarnaast is het misschien handig wat meer info te geven, welk OS? (XP Pro, XP Home) welke service packs zijn er geïnstalleerd en is alles up-to-date? En noem ook wat hardware waar het aan zou kunnen liggen :)

Eventueel kan je zoeken naar het programma 'bootvis' van microsoft, waarmee je de opstartprocedure kan analyseren en kijken waar het probleem ligt :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dit probleem heb ik ook. Soms zie ik het al aan het lang zoeken naar de DVDspeler in de bios.

Het gaat altijd snel als ik mijn imagetank ontkoppel. Heb je iets van USB eraan hangen?

==
hoi

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-03 15:33

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Is het een USB toetsenbord of niet??

Ontkoppel alle USB devices eens en start dan een paar keer op. Gaat het dan beter??

HENG HENG

• bluppfisk
  • Niet online
Het geldt niet voor safe-mode, dan gaat alles supervlug, maar heb je een vies schermpje natuurlijk.

Het is een gewoon PS/2 toetsenbord, en aan mijn USB hangt inderdaad heel wat, maar ik had het probleem al toen er enkel nog een externe harddisk en logitech muis aan hing.

Het OS is dus Windows XP Professional, Service Pack 2 met alle mogelijke updates.

bootvis ga ik zeker eens proberen. (bestaat bootlog.txt nog trouwens, ik kan dat precies niet meer vinden)

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Klinkt als iets dat update of backup's maakt.
start > uitvoeren > msconfig enter
zie de tab opstarten. Doe ter test eens alles uit dat met updaten te maken heeft, acronis backup e.d.
vergeet niet wat je uitvinkt, kan je het later weer aanvinken!

[ Voor 4% gewijzigd door notsonewbie op 06-10-2005 13:59 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Verwijderd

Ik zet nog even het OS in je topictitel, let daar volgende keer eventjes op :)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:35
Misschien is het de DHCP... Stel eens handmatig een IP-adres in in Windows en kijk of het opgelost is.

• bluppfisk
  • Niet online
ok wilhelm sorry.

Ik heb geen DHCP ingesteld. Met een vast IP-adres komt het even goed voor.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

The__Virus schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 16:04:
Misschien is het de DHCP... Stel eens handmatig een IP-adres in in Windows en kijk of het opgelost is.
Ik snap niet dat men hier met 2000/XP nog steeds over begint.
Dit levert namelijk geen vertraging op @ boottime, network connections is een service die veel later start.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• bluppfisk
  • Niet online
Ik ben er nog steeds niet uit, iemand al andere ideeën?

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wat voor drivers heb je? Ik had dat ook een keer - gezeik met nvidia drivers. De ene keer heel sloom, de andere keer heel snel.

Kun je anders niet even met Hijackthis een startuplist maken en hier posten ? (hijackthis > misc tools > generate startuplist)

==
hoi

Pagina: 1