Problemen WinXP install op Asus A8N-SLI, S939, nForce4

Pagina: 1
Acties:

• tommy6
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09-2021
Heb sinds vandaag nieuwe pc. AMD Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N-SLI, S939, nForce4, 2x Hitachi Deskstar T7K250, 250Gb en1xDane-Elec 1Gb Dual-Channel Kit. Tijdens de Windows XP Home installatie ziet hij mijn 2 sata 250Gb's maar als 131Gb disks. Ik heb dan nog geen aparte sata driver geinstalleerd, maar hij "ziet" de disken dus toch. Wanneer hij dan voor de laatste keer herstart loopt hij vast. Vervolgens heb ik op m'n andere pc maar een floppy met de benodigde drivers aangemaakt (via de Asus tool). In de bios van de nieuwe pc de floppy drive geactiveerd. Echter daar zat nog geen floppy drive in. Dus die heb ik even snel erin gehangen, maar twijfel of die kabel wel goed zat, aangezien hij de drive wel detecteerde, maar wanneer ik dan tijdens de setup van windows aanvullende drivers wil installeren doet hij niets. Het lampje van de drive licht even op maar hij haalt er niets vanaf. Ook booten van een floppy doet ie niet. Naast dat het dus kan liggen aan de kabel die niet helemaal goed zat (kijk ik morgen ff na), zijn er nog andere oorzaken te bedenken? Alvast bedankt.

[ Voor 17% gewijzigd door tommy6 op 06-10-2005 00:42 ]

• jozakin
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-05 16:26
Hoi,

Welke versie van win gebruik je (gn sp, sp1 of sp2)? Wanneer win zonder sp wordt geinstaleerd kan het zijn dat hij de 250gig niet detecteed. Dus probeer mss een versie met Sp1 of 2. Wat het blokere betreft mss eens een bios update probere en deze ook eens resetten dit vindt meestal op moederbord. Maar dit zou toch niet mogen bij een prefab pc! Wrs iets mis met de hardware -> cabels controlere. Indien je geen oplossing kan vinden bak gewoon terugdragen naar computerboer. Gr

Wie laatst lacht heeft de grap niet goed begrepen

• tommy6
Het is een WinXP zonder sp. Zou hij wanneer de sata driver het doet via de floppy de disken ook niet als 250 detecteren? Dacht namelijk zelf dat WinXP zonder sp helemaal geen sata zag, dus was al verbaasd toen hij ze aangaf als 130. Helaas werkte dat dus niet. Vind het wel vreemd, want ik neem aan dat wanneer die floppy kabel niet goed zou hebben gezeten, hij hem uberhaupt niet aan kan spreken, of is dat niet zo?

• jozakin
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-05 16:26
Hoi
Moest ik in jou schoenen zou staan. Zou ik proberen sp2 in je win cd te integereren. Dit kan heel eenvoudig met behulp van het progie autostreamer (gewoon es in google intikken), een lege cd en een cd schrijver. Je moet dan wel nog de service pack van de win site halen. Dan heb je ineens een upgedate versie op je nieuwe bakje en een pak minder miserie bij het updaten van windows. Als ik me niet vergis vindt je sp2 pro nl via deze link: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=nl&FamilyID=049C9DBE-3B8E-4F30-8245-9E368D3CDB5A Gr

Wie laatst lacht heeft de grap niet goed begrepen

• tommy6
Okee, dus met een WinXP SP2 installatie moeten er geen problemen meer zijn? Wanneer deze softwarematig zijn iig.

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 09:40
tommy6 schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 00:29:
... Vind het wel vreemd, want ik neem aan dat wanneer die floppy kabel niet goed zou hebben gezeten, hij hem uberhaupt niet aan kan spreken, of is dat niet zo?
normaal gezien, als het kabeltje van uw floppy fout zit, gaat het lampje branden en blijven branden...

Voor je hdd probleem, of je nu sp2 gebruikt of niet, ik zou zowieso toch voorstellen om ook nog altijd het disketteke te gebruiken... dan zit je zeker met de juiste drivers voor je mb...

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

Verwijderd

heb hetzelfde MB.
En heb in het begin ook ff moeite gehad.
Instal vanaf XP zonder sp 1 of 2 was geen probleem bij mij.

Waar je wel ff op moet letten:
Dat als je de sata drivers via de Floppy pakt. (Wat gewoon goed werkt)
Dat het er 2 zijn. en je moet ze bijde gebruiken.
Dus in het begin F6 daarna E en de eerste driver laden, daarna terug en nogmaals E en de tweede driver laden.

En dan moet het werken, zo ging het bij mij.
:)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Je moet NIET de sata drivers van de diskette pakken, zolang je geen RAID draait. Deze driver is namelijk totaal overbodig (Windows kan prima zonder functioneren) en geeft eigenlijk alleen maar problemen, varieërend van vertragingen tot complete vastlopers en niet meer willen opstarten. Ik heb dezelfde HDD (T7K250 160GB) en die wordt wel gewoon goed gezien. Hij kan ook prima functioneren met de Nforce IDE-drivers, die zorgen dat er extra functies ingeschakeld kunnen worden zoals NCQ (300MB/s instellen moet met een programma van Hitachi zelf, dat gebeurt niet automatisch). Maar ook ik had problemen, alleen dan met de CD/DVD-rom drives. Het is dus niet aan te raden deze te gebruiken. Kijk ook eens in WOS en zoek daar naar 'Unattend CD project deel X', daar kun je ook van alles vinden over het integreren van SP's. Een aanrader is het programma nLite, wat dit volledig automatisch kan doen. Heel gemakkelijk in gebruik!

Verwijderd

Is het niemand opgevallen dat ie probeert een dual core te gebruiken op XP home??

XP home ondersteunt geen 2 cpu's, dus waarschijnlijk ook geen dual core cpu's.

Hij hoort wel te kennen installeren, moet je eerst de drives partitioneren met de hitachi software.

Dan ziet ie tijdens de setup misschien maar 131Gb, maar de partities zijn dan al wel gemaakt en zul je zien zo gauw SP1 of 2 geinstalleerd is

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

de beperking met betrekking tot cpu's gaat om de 2 fysieke cpu's. een PIV met HT draait ook gewoon op windows XP home edition :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• The__Virus
XP Home kan prima overweg met 2CPU's, dat is totaal geen probleem. Maar formatteer je HDD's eens in NTFS (volledig), misschien dat dat helpt.

• tommy6
Alvast bedankt voor alle tips. Zal dadelijk eens de floppy drive opnieuw aansluiten en hopen dat ie nu dus wel de drivers van de disk pakt, wat hij gsiter dus niet deed. De HDD heb ik volledig in NTFS met de XP install geformateerd, maar toen bleef ie ze dus maar als 130Gb zien.

[ Voor 25% gewijzigd door tommy6 op 06-10-2005 18:27 ]

• The__Virus
Had je al een BIOS-update gedaan? Is wel aan te raden, er klopt gewoon iets niet in de BIOS, waardoor hij de schijf verkeerd herkent.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

maxtor heeft een tooltje op de site staan om te zorgen dat windows XP de schijven als meer dan 130 GB ziet. Misschien dat Hitachi dat ook heeft. Hoef je voor de rest niets te doen.

Voorbeeld met maxtor:
-programmaatje downloaden en draaien
-computer opnieuw starten

en de schijf is groter alleen je moet de rest nog wel even formatteren. (de partities kan je achteraf dan mergen indien gewenst.
MAAR ik heb natuurlijk ook weer niet helemaal goed gelezen... 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Hann1BaL op 06-10-2005 19:24 ]

• The__Virus
Hij hoort het gelijk goed te doen, ik heb dezelfde schijf en een soortgelijk mobo (ook Nforce4, dat is het belangrijkst) en dat is geen probleem. Dat zou sowieso met een modern moederbord niet mogen. Kun je niet handmatig alle gegevens in de BIOS van je schijf veranderen? En je hebt hem wel aan de standaard controller gehangen van de Nforce4, niet aan een eventuele extra controller die extra op je moederbord zit?

• tommy6
Inmiddels werkt het. Schijnbaar zat de floppydrive toch niet goed vast. Hij ziet de schijven nu volledig en ik op het moment aan het formateren.

• tommy6
Nou het systeem draait. Zie alleen in Windows het icoontje voor safely remove hardware in m'n taakbalk staan voor beide sata hdd's. Is dit normaal?

Verwijderd

tommy6 schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 23:42:
Nou het systeem draait. Zie alleen in Windows het icoontje voor safely remove hardware in m'n taakbalk staan voor beide sata hdd's. Is dit normaal?
Met NF4 en SATA schijven is dat idd normaal
Als je de properties van een schijf (NIET partitie) opvraagt zal properties op Optimize for Performance staan.
Met properties op Optimize for quiek removal is een schijf op een NF4 SATA controller hot pluggable

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2005 00:11 ]

• tommy6
Dat had ik idd gezien onder properties, Iig bedankt. Weet ik weer dat het goed zit.

• tommy6
Dan nog de laatste vraag. Op de ide controler heb ik een asus cd-rom en een NEC ND-3520 Dual Layer 16x DVD+/-R(W) aangesloten. Echter iedere keer wanneer ik een cd/dvd in de nec plaats, bluescreend de pc. In de vorige pc zaten beide ook op dezelfde controler en stonden de jumpertjes hetzelfde. In de bios en WinXP is de nec gewoon toegankelijk, maar loopt dus vast bij het lezen. Hebben jullie hier nog suggesties voor? Alvast bedankt.

• The__Virus
Heb je nou toch de IDE-drivers geïnstalleerd zeker? Verwijder deze en het probleem is voorbij (spreek uit eigen ervaring ;))

• tommy6
Heb gewoon de drivers van de Asus cd erop gezet. De cd-rom werkt wel, maar de nec loopt dus vast als ik er iets in leg. Neem aan dat ik de ide driver toch gewoon nodig heb voor de cd/dvd drives? De cd-rom staat op Location 0 (Primary ATA Channel) en de nec dvd brander op Location 1 (Primary ATA Channel).

[ Voor 23% gewijzigd door tommy6 op 07-10-2005 15:33 ]

• The__Virus
Nee, Windows heeft standaard al een driver aanboord, die voldoende is om de boel aan te sturen. Ze zeggen dat als je de IDE-driver van de chipset zelf installeerd, je betere performance hebt en meer opties enzo. Die opties dat klopt, de performance is vaak zelfs minder en over de stabiliteit zal ik maar zwijgen. Ga dus naar apparaatbeheer en 'rol' in de eigenschappen van je IDE-controllers/-kanalen terug naar de oude drivers (installeer vorige drivers of iets dergelijks). Nog beter en makkelijker is om ze in Software -> NVidia drivers te verwijderen (dus alleen de IDE-drivers!).

• tommy6
Zal er morgen eens naar kijken, maar volgens mij draait ie al op microsoft drivers, de cd-rom dan. Hoe dat met de ide controler zit weet ik niet, dus dat zal morgen blijken. Dus dan gewoon de alleen de driver van de controler op standaard windows driver zetten.

• tommy6
Heb zojuist de standaard WinXP driver voor de ide controler geinstaleerd. Hierdoor was het probleem nog niet verholpen. Echter heb ik daarna de driver van DMA mode if available op PIO mode gezet. Dit schijnt het verholpen te hebben. Is dit een aannemelijke oplossing of pure toeval?

• The__Virus
Dat is geen aannemelijke oplossing en zeker ook geen goede, want je zult nu bijna niet meer kunnen branden, omdat je cpu volledig belast zal worden. Kijk maar eens hoe de buffer gaat springen als je brandt. Staat er bij stuurprogramma bij de eigenschappen van je IDE-controllers nu als fabrikant Windows? En als je de brander eens in een andere pc stopt? Doet ie het dan wel goed? In dat geval zou je je BIOS eens kunnen proberen te updaten.

[ Voor 8% gewijzigd door The__Virus op 08-10-2005 11:28 ]

Pagina: 1