Ik heb sinds een paar dagen een Olympus C5050 als tweede camera. Dit is al een ouder type, en als je die aanzet dan schuift de lens naar buiten met de snelheid van een schildpad en het geluid van een rochelende kettingroker. De lens voelt erg fragiel aan, je kunt hem makkelijk iets heen en weer bewegen met je hand, typisch iets van compact camera's.
Het is mij nu al een paar keer overkomen dat ik vergeet om de lenscap (zelfde model als je tegenkomt op objectieven voor slr's) er af te halen. Aangzien deze cap geklemt zit op de lensbarrel en niet de buitenkant van de lens, wordt de lens geblokkeerd.
Toen dit de eerste keer gebeurde schrok ik me wezenloos, de lens stootte 1 keer tegen de lenscap, maakte een hels kabaal, trok zich terug en de camera begon te piepen. (En bleef piepen)
Een geluid dat het ergste doet vermoeden.
Maar nee hoor, niet kapot.
Camera uit, lenscap er af, camera aan, no problem. (lens is nog steeds teringtraag, helaas

)
Toen het me daarna nog een keer overkwam, en de situatie exact gelijk was. (1 keer stoten, motorgeluid, piepen) begreep ik dat dit een beveiliging is; als de lens enige vorm van obstructie voelt bij het uitschuiven, trekt die zich meteen terug en geeft de camera een signaal.
Enfin; dit is een ouder model camera, die bekend staat om zijn fragiel klinkende lensmotor, maar er zit al een beveiliging ingebouwd, en ik geloof dat de meeste, zo niet alle, compactcamera's dat hebben. Me dunkt dat jij het dus niet veroorzaakt kan hebben.
Buiten dit alles is mijn redenatie eigenlijk heel simpel: als iemand iets van je molt, dien je dat meteen te melden. Ik neem aan dat de camera het meteen niet meer deed, en aangezien jij op dat moment naast hem stond, had hij je meteen aan kunnen spreken. Of op zijn minst (als jij wegens dronkenschap niet aanspreekbaar was op dat moment) zijn beklag kunnen doen bij andere mensen. Ik zou het wel weten als het mij overkwam; meteen naam en telefoonnummer noteren en andere mensen er bij halen als getuigen. Ook al molt iemand anders mijn spul in die situatie, dan ben ík nog steeds verantwoordelijk om moeite te doen om het aan te kunnen tonen. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is noemen we dat, geloof ik

.
P.s: die C5050 mag dan een traag monster zijn; man wat is het prettig om een f1,8 lens op een compactcamera te hebben! Ben nog niet eerder zo blij geweest met een camera, en ik heb al een E1 (niet de meest gewaardeerde camera die er bestaat, maar waar iedereen gaat schuilen, schiet ik rustig door in de regen

)