PC boot niet meer na nieuwe HDD

Pagina: 1
Acties:

• TmZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-03 09:25
Ik ben ten einde raad dus ik hoop dat iemand hier mij kan helpen.
Ik heb dus een extra schijf gekocht en die heb ik vandaag toegevoegd. Echter werkte het niet (omdat ik zelf de kabels niet goed had aangesloten waarschijnlijk) en heb ik de nieuwe schijf er maar helemaal uitgehaald om iig mn oude aan de praat te krijgen.
Echter wil hij niet meer booten (als hij de schijf al ziet want hij wilde hem ook een tijd niet zien) ik krijg gewoon een zwart scherm. Ik heb em nu in ieder geval zover dat hij de schijf ziet in BIOS (en ook de naam geeft) alleen nu boot hij dus simpelweg niet (staat wel als bootoptie in BIOS)
Het is een seagate schijf en hij staat nu als master ingesteld...ik kan wel met een bootcd in de repair console komen en al mn files zien (godzijdank :D) dus er moet ergens iets mis zijn met een instelling...

Heeft iemand enig idee hoe dit is op te lossen?

ps. voordat ik begon stond de schijf op cable select maar twas de enige schijf dus dan zou hij sowieso master moeten zijn, nu doet hij alleen niks meer als ik hem op cable select zet

[ Voor 10% gewijzigd door TmZ op 05-10-2005 21:49 ]

Verwijderd

Zit hij naast je andere schijf? waar je windows op staat?
Of, wat zit er nog meer op diezelfde ide kabel?
als daar die win schijf op zit ook, dan moet je je nwe schijf even naar slave zetten.

euh ja, laat maar. Ik was voor je edit :/

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2005 21:51 ]

• TmZ
mn nieuwe schijf zit er atm helemaal niet in dus dit is nu het enige op deze IDE kabel..op de oude staat dus windows maar hij boot dus niet...

• TmZ
Hmm via de repair console kan ik Fixboot uitvoeren, ik weet niet precies wat dit inhoudt dus weet iemand of dit kan helpen en of er risico's aan verbonden zijn? Heb wel gezoch maar kon alleen over Fixmbr dingen vinden maar dat werkt niet :(

[ Voor 22% gewijzigd door TmZ op 05-10-2005 22:09 ]

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Waarschijnlijk heeft je BIOS van je moederbord de boot volgorde gewijzigd nadat je de nieuwe disk hebt aangesloten en wil daarvan booten.

Corrigeer in het BIOS van je moederbord de boot volgorde.

Cable select wil niet altijd werken, hou de boot disk op MASTER en de nieuwe disk op SLAVE.

[ Voor 20% gewijzigd door John2B op 05-10-2005 22:34 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• TmZ
Hoe doe ik dat? In de normale bios klopt iig alles..

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

TmZ schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 22:34:
Hoe doe ik dat? In de normale bios klopt iig alles..
Hoe staat het nu precies in het BIOS, en zit je disk aan de IDE cable en staat op MASTER (eventueel de MASTER SLAVE pin helemaal verwijderen)

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• TmZ
SATA Primary drive OFF
SATA Secondary drive OFF
Primary Master drive Hard Drive
Primary Slave Drive OFF
Secondary Master Drive CD-Rom Device
Secondary Slave Drive OFF
IDE Drive UDMA On

ik neem aan dat je dat bedoeld?

De disk zit aan de IDE en staat op Master....

In de Boot Sequence staat Hard Drive C: ook aan en bovenaan dus dat zou het probleem ook niet moeten zijn...

[ Voor 28% gewijzigd door TmZ op 05-10-2005 22:48 ]

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Primary Master drive Hard Drive

Deze staat dus als eerste! al staat deze als laatste in jou rijtje vermeld?

• TmZ
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld? de volgorde van het bovenste rijtje komt uit de drive configuration en in de boot sequence staat Hard drive C: bovenaan.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Ok,

Probeer eens de default BIOS instellingen en nog eens te booten?

En probeer eens verschillende boot instellingen (1 wijziging per keer doorvoeren en als het niet werkt terugzetten en een andere wijziging uit proberen)

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:36

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Hoe vermeldt de bios bij het opstarten de harde schijf, nu ie hem eenmaal wel vindt?

Indien hij zegt Primary Master, zorgen dat de bootvolgorde juist staat.
Indien hij iets anders zegt, zorgen dat ie alsnog Primary Master wordt, en daarna de bootvolgorde goed zetten indien nodig.

Wil het allemaal niet baten, dan lijkt het toch op een corrupt bootrecord...

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

• TmZ
Heren bedankt voor de hulp in ieder geval, bij het opstarten kan ik geen informatie over die schijf zien omdat alles netjes is weggewerkt achter een mooi DELL laadscherm.
En default bios settings, waar vind ik die want ik kan het niet vinden in mn bios menu.
Ik zag trouwens in bootcfg /list (in repair console) dat er "no entries in the list" zijn, en toen ik ging zoeken naar bootopties vond hij mn windows wel. Toen heb ik die geprobeerd te adden maar daarvoor moest ik nog 2 dingen invullen waar ik geen flauw benul van heb. Hmm nevermind heb gisteravond windows geprobeerd te repairen in de hoop dit op te lossen en ik zie dat er inmiddels wel een goede windows boot instaat maar hij boot nog steeds niet :(

[ Voor 16% gewijzigd door TmZ op 06-10-2005 07:45 ]

Pagina: 1