Toon posts:

Ruis in speaker (line out voorspeaker)

Pagina: 1
Acties:
  • 314 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds vandaag heb ik een probleem met mijn speakers. Ik krijg namelijk een ruis uit de voorspeakers. Het probleem zit denk ik in de Line out (Front speaker out) ingang van mijn (onboard) geluidskaart. Dit omdat als ik de stekker omdraai en de stekker van de achterste speakers in de Line out steek dan geven de achterste speakers veel ruis.
De rear speaker out is goed; het maakt niet uit of ik de voor- of achter speaker stekker erin steek, die doen het dan wel.

Ik heb hier wat topics over gelezen en daarom deze verdere informatie.

- De kast is geaard op een CV-leiding. los of vast maakt niet uit; probleem blijft.
- vroeger (tot gister) had ik dit probleem dus niet. Er is geen verandering geweest.
- Ik heb een TV kaart. Die aansluiting zit naast de line out.
- het moederbord is een gigabyte GA-K8NF-9; onboard een ALK850 codec
- Ik heb een surround setje (labtec) bestaande uit 4 boxen (2x voor- 2x achter) en een subwoofer
- ander speaker setje getest en gaf dezelfde problemen. dus line out (front speaker) geeft ruis.

De plaatsing van de speakers doet er bij mij dus niet toe.

Misschien heeft een tweaker hier een oplossing.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-02 15:20

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Wat doet een en ander als je een extra (5.1) PCI kaart gebruikt ???

Powered By C8H10N4O2

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Al geprobeerd in je geluidsinstellingen line in , en alle andere die je niet gebruikt, op Mute te zetten.
Heb dit probleem ook een tijd gehad tot ik een creative kaartje heb gekocht.
Je kon mijn muis (mx700) ook over de boxen horen zoemen als je hem bewoog.

Verwijderd

Topicstarter
Bem even een tijdje aan het klooien met Dreamweaver (nee heeft dus niets met sound te maken) maar nu is de ruis ineens verdwenen!? Heb geen idee waarom, de computer is niet uitgeweest en ik heb geen instellingen veranderd.
Maar het instellen van volume van line in, wave enz. had ik al geprobeerd zonder succes.

De ruis zat in het "Sound control" volume. Met mute was het dus weg. In Winamp werd het niet erger als ik het volume daar omhoog deed.

Ik heb de stekker van de line out even in de subwoofer out gehad en nu dus net terug geplaats en nu is er geen ruis meer. Snap het niet maar het is zo goed.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is weer terug. Alle ideen zijn welkom. Ik zal nu eerst even proberen hoe het geluid is met mijn Terratec 1024 PCI kaart.

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:45

Polycom

Poes van goud

Terrahell kaarten.

Ik heb er zelf ook een, en ik heb het ook gehad. Als ik de lineout niet demp hoor ik ook een ruis, gelukkig gebruik ik line out niet dus heb ik deze op mute staan. (terratec universe 7.1 heb ik trouwens)

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik zou dan gewoon een creative live! kaartje halen. zijn niet zo duur, en het probleem is hoogst waarschijnlijk opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Die Terratec kaart zit er niet eens in dus kan het probleem niet veroorzaken. Het probleem lijkt softwarematig want na een teruggezette backup is de ruis verdwenen.

Even een toevoeging:
Ik had ook geen geluid meer over de achterspeakers in Winamp 5. Na in preferences > Directsound output de driver op Realtek AC97 audio en allow hardeware acceleration aangezet kwam daar ook weer geluid uit.

Een happy Tweaker :)

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:45

Polycom

Poes van goud

Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 13:12:
Die Terratec kaart zit er niet eens in dus kan het probleem niet veroorzaken. Het probleem lijkt softwarematig want na een teruggezette backup is de ruis verdwenen.

Even een toevoeging:
Ik had ook geen geluid meer over de achterspeakers in Winamp 5. Na in preferences > Directsound output de driver op Realtek AC97 audio en allow hardeware acceleration aangezet kwam daar ook weer geluid uit.

Een happy Tweaker :)
Ik heb eigenlijk ook dat probleem, maar hoe doe je dat dan?
Ik kan allow hardware acceleration niet aanvinken (?) en ik zie geen Realtek AC97 audio driver staan.

Never mind, ik heb een plugin gedownload en nu werkt wel alles goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Polycom op 08-10-2005 16:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
mooi dat ik je heb kunnen helpen.
Ik heb ontdekt dat als ik de SPDIF 'mute' dat er dan geen ruis meer uit de speakers komt.

Dat was te bereiken door Volume control > opties > properties > vinkje voor SPDIF.

Iemand een idee waarom dit nu ruis geeft en ik hier anders nooit last van had?

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem, maar bij mij ruist alleen m'n linksvoor, om het even welke speaker ik op die ingang aansluit.
Ik zit zelf te denken aan een intern probleem. Het is onboard sound op een A7N8X-E Deluxe en waarschijnlijk zit de soundchip op een irq kanaal met een ander apparaat. Je kan dit in windows alleen niet instellen, tenzij je in bios het een en ander veranderd. Als ik dat doe start windows alleen niet meer op! :S

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:14

voodooless

Sound is no voodoo!

speakers ruisen niet, een versterker kan wel ruisen. Plug dus eens wat stekkertjes om om te zien of het aan de versterker ligt of aan het moederbord. Aan een IRQ probleem zou ik zeker niet denken. Als het de versterker is zal na het omsteken van de stekkertjes zal de ruis nog steeds uit de zelfde speaker komen. Komt ie uit een andere speaker, dan is het het moederbord. In veel gevallen is er niet veel aan te doen. Check ook even of je in de mixer alle ingangen die je niet gebruikt uit hebt staan.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Ja, ik heb alles al geprobeerd. Het is het moederbord, want het is puur de uitgang van linksvoor, om het even welke speaker ik daaraan hang.
Niet veel aan te doen dus inderdaad, die andere ingangen zijn namelijk ook gedempt natuurlijk. Het is wel vreemd, want ik dit niet vanaf het begin...
Pagina: 1