Toon posts:

[2000] blue screen of death*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb windows 2000 professional en er is duidelijk iets misgelopen, want ik krijg de bsod.
Mijn pc ging de laatste dagen verdacht traag, het had niets te maken met mijn CPU of RAM, dus heb ik beslist om harde schijf eens te defragmenteren. Ik weet niet goed meer, maar er is iets dat niet correct ging en dus vroeg hij om dit uit te voeren: chdsk f/ (of chkdsk f/, weet niet meer zo goed). Dit deed ik, toen krijg ik een melding dat ik mijn pc moest heropstarten zodat het effect had ofzo, dus dat deed ik dan. Bij het heropstarten, juist na het laadscherm van windows 2000, kreeg ik dan die bsod.
Dit is wat erop staat:
STOP: 0x0000000A (0x7FFF0000, 0x00000002, 0x00000001, 0x8049140A)
RQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Adress 8049140A base at 80400000, DateStamp 42258bd8 - ntoskrnl.exe
en daarna wat info enz.

Ik heb geprobeerd om op veilige modus her op te starten, maar heeft geen effect. Ik heb ook een opstartdiskette gemaakt, maar dat heeft ook geen effect, ik kom altijd terug op die bsod na het heropstarten. (ik gebruik nu gewoon een oude pc, waarmee ik nu aan het typen ben).

Zou er mij iemand kunnen helpen?? Ik heb zeer veel gegevens op die pc en zou graag dat alles weer in orde komt. Is het nodig dat ik mijn pc lever in een computerwinkel? Help me =/ .. bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2005 21:16 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Ik zou gewoon 't zekere voor het onzekeren nemen en gewoon naar 'n compshop gaan!

Straks krijg je allemaal GoT-tips die je gaat proberen en is straks alles verkl**t

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz/ Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:45

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Al eens gekeken wat de GoT BSOD guide over je foutcode te zeggen heeft? Of de microsoft knowledge base, of google?

Verder geef je wel aan dat je belangrijke gegevens op je p hebt staan, maar wat nuttiger zou zijn is dat je wat gegevens over je systeem geeft.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:34
Grote kans dat je windows install / partities is/zijn verneukt door het mislukte defragmenteren, wat je zou kunnen proberen is:
1: Een knoppix cdtje branden (bootable linux cd) en proberen of je op die manier de data kan benaderen.
2: Windows reinstall waarbij je de partitie(s) intact laat (waardoor je mogelijk de data weer kan terug lezen)
3: Harde schijf in een andere PC hangen om vanuit daar de data te benaderen.

• TheovdS
  • Laatst online: 11-03 07:05
Al gezocht op
-GoT-
-Google-

offtopic:
het had niets te maken met mijn CPU of RAM, dus heb ik beslist om harde schijf eens te defragmenteren. :?

[ Voor 14% gewijzigd door TheovdS op 05-10-2005 21:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 21:16:
Al eens gekeken wat de GoT BSOD guide over je foutcode te zeggen heeft? Of de microsoft knowledge base, of google?

Verder geef je wel aan dat je belangrijke gegevens op je p hebt staan, maar wat nuttiger zou zijn is dat je wat gegevens over je systeem geeft.
Ik weet niet goed wat je bedoelt, maar misschien dit?
2,66 Ghz, 2 harde schijven (maxtor (40Gb): deze werd gedfragmenteerd, en een siemens(160Gb), 512 Ram.

• TheovdS
  • Laatst online: 11-03 07:05

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, de I was ff af het scherm.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier iets gevonden:
http://64.233.183.104/search?q=cache:Kd_mMqUSS08J:forums.viaarena.com/messageview.aspx%3Fcatid%3D6%26threadid%3D67640%26enterthread%3Dy+ntoskrnl.exe+BSOD++fragmentation&hl=nl

Er staat in:
When it comes to data corruption/loss, file fragmentation is identifiable as a principle cause. Heavy frag makes the OS less efficient and stable, thus more susceptible to corruption when adding files. This corruption could be limited or extend throughout the drive. End result, the inability to boot.

Excessive fragmentation also extends to crashes, hangs, BSOD, program errors, RAM/cache problems and disk failure. So perhaps if you added the downtime required to troubleshoot and correct avoidable system problems, hardware failure and clean reinstalls you will find a reasonable degree of usefulness in regularly defragging.

Maar hoe moet ik dit nu fixen?

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Je windows partitie bevat fouten, daarom vroeg hij om chkdsk c: /f uit te voeren, maar aangezien dat je systeemschijf is, vraagt hij om te rebooten, dan gaat hij na de reboot chkdsk uitvoeren.
Echter komt hij niet door de startup van windows heen omdat de schijf nog niet gerepareerd is, kip-ei situatie dus.
Het handigste is je schijf als slave in een andere machine te hangen, met disc management even een letter geven en dan in de commandprompt chkdsk (letter:) /f te doen.Als het goed is gaat hij dan repareren zonder te hoeven rebooten, daarna de schijf weer master maken en in je eigen pc hangen en kijken of het geholpen heeft.
(Een foutje kan men maken :D )

[ Voor 4% gewijzigd door blobber op 05-10-2005 21:56 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:45

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

blobber schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 21:52:
Je windows partitie bevat fouten, daarom vroeg hij om chkdsk c: /f uit te voeren, maar aangezien dat je systeemschijf is, vraagt hij om te rebooten, dan gaat hij na de reboot chkdsk uitvoeren.
Echter komt hij niet door de startup van windows heen omdat de schijf nog niet gerepareerd is, kip-ei situatie dus.
Het handigste is je schijf als slave in een andere machine te hangen, met disc management even een letter geven en dan in de commandprompt chkdsk (letter:) /f te doen.Als het goed is gaat hij dan repareren zonder te hoeven rebooten, daarna de schijf weer slave master maken en in je eigen pc hangen en kijken of het geholpen heeft.
Verder een prima verhaal ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Ik had hem gezien, maar toch bedankt natuurlijk :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Topicstarter
blobber schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 21:52:
Het handigste is je schijf als slave in een andere machine te hangen, met disc management even een letter geven en dan in de commandprompt chkdsk (letter:) /f te doen.Als het goed is gaat hij dan repareren zonder te hoeven rebooten, daarna de schijf weer master maken en in je eigen pc hangen en kijken of het geholpen heeft.
ik betwijfel of ik dit zal kunnen doen, heb nog nooit een harde schijf geinstalleerd. Zal het dan door de compshop laten doen waarschijnlijk. Dus dat is gewoon alles wat je moet doen om het te fixen? Dan zeg ik dat wel aan de meneer van de compshop.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 21:57:
[...]

ik betwijfel of ik dit zal kunnen doen, heb nog nooit een harde schijf geinstalleerd. Zal het dan door de compshop laten doen waarschijnlijk. Dus dat is gewoon alles wat je moet doen om het te fixen? Dan zeg ik dat wel aan de meneer van de compshop.
Jammer, want om je pc nu helemaal voor zo'n basic handeling terug te gaan brengen en voor hetzelfde geld is het iets anders.
Maar als je de vaardigheden nog niet hebt om dit te doen, kun je hem misschien beter naar de computershop brengen en vertellen dat hij waarschijnlijk even met chkdsk gechecked moet worden omdat ie andersniet opstart ;)

[ Voor 19% gewijzigd door blobber op 05-10-2005 22:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
blobber schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 22:02:
[...]

Jammer, want om je pc nu helemaal voor zo'n basic handeling terug te gaan brengen en voor hetzelfde geld is het iets anders.
Maar als je de vaardigheden nog niet hebt om dit te doen, kun je hem misschien beter naar de computershop brengen en vertellen dat hij waarschijnlijk even met chkdsk gechecked moet worden omdat ie andersniet opstart ;)
Ok, ik denk dat ik wel iemand ken. Bedankt voor alles.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 22:08:
[...]

Ok, ik denk dat ik wel iemand ken. Bedankt voor alles.
Graag gedaan hoor :)

• Ramon
  • Laatst online: 21:49
Ik zag dat je twee schijven hebt. Als je windows en je data op verschillende schijven hebt staan dan kan je gewoon windows herinstalleren, je data gaat dan niet naar z'n grootje. Hoef je ook geen geld te verspillen aan de winkel?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• kaconst
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-03 14:02
ik ben dus die technische vriend. we hebben daarnet chkdsk E: /f uitgevoerd (E: is de letter van de schijf zoals hij weergeven wordt in de andere pc)
dat heeft niet geholpen. (exact dezelfde fout)
nu zijn we het opnieuw aan het proberen maar dan door rechterklik op het icoontje en dan "check volume" of zoiets.
hier zijn er 4fases in het proces (waar der bij de eerste poging maar drie waren), de vierde fase is trouwen heel traag waardoor ik denk dat er nogal wat fouten gevonden zullen worden.

heeft er nog iemand andere suggesties?
(windows overnieuw installeren is geen optie)

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:15
kaconst schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 17:34:
ik ben dus die technische vriend. we hebben daarnet chkdsk E: /f uitgevoerd (E: is de letter van de schijf zoals hij weergeven wordt in de andere pc)
dat heeft niet geholpen. (exact dezelfde fout)
nu zijn we het opnieuw aan het proberen maar dan door rechterklik op het icoontje en dan "check volume" of zoiets.
hier zijn er 4fases in het proces (waar der bij de eerste poging maar drie waren), de vierde fase is trouwen heel traag waardoor ik denk dat er nogal wat fouten gevonden zullen worden.

heeft er nog iemand andere suggesties?
(windows overnieuw installeren is geen optie)
Lees dit even na: Windows XP en 2000 BSOD guide over 0x000000a .

Dat geeft aan dat het hoogstwaarschijnlijk een driver probleem is. Bekijk de logs van Windows eens (Configuratiescherm --> Systeembeheer )

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-03 11:06

Hoogie2004

Whohooooo

Geeft ie de BSOD ook in safemode?

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL is meestal een driverprobleem, heb dit ook ooit gehad. Je kunt proberen in veilige modus alle drivers te updaten.

volgens microsoft:
Interpreting the Message
The four parameters listed in the Stop 0xA message are defined in order of appearance as follows:

Memory address referenced
IRQL
Type of access (0 = read operation, 1 = write operation)
Address that referenced memory in parameter 1

Resolving the Problem
Buggy device driver, system service, or BIOS. The error that generates Stop 0xA usually occurs after the installation of a buggy device driver, system service, or BIOS. To resolve it quickly, restart your computer, and press F8 at the character-mode screen that displays the prompt “For troubleshooting and advanced startup options for Windows 2000, press F8.” On the resulting Windows 2000 Advanced Options menu, choose the Last Known Good Configuration option. This option is most effective when only one driver or service is added at a time.

Incompatible device driver, system service, virus scanner, or backup tool. If you encounter Stop 0xA while upgrading to a newer version of Windows, it might be caused by a device driver, a system service, a virus scanner, or a backup tool that is incompatible with the new version. If possible, remove all third-party device drivers and system services and disable any virus scanners prior to upgrading. Contact the software manufacturers to obtain updates of these tools.

Microsoft zegt dus ook dat et een driverprobleem is.
Ik zal het proberen uit te leggen. Deze message komt voor als een driver een package wegstuurt, terugkrijgt en afhandelt, de driver "vergeet" de package als afgehandeld te bestempelen, waarop het OS de package opnieuw verstuurt. omdat de package niet meer bestaat, krijg je deze message.

[ Voor 84% gewijzigd door Hoogie2004 op 08-10-2005 17:45 ]

My iRacing profile | Strava

• kaconst
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-03 14:02
EricJH schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 17:39:
[...]

Dat geeft aan dat het hoogstwaarschijnlijk een driver probleem is. Bekijk de logs van Windows eens (Configuratiescherm --> Systeembeheer )
ik kan moeilijk de logs bekijken als ik niet eens in windows geraak :+
weet je mischien waar ik die logs kan vinden op de harde schijf( de harde schijf zit nu als slave in een andere pc)

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:15
kaconst schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 17:43:
[...]

ik kan moeilijk de logs bekijken als ik niet eens in windows geraak :+
weet je mischien waar ik die logs kan vinden op de harde schijf( de harde schijf zit nu als slave in een andere pc)
Ooops.... Heb even de shortcut in Systeembeheer bekeken: %SystemRoot%\system32\eventvwr.msc /s .

Misschien dat het hiermee lukt.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

kaconst schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 17:43:
\winnt\system32\config

files heten sysevent.evt en appevent.evt.

En ja, die kan je vanaf een andere install ook inlezen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1