[XP] Pundit-R wil geen XP hebben

Pagina: 1
Acties:

• Blue2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
Probleem kort samengevat: Ik heb net een gloednieuwe Pundit-R gekocht, een Intel Celeron D 2.5Ghz, een Hitachi 80gb hardeschijf en een Benq dvd writer. Goed, alles netjes inelkaar gezet, XP Home cd erin, alles geinstalleerd, de laatste keer rebooten.. Windows XP boot scherm verschijnt en daarna kan ik 10 minuten naar een bewegend balkje gaan kijken totdat het scherm zwart wordt en er verder niets meer gebeurd.

Nadat XP dus voor de laatste keer wil rebooten gaat het dus mis. Wat ik heb beprobeerd:
- XP veilige modus, werkt uitstekend, geen problemen
- XP veilige modus + netwerk , exact zelfde probleem als hierboven beschreven

Nou, dat leek me dus vrij duidelijk, XP slikt het netwerk gedeelte op een of andere manier niet. Eerst maar eens in veilige modus gekeken welke drivers er dan geladen waren voor de netwerkkaart, maar dat waren er geen, de netwerk kaart werd nog niet herkend. Wat me wel opviel is dat bij de Device Manager->Network Adapters deze 'apparaten' aanwezig zijn:
- Direct Parallel
- WAN MiniPort (IP)
- WAN MiniPort (IP) - Packet Scheduler Miniport
- WAN MiniPort (L2TP)
- WAN MiniPort (PPPOE
- WAN MiniPort (PPTP)

Deze heb ik eerlijk gezegd nog nooit eerder gezien bij een andere Pundit. Als ik deze wil verwijderen word ik netjes afgewimpeld met: "This device may be required to boot up the computer". Dus heb ik daarna geprobeerd de drivers gewoon te deleten omdat ik zelf wel ff uitmaak of ze nodig zijn bij het booten ;) Maar dat mocht niet baten.

Goed, toen Windows maar eens een keer opnieuw geinstalleerd, en nog eens.. Toen maar een Windows XP Pro cd gepakt, en die geinstalleerd.. Helaas pindakaas, nog steeds zo'n mooi balkje wat blijft bewegen en verder een doodse stilte.

Ik heb in het bios ACPI, Onboard LAN, Onboard Firewire en alles wat maar op disabled kon op disabled gezet, maar niets helpt :( Ik begin een beetje aan het eind van me creativiteit te komen wat betreft dit probleem, en kan alleen maar vaag richting het netwerk gedeelte wijzen omdat de safe-mode met netwerk dus hetzelfde probleem geeft.

Hardware:
- Asus Pundit-R
- 512Mb Kingston
- Hitachi 80Gb
- Benq 16x dvd writer
- Verder alles onboard (vga, lan, audio)

Misschien dat er iemand even wil meedenken, alvast bedankt iniedergeval!

edit:
Zie me laatste post voor een update

[ Voor 8% gewijzigd door Blue2k op 05-10-2005 21:08 ]

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:34
Zet eens voor de gein dhcp uit op alle netwerkadapters die je hebt. (ethernet/wlan/bluetooth etc.)
Ik heb overigens ook ooit een soort gelijk probleem gehad, maar dat bleek toen aan de drivers van mijn vga adapter te liggen.

• Blue2k
razorhead schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 20:12:
Zet eens voor de gein dhcp uit op alle netwerkadapters die je hebt. (ethernet/wlan/bluetooth etc.)
Ik heb overigens ook ooit een soort gelijk probleem gehad, maar dat bleek toen aan de drivers van mijn vga adapter te liggen.
Bedankt voor je reactie, ik zou met alle plezier dhcp willen uitzetten (daar ging inderdaad een van mijn eerste gedachtes naar uit, heb toen snel de netwerk kabel erin gestoken) maar ik heb geen enkel netwerk icoontje staan bij eigenschappen van 'My netowrk places'. Alleen dus die haffel devices in de device manager.

Vga? Hmm, zou de drivers eens kunnen proberen te installeren, vind het alleen zo raar dat ie ook onderuit gaat in de safe-mode + networking.

UPDATE:
Goed, ik was koffie gaan zetten en had em gewoon laten vastzitten. Kom ik terug staat hij ineens in windows. Ik gelijk alle hardware en drivers goed installeren. Maar bij een reboot duurt het nu ongeveer 5 minuten en daarna start hij door. Hij blijft dus een hele tijd op dat boot scherm staan, om daarna toch XP te laden.

[ Voor 18% gewijzigd door Blue2k op 05-10-2005 21:08 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je zou eens kunnen overwegen om je netwerkdrivers alvast te slipstreamen? :)

Wellicht dat dat verschil maakt, tis een gok maar je weet het niet?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:12

Exirion

Gadgetfetisjist

BackSlash32 schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 00:25:
Je zou eens kunnen overwegen om je netwerkdrivers alvast te slipstreamen? :)

Wellicht dat dat verschil maakt, tis een gok maar je weet het niet?
Het zou niet uit mogen maken. Ik heb zelf een Pundit-R systeem en die heeft met Windows XP en Windows MCE altijd out-of-the-box prima gewerkt. Heb je al eens naar de IRQ config in de BIOS gekeken? Welke BIOS versie gebruik je? Wat voor PCI kaarten zitten er verder nog in?

Waar heb je 'm gekocht trouwens. Je zou kunnen omruilen, want een mainboard defect kan natuurlijk ook wel eens het geval zijn.

Leuke PDA in je icon trouwens. Ook die heb ik ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Exirion op 06-10-2005 01:05 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Blue2k
Tnx :)

Ehm, goed, ik ben alweer wat verder. Ik heb eerst bios 1005 erop geflashed, toen maar naar 1006 beta in de hoop dat het daar aan zou liggen, helaas geen verschil. Nou, toen ben ik nogmaals aan het rommelen gegaan met de bekabeling... Ik weet niet wat Asus heeft gedaan, maar dit is de situatie:

Op het mainboard zitten 2 IDE aansluitingen voor maximaal 2 apparaten. Dus op elke IDE poort kan er maar 1 apparaat zitten. De eerste IDE poort is voor de hdd (volgens de manual) en de andere is voor een optische drive. Nou ik had die poorten dus omgewisseld, maar met een reden!!

Ik krijg bijgeleverd 1 IDE kabel met 2 aansluitingen |:( En op de plaatjes staan dus 2 hele korte IDE kabels met allebei 1 aansluiting. Goed, ik nog maar een gewone IDE kabel gepakt en alles netjes aangesloten, de hdd op master (with slave), de dvd op slave. Nou vergeet het, maar, alleen de hdd wordt herkend. Nou ik heb alle mogelijke combinaties gehad maar niks mocht baten. Of de DVD wordt herkend, of de HDD.

Toen uit frustratie maar de kabels omgewisseld, dus de DVD op de HDD poort, en de HDD op de DVD poort. Eureka, success, allebei worden netjes gezien door het bios en ik kon Windows installeren. Maar op dat moment geeft XP dus dat probleem met langzaam opstarten en een giga lijst met foutmeldingen in de bootlog.

Als ik nu alleen de hdd aansluit, werkt het uitstekend, Xp start snel op en de hdd wordt herkend in het bios. Sluit ik dan dvd aan wordt ie niet herkend (met bijna alle mogelijke jumper settings).

Toen heb ik ze allebei maar op master gezet 8)7... Dan duurt het ongeveer 30 seconden voordat ie voorbij het bios komt, maar heeft ie ze wel allebei gevonden en geeft netjes aan Primary Master HDD. en Primary Slave DVD. Dan duurt het nog eens 30 seconden voordat ie begint met XP te starten. XP start gewoon super snel.

Ik weet niet hoe met jullie zit, maar ik ben de draad een beetje kwijt :) Ik denk dat die Hitachi schijf problemen heeft (en daarom ook het bios) met het feit dat hij alleen op een kabel + IDE poort zit maar toch in master + slave mode staat. Plus dat die kabel dus wel gewoon 2 aansluitingen heeft. Ik heb hier geen kabel liggen met maar 1 aansluiting. Anders leveren ze die er even bij ofzo...

[ Voor 4% gewijzigd door Blue2k op 06-10-2005 11:29 ]

Pagina: 1