[netwerk internetdelen] Bandbreedte instellen per pc

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-06 18:43

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Ik heb hier de volgende situatie:

1 server die draait op Windows XP zonder SP

2 clients die draaien op Windows XP met SP2

Alles loopt nu via een netwerk en internet wordt gedeeld over deze 3 pc's.
Internet komt binnen op de server, vanuit daar naar een hub zonder switch die het verdeeld naar de 2 clienten.

Nu merk ik de laatste tijd aan de lampjes op de hub dat er een client veel zware dingen zoals films aan het downloaden is.
Constant knipperen de lampjes van de server en de betreffende client. Ook het oranje lampje bij 'COL' knippert steeds snel achter elkaar.

Hierdoor hou ik dus zelf weinig snelheid over om normaal, vlot te kunnen surfen. Sommige sites doen er nu wel ruim een minuut over om te laden en ook aanmelden bij MSN gaat traag. Lijkt soms wel of ik via de telefoon aan het internetten ben.

Mijn vraag: Bestaat er een gratis stukje software waarmee ik kan opgeven dat we beiden evenveel ruimte en snelheid krijgen? Hoe stel ik zoiets in?
Ik download ondertussen helemaal niks, puur surfen, en wil ook meer speed.

Is zoiets standaard in XP in te stellen of heb ik software nodig?

Even ter verduidelijking; We gebruiken Chello Classic.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perryodk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-06 22:16
freddyathlon schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 16:10:
Alles loopt nu via een netwerk en internet wordt gedeeld over deze 3 pc's.
Internet komt binnen op de server, vanuit daar naar een hub zonder switch die het verdeeld naar de 2 clienten.

Nu merk ik de laatste tijd aan de lampjes op de hub dat er een client veel zware dingen zoals films aan het downloaden is.
Constant knipperen de lampjes van de server en de betreffende client. Ook het oranje lampje bij 'COL' knippert steeds snel achter elkaar.
Een hub herhaalt ieder signaal wat hij binnen krijgt op al zijn poorten, dus dan kun je wel een deel van de internet verbinding toewijzen aan een client maar dan word het signaal toch steeds herhaalt. Uiteindelijk heeft het dus geen zin mijn inziens. Ik denk dat je beter een switch zou kunnen kopen, die switched het verkeer anders en vele malen effecienter.

[ Voor 3% gewijzigd door perryodk op 05-10-2005 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De hub is niet het grootste probleem/bottleneck in het verhaal van de TS. Zelfs met de nodige collissions presteert je netwerk goed genoeg om de relatief langzame internetverbinding te delen. Het probleem zit hem primair in de andere client die alle bandbreedte van de internetverbinding zelf opeist.

Een derglijke vraag is vaker langs gekomen, zoekwoorden zijn netlimiter en Quality of Service (QoS). :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perryodk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-06 22:16
Je hebt wel gelijk ja :) en inderdaad NetLimiter, werkt erg goed!
Maar ik zou het wel weten als ik de keuze had tussen een hub en een switch >:) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Inmiddels moet je ook erg je best doen om een hub te vinden in de winkels en de keuze was uberhaupt al een paar jaar makkelijk. Maar als je al een hub hebt liggen in deze situatie, met dit kleine aantal gebruikers op het netwerk is de verbetering het geld misschien niet waard (subjectief, budget en verder gebruik van het netwerk alsmede uitbreidingen welke in de toekomst gepland zijn spelen mee). :)

[ Voor 8% gewijzigd door Voutloos op 05-10-2005 17:06 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133714

Koop een Vigor 2200E Plus-router met o.a. Rate Control om je internetverbinding te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Quote uit het rate control tekstje:
Houdt u er rekening mee dat Rate Control effekt heeft op alle ethernet toegang tot de router inclusief lokaal LAN verkeer welke via de ethetnet poorten van de router verloopt.
Wat zonde, zo'n leuke feature en vervolgens het hele voordeel van een 100mbit LAN onderuit schoppen. :X

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
Waarom gebruik je niet even de search functie?
Dan kom je snel uit op pakketen zoals bijv. m0n0wall. Dat werkt erg prettig en doen precies wat je wil.
Wat je namelijk niet wil zijn harde limieten, dat is niet handig, maar een traffic shaper (of QoS, maar dat is niet van toepassing).
Kijk maar eens op www.m0n0.ch/wall

en trouwens:
Een switch is zeker wel het geld waard. Daar heb je geen collisions mee, en ze zijn tegenwoordig al voor 10 euro te krijgen...

[ Voor 19% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 06-10-2005 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

www.ipcop.org

heb ik ooit eens een link van gekregen toen ik ongeveer hetzelfde wou.

misschien een idee dat je daar ff naar kijkt?

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Pagina: 1