[Os X] Verwijderen programma's en classic*

Pagina: 1
Acties:

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Na 27 dagen mijn minimacje gebruikt te hebben, is het beestje helaas een beetje aan het vollopen. :'(

Ik heb nu nog 6 GB vrij maar dat wordt snel minder en dat is niet goed. Dus er moet opgeschoond worden! Ik wil dus graag programma's die ik niet gebruik, verwijderen.

Sommige Mac OS X programma's bieden een keurige 'uninstall' optie als je nogmaals de installer start, dus die kan ik dan gebruiken. Maar er is geen systeem-brede uninstaller voor zover als ik kan zien, en de meeste programma's bieden zelf geen uninstall aan.

Specifiek wil ik de volgende dingen verwijderen

- Mac OS 9 Classic omgeving
- Flash 2004 en andere Macromedia tools
- demo software die voorgeinstalleerd kwam: iWork, spelletjes

Dus hoe doen jullie dat? Gewoon de directories deleten? Maar bij Classic dan, welke mappen bestanden allemaal? Er zijn ook preferences items enz....

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Meestal is het voldoende om het applicatie icoon naar de prullenbak te slepen, preferences gaan dan gloof ik niet mee, maar dat zijn toch over het algemeen geen grote files

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-02 08:13
Classic verwijderen is vrijwel niet te doen eigenlijk... heb iig geen enkele site gevonden waarin het goed uitgelegd wordt. Je kan wel het icoontje van sys prefs scherm weg krijgen maar die map op je harddisk is neit weg te krijgen volgens mij :(

Programmas kan je gewoon naar de prullenbak slepen enige wat dan nog blijft staan zijn de plist files maar die zijn maar een paar kb per stuk.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
lowfi schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 15:43:
Classic verwijderen is vrijwel niet te doen eigenlijk... heb iig geen enkele site gevonden waarin het goed uitgelegd wordt. Je kan wel het icoontje van sys prefs scherm weg krijgen maar die map op je harddisk is neit weg te krijgen volgens mij :(

Programmas kan je gewoon naar de prullenbak slepen enige wat dan nog blijft staan zijn de plist files maar die zijn maar een paar kb per stuk.
Het is eigenlijk vrij simpel.

1. Stop classic
2. Start de terminal en typ in: rm -rf Systeemmap en klaar ben je :)...

---

Als er geen uninstal optie bij de programma's is, kun je ervan uitgaan dat het verwijderen van de programma map genoeg is.

[ Voor 10% gewijzigd door leon1e op 05-10-2005 15:52 ]

• R0BK3
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:45
Ik heb al dit gedaan op mijn iBook (een oudere met maar 30 GB): http://www.wickit.be/wiki/MacOptimaliseren#opslagruimte
Classic verwijderen lukt perfect. :)

[ Voor 10% gewijzigd door R0BK3 op 05-10-2005 15:57 ]

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Nuttige tips allemaal, ga ik mee aan de slag!
Fraaie link, ook, alleen ik ga niet alles doen wat daar staat. :)
leon1e schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 15:51:
Als er geen uninstal optie bij de programma's is, kun je ervan uitgaan dat het verwijderen van de programma map genoeg is.
Aha, dus dat is de logica. :)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-02 16:20

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

je kunt sowieso kijken in
/Library/Application Data/ en ~/Library/Application Data/ (de ~ staat voor je useraccount, dus /Users/Username/)
Daar staan eventueel applicatie specifieke files in opgeslagen, die je probleemloos moet kunnen verwijderen (voor de zekerheid wel een backup maken)

(overigens als je alle installer bewaart, kan het verwijderen daarvan misschien meer winst opleveren, zelf bewaar ik nooit installers)

[ Voor 21% gewijzigd door RM-rf op 05-10-2005 17:08 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Ik was hier ook naar op zoek !
Bedankt !

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:55
even een search naar de naam van het programma, dan haal je meestal ook de pref files weg.

No production networks were harmed during this posting

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-02 20:32
Over verwijderen gesproken, ik heb een demo van Dreamweaver MX2004 gedownload en de installer is vastgelopen. Ik heb toen gereboot en opnieuw gedraaid alleen die liep dus weer vast, waarscheinlijk door de flarden van de eerste keer. Ik heb alles uit de program folder weggeknikkerd maar dit dus zonder resultaten. kan iemand mij vertellen hoe ik dit helemaal schoon kan krijgen voor een verse install?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• paella
Staat op de Macromedia site.

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:16
Je kan ook kijken met Appeltje F

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

• stevenP
w00t, nu alles weggesloopt en toen dw8 installer geprobeerd en draaid als een zonnetje! Dank je (al hoewel ik het meeste zelf gedaan heb maar toch :9)

• paella
stevenP schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 22:15:
[...]

w00t, nu alles weggesloopt en toen dw8 installer geprobeerd en draaid als een zonnetje! Dank je (al hoewel ik het meeste zelf gedaan heb maar toch :9)
Een klein zetje is soms genoeg he? :D

• stevenP
paella schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 22:20:
[...]

Een klein zetje is soms genoeg he? :D
Precies o//

Maargoed, back ontopic! :)

Pagina: 1