IRC verkeer vanaf mijn netwerk centraal en realtime loggen

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• slash24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-11-2025
Ik heb deze vraag al eerder gesteld (2 jaar geleden) op GOT maar heb nog steeds geen werkbare oplossing van iemand gekregen.

Probleem: Elk jaar wordt er een wereldwijd evenement georganiseerd voor alle scouting groepen ter wereld: JOTA/JOTI (= Jamboree on the Air/ JAmboree on the Internet)
Het doel van dit weekend is contact leggen met andere scouts over de hele wereld via amateur radio en via IRC. Mijn vraag gaat over het IRC gedeelte.

Om alles een beetje in goede banen te leiden is er een landelijke organisatie in Nederland: scoutlink.
Scoutlink heeft zijn eigen IRC servers staan en die worden gebruikt om iedereen die in Nederland mee doet verbinding te geven met de buitenwereld. De channels in die servers worden continue gemonitored door een team van operators die controleren of er geen kwetsende nicknames, kwetsende taal, scheldpartijen etc. ontstaan/gebruikt worden. Wij wijzen onze leden er telkens weer op dat dit gedrag niet gewenst is, lopen zelf met een aantal mensen door de lokalen met pc's en verwijderen overtreders uit de lokalen. Overtredingen worden namelijk beloond met een kick en daarna een permanente BAN!

Ik zou graag een stapje verder willen gaan in die controles. Omdat onze groep nog al groot is en het bijna onbegonnen werk is om alle slecht gedrag eruit te filteren wil ik op 1 of andere manier alle tekst en nicknames die gebruikt worden op 1 centrale PC realtime op het scherm hebben zodat we als een soort van "inhouse operators" zelf ook controle kunnen uitvoeren. Dit is natuurlijk wel een beetje privacy gevoelig, maar kan de kinderen die meedoen aan het evenement ook beschermen (denk aan telefoonnummers doorgeven aan volstrekt onbekenden etc.)

Weet iemand of er een mogelijkheid is om dit te doen? Ik heb zelf 2 jaar geleden al zitten rommelen met ethereal e.d. maar zonder succes.

Overigens: het is niet toegestaan om op de scoutlink servers bots e.d. te gebruiken dus dat is geen optie.

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Waarschijnlijk is dit vorig jaar ook al geroepen, maar toch:
Je zou het aantal 'oplettende' moderators kunnen beperken door hen op alle kanalen (visible of niet) in te laten loggen, en Highlight op bepaalde woorden te zetten. Op het moment dat iemand zijn woordenlijst te buiten gaat, krijgt de Mod direct het betreffende kanaal te zien, en kan al dan niet de kick toepasen.

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-02 15:53
Je zal prive gesprekken tussen gebruikers lastig kunnen monitoren, tenzij je toegang hebt tot de irc server. Dus toegang tot de server waar de irc dienst op draait.

Bots zijn niet toegestaan zeg je, begrijpelijk. Maar als je zulke ideeen hebt als jij dan moet je toch wel deel uit maken van de groep mensen die over het beleid van de server gaat.. aangezien je als soort big brother alle gesprekken wilt monitoren. Dus zou je ook een voorstel kunnen doen voor een bot die zich puur en alleen bezighoud met he monitoren van openbare conversaties en het handhaven van je regels.

Maar zoals ik al zei, prive gesprekken tussen mensen (query's) die kan je niet zo een twee drie monitoren.

[ Voor 11% gewijzigd door enveekaa op 05-10-2005 15:21 ]

• slash24
enveekaa schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 15:15:
Je zal prive gesprekken tussen gebruikers lastig kunnen monitoren, tenzij je toegang hebt tot de irc server. Dus toegang tot de server waar de irc dienst op draait.

Bots zijn niet toegestaan zeg je, begrijpelijk. Maar als je zulke ideeen hebt als jij dan moet je toch wel deel uit maken van de groep mensen die over het beleid van de server gaat.. aangezien je als soort big brother alle gesprekken wilt monitoren. Dus zou je ook een voorstel kunnen doen voor een bot die zich puur en alleen bezighoud met he monitoren van openbare conversaties en het handhaven van je regels.

Maar zoals ik al zei, prive gesprekken tussen mensen (query's) die kan je niet zo een twee drie monitoren.
Bedankt voor de snelle reacties, maar even voor de duidelijkheid:
Ik wil niet de hele gesprekken volgen hoor! alleen de regels tekst die vanuit mijn netwerk naar buiten gaan. Wat kinderen van andere groepen naar mijn leden roepen maakt me niet zo heel veel uit. Het gaat er alleen om dat onze leden zich gedragen naar de buitenwereld toe!

• slash24
Pannenkoekkie schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 15:12:
Waarschijnlijk is dit vorig jaar ook al geroepen, maar toch:
Je zou het aantal 'oplettende' moderators kunnen beperken door hen op alle kanalen (visible of niet) in te laten loggen, en Highlight op bepaalde woorden te zetten. Op het moment dat iemand zijn woordenlijst te buiten gaat, krijgt de Mod direct het betreffende kanaal te zien, en kan al dan niet de kick toepasen.
Dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn, maar helaas hebben we niet genoeg pc's om alle oplettende moderators achter een pc te zetten (of bedoelde je dat niet?)

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Dus zou je ook een voorstel kunnen doen voor een bot die zich puur en alleen bezighoud met he monitoren van openbare conversaties en het handhaven van je regels.
Met bot's is inderdaad het makkelijkst, in elke kamer plaats je een bot, die het aantal scheldwoorden per 10 minuten bij houd. En dit aantal geef je dan in een grafiek weer, samen met de resultaten van de andere irc-kamers. Dan kan je vrij snel bepalen welke kamer extra toezicht nodig heeft...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• ofniedan
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-02-2023
ethereal ? :)
kan je realtime al je netwerk verkeer sniffen, en aangeven dat je alleen irc traffic wil monitoren. weet niet of het ook in heel duidelijk leesbaar formaat wordt mbt nicknames, kanalen en wie wat tegen wie zegt etc, maar het is het proberen waard..

http://ethereal.com/introduction.html

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Tijdens mijn vorige stage moesten we ook iets van monitoring hebben met IRC. Wij hadden toen besloten dat het het eenvoudigst was om de IRC server zelf (opensource) iets aan te passen zodat alleen de admin's een speciaal "kanaal" konden joinen en daarmee al het verkeer konden zien.
Ook kan je op deze manier een eenvoudig woordfilter toepassen als de IRC server die niet standaard biedt.

Wat overigens ook kan (maar minder snel/betrouwbaar) is een IRC bot neerzetten in _elk_ kanaal. die het verkeer loggen welke je dan weer terug kan lezen ergens.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• slash24
Volgens mij ben ik niet helemaal duidelijk geweest. We hebben zelf geen toegang / beheer over de server! Ook zijn we zelf geen operator / admin ofzo.

Wat we willen doen is (misschien via een bouncer of zo) connecten naar de server van scoutlink. Misschien kan ik dan al het verkeer dat via de bouncer gaat op 1 of andere manier loggen en over een scherm laten "rollen"

Op die manier kan ik dan zien wat de uitgaande texten zijn en zo bij excessief wangedrag de betreffende persoon er op aanspreken.

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-02 15:53
Ik begrijp je sitautie niet helemaal?

Je wilt een het irc verkeer van een bepaalde groep mensen monitoren right? die mensen zitten allemaal bij jou op je LAN? of komen die via internet gewoon van thuis (of waar dan ook) op de irc servers?

• slash24
enveekaa schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 15:51:
Ik begrijp je sitautie niet helemaal?

Je wilt een het irc verkeer van een bepaalde groep mensen monitoren right? die mensen zitten allemaal bij jou op je LAN? of komen die via internet gewoon van thuis (of waar dan ook) op de irc servers?
Die zitten allemaal bij mij op mijn LAN en connecten via een router naar de IRC server welke weer bij Scoutlink staat. Volgens mij is het dan handig om ze naar de server te laten connecten via een bouncer die op mijn pc draait. Nu zoek ik dus alleen nog een manier om de tekst die ze versturen via mijn bouncer (of misschien is een proxy beter?) realtime op mijn scherm te laten verschijnen.

Verwijderd

http://www.im-sniffer.com/ heeft een tooltjke waarmee je irc verkeer kunt loggen. is dat niks?
het logt ook andere soorten instant messaging verkeer. waaronder messenger. in combinatie met een proxy waramee je mensen in jou netwerk hun verbinding kunt verbreken en een lijstje met nickname/pc waar die persoon zit is een oplossing..

tot ziens op de joti :) (ook ik ben actief op scoutlink als temp-op)

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2005 17:46 ]

Verwijderd

im-sniffer is waarschijnlijk de beste manier.

Weet niet hoe groot je netwerk is maar kan me voorstellen dat je niet van 20 pc's tegelijkertijd alles kan volgen (vooral niet als iedereen erg actief bezig is) En aangezien op de scoutlink servers in de rooms al operators aanwezig zijn lijkt me dat ook overbodig.

Als je zelf wat verstand van scripten hebt in mirc mischien dat je dan wat hebt aan deze : http://www.mircscripts.com/cgi-bin/file.php?id=829

Mocht je een goede oplossing hebben gevonden denk ik dat veel andere groepen hier ook wel intresse in zullen hebben.

Iig veel plezier tijdens de joti

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2005 17:35 ]

• slash24
Im-sniffer gedownload en dit tooltje kan inderdaad precies doen wat ik van plan was!
Hartelijk dank voor de tip... _/-\o_ _/-\o_
Ik kan nu van alle pc's in het netwerk alle IRC verkeer meelezen en zo iedereen een BEETJE in de gaten houden (30PC's tegelijk houd ik niet bij, maar steekproeven kan ik iig wel nemen)
TOP!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Unreal ircd heeft ook nog uitgebreide mogelijkheden tot monitoring/beheersing, zelfs tot het afluisteren van private chats (niet geheel ethisch maargoed).
De meeste functionaliteit kan je toevoegen dmv van modules, en het zelf aanpassen van de source is voor een redelijke programeur ook prima te doen.

Met een kleine aanpassing moet het mogelijk een login systeem te maken, waarbij je login/passwoord geeft aan mensen, en de login ook meteen de nickname/identd wordt die de user zelf niet kan aanpassen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

offtopic:
en wij maar denken dat al die scouts/padvinders van die lieverdjes zijn

:+

Aunt bunny is coming to get me!

• slash24
iH8 schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 12:13:
offtopic:
en wij maar denken dat al die scouts/padvinders van die lieverdjes zijn

:+
:) De tijd van oude vrouwtjes helpen oversteken is voorbij hoor! Tegenwoordig laten ze die liever struikelen ofzo! :+ :+

Je hebt echter wel gelijk dat scouting bij veel mensen nog steeds een suf/muf imago heeft. Hopelijk helpen activiteiten zoals boven beschreven een beetje om dit imago op te poetsen..... ;)

Verwijderd

Heb je dit doorgegeven ? zoniet in het info boekje staan de adressen waar en hoe. Veel plezier tijdens de joti
Pagina: 1