Apache installeren en configureren.

Pagina: 1
Acties:

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Apache installeren en configureren.

Ik heb geprobeerd om Apache te installeren. Dat ging zonder problemen en ook het aanpassen van het IP adres ging zonder problemen. Via Apache kon ik mijn site online zetten maar als ik nu bestanden probeer te delen lukt dat niet. Ik kan dus wel mijn site bekijken via een andere computer maar kan mijn bestanden niet delen. Ik ben een volwaardig noob op dit gebied en de handleidingen op het internet verwijzen alleen naar oplossingen hoe je andere software kan instaleren met Apache.

De map met bestanden bestaat uit meer dan 1500 bestanden met een totale grote van ongeveer 340GB. Dagelijks worden er bestanden gewijzigd dus een HTML bestand maken met alle verwijzingen naar de bestanden is hellaas niet mogelijk. Enig idee hoe ik dit oplos?

Hoe zit het met de veiligheid van Apache? Moet dit nog worden aangepast? Want ik wil dat mensen van buitenaf geen wijzigingen kunnen doorvoeren op mijn server. Is het ook mogelijk om een login procedure te maken op de site zodat er slecht een aantal personen toegang hebben via het internet?
Ook wil ik een Forum op mijn site zetten maar het is niet essentieel het zou een leuk extraatje zijn als het mogelijk is.

Ik heb al gezocht maar veel van de informatie is te moeilijk of niet nuttig voor het probleem dat ik heb. ik ben wel ervaren met hardware, software en Windows maar dit is totaal nieuw voor mij.

Ik heb het volgende systeem als server:
AMD 3500+
1GB Ram, PC3200
2x 250GB Sata schijven
MSI Neo2 K8T Fir

Alvast hartstikke bedankt!

Ik ben een volwaardig noob op dit gebied

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Erwinkemink
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-04 21:55
Mento schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 13:33:
Ik heb al gezocht maar veel van de informatie is te moeilijk of niet nuttig voor het probleem dat ik heb. ik ben wel ervaren met hardware, software en Windows maar dit is totaal nieuw voor mij.
Mento,

Ik kan me haast niet voorstellen dat de informatie/handleidingen betreft apache voor jouw niet te vinden zijn. op de website van de apache software foundation staat een complete how to voor het installeren van je apache server + beveiliging en de complete andere inrichting. voor meer info zie link

http://httpd.apache.org/docs-project/

http://specs.tweak.to/12729

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 23:18

pasta

Ondertitel

Mento schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 13:33:
De map met bestanden bestaat uit meer dan 1500 bestanden met een totale grote van ongeveer 340GB. Dagelijks worden er bestanden gewijzigd dus een HTML bestand maken met alle verwijzingen naar de bestanden is hellaas niet mogelijk. Enig idee hoe ik dit oplos?
Is het dan niet handiger dat je een FTP-Server installeert om bij die bestanden te komen? :?

Signature

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
@Erwinkemink
Mijn Engels is niet zo goed dus vandaar dat ik er niet echt uit kom met die handleiding :/

@Pasta
FTP? Ik ken het alleen als extensie van een internet adres. Ik dacht dat als Apache bestanden deelde dat het ook een map structuur gaf en dat FTP de naam van de site is.

Nu ik wat verder heb gekeken lijkt me dit inderdaad wel een betere optie dus heb ik dit idee:
Apache= de homepage met info die doorverwijst naar de bestanden
FTP= hetgeen dat bestanden deelt

maar is het op deze manier ook te beveiligen? zodat er geen misbruik van kan worden gemaakt?
Ik zie op het net dat er veel FTP programmas zijn welke kan ik het beste gebruiken? het moet niet te zwaar zijn want mijn computer dient ook als werkstation.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 22:44
Mento schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 14:47:
@Pasta
FTP? Ik ken het alleen als extensie van een internet adres. Ik dacht dat als Apache bestanden deelde dat het ook een map structuur gaf en dat FTP de naam van de site is.
Volgens mij kun je beter even verdiepen in de achtergrond van internet voordat je met zulke toestanden begint. Als je niet oplet dan zet je binnen no-time je systeem open voor de hele wereld.

Een FTP-server is beveiligd met user en wachtwoord. Het hangt helemaal van je FTP-server af hoe sterk die beveiliging is, in alle software zitten bugs. In uitzonderlijke gevallen kan een bug leiden tot de situatie waarin iemand kan inloggen zonder het juiste wachtwoord. Hij heeft dan alle rechten en kan dus al je bestanden deleten.

Bedenk je ook dat je bestanden onversleuteld over het internet gaan bij FTP. Alle tussenstations zoals je internetprovider, routers onderweg, je baas (als je vanaf je werk inlogt) kunnen in principe de inhoud van de bestanden zien op het moment dat deze met FTP worden overgezet. Ik weet niet wat voor bestanden het betreft, maar als er gevoelige informatie in zit dan zou ik eens aan versleuteling gaan denken.

Apache is 'alleen maar' een webserver, je kunt hiermee dus bestanden 'serveren' aan een client met webbrowser via het internet. Als je een forum wilt maken, dan ontkom je niet aan het draaien van een database en een stuk software tussen de webserver en de database (bv PHP).