[XP] Mappen sharen via "NETWORK" principle

Pagina: 1
Acties:

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-03 20:50
Ik had de computers op mijn netwerk, verbonden via een router, altijd al geshared staan. Dit deed ik via de (bekende?) manier, door op alle computers de Users van de andere computers aan te maken met dezelfde wachtwoorden en deze dan de permissies geven op de gesharede mappen.
Ik vond dit echter altijd nogal omslachtig en vond het gek dat ik bij locations altijd alleen mijn eigen computer kon aangeven en nooit het netwerk. Ik ben dus op zoek gegaan naar andere manieren. Omdat 1 computer een laptop is die ook wel eens in andere netwerken hangt, vond ik het wel belangrijk dat het veilig is en dat niet zomaar het hele netwerk toegang krijgt, zeker aangezien alles lezen en schrijven is.

Nu heb ik bij security "settings -> local policies -> user rights management -> access this computer from the network" zitten klooien. Daar kan ik immers als location het netwerk aangeven en dan specifieke computers aangeven. Bijvoorbeeld LAPTOP (hypothethische computernaam van de laptop).
Iedere keer dat ik apply doe, zegt hij echter "failed to safe local policy database", maar voegt de user wel toe aan het lijstje.

Daarna bij de shared mappen geef ik aan dat diegene met toegang de group ADMINISTRATORS is (de accounts heb ik inmiddels verwijderd, dus dit is alleen mijn eigen) en de built-in principle NETWORK. Ik heb het getest en het lijkt te werken, de laptop kreeg wel toegang, de andere computer niet. Toen ik echter die andere computer toevoegde bij acces kreeg deze nog steeds geen toegang?

Aangezien ik eigenlijk een beetje over my head bezig ben kan ik wel wat hulp gebruiken. Gaat dit veilig werken? Is dit de bedoeling van deze instelling?

Toevoeging: Ik kom er net achter dat als ik de administrative tools afsluit en weer opstart, dat dan de computers zijn verdwenen uit de lijst met netwerk toegang. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met die foutmelding. Hoe los ik dat op?

• Monsie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-03 07:48
Wat ik een beetje vaag vind is dat je alle users op de andere pc aanmaakt met hetzelfde password, maare die accounts hebben niet hetzelfde SID, dus is dat niet zinloos?

Sign here please

• kingmob
Monsie schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 12:46:
Wat ik een beetje vaag vind is dat je alle users op de andere pc aanmaakt met hetzelfde password, maare die accounts hebben niet hetzelfde SID, dus is dat niet zinloos?
Ik weet niet wat een SID is. Wat ik wel weet is dat het werkt en dat dit ook de enige manier is die ik via de search kan vinden hier. Blijkbaar probeert XP je username/password combinatie uit zodra hij de andere computer benaderd en omdat deze hetzelfde is als die van een user op de computer, wordt dit toegelaten.
Als je het afsluit behalve voor jezelf en iemand anders connect, dan vraagt hij om een username en password. Dan kun je dat van jezelf uitkiezen en dan laat hij je ook toe namenlijk.

Verwijderd

maak eens een domain, dat ben je van dat gek*t af.
nope, onderwater wordt er altijd geprobeert met dezelfde user/pw combinatie in te loggen. Zijn die hetzelfde op 2 domains/computers wordt er gewoon verder gegaan.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2005 12:31 ]

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Monsie schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 12:46:
Het SID wordt niet voor netwerk-authenticatie gebruikt geloof ik. Het gaat hier om de combinatie username + password.

@ TS:

Het is handiger om een domein op te zetten. Dan worden de accounts op 1 plaats bewaard en hoef je dus niet meer op alle systemen de accounts aan te maken. Meer info over het opzetten van domeinen vind je o.a. hier: Windows Operating Systems - Howto's and Guides

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• kingmob
Maar wat ik begrijp van een domein is dat 1 computer als server moet optreden. Hier staan echter zeker niet altijd dezelfde computers aan, dus zou er geen duidelijke kandidaat voor zijn, totdat mijn geplande media center er is.
Maar zoals ik al vermoedde kan het dus iig gewoonweg niet met een workgroup :(.

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Tenzij je op een share "Guest" of "Everybody" toegang geeft, zal je altijd blijven zitten met useraccounts die de juiste rechten moeten hebben. En als je in een workgroup zit in plaats van in een domain, zal er op iedere computer inderdaad helaas een account met password voor alle users aanwezig moeten zijn.

Met NTFS rechten kan je met dat ene account echter al een eind komen. Dingen die je aan iedereen wil sharen, laat je gewoon leesbaar zijn voor everybody en als je op een share een appart mapje neer zet waar mensen dingen in kunnen uploaden (waar everybody dus schrijfrechten heeft, maar geen delete rechten) dan kan je de boel toch nog redelijk goed regelen. :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Pagina: 1