Promise Fasttrak S150 TX4 met 4*Raptor73 Gb performt slecht

Pagina: 1
Acties:

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-02 19:27
Ik heb een leuk systeemje van 2 jaar oud met P4 3,2@3,7 Ghz, 1024Mb DDR500 RAM, Radeon 9800XT en (o.a.) een 2-tal Raptor disks van 73Gb in stripe (RAID-0). Dit performde altijd erg leuk, maar ik werk veel met grote bestanden en van de Raptor stripe kopiëren naar een PATA diskje duurt laaang, te lang naar mijn zin. :O

Omdat ik een leuke financiële meevaller had heb ik mezelf getrakteerd op 2 extra Raptor 73Gb disks, waarmee het totaal op 4 komt te staan. :9

Dus, 4 Raptors..., maar mijn mobootje (Asus P4C800-E Deluxe) ondersteunt maar 2 SATA op de ICH5R, en 2 in RAID-0 op de onboard Promise 378 controller. In eerste instantie had ik de extra disks aangesloten op de Promise, maar na enig testen bleken de resultaten ten opzichte van de ICH5R tegen te vallen.
In Sisoft Sandra 2005 presteert de stripeset die hangt aan de ICH5R ± 100, maar de Promise ±89. Vond ik vreemd, maar er was geen verandering in te krijgen. Ook heb ik wat andere bendhmarks geprobeerd, Atto/HD Tach, zelfde resultaat. Als ik thuis ben kan ik wat plaatjes uppen ter verduidelijking.

Ik kon vrij goedkoop aan een nieuwe Promise Fasttrak S150 TX4 komen, en omdat ik voorheen positieve ervaringen gehad heb met de PATA Fasttrak familie, dacht ik hieraan goed te doen om zo een stripeset van 4 drives te bouwen. Daarmee zou ik weer ff vooruit kunnen dacht ik.

De controller is 33/66 Mhz compatible, maar mijn mobo ondersteund helaas maar 33 Mhz. Het BIOS is de meest recente, 1.00.37, evenals de driver v.00.37 XP WHQL compliant.
Ondanks dat zou ik verwachten dat ik hogere scores kan behalen tov de 4*36 Gb Raptor stripe referentie in Sisoft Sandra. Praktijk wijst echter uit dat mijn nieuwe 4 disk stripeset slechter presteert dan ik had verwacht. Een score van 86! Hoe kan dat nou?? Ik verwacht dat zulke disks de PCI bus dichttrekken naar 133 Mb/sec!
Ik heb al vanalles geprobeerd, clustergrootte enz., maar het blijft drama. :r

Nu is er misschien een puntje waar ik niks aan kan doen; de firmwares van de drives verschillen onderling omdat ze 2 jaar ouder/jonger zijn. Kan dit bijten?

Ik kan de stripe weer verbreken en 2 nieuwe maken waarbij ik de firmwares in de gaten hou.
Op de site van WD kan ik geen info vinden of een eindgebruiker zelf de drives kan flashen naar de nieuwste firmware, maar dat zal wel te risicovol worden geacht.

Wie kan me iets meer vertellen, danwel over een beta driver/BIOS voor de TX4 òf een firmware upgrade van de Raptors? 8)

Check da Specz

Verwijderd

Eerlijk gezegd denk ik dat we er kort over kunnen zijn dat een PCI systeem met een signaalrate van 133MB/s nooit die 133MB/s gaat halen. Je hebt altijd zaken als het opnieuw versturen van pakketjes, sturingsopdrachten etc. die een deel van de bandbreedte opsnoepen. Je PCI bust deelt de 133MB/s ook nog eens met de andere PCI sloten, communicatie chipset <> memory, etc. etc.
Kortom genoeg stappen en factoren waar enige vorm van vertraging mogelijk is.

• DaCootMeister
Ja maar, ja maar :)

Diezelfde PCI bus wordt toch ook gedeeld door de ICH5R bridge? En die trekt met 2 disks een performance index van 100. En nu, met 4 in stripe maar 86?? Nee, hier klopt iets niet, heeft nog niets met de bus te maken volgens mij. Heeft een onboard Northbridge chipset een grotere databus ter beschikking dan een PCI controller? Voor zover ik weet deelt men allemaal dezelfde bus...

Daarnaast, de 4*36 Gb Raptor stripe referentie in Sisoft Sandra is toch ook gebaseerd op een PCI HBA? Die combinatie trekt een index van 144 MB/sec, ruim over de max. bussnelheid :?

Check da Specz

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
DaCootMeister schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 14:00:
Ja maar, ja maar :)

Diezelfde PCI bus wordt toch ook gedeeld door de ICH5R bridge? En die trekt met 2 disks een performance index van 100. En nu, met 4 in stripe maar 86?? Nee, hier klopt iets niet, heeft nog niets met de bus te maken volgens mij. Heeft een onboard Northbridge chipset een grotere databus ter beschikking dan een PCI controller? Voor zover ik weet deelt men allemaal dezelfde bus...

Daarnaast, de 4*36 Gb Raptor stripe referentie in Sisoft Sandra is toch ook gebaseerd op een PCI HBA? Die combinatie trekt een index van 144 MB/sec, ruim over de max. bussnelheid :?
Misschien is die juist gebaseerd op een 66mhz bus ipv 33?

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:30

Shuriken

Life is all about priorities

Zie hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/products/i/chipsets/875P/875_schematic.gif

De ICH5R zit in de South Bridge. Dat betekend dat ie niet op de PCI bus zit. Deze heeft dus veel meer bandbreedte ter beschikking dan een PCI kaartje.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:47

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

In het verleden hingen de controllers in de southbridge ook gewoon aan de PCI-bus, maar tegenwoordig worden die buitenom de PCI-bus aangesloten zodat er gebruikgemaakt kan worden van een snellere (fabrikant-specifieke) verbinding en de toch al trage legacy PCI-bus niet extra belast wordt.

86MB/s is weliswaar wat aan de lage kant, maar het is geen abnormaal lage transfer rate voor een controller die via legacy PCI communiceert.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb ergens gelezen dat de ICH-5 southbridge een eigen dedicated baan heeft lopen naar de Raid controller.

Deze baan kan 266 MB/s aan data doorvoeren (theoretisch).

2x zo snel als een 32bits, 33mhz PCI bus. :)

[ Voor 7% gewijzigd door frankknopers op 05-10-2005 18:44 ]

Goud is geen geld

• DaCootMeister
Shuriken schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 14:28:
Zie hier:
[afbeelding]

De ICH5R zit in de South Bridge. Dat betekend dat ie niet op de PCI bus zit. Deze heeft dus veel meer bandbreedte ter beschikking dan een PCI kaartje.
North/South... ja ik zie aan de hand van het schematisch overzicht dat er inderdaad verschil in bandbreedte zit. Damn!! Waarom heb ik mezelf weer wat wijsgemaakt.. 8)7
Aangezien ik niet meer dan 2 drives op mijn ICH5R kan aansluiten zit er niets anders op, om goed gebruik te kunnen maken van die 4 drives, dan mijn mobo te vervangen voor een exemplaar met S478 ondersteuning + 4 SATA aansluitingen op de Northbridge, of een mobo met 66 Mhz PCI bus....

Check da Specz

• DaCootMeister
Femme schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 17:51:
In het verleden hingen de controllers in de southbridge ook gewoon aan de PCI-bus, maar tegenwoordig worden die buitenom de PCI-bus aangesloten zodat er gebruikgemaakt kan worden van een snellere (fabrikant-specifieke) verbinding en de toch al trage legacy PCI-bus niet extra belast wordt.

86MB/s is weliswaar wat aan de lage kant, maar het is geen abnormaal lage transfer rate voor een controller die via legacy PCI communiceert.
Dank voor je heldere antwoord, dit had ik moeten weten.
Dan nog een hamvraag, welk mobo met socket 478 ondersteund 66 Mhz PCI en/of heeft een ICH5/6R chipset met 4 SATA aansluitingen voor RAID-0?

En ja, ik ga natuurlijk ook zoeken :)

Check da Specz

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:46
Een serverbord.
Supermicro, Tyan, Asus hebben wel dat soort borden.
Bijvoorbeeld Supermicro P4SCT-II

• DaCootMeister
leonbong schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 11:31:
Een serverbord.
Supermicro, Tyan, Asus hebben wel dat soort borden.
Bijvoorbeeld Supermicro P4SCT-II
Ik heb gekeken op de site van Asus, maar daar zijn voornamelijk Xeon mobo´s te vinden. Ik heb gekeken naar de Supermicro, mooi board, maar wel duur! 294 Eurie :/
Eigenlijk ben ik hartstikke tevreden met mijn P4C800-E Deluxe, en hij overclockt ook geweldig. Als ik moet overstappen naar een server-oriented board kan ik die overclockfuncties wel shaken denk ik.
Ik hoef alleen maar een 66 Mhz PCI bus... boehoeoe

Check da Specz

Pagina: 1