[3D] Autodesk koopt Maya

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZipoBibrok5-108
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-08 15:56
Autodesk, de makers van 3D Studio MAX, hebben aangekondigd Alias Software te gaan overnemen, die onder meer de makers zijn van Maya.
Autodesk today announced that it has signed a definitive agreement to acquire Alias, a privately held developer of 3D graphics technology, for $182 million in cash. This acquisition will grow Autodesk’s expertise and offerings in the film and video, interactive games, media, Web, consumer products, industrial design, automotive, architecture and visualization markets. Autodesk anticipates that the transaction will close within the next four to six months.
Bron:
http://usa.autodesk.com/a...?id=5970886&siteID=123112

Lijkt me geen echt gunstige overname ten opzichte van de diversiteit in 3D-software, het gevaar van meer eenheidsworst lijkt me nogal groot.

De lucht is groen, het gras is blauw. Ik ben niet dronken, wat lul je nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Maar aan de andere kant kan het wel gunstig zijn omdat er dingen nu in elkaar geweven kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Dat niet alleen: Maya is best redelijk 'groot' in profiland en zal door deze overname niet zomaar foetsie gaan: de diversiteit zal voorlopig nog wel blijven :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 11:47

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

slechte zaak, concurrentie is altijd in het voordeel van de consument, nu zal het een uitgekauwde hap worden. bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwieX924
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03-2017
Of eindelijk autocad met normale 3d functies.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:34
Dat is de 2e grote overname in korte tijd...
Eerst Adobe met Macromedia... nu Autodesk met Alias.

Waar ik bij Adobe met MM nog wel blij kon zijn vanwege de hopelijk betere integratie in de toekomst, zie ik dat niet zo zitten bij Autodesk <> Alias.

Waar 3dMax heel lang marktleider was binnen de 3d wereld is Maya daarna heel hard gegroeid. Die groei heeft beiden gestimuleerd beter te worden, maar vooral ook goedkoper.
Bij Adobe<>MM was er in veel mindere mate sprake van echt concurrende producten..Als er al concurrentie was, was vaak al duidelijk waar de grote voorsprong ligt en neemt het "grotere" pakket hopelijk de betere functies over van het "kleinere" pakket.
Natuurlijk ontstaat daar ook een enorme mogelijke Monopolie positie, maar Autodesk krijgt zo wel een heel groot marktaandeel.

Ik vind het behoorlijk eng dat je als reclamebureau dadelijk bijna compleet uit de voeten kan met producten van maar 3 fabrikanten (rekening ik meteen microsoft maar even bij)

Het heeft natuurlijk zo zijn voordelen, maar ik betwijfel of het de vooruitgang van software pakketten helpt. Microsoft zie je ondanks hun enorme positie toch de nodige geintjes afkijken bij het kleinere Apple..hopelijk dat een soortgelijke rol dan weggelegd is voor Cinema4d of andere iets minder populaire 3d software.

Van de andere kant heeft flash in zijn genre nooit echt concurrentie gehad, en is dat programma in de afgelopen jaren enorm gegroeid...

wie het weet mag het zeggen :)

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Aan de ene kant vind ik het een goede zaak. Maya is de betere op animatiegebied, waar 3ds op het gebied van modelling juist de betere is. De goede punten uit beide paketten combineren is alleen maar toe te juichen. Gecombineerd met goede ondersteuning die tussen AutoCAD en 3ds/maya waarschijnlijk nagestreefd gaat worden zou dit zelfs kunnen leiden tot betere ondersteuning van cad/cam formaten, zodat soepelere conversies vanuit bijvoorbeeld CATIA, Pro/Engineer en SolidWorks mogelijk zijn.

Daarentegen lijkt de keuze op de markt wel erg klein te zijn; je kan nu bijna niet meer om AutoDesk heen. Vermoedelijk rechtvaardigd de goede kwaliteit van hun software ten opzichte van directe concurenten een (veel) hogere prijs, terwijl Maya en 3ds elkaar nog in enige mate beconcureerden: veel zaken kunnen zowel in Maya als 3ds gedaan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door sdomburg op 06-10-2005 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind 182 miljoen best weinig voor bedrijf metsoftware pakket wat toch wereldwijd voet aan aarde heeft, was tijdje terug marktplaats.nl niet voor 100 miljoen overgenomen ofzo (of zit ik er nu compleet naast) das dan alleen een suffe site en alleen voor nederland.

Vinnut wel jammer vind het wel leuk dat ik niks van maya afweet. Vraag me toch af wat autodesk van plan is hiermee, kan me niet voorstellen dat ze jarenlang twee min of meer dezelfde soort pakketten uitgeven. Ook het concureren en met extra functies en verbeteringen waarmee 3d max laatste tijd mee bezig was op gebied van animatie (samenvoegen van character studio enzo) zal niet meer echt nodig zijn. Over paar jaar zal er wel een samengevoegde autodesk 3d aplicatie komen; als je ze maar niet aan de interface van 3d studio gaan tornen :r

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2005 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:34

nXXt

Carpe omnia

Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 01:48:
ik vind 182 miljoen best weinig voor bedrijf metsoftware pakket wat toch wereldwijd voet aan aarde heeft, was tijdje terug marktplaats.nl niet voor 100 miljoen overgenomen ofzo (of zit ik er nu compleet naast) das dan alleen een suffe site en alleen voor nederland.
Offtopic: Marktplaats ging voor ongeveer 250 miljoen over de toonbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tering dan zat ik dus nog flink naast maar dacht eerder dat het minder zou zijn dan 100 miljoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 18:14

alienfruit

the alien you never expected

Op de Maya mailing list kwam deze link voorbij: http://www.highend3d.com/articles/columns/4.html
Misschien interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm das wel een interessant stukje, maar als hun grootste doel zo is om betere compatibiliteit tussen 3d max en maya te maken en een aantal zaken tot een standaard te maken dan heeft de concurentie opzich wel een probleem lijkt me.

Maar goed komende 3 jaar in ieder geval nog 3d max :)
Pagina: 1