Ontslag nemen en vakantie dagen opnemen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.875 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik werk nu geruime tijd als heftruck chauffeur in een magazijn en heb veel ongebruikte vakantie uren en veel overuren.
Nu wil ik aan het einde van de maand ontslag nemen. Ik heb een opzegtermijn van een maand, en die maand wil ik al mijn vakantie dagen en overuren opnemen zodat ik per november daar weg ben.

Alleen krijg ik bijna nooit vrij als ik dat vraag :(
Nu denk ik dus dat ik die maand geen vrij kan krijgen.
Ik weet dat ze me die overuren moeten uitbetalen OF dat ik ze op moet kunnen nemen.

Maar hoe zit dat met mijn vakantie uren?
Zijn ze die ook verplicht om mij die te geven of uit te betalen?
Als ik die vakantie dus niet krijg, zijn m`n uren dus weggegooid :(

Iedereen zegt er iets anders over, dus ik weet niet meer hoe het zit.
Staat dit ergens wettelijk vastgesteld of is dit per cao anders?
Of zijn er helemaal geen regels voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Die vakantieuren moeten ze je wel uitbetalen, maar als dit in één keer gebeurt aan het einde van je contract, betaal je je helemaal scheel aan belastingen...
Mooiste zou zijn om aan te geven dat je ontslag wilt nemen, en dan even vraagt of ze je gewoon die vakantie-dagen gaan schrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Al je overgebleven uren, vakantie danwel overwerk, moeten uitbetaald worden.
Of je moet ze op kunnen nemen.
Liever opnemen dan uit laten betalen, aangezien bijna de helft dan naar de belasting gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:45
Volgens mij is je baas verplicht die uren toe te kennen, tenzij hij zwaar wegende redenen heeft?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 17:56

curry684

left part of the evil twins

Waar komt dat fabeltje toch vandaan dat je je scheel betaalt aan belastingen als je ze laat uitbetalen? :?

Welkom in Nederland, we hebben hier een progressief belastingstelsel. Dat stelsel werkt zo:
Schijf Belastbaar inkomen uit werk en woning Inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen
    tot 65 jaar 65 jaar en ouder

1

tot en met € 16.265

33,55%

15,65%

2

van € 16.265 t/m € 29.543

40,50%

22,60%

3

van € 29.543 t/m € 50.652

42%

42%

4

vanaf € 50.652

52%

52%

Dus, de eerste 16k die je verdient betaal je maar 33% belasting over, en over de volgende 14k betaal je 40% etc. Daarnaast heb je als je werkt recht op een 1300 euro Arbeidskorting en 1900 euro algemene heffingskorting. Wat houdt dit in: als jij een modaal jaarsalaris van 30k hebt, betaal je 33% van 16k, 40% van 14k en gaat er vervolgens 3200 euro van je belastingen af, dus je betaalt uiteindelijk een 7700 euro oftewel 25% belasting. Dit rekent de accountant van jouw bedrijf vantevoren weg, waardoor jij maandelijks maar 25% belasting betaalt zodat je aan het einde van het jaar in principe rond de 0 uitkomt bij je aangifte.

Als je meer uitbetaald krijgt wegens salarisstijging, bonus, vakantiedagen of wat dan ook, gaat dat vanzelfsprekend over de onverwachte kop van je inkomen. Dus geen wegmoffeling tegenover heffingskortingen of wat dan ook, maar strak 40% of 42%. Maar uiteindelijk betaal je geen cent meer belasting dan over de laatste 5000 euro die je normaal hebt verdiend!

Dat daargelaten: je baas is niet verplicht om je de uren op te laten nemen indien dat conflicteert met de arbeidsvoorwaarden, waar meestal wel iets in staat dat verlofperiodes van langer dan een week minimaal een maand vantevoren aangevraagd en goedgekeurd moeten zijn etc. etc. Je kan ook niet redelijkerwijs verwachten dat hij stante pedem een vervanger heeft omdat jij nu in de praktijk per direct wil opzeggen. Je zal dus wsch je laatste week wel vrij kunnen krijgen, maar de rest uit moeten laten betalen.

In the end moet je dit echter gewoon met je baas bespreken, wellicht ben je niet zo onmisbaar en is een maand vakantie wel bespreekbaar (zij zullen het ook net zo lief niet uitbetalen als ze je kunnen missen).

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Naar mijn weten valt het uitbetalen van vakantiedagen onder bijzonder belastingtarief... Dat zou dan naar mijn weten, wordt volgens mij dus ook niet droog bij je loon opgeteld... Enige dat ik daarover heb terug kunnen vinden is het volgende:
Uitbetalen
Het uitbetalen van vakantiedagen is volgens de wet verboden. Het enige moment waarop vakantiedagen uitbetaald mogen worden, is wanneer je uit dienst gaat. Uitbetalen is ook ongunstig, omdat je over vakantiedagen extra belasting moet betalen. Als je nog veel vakantiedagen uit voorgaande jaren over hebt, is het dan ook verstandiger om een regeling met de werkgever te treffen. Bijvoorbeeld door vakantiedagen in te plannen, of door ze op te sparen voor langdurig verlof (voor studie, loopbaan-oriëntatie of eerder met pensioen). Tegenwoordig worden in steeds meer CAO's afspraken gemaakt over het sparen van vakantiedagen.
Plus dat een collega van mij, die momenteel nog 450 vakantie-uren heeft staan, ook een gedeelte heeft laten uitbetalen, en daar ook zowat de helft van kwijt was aan belasting... Maar dat is een andere situatie, aangezien hij geen ontslag heeft genomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:31

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Tja, die collega zal dan wel in de 42% schaal terechtgekomen zijn, lijkt me zo. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hillie schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 11:19:
Tja, die collega zal dan wel in de 42% schaal terechtgekomen zijn, lijkt me zo. ;)
Met 1300 euro in de maand??? Lijkt me niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Sinds wanneer kent Nederland een bijzonder belastingtarief 8)7

Anyway, ik ben per 1 september van werkgever geswitched en m'n vorige werkgever heeft braaf 15 dagen uitbetaald tegen 42% belastingen. Zo doen we dat in Nederland, ondanks dat ik helaas een naheffing ga krijgen omdat ik over het jaar als geheel wel in 52% mag gaan dokken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

curry684 schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 11:27:
Sinds wanneer kent Nederland een bijzonder belastingtarief 8)7
Al jarenlang... En nog verschillende ook...
Voorbeeld:

http://www.belastingdienst.nl/aangifte/aangifte-182.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Niet online
Hmmmm, dan hoop ik maar dat ik die dagen op kan nemen ipv uit laten betalen
Ik heb wel het gevoel dat ze me weg willen hebben, want ze zitten nu al overal moeilijk om te doen.

Bedankt iig voor de antwoorden, nu weet ik een beetje hoe ik ervoor sta :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

MikeyMan schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 11:26:
[...]

Met 1300 euro in de maand??? Lijkt me niet...
Met 1300 netto wel.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 14:25
dan altijd nog in de 40,50% schaal

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Ja duh, eenmalige uitzonderingen voor "een eenmalige overlijdens- of invaliditeitsuitkering in 2004 van een (ex-)werkgever door een ongeval dat plaatsvond vóór 2001", zo kan ik het ook 8)7

Voor gangbare "Inkomsten uit Arbeid" gaat alles blind in box 1 op het progressieve tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nee, bruto... En ik vraag me zelfs af oftie dat haalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

curry684 schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 11:59:
[...]

Ja duh, eenmalige uitzonderingen voor "een eenmalige overlijdens- of invaliditeitsuitkering in 2004 van een (ex-)werkgever door een ongeval dat plaatsvond vóór 2001", zo kan ik het ook 8)7

Voor gangbare "Inkomsten uit Arbeid" gaat alles blind in box 1 op het progressieve tarief.
Ik zei ook voorbeeld... Tik maar eens "bijzonder tarief belasting" in op google... Ben nog meer voorbeelden tegengekomen... Ging ook niet zozeer om het feit dat er een bijzonder tarief is voor vakantiedagen, maar ze bestaan weldegelijk...

En vooral het feit dat mijn collega zoveel belasting moest betalen is volgens jouw verhaal enigszins vreemd...

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 05-10-2005 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:05

Standeman

Prutser 1e klasse

Wat je misschien ook nog kan doen is vanaf 1 december vrij nemen. en op 1 december beginnen bij je nieuwe baas. Dan krijg je nog een maandje dubbel salaris :)
Het nadeel is dat je dan wel tijdelijk 2 werkgevers hebt waardoor je weer meer belasting moet gaan betalen... Maar hoe dat zit, weet ik niet precies.

(Of ze je nu vrij geven of uitbetalen, lijkt me dat er voor het bedrijf weinig verschil zit).

[ Voor 23% gewijzigd door Standeman op 05-10-2005 12:49 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Soms staat er op je loonstrook iets van "bijzondere belasting loonheffing." Dit is echter gewoon de de hoogste loonheffingsschaal waar je in zit. Het lijkt echter hoger aangezien je totale loonheffing relatief altijd lager is.

Edit: Maar even naar het probleem terug :) Ik denk dat een gesprek met je werkgever nu het beste is. Het is voor hem of haar waarschijnlijk lastig om je zomaar een maand te missen. Die tijd is hard nodig om een vervanger te zoeken. In een dialoog kun je misschien tot een compromis komen. Overwerkuren en één week vakantie gelijk opnemen. De rest uitbetalen. Ik noem maar een voorbeeld.

[ Voor 48% gewijzigd door Roenie op 05-10-2005 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-05 21:01

Gerco

Professional Newbie

Verkapte topickaping:
Het uitbetalen van vakantiedagen is volgens de wet verboden.
Hoe zit het dan met regelingen waarin je maximaal X dagen mag meenemen naar volgend jaar (5 ofzo). Vervallen die andere dagen dan gewoon, moet je die verplicht opnemen of wat?

[ Voor 3% gewijzigd door Gerco op 05-10-2005 13:59 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Gerco schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 13:55:Hoe zit het dan met regelingen waarin je maximaal X dagen mag meenemen naar volgend jaar (5 ofzo). Vervallen die andere dagen dan gewoon, moet je die verplicht opnemen of wat?
Volgens mij is het juist andersom. Je moet minimaal vier keer het aantal dagen in de week dat je werkt opnemen. Bij een 5 daagse werkweek zijn dat dus 20 dagen. Stel dat je 25 dagen hebt, dan blijven 5 dagen wel 5 jaar geldig. Door FIFO, komt het er in de praktijk op neer dat dagen vrijwel onbeperkt blijven staan. Immers, de 5 dagen van jaar 1 geef je in jaar twee dagen al weer uit.

ATV dagen kunnen wel direct vervallen. Het is dan ook zaak die als eerste op te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:05

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gerco schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 13:55:
Verkapte topickaping:

[...]

Hoe zit het dan met regelingen waarin je maximaal X dagen mag meenemen naar volgend jaar (5 ofzo). Vervallen die andere dagen dan gewoon, moet je die verplicht opnemen of wat?
Vakantiedagen mag je tegenwoordig maximaal van 5 jaar meenemen. Dus als je 25 dagen per jaar krijgt, en nooit vakantie neemt, mag ej 125 dagen meenemen. Dagen ouder dan 5 jaar vervallen. Dit is wettelijk geregeld. Dus alle contracten waar clausules in staan over het maximaal meenemen van 5 dagen zijn nietig en zullen door elke rechtbank van tafel worden geveegd. Een bedrijf mag hier wel afspraken over maken, maar als je de dagen niet opneemt ofzo raak je ze niet kwijt.

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 05-10-2005 14:18 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Niet online
idd, ik neem ook al ieder jaar meer dan 2 weken aan vakantie uren mee naar het andere jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Microkid schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 14:15:Vakantiedagen mag je tegenwoordig maximaal van 5 jaar meenemen. Dus als je 25 dagen per jaar krijgt, en nooit vakantie neemt, mag ej 125 dagen meenemen. Dagen ouder dan 5 jaar vervallen. Dit is wettelijk geregeld. Dus alle contracten waar clausules in staan over het maximaal meenemen van 5 dagen zijn nietig en zullen door elke rechtbank van tafel worden geveegd. Een bedrijf mag hier wel afspraken over maken, maar als je de dagen niet opneemt ofzo raak je ze niet kwijt.
Dat ligt eraan. Ik schreef eerder over een wettelijke verplichting tot het opnemen van 4 maal het aantal dagen in de week dat je werkt. In jouw voordeel neem je dus 5 maal 5 is 25 dagen mee. Dit zijn de bovenwettelijke vakantiedagen. Het wordt lastiger wanneer je ATV dagen hebt. Tellen die dagen mee voor de verplichte dagen? Dat weet ik niet zeker.

Overigens voor dit topic zijn interessant:
http://home.szw.nl/faq/ds...?view=detail&link_id=2308
http://home.szw.nl/faq/ds...?view=detail&link_id=2328
http://home.szw.nl/faq/ds...?view=detail&link_id=2305

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:05

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Roenie schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 14:55:
[...]
Dat ligt eraan. Ik schreef eerder over een wettelijke verplichting tot het opnemen van 4 maal het aantal dagen in de week dat je werkt. In jouw voordeel neem je dus 5 maal 5 is 25 dagen mee. Dit zijn de bovenwettelijke vakantiedagen. Het wordt lastiger wanneer je ATV dagen hebt. Tellen die dagen mee voor de verplichte dagen? Dat weet ik niet zeker.
25 dagen was dan een ongelukkig aantal. Neem 30, dan neem je er jaarlijks 10 mee, ondanks dat je werkgever wellicht stelt dat je er maar 5 mag meenemen :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Standeman schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 12:48:
Wat je misschien ook nog kan doen is vanaf 1 december vrij nemen. en op 1 december beginnen bij je nieuwe baas. Dan krijg je nog een maandje dubbel salaris :)
Het nadeel is dat je dan wel tijdelijk 2 werkgevers hebt waardoor je weer meer belasting moet gaan betalen... Maar hoe dat zit, weet ik niet precies.
Effect is hetzelfde, je krijgt overgebleven vakantiedagen en vakantiegeld+13e maandmeestal ook met de volgende salarisronde uitbetaald, je haalt er alleen het gezeik mee op de hals dat je dubbel verzekerd bent e.d.

Met 2 werkgevers betaal je niet meer belasting, maar van de belastingdienst mag maar 1 van de 2 je heffingskortingen toepassen. Bij de andere betaal je dus per definitie het toptarief, oftewel ook wat dat betreft is het resultaat hetzelfde dat het zichzelf volgend jaar op je aangifte wel corrigeert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

curry684 schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 11:05:
Waar komt dat fabeltje toch vandaan dat je je scheel betaalt aan belastingen als je ze laat uitbetalen? :?
.
Het lijkt een hoger tarief te zijn omdat er wel meer van overwerk/vakantiedagen naar de belasting lijkt te gaan. Dit komt omdat in je reguliere salaris de belastingvrije voet sorry oude term, nu is het heefingskorting zit verrekend. In alle extra's die je boven op je salaris krijgt (of je 2de baan) zit die vrije voet niet meer verrekend, waardoor je gewoon echte het percentage staat wat je aan belasting moet betalen.

Voor je gevoel betaal je dan dus meer belasting.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyberpope op 07-10-2005 09:47 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Cyberpope schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 09:46:
[...]

Het lijkt een hoger tarief te zijn omdat er wel meer van overwerk/vakantiedagen naar de belasting lijkt te gaan. Dit komt omdat in je reguliere salaris de belastingvrije voet sorry oude term, nu is het heefingskorting zit verrekend. In alle extra's die je boven op je salaris krijgt (of je 2de baan) zit die vrije voet niet meer verrekend, waardoor je gewoon echte het percentage staat wat je aan belasting moet betalen.
Dank dat had ik dus ook al uitgelegd in rest van die post waarvan je alleen de eerste regel citeert :+

[ Voor 5% gewijzigd door curry684 op 07-10-2005 09:47 ]

Pagina: 1