Toon posts:

Wat doe ik verkeerd om te overklokken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mja de titel zegt genoeg, dit is mijn vraag. Ik geraak niet boven een HTT van 210. Hoger krijg ik gewoon een zwart scherm. Er moet dus iets zijn dat ik verkeerd doe, maar ik zou niet weten wat...

Systeem:
AMD64 3000+ Venice
MSI K8N Neo4 Platinum met Bios 1.5
Corsair TWINX1024-3200C2 in dual chanel met CAS2

Verder zit alles in een lekker koelende CM Stacker case en dit zijn men huidige temps:
Afbeeldingslocatie: http://img375.imageshack.us/img375/2120/untitled24sx.th.jpg

Temp3 is een slechte sensor maar de rest is dik ok, het is momenteel heel koud in mijn kamer dus een temperatuurprobleem kan het volgens mij niet zijn. Ik gebruik de stock AMD koeler met AS5.
Overklokken doe ik met ClockGen maar de HTT gewoon in de bios aanpassen geeft hetzelfde resultaat...
Weet iemand wat ik verkeerd zou kunnen doen? Zijn er verder nog relevante gegevens waar jullie iets mee zijn?

Verwijderd

eeh Vcore 1.06 ? logisch dat je niet hoog komt.. verhoog die eerst maar is.
En zet je htt multi op 4, en boven de 250 op 3

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2005 10:43 ]

Verwijderd

idd de Vcore is nogal belangrijk!

Verwijderd

Die Vcore hoort standaard op 1.35 / 1.40

heb je cool n quite aan staan? maby dat die de vcore omlaag gooit als je niks doet

Verwijderd

Topicstarter
Is inderdaad door Cool n Quit. Ok ik zal dus eens proberen met Cool n Quit uitgeschakeld.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Lees ook eens wat DOC faqs en OC topics.... daar staat in ALTIJD CnQ uit te zetten bij OC'en ...

Verwijderd

Topicstarter
Cool n Quit uitgezet.
Vcore verhoogt tot 1.5V.
Hyper Transport Multiplier verlaagt tot 4X.
Ik krijg de HTT nu toch al tot 220.

Mja het rare was, ik had Cool n Quit gedisabled in de bios maar blijkbaar stond die toch nog altijd aan (hoewel hij disabled stond :? ) Nu heb ik dan ook power management terug op normaal gezet, en daarna stond Cool n Quit effectief uit.
Dus nu ga ik eens kijken hoe ver ik geraak. Wat is een waarde waar ik normaal aan zou moeten geraken zonder problemen?

Verwijderd

ligt eraan he wat je cpu kan, en nog wat probeer je mem met een divider te laten draaien, kan je precies zien wat max van je cpu is.

Verwijderd

Topicstarter
Heb zonet eens de HT multiplier en het mem enorm laag gezet zodat ik eens kan testen hoever de cpu kan gaan zonder een bottleneck te ondervinden van deze 2. Hij gaat tot 2.8GHz, dat is wel mooi, niet? :9 (Ik moet wel nog zien hoever hij kan onder full load)
Mem en HT gaan dus dikke bottleneck vormen vrees ik... :'( :'(

Verwijderd

2.8 ghz is inderdaad wel lekker.
Maar met clockgen omhoog gaan zonder load totdat de pc crashed zegt zeer weinig over hoe ver je kan gaan met de cpu voor 24/7 gebruik.
Persoonlijk test ik door steeds een stapje omhoog te gaan en een superpi 1M te draaien tussendoor. Ook niet super betrouwbaar maar wel lekker snel.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 16:58
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 21:50:
Heb zonet eens de HT multiplier en het mem enorm laag gezet zodat ik eens kan testen hoever de cpu kan gaan zonder een bottleneck te ondervinden van deze 2. Hij gaat tot 2.8GHz, dat is wel mooi, niet? :9 (Ik moet wel nog zien hoever hij kan onder full load)
Mem en HT gaan dus dikke bottleneck vormen vrees ik... :'( :'(
load tests doe je bijvoorbeeld met prim95, laat die een paar uur aanstaan, dat geeft wel een aardige indicatie.

Daarnaast, je ht mp omlaag, maar dat had je al gedaan. Zolang die niet boven de 1000 uitkomt zit alles wel goed (250x4 kan dus). Memory diver: als je de 300mhz htt haalt zet je divider op 133mhz. Waardoor je mem dus op 200mhz werkt (waarvoor het gemaakt is!)
En gooi je geheugeb op max voltage, 2,85volt dus

[ Voor 4% gewijzigd door PASware op 06-10-2005 11:09 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

PASware schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 11:08:
[...]

load tests doe je bijvoorbeeld met prim95, laat die een paar uur aanstaan, dat geeft wel een aardige indicatie.

Daarnaast, je ht mp omlaag, maar dat had je al gedaan. Zolang die niet boven de 1000 uitkomt zit alles wel goed (250x4 kan dus). Memory diver: als je de 300mhz htt haalt zet je divider op 133mhz. Waardoor je mem dus op 200mhz werkt (waarvoor het gemaakt is!)
En gooi je geheugeb op max voltage, 2,85volt dus
Timings wat minder strak zetten wil ook wel helpen, 280Mhz @ 2.5-3-3-11 is sneller dan 210 @ 2-2-2-5.

HT kan inderdaad niet al te hoog, bij 1100 Mhz houdt het meestal *echt* op en zo heel belangrijk is die HT bus niet echt, cpu en geheugen snelheid is een stuk belangrijk dan dat je mss 100Mhz op die HT bus moet inleveren.

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel draait de HTT op 235. Dit kan ik halen door van CL2 naar CL2.5 te gaan en door de HT multiplier te verlagen naar 4X.
Ben nu al goed bezig geweest met 'oefenen' en fine tunen, maar het is niet simple om er een altijd terugkerende draad in terug te vinden.
Voltages verhogen is nog niet nodig, en ik kan met de cpu zelf nog een heel pak hoger dan zonder te verhogen.
De cpu krijg ik wel degelijk op 2.8GHz (ook stressed) wanneer de HT multiplier op 3X staat en wanneer de geheugen divider laag genoeg staat, dus blijkbaar is gans de rest een dikke bottleneck voor het overklokken van mijn cpu...
Eigenlijk had ik gehoopt om de cpu op 3500+ snelheid te krijgen zonder in te boeten op de memdivider (omdat ik het gevoel heb dat dit de performance nogal naar beneden haalt ??) maar dat lukt dus niet. Hiervoor zou de HTT op 245 moeten en ik krijg hem maar op 235.
Daarnet heb ik zelfs de memdivider van 200 naar 100 terug geschroeft en dat hielp nog niets, maar ik denk dat men pc er even genoeg van had en dan heb ik hem een tijdje laten rusten.
Temperatuur is overigens nog niet boven de 39° uitgekomen :)
Lang leve de zuinige AMD64 met zijn boxed koeler.

Verwijderd

nu loopt hij dus op 2,8ghz dat vind ik wel knap wat is dan de fbs want net zijn je dan dat die op 235 of was dat van je mem.

(ik ben ook nuw op ocen en kom niet veder dan 2,4 maar wat is dat CL2 is dat van je mem

Verwijderd

Topicstarter
Nee, nu loopt hij niet op 2.8GHz geklokt. Ik krijg hem wel op 2.8GHz (de HTT is dan meer dan 300) maar dit is dan niet echt rendabel vrees ik omdat ik dan de andere componenten en settings volledig moet dichtknijpen zoals het geheugen en de HT multiplier.
Heb ondertussen ook het volgende ondervonden: ik lijk met clockgen verder te kunnen klokken als wanneer ik de snelheden in de bios instel. Maar nu had ik het wel graag in de bios ingesteld zodat ik dan de oc-snelheden kan gebruiken telkens als de pc opstart zonder dat ik nog met een of ander programmaatje telkens moet gaan zitten knoeien. Weet iemand hier een oplossing voor?

Verwijderd

Topicstarter
Nu dacht ik het volgende te doen zodat mijn cpu heel hoog kan , maar zodat er niets anders bottleneck vormt:
1) Mem divider van 200 naar 100 (ik had al gemerkt dat bij deze memdivider de PCI snelheid niet mee omhoog ging wanneer ik de HTT verhoog)
2) Multiplier CPU initieel op 5X zodat ik later nog gelijdelijk kan verhogen
3) Hyper Transport Multiplier op 2X (zodat ik later nog eventueel kan verhogen naar 2.5X of 3X)
4) Voltages hoog genoeg

Vervolgens het volgende te doen:
5) De HTT heel hoog instellen, zo hoog als kan, en mits alle multipliers heel laag staan en de PCI snelheid niet mee volgt, zou ik hem ook heel hoog moeten kunnen krijgen. 400 zou ideaal zijn mits men geheugen dan net weer op DDR400 zou gaan draaien.
6) Hyper Transport multiplier verhogen tot zover dat het wil lukken
7) CPU multiplier verhogen tot zover dat wil lukken

Als dit zou lukken dan zou ik met een enorm hoge geklokte cpu zitten waarbij de andere onderdelen geen bottleneck vormen. Als een HTT van 400 haalbaar zou zijn (ALS natuurlijk he ;) ), dan zou het geheugen met de divider van 100 weer op DDR400 draaien, de PCI bus zoals op standaard snelheid, dan zou de HT multiplier theoretisch op 2.5X kunnen zodat die weer op zijn origineel gaat draaien (1000), en dan zou ik de multiplier van de CPU kunnen verhogen tot (hopelijk) 7 waardoor deze toch op zijn potentieel van 2.8GHz kan draaien.

Dit proberende ben ik tot de volgende vaststellingen gekomen:
1) in theorie is dit leuk maar in praktijk is een HTT van 400 niet echt haalbaar (desondanks het feit dat er dan no geen enkel component gestressed wordt ...)
2) Als ik de mem divider op 100 zet en dan de HTT ga verhogen, dan verhoogt de PCI bus soms mee en soms verhoogt die niet mee En dit vind ik maar heel raar !!! Ik wil natuurlijk dat die niet mee verhoogt omdat deze anders al gauw een bottleneck gaat vormen. Ik ben dan ook in de BIOS gaan zoeken naar een PCI lock functie maar niet gevonden.

Dus nu is mijn vraag, hoe komt dit dat dit soms mee verhoogt en soms weer niet? Is daar een oplossing voor? Of is er een ander manier waarop ik mij doel kan bereiken?
Pagina: 1