Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Audio plugs solderen

Pagina: 1
Acties:
  • 663 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ik denk dat ik hier wel goed zit (en beter dan in het audio/video forum) aangezien dit meer doe-het-zelf is.

Maargoed, hetgeen ik graag zou willen doen is aan een boxdraad tulp stekkertjes aan zetten:
In een muur wil ik een female aansluiting hebben waar ik de boxdraad in kan pluggen.
De boxdraad zelf moet male langs de ene kant en female langs de andere kant zijn.

Nu is mijn vraag, bij deze "constructie", moet dan de zwarte draad in het midden van de plug gesoldeerd worden of aan de buitenkant?
Het eindresultaat is zo:
versterker->draad->femaleplug->maleplug->draad->femaleplug->maleplug->draad->box

Moet je dan overal hetzelfde doen met zwarte/rode draad of draait dan om na een female/male plug?
hier nog een "tekening" voor het misschien iets duidelijker te maken:
Afbeeldingslocatie: http://www.easywebhost.be/upload/audio.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2005 10:05 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Normaal gesproken zet je de plus in het midden en de GND aan de buitenkant. Maar weet je zeker dat je tulpstekkers wilt gebruiken? Die zijn namelijk voor signaalkabels, niet voor luidsprekerkabels. Kun je niet beter (al dan niet geisoleerde) banaanstekkers nemen?

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-11 17:20
Of speak-on, of desnoods XLR. Ik zou geen luidsprekers gaan aansturen met tulpplugjes...

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Topicstarter
mnja, ik weet eigenlijk ook niet helemaal of het daadwerkelijk tulp stekkers zijn, maar deze had iemand me aangeraden ervoor.

dus ik zou zwart bij zowel female als male langs de buitenkant moeten solderen?

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dreamscape schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 10:11:
Of speak-on, of desnoods XLR. Ik zou geen luidsprekers gaan aansturen met tulpplugjes...
Jij wil speakers aansturen met xlr :? Kom op heb je ooit wel eens een xlr gestript? Xlr is meer vervaning voor tulp enz. Speakon is beter ja of jack ofzo.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12
eigenlijk een beetje een ja/nee kwestie, is het een minisetje en zijn de speakers standaard al voorzien van een tulp plug naar de stereo dan zou ik zeggen: Gewoon doen, waarom veranderen als het al goed is.

nee, als de speakers in de originele situatie niet met tulp plugjes zijn, dan zou je eens hard moeten gaan denken over speak-on

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Micha
  • Niet online
Misschien is speakon wel wat overdreven trouwens voor gemiddeld speakertje. Zou dan liever voor een gewone jack plug gaan.

Buitenkant is trouwens gnd binnen is +/- (L/R)

Als je tulp gebruikt is het meest logisch trouwens om in de muur en in de box female te doen en de draad male-male te maken.

[ Voor 28% gewijzigd door Micha op 05-10-2005 10:29 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-11 17:20
MicDis schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 10:20:
[...]

Jij wil speakers aansturen met xlr :? Kom op heb je ooit wel eens een xlr gestript? Xlr is meer vervaning voor tulp enz. Speakon is beter ja of jack ofzo.
Daarom zei ik 'desnoods'... het is goedkoop en makkelijk weg te werken in inbouwdoosjes in de muur.
Maar gewoon jack, da's ook geen slecht idee.

Ik ken iemand en die gebruikte gewoon 220v stopcontacten (met een rood/zwart markering er op) hiervoor :X

Punctuality is the politeness of kings

• Micha
  • Niet online
Doe je even je box in de verkeerde wandcontact doos :+

Maar verder is dit allemaal goed te vinden op internet trouwens. Aansluiting en van draadjes.. Zoek even op goolge bij images op de naam van het snoertje en er komt altijd wel een plaatje uit van hoe aan te sluiten.

Snap trouwens echt niets van je tekenigen + uitleg :P.

Gnd blijft gewoon altijd buitenkant.

[ Voor 16% gewijzigd door Micha op 05-10-2005 10:42 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

'Gewoon jack' is in dit geval ook niet optimaal: een jackplug maakt namelijk meestal even kortsluiting als je het stekkertje erin drukt. Nou zullen de meeste versterkers daar wel tegen kunnen, maar goed zal het niet zijn...

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Micha
  • Niet online
Jij zet eerst je versterker aan en daarna sluit je je boxen aan?

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Niet om het een of ander, maar XLR is uitstekend geschikt om luidsprekers mee aan te sluiten. Hell, Peavey deed het vroeger met 6,3mm jackpluggen. 8)7

XLR van Neutrik wordt gespecificeerd op maximaal 16A, en de oude PowerCon-connectoren zaten in een zelfde behuizing als XLR destijds. Neutrik is met Speakon (zonder streepje) gekomen om een betrouwbare, niet te verwarren luidsprekerverbinding te maken die binnen hun universele specificatie past. (kijk maar eens naar de D-type XLR, de Speakon, de cinch, de dataverbindingen, jack en PowerCon; doorvoergat en bevestigingsgaten zitten op precies dezelfde plek, waardoor je patchpanel universeel blijft en je vrolijk een XLR naast een Speakon kunt monteren, zonder dat je je patchpanel aan hoeft te passen.)
Speakon 8 kwam later omdat het concept werkte maar 3- en 4-weg actief aangestuurde luidsprekers met een probleem zaten en er voor dat soort verbindingen naar Socapex en Amphenol gekeken werd.

En nee, ik heb geen connecties met Neutrik, ik vind het gewoon puik spul om mee te werken. :)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Klinkt mij als een ex-Display medewerker in de oren ;)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Vroegah had je luidsprekerplugs die dan 1 pin en een plaatje hadden, zoiets:
code:
1
2
3
4
 ___
/ . \
| _ |
\___/

Alleen dan wel rond :)

Weet alleen niet of daar ook wandmontage voor hebt, en anders heb je altijd nog die kabelclip dingen, die heb je wel zo (clipje omlaag drukken, draad erin, clipje omhoog).

• Micha
  • Niet online
Hm die aansluiting heb ik hier inderdaad nog liggen. Nogal oud idd :P

Kaj 16A door een standaar xlr snoertje lijkt me erg veel...

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

AcouSE: meer een geluids- en lichttechnicus. ;)

MicDis: ligt er maar helemaal aan wat voor kabel je gebruikt voor je aansluiting. ;) Er is geen "standaard XLR-snoertje". Maar de veelgebruikte symmetrische signaalkabel van 2x 0,14qmm met afscherming is inderdaad niet zo'n handige keuze voor grote stromen, 2,5qmm kan dan weer wel. ;) (hej, 2,5qmm staat zelfs in Neutrik's specsheet)
Ik heb vroeger zelfs voor een 230v spanningsaansluiting XLR gebruikt; kunststof chassisdeel, normaal kabeldeel, maar met extra krimpkous om de zooi te isoleren enzo. De kunststof trekontlasting schermt de behuizing al elektrisch van de bekabeling. PowerCon in z'n huidige vorm bestond toen nog niet, en PowerCon in de oude vorm kostte goud, had een lage maximum belastbaarheid, was lastig te monteren en slecht leverbaar.

De aansluiting die SA007 post is inderdaad een nog maar weinig gebruikte manier van aansluiten, echter nog steeds leverbaar, en er zijn zelfs wanddozen voor te koop waar je één of twee van die dingen in hebt zitten, voor in wandgoten en dergelijke.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-11 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Die stekkertjes bestaan van SA007 zijn idd nog steeds leverbaar, en staan bekent als Philips luidspreker stekkertjes (wie zou die dingen toch ooit bedacht hebben???) Ze zijn geschikt tot een vermogen van ongeveer 50 Watt, ruim voldoende voor huis, tuin en keuken gebruik.
Van Jung zijn o.a. afdekplaten te koop waar deze zo ingemonteerd kunnen worden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Micha
  • Niet online
Kaj. schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 16:50:
AcouSE: meer een geluids- en lichttechnicus. ;)

MicDis: ligt er maar helemaal aan wat voor kabel je gebruikt voor je aansluiting. ;) Er is geen "standaard XLR-snoertje". Maar de veelgebruikte symmetrische signaalkabel van 2x 0,14qmm met afscherming is inderdaad niet zo'n handige keuze voor grote stromen, 2,5qmm kan dan weer wel. ;) (hej, 2,5qmm staat zelfs in Neutrik's specsheet)
Begrijp ook dat er natuurlijk niet een standaar xlr snoer is maar het het meer over het gemiddelde wat je tegenkomt voor microfoons enz. (niet belangrijk verder :P)

Is XLR niet erg omhandig omdat de aansluiting zo dicht opelkaar zitten :? Trekontlasting van die pluggen is trouwens ook niet al te top.

Beetje te offtopic misschien maar probleem van ts is wel opgelost geloof ik?

[ Voor 6% gewijzigd door Micha op 05-10-2005 17:24 ]

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Die stekkertjes van SA007 zijn gewone old fashioned DIN = Deutsche Industrie Norm stekkertjes en stonden dus meer bekend als DIN Luidspreker stekkers dan als Philips pluggen.
De DIN norm had voor de audio ingangs pluggen vaak de 3 (mono) en 5 polige (stereo) pluggen waar de pinnetjes 180 graden van de ronde plug bezetten. Voor video werd toen al dezelfde ronde soort plug voorgesteld, alleen maakten daar de pinnen 270 graden van de ronding.
Tsja die duitsers hadden die normen vroeger best goed voor elkaar. Nadeel was dat het totale pluggenwerk een beetje licht uitgevoerd was, lastig te solderen en in professionele toepassingen was en is de XLR plug een veel robuustere verbinding.

? weet jij wat.

• Micha
  • Niet online
PokkeNoise schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 17:38:
Die stekkertjes van SA007 zijn gewone old fashioned DIN = Deutsche Industrie Norm stekkertjes en stonden dus meer bekend als DIN Luidspreker stekkers dan als Philips pluggen.
De DIN norm had voor de audio ingangs pluggen vaak de 3 (mono) en 5 polige (stereo) pluggen waar de pinnetjes 180 graden van de ronde plug bezetten. Voor video werd toen al dezelfde ronde soort plug voorgesteld, alleen maakten daar de pinnen 270 graden van de ronding.
Tsja die duitsers hadden die normen vroeger best goed voor elkaar. Nadeel was dat het totale pluggenwerk een beetje licht uitgevoerd was, lastig te solderen en in professionele toepassingen was en is de XLR plug een veel robuustere verbinding.
Volgens mij is din iets anders? Dit heeft echt maar 2 pinnen.. Een platte en een ronde

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Een platte en een ronde = DIN Luidspreker.

? weet jij wat.

• Micha
  • Niet online
PokkeNoise schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 17:45:
Ok klopt :)

Afbeeldingslocatie: http://images.google.nl/images?q=tbn:EMY6KcIDWeIJ:www.auto-connect.co.uk/acatalog/755_432.jpg Gaat het dus om

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 21:17
MicDis schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 17:23:
[...]

Begrijp ook dat er natuurlijk niet een standaar xlr snoer is maar het het meer over het gemiddelde wat je tegenkomt voor microfoons enz. (niet belangrijk verder :P)

Is XLR niet erg omhandig omdat de aansluiting zo dicht opelkaar zitten :? Trekontlasting van die pluggen is trouwens ook niet al te top.

Beetje te offtopic misschien maar probleem van ts is wel opgelost geloof ik?
Ik weet niet waar jij je XLR pluggen haalt, maar die neutrik plugjes zijn ERG stevig, en die trekontlasting is meer dan voldoende, bij de meesten een wurg constructie die bij het dicht schroeven van de behuizing de kabel bij elkaar knijpt.

Als je een betere trek ontlasting zoekt kom je op die 'plug en schroef' stekkers van AMP terecht, daar zit gewoon een wartel achterin.

Repareren doe je zo.

• Gnuitenjong
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06-2023

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

PokkeNoise schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 17:45:
DIN zijn toch van die oude toetsenbord stekkertjes (die dingen die ze voor tulp, ook in audiosets gebruikten), al dan niet met meer of minder polen?

[CM] Flightcase Mod

Verwijderd

DIN is gewoon een Duitse standaard.

Deutsches Institut für Normung

DIN 476 is bijv. DE standaard wat het papierformaat vast heeft gelegt.
met dank aan Wikipedia

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

@SA007: Maakt AMP die wartelstekkers dan ook in XLR? Of heeft AMP daar weer zijn eigen stekkerformaat voor (misschien gebaseerd op DIN of EIAJ?)

Voor mijn 300W setup gebruik ik gewoon 1,5sqmm en plain old 6,3mm jack pluggies, simpelweg omdat die direct in mijn Gemini X3 passen ;)

Ben nog aant kijken of ik de oude boxjes van een nieuw plaatje kan voorzien... ze hebben nu vergulde schroefterminals, maar ik denk dat dat binnen niet zo'n lange tijd XLR of jack wordt vanwege het iets makkelijkere aansluitgemak bij het vervoeren ;)

Voor de gewone huis-tuin-en-keuken speakertjes ben je met DIN speakerstekkertje prima uit. Die zijn nog bijna overal te krijgen (gemiddelde bouwmarkt incluis) en zijn in schroefverbinding te krijgen dus geen solderen nodig. Weet alleen niet meer hoe het zat: was de platte kant nou (+) en de punt (-) of andersom?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-11 20:43
Stoney3K schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 14:19:
@SA007: Maakt AMP die wartelstekkers dan ook in XLR? Of heeft AMP daar weer zijn eigen stekkerformaat voor (misschien gebaseerd op DIN of EIAJ?)

Voor de gewone huis-tuin-en-keuken speakertjes ben je met DIN speakerstekkertje prima uit. Die zijn nog bijna overal te krijgen (gemiddelde bouwmarkt incluis) en zijn in schroefverbinding te krijgen dus geen solderen nodig. Weet alleen niet meer hoe het zat: was de platte kant nou (+) en de punt (-) of andersom?
Met de wartelstekkers worden volgens mij de vermogensstekers bedoeld die o.a. door AMP, Wieland en Harting gemaakt worden. Lijkt mij meer iets voor licht dan voor PA. Overigens ook een stuk duurder dan een speakon.

DIN luidspreker stekkertje:
Platte pin = GND -
Ronde pin = HOT +

Voor de rest sluit ik me helemaal bij Kaj aan en zou ik je toch adviseeren voor je speakerskabels over te gaan naar Speakon of eventueel XLR.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Oh die grote wartelstekkers? Die ken in inderdaad wel. Worden ook vooral voor licht multikabels e.d. gebruikt. Ik ben vooral meer bekend met de gangbare rechthoekige Hartings met klemsluiting. Maar mijn preferred way to go is nog altijd voor 4 lampjes een dimmerpack en dan aan de truss, mucho less cables with that (en werkt prima als je een drivein doet met 8 of 12 parretjes, maar als je met het grote werk gaat beginnen heb je iets dikkers nodig)...
Voor onze setup zijn we nog aan het kijken of we alles op één fase gedraaid krijgen (Partner hier is beetje bezorgd om de beschikbaarheid van 3-fase in de tenten waar wij willen gaan staan, ik dus niet) maar ik denk dat 3 4-plugs dimmerpackjes op een 3-fase verdeler ook niet slecht zal werken. Alleen even kijken hoe zwaar ik die 4-packs kan belasten per aansluiting. Als ik op 500 Watt per plug zit dan is er niks aant handje, we willen gaan draaien op max. 250W per PAR56, symmetrisch opgesteld. Beginnende met 8 stuks (2x4, dus aan één pack)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12
En wat heeft dit te maken het het topic?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1