Toon posts:

Project methodiek ervaringen met outsourcing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar ervaringen met iteratieve project methodieken in omgevingen waar veel wordt ge-outsourced. Ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen met RUP, IAP, RAD en evt. Scrum. Veel van de methodieken zijn gericht op snelle communicatie (oa RAD en Scrum) en dat wil nog wel eens een lastig punt zijn in outsourcing waar je hoopt op een snel antwoord maar waar tijdszones al snel in de weg zitten in het nemen van beslissingen.

Als er andere methodieken worden gebruikt (of waar een naar de wensen van het team aangepaste methodiek wordt gebruikt) in combinatie met outsourcing activiteiten zijn deze ervaringen ook van harte welkom.

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Als je 'outsourcing' zegt, bedoel je dan eigenlijk 'off-shore development' (India, China, ...)?
Of is het meer in de context van bedrijfA biedt services aan, aan bedrijfB... normale outsourcing dus.

Verwijderd

Topicstarter
In de off-shore development sector inderdaad. We lopen min of meer tegen de beperkingen aan, althans dat ondervinden wij, van ontwikkelmethodieken die nog steeds gericht zijn op het ontwikkelen met een team dat dichtbij zit. Vooral met off shore development heb je een hoop overhead met wachttijden, communicatie etc.

Ik weet dat ze bij Macaw gebruiken maken van RUP, en bij Microsoft gebruiken ze momenteel weer een aangepaste versie van Scrum nadat de oude methodieken niet meer werkten voor Longhorn development. Ik meen iets te herinneren dat een deel van de Longhorn development ook werd gedaan in India. De Scrum specificaties vermelden ook hier weer dat het vooral bedoeld is voor close contact, en ik denk ook dat Microsoft hier de methodiek heeft aangepast om aan te sluiten op hun eigen wensen.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Tja, dat zijn de grote problemen met off-shore nu eenmaal. Heb zelf nog maar aan 1 project meegewerkt waarin offshore development werd gedaan en ben er zelf eigenlijk niet zo over te spreken. Communicatie verloopt moeizaam, kwaliteit is minder, ...
Ik denk dat Scrum wel een goede keuze zou zijn, maar eigenlijk zou je daarboven nog een soort van eigen facade moeten hebben voor de communicatie te vergemakkelijken. Maar alles hangt natuurlijk af van het soort project, oplevertermijn, e.d. ...

Misschien moet je daar eens wat meer info over geven of meer bepalen waar de werkelijke problemen juist liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Het betreft web projecten die we gaan offshoren, eigenlijk het simpele maak van psd een website werk. De kennis van de mensen hier is te goed voor dat soort projecten. De doorlooptijd zal voor veel projecten om en nabij een paar dagen in beslag nemen (hit n run projecten) maar er kunnen projecten tussenzitten die weken of wellicht maanden gaan duren. Je hebt weinig speelruimte voor fouten met korte doorlooptijden en je moet dus redelijk wat aan risk assesment doen en rekening houden met buffers.

Wij stellen technische documentatie op en verzorgen het materiaal en de communicatie met het designbureau. De partij in het buitenland zet het geheel in elkaar, voert testing uit, en ik krijg het van ze terug waarbij ik de kwaliteit controleer en bekijk of het aan de gestelde eisen voldoet. Is het goed, dan kunnen we het staging plaatsen, zoniet dan gaat het direct weer terug.

We merken vooral dat bij offshoring er meer ervaring is op gebied van software ontwikkeling dan web ontwikkeling dus het zal in eerste instantie een proces zijn van trial & error.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2005 10:19 ]

Verwijderd

Ik denk niet dat je het zozeer moet zoeken in methodiek, maar in oplossingen zoeken voor de specifieke problemen van offshoring die jij in jouw situatie tegen komt.

Als je vaak vertraging oploopt door geleverde software die uiteindelijk niet aan jullie kwaliteitseisen voldoen, dan zal je moeten investeren in kwaliteitscontrole op lokatie. Pak het vliegtuig en train een paar medewerkers in wat je precies verwacht.

Wel moet je ook bedenken of offshoring wel "the right tool for the job" is. Erken de problemen die daarbij horen en kijk of wat je wil wel bereiekn wel haalbaar is binnen de gestelde grensvoorwaarden.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Offshoring is natuurlijk heel goedkoop, hetgeen ook de reden is voor offshore te werken.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe de kwaliteit rond art-design ligt bij offshoring, maar ik vermoed dat het toch behoorlijk moet zijn aangezien jullie er gebruik van maken.

Je gaf aan dat de tijdzones soms in de weg liggen bij jou, in andere projecten kan dit weer een heel groot voordeel zijn. Vooral op maintenance gebied.
Zo kan je bijvoorbeeld de garantie geven om een bug op 24u opgelost te hebben, want er in brazilië beginnen ze er eerst aan te zoeken (8u), dan hier in de west-europa.. weer 8u, en als het tegen dan nog niet gevonden is, komt india nog aan het werk.. weer 8u. Dus heb je eigenlijk 3x zoveel tijd om een bug te resolven.

In jouw geval gaat het puur om design eigenlijk en is vooral de aansturing belangrijk. Misschien kan het wel handig zijn om de manager van dit project zijn core-business hours een beetje te verleggen, zodat die tijdszone minder in de weg ligt. Maar dan nog denk ik dat je heel kort op de bal moet spelen en het hele gebeuren zo kort mogelijk moet monitoren. Maar denk niet dat het evident is. De afstand blijft moeilijk natuurlijk, maar er blijven altijd nog wat opties open.

Haal (een deel van) het development team naar hier, breng een intern persoon naar daar (als facade) of probeer in kortere iteratieve processen te werken als sturing?

Maar eigenlijk heb je nog altijd niet echt aangegeven waar het probleem of bottelneck juist ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 10:33:
Ik denk niet dat je het zozeer moet zoeken in methodiek, maar in oplossingen zoeken voor de specifieke problemen van offshoring die jij in jouw situatie tegen komt.
En dat houdt oa in dat je gaat kijken naar een methodiek die het beste aansluit op je development. Trainingen, en onsite kwaliteitscontrole zijn optimistische gedachtes maar dat is iets waar die partij zelf voor moet zorgen. Dat is een van de punten waarom je gaat offshoren, zodat je variabele resources hebt. We werken soms met teams van 50 man, en soms zit je met teams van 5 man.
Als je vaak vertraging oploopt door geleverde software die uiteindelijk niet aan jullie kwaliteitseisen voldoen, dan zal je moeten investeren in kwaliteitscontrole op lokatie. Pak het vliegtuig en train een paar medewerkers in wat je precies verwacht.
Als de kwaliteit niet is waarom werd verzocht krijgt de partij ook niet zijn geld, zo simpel is het.
Overigens zijn deze punten ook niet de grootste problemen die je hebt maar zijn het meer de problemen die elk software team tegenkomt, en dat zijn wijzigende requirements van de klant door het project en dat is waarom het waterfall model in de top oorzaken staat van mislukte software trajecten. Dat is geen probleem, daar kun je rekening mee houden in je planning en opnemen bij je risks, maar ik ben dus benieuwd wat de ervaringen zijn van de methodieken als ze in de praktijk worden toegepast en deze zaken daadwerkelijk naar voren komen.
Wel moet je ook bedenken of offshoring wel "the right tool for the job" is. Erken de problemen die daarbij horen en kijk of wat je wil wel bereiekn wel haalbaar is binnen de gestelde grensvoorwaarden.
Dat is uiteindelijk een beslissing die door het senior management wordt gemaakt, en vaak met een hoop politiek en strategie. Ik denk dat het offshoring op zich geen probleem is, mits je er dedicated tijd aan kunt besteden om de communicatie te regelen, en op afstand bij kunt sturen waar nodig. We hebben al redelijk wat ervaring met deze partij en outsourcing qua software projecten en hebben een duidelijk idee waar de sterke en zwakke punten liggen. Echter, we merken ook dat ze op web gebied nog niet ervaren rotten in het vak zijn.

Dat is niet wat je met een training of onsite kwaliteitscontrole aanpakt. Dat is iets wat moet groeien als je samen aan projecten werkt, en wat een hoop pionierswerk met zich meebrengt. Een methodiek kan hierbij dan zorgen voor de ruwe lijnen van een proces. Desgewenst kan er later worden gezegd, dit doen we in het proces anders want het sluit beter aan op onze wensen.

Verwijderd

Topicstarter
-FoX- schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 11:14:
Maar eigenlijk heb je nog altijd niet echt aangegeven waar het probleem of bottelneck juist ligt.
Ik heb geen probleem, nog niet. Ik ben gewoon benieuwd naar de ervaringen met de verschillende methodieken en hoe ze in de praktijk daadwerkelijk functioneren. En mijn interesse gaat voornamelijk uit naar Scrum.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2005 11:44 ]

Pagina: 1