MicDis schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 10:02:
Dat lamp idee heb ik al een aantal keer geprobeerd maar het is toch erg moeilijk omdat dat niet erg makkelijk alleen te doen is.
Het verhaal over de stofjes (algen) was juist mijn reden om te gaan voor een externe flitser...
Je kun een lamp ook via een arm gebruiken. Maar het beste blijven externe flitsers, bij voorkeur twee stuks. Het grote nadeel van een lamp is dat de meeste lampen pas op volle sterkte branden na een seconde of 10. Daardoor kun je een hele hoop mislopen. Een flitser daarentegen is direct beschikbaar. Bovendien zijn de snelle lampen vaak nog duurder dan een eenvoudige flitser.
Voor een Canon onderwaterhuis zijn legio flitsers beschikbaar, ik raad de Sea & Sea YS30 TTL aan. Is redelijk betaalbaar t.o.v. de andere merken en is als single flitser krachtig genoeg. Let erop dat de bijkomende arm ook wel wat knaken gaat kosten. Reken rustig op zo'n 200 euro voor standaard arm.
Ik weet niet of de Canon TTL ondersteund maar de YS30 kan ook als slave gebruikt worden.
Kijk eens bij:
http://www.diveshop.nl/index.php?cPath=48.
Maar al met al word het toch een klap geld voor als je alleen op vakantie af en toe eens een foto'tje wil schieten onder water.
O, voor ik het vergeet. Onderwater fotografie is een kunst an sich. De WP-DC60 heeft geen melkwit plaatje om de flits te verzachten, maar zoiets kun je ook zelf maken Je zou iets van minder doorzichtig tape aan de binnenkant van OW huis kunnen plakken t.h.v. je flitser.
Via een ingebouwde flitser kun je echt wel redelijke foto's maken mits je ook je technieken goed beheerst. En dan heb ik het niet alleen over fotografische maar over duiktechniek. Hoe rustiger je in het water ligt hoe minder zand en dergelijke je opschept met je vinnen en zo.
Backscatter is niet altijd te voorkomen en met een beetje geluk kun je het meeste ook verwijderen tijdens de fotobewerking.
[
Voor 22% gewijzigd door
regmaster op 25-10-2005 19:39
]