• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een winkel die (externe) flitsers verkoopt. Aangezien ik door de waterbehuizing geen flister erop kan zetten moet deze als slave kunnen werken.

Merk camera: Canon Powershot 510

Heb al gezocht op google maar enige waar ik op uitkom zijn uber professionele flitsers.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik vrees dat je toch in de 'professionelere' hoek uit zult komen, want de onderwatermarkt is al een niche in het geheel, wat de zaken bemoeilijkt. Je zou eventueel wat met een tweedehands flitser kunnen aanklooien (die laten slaven op het interne flitsertje), maar onderwater is dan weer een factor die de zaken bemoeilijkt.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Op mijn werk maken we veel onderwater foto's. Foto's gemaakt met flits zijn niet altijd beter dan een foto gemaakt met bijschijnen. Misschien is het een idee om een gewone waterdichte lamp mee te nemen.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Onderwater foto's met een externe flits kunnen een stuk beter zijn dan met je eigen ingebouwde flitsje.. met name in water met veel zweefdeeltje zul je van je ingebouwde flitsertje meer last dan gemak hebben omdat je alleen maar zweefvuil ziet met daarachter je "onderwerp"

Bji een externe flitser op een wat grotere afstand wordt dit stukken minder. Experimenteren met 1 of 2 normale lampen is trouwens ook een goede optie.

Er zijn legio onderwaterflitsers leverbaar welke vrijwel allemaal als slave werken. De meesten doen dat door een elektrische verbinding of d.m.v. een "glasvezel" achtige oplossing. Het is verstandig om bij gebruik van een externe flitser te zorgen dat je eigen flits verder wordt afgedekt (i.v.m. de reflectie op de zweefdeeltjes)

Kijk gewoon eens bij de wat grotere duikwinkels of bij www.onderwaterhuis.nl, bereid je wel alvast voor op de prijs !!

IP Rocks

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:19

YellowCube

Wait...what?

^^met hem:
maakt voor de grap eens een flitsfoto als het lichtjes sneeuwt. Elke vlok licht op als een kerstboom.
Onderwater loop je dat risico ook met deeltjes die in het water rond dwarrelen.

redguy was me voor.

[ Voor 8% gewijzigd door YellowCube op 05-10-2005 09:42 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Micha
  • Niet online
Dat lamp idee heb ik al een aantal keer geprobeerd maar het is toch erg moeilijk omdat dat niet erg makkelijk alleen te doen is.

Het verhaal over de stofjes (algen) was juist mijn reden om te gaan voor een externe flitser...

• Micha
  • Niet online
Toch maar een kick:

Zijn er echt niet meer mensen hier die onder water foto's maken en hier een beter oplossing voor gevonden hebben?

• Excibular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:51
Ik denk wel dat je iets moet gaan doen met een lamp. Metering zal heel moeilijk worden met een slave flitser. Ik denk dat dat verre van ideaal is. Ik zou gewoon een onderwaterlamp kopen en die vast maken aan het toestel.

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
MicDis schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 10:02:
Dat lamp idee heb ik al een aantal keer geprobeerd maar het is toch erg moeilijk omdat dat niet erg makkelijk alleen te doen is.

Het verhaal over de stofjes (algen) was juist mijn reden om te gaan voor een externe flitser...
Je kun een lamp ook via een arm gebruiken. Maar het beste blijven externe flitsers, bij voorkeur twee stuks. Het grote nadeel van een lamp is dat de meeste lampen pas op volle sterkte branden na een seconde of 10. Daardoor kun je een hele hoop mislopen. Een flitser daarentegen is direct beschikbaar. Bovendien zijn de snelle lampen vaak nog duurder dan een eenvoudige flitser.

Voor een Canon onderwaterhuis zijn legio flitsers beschikbaar, ik raad de Sea & Sea YS30 TTL aan. Is redelijk betaalbaar t.o.v. de andere merken en is als single flitser krachtig genoeg. Let erop dat de bijkomende arm ook wel wat knaken gaat kosten. Reken rustig op zo'n 200 euro voor standaard arm.
Ik weet niet of de Canon TTL ondersteund maar de YS30 kan ook als slave gebruikt worden.
Kijk eens bij: http://www.diveshop.nl/index.php?cPath=48.
Maar al met al word het toch een klap geld voor als je alleen op vakantie af en toe eens een foto'tje wil schieten onder water.

O, voor ik het vergeet. Onderwater fotografie is een kunst an sich. De WP-DC60 heeft geen melkwit plaatje om de flits te verzachten, maar zoiets kun je ook zelf maken Je zou iets van minder doorzichtig tape aan de binnenkant van OW huis kunnen plakken t.h.v. je flitser.
Via een ingebouwde flitser kun je echt wel redelijke foto's maken mits je ook je technieken goed beheerst. En dan heb ik het niet alleen over fotografische maar over duiktechniek. Hoe rustiger je in het water ligt hoe minder zand en dergelijke je opschept met je vinnen en zo.
Backscatter is niet altijd te voorkomen en met een beetje geluk kun je het meeste ook verwijderen tijdens de fotobewerking.

[ Voor 22% gewijzigd door regmaster op 25-10-2005 19:39 ]

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 21:17

MBV

Canon verkoopt bovenwaterflitsers die alleen als slave werken. Ik zou dan zelf denken aan een spiegeltje dat de flits naar de slave weerkaatst, en de slave activeert. Die slaves werken echt simpel, en hebben 3 standen: Hi/mid/low :). Is hij mislukt, doe je het dus gewoon over :).

dit ding dus: http://dcresource.pricegr...prod.php?masterid=7301104

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Met een richtgetal van 18 kom je in een ander medium zoals troebel water ook niet echt ver. ;) Alhoewel ik eigenlijk niet weet op wat voor afstand je met onderwaterfotografie vaak werkt, zal misschien toch niet al te groot zijn... O-)

[ Voor 48% gewijzigd door Voutloos op 25-10-2005 19:32 ]

{signature}

Pagina: 1