Goedemorgen beste mensen,
Ik kan hier vast wel terecht voor hulp bij het kiezen van een nieuwe fileserver ? (of meerdere
)
De fileserver(s) moet aan de volgende eisen voldoen:
- RAID 5 (lijkt mij de beste keuzen, RAID 10 of 01 te duur omdat je anders 50% storage verliest)
- Minimale storage van 3 TB (max, ligt aan de prijs)
- Gebruikers aantal van ongeveer 100 man (voor de duidelijkheid: hun files staan op de fileserver)
- Draaiend onder Linux.
- Rond (liefst onder, we blijven Nederlanders
) de 7500 euro.
En natuurlijk razendsnel!
We maken nu gebruik van 4 computers met een aantal IDE schrijven (totaal 2 TB) en dat begint traag te worden
Heb zelf ook wat "leuks" gevonden:
http://www.micronet.com/G...asp?CatID=106&Cat=Product

Wat vinden jullie van NAS / SAN?
Is dat de oplossing?
Of zelf een fileserver bouwen met een RAID controller en een paar 10k of 15k schrijven?
- SATA, SCSI, Merken, prijzen, instellingen, zijn van harte welkom.
Gooi jullie meningen/kritiek/oplossingen/eventuele vragen maar onder mijn bericht.
Alvast bedankt en een prettige (werk)dag!
Niels.
Ik kan hier vast wel terecht voor hulp bij het kiezen van een nieuwe fileserver ? (of meerdere
De fileserver(s) moet aan de volgende eisen voldoen:
- RAID 5 (lijkt mij de beste keuzen, RAID 10 of 01 te duur omdat je anders 50% storage verliest)
- Minimale storage van 3 TB (max, ligt aan de prijs)
- Gebruikers aantal van ongeveer 100 man (voor de duidelijkheid: hun files staan op de fileserver)
- Draaiend onder Linux.
- Rond (liefst onder, we blijven Nederlanders
En natuurlijk razendsnel!
We maken nu gebruik van 4 computers met een aantal IDE schrijven (totaal 2 TB) en dat begint traag te worden
Heb zelf ook wat "leuks" gevonden:
http://www.micronet.com/G...asp?CatID=106&Cat=Product

Wat vinden jullie van NAS / SAN?
Is dat de oplossing?
Of zelf een fileserver bouwen met een RAID controller en een paar 10k of 15k schrijven?
- SATA, SCSI, Merken, prijzen, instellingen, zijn van harte welkom.
Gooi jullie meningen/kritiek/oplossingen/eventuele vragen maar onder mijn bericht.
Alvast bedankt en een prettige (werk)dag!
Niels.