Toon posts:

Booten van CD werkt voor sommige CD's niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey, een vaag probleem! Mijn NEC 3540 (DVD+- 16-speed Dual Layer; nieuwste model) boot niet van een XP SP2 NL cd. Andere bootable CD's zoals MemTest booten werk gewoon. Voor de zekerheid ook met een identieke NEC 3540 geprobeerd; zelfde resultaat. De CD boot wel op andere computers.

Wat vermoed ik? Ik vermoed dat het BIOS een 'fout' maakt bij het kijken of er een bootsector op de CD zit. Het mobo is een Asrock 939A8X-M (ULi M1689 chipset voor Athlon 64 S939). BIOS staat juist ingesteld met first boot device de NEC DVDRW. MemTest geeft aan dat het systeem stabiel is na een half uur testen.

Iemand iets soortgelijks meegemaakt? Zou het aan het BIOS kunnen liggen? Zo nee, waar moet ik zoeken? Ik zou XP kunnen installeren door de hardeschijf bij een ander systeem in te bouwen, maar dat lijkt me omslachtig. Bovendien ben ik benieuwd hoe dit kan. :)

Alvast bedankt voor de reacties!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hey, een vaag probleem! Mijn NEC 3540 (DVD+- 16-speed Dual Layer; nieuwste model) boot niet van een XP SP2 NL cd. Andere bootable CD's zoals MemTest booten werk gewoon. Voor de zekerheid ook met een identieke NEC 3540 geprobeerd; zelfde resultaat. De CD boot wel op andere computers.
dat is inderdaad een vaag probleem. Boot de cd wel in een nec 3540 in een andere computer? Ik neem nu aan dat je de andere nec aan je eigen computer hebt gehangen, en dat in de andere computers geen nec zat.

Heb je al de nieuwste bios update?

[ Voor 5% gewijzigd door Sallin op 05-10-2005 08:01 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Hm dat is een goede ja, het zou ook nog aan de NEC kunnen liggen. Maar: ik heb ook een kopie van de cd gemaakt (met liteon brander), dus zowel origineel als kopie vertonen dezelfde kuren. Meerdere andere cd's booten wel gewoon. Echt wel vreemd.

Ik zal het eens met een andere CD/DVD drive proberen!

Verwijderd

Topicstarter
Sallin schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 08:00:
Heb je al de nieuwste bios update?
Nee, maar op de BIOS update history zie ik niets wat met mijn probleem te maken kan hebben. Eerst maar met een andere optical proberen om de drive uit te sluien. :)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:20
Maar die changelist van BIOS'en zegt lang niet alles. Ik heb vaker meegemaakt dat er opeens betere ondersteuning was voor bepaalde hardware of gewoon geheel nieuwe ondersteuning voor nieuwe CPU's, zonder dat het vernoemd stond. Ook krijg je soms meer/andere instellingen, om je pc verder te optimaliseren. Een BIOS-update zou vast geen kwaad kunnen!

Verwijderd

Topicstarter
Met een andere CDRW van Liteon zelfde probleem, het ligt dus niet aan de NEC drive! Het lijkt mij dat het in het BIOS moet zitten. Zie geen andere verklaring. Ik heb ook met Ultimate Boot CD geprobeerd om door Smart Boot Manager te gebruiken toch van CDROM te booten. Dat lukte! Ik zag de witte melding "Bezig met hardware te controleren" zoals gebruikelijk. Alleen resette de computer zich erna steeds. ;(

Memtest gedraaid en 100% stabiel. Toen was ik het zat en heb ik XP engels geinstalleerd, draait als een zonnetje nu. Maar ik blijf dit echt vreemd vinden!

Wel één ding wat ik niet heb geprobeerd en dat is inderdaad die BIOS update. Maar ik had geen zin meer om dat te proberen, ben er zoveel tijd mee kwijt met dit soort onzinnige dingen. :/

Toch bedankt. :)
Pagina: 1