[Thuis Server]Koel, stil, maar toch SNEL

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 00:09

MrDrako

nep ict'er

Topicstarter
Dag tweakers,
Ik ben thuis bezig met het opzetten van een server.
Wat gaat de server doen.
De server word een Webserver, Ftp Server, domein controller, misschien wat simpele databases (forum, website) en er worden documenten centraal opgeslagen als backup. Ook wil ik er de email accounts met smtp software op laten binnenkomen. Als ik exchange goedkoop kan krijgen word dat het.
De software, windows 2003 is er, via school gekocht dus lekker goedkoop.

Dan, de hardware. De server moet staan op mijn kamer. Ik kan slecht tegen herrie als ik moet gaan slapen, dus het liefst moet de pc in een gesloten kast passen. Ik wil wel een lucht gat creeëren en de rest beplakken met geluidsisolatie materialen voor mogelijke koeling.

Ik denk dat bijna iedereen het wel met me eens is dat een Via Epia een redelijk systeem is.
Ik kan er in principe 1 geheugen module van 512 of 1 gyg in proppen. Daar graag wat advies over,
Is de meerprijs van 1 gyg ten opzichte van 512 aan te raden?
Dan is er de keuze tussen Via processoren, 600 mhz, 800 mhz, 1000 mhz of 1300 mhz. tussen die 4 wil ik kiezen. De 600, met enkel 1 ATA aansluiting is de minst interessante.
De 800 mhz heeft als enige voordeel de 200 mhz, de 1000 mhz begint kwa onboard functies al in de buurt te komen, maar de 1300 mhz heeft SATA, een 200 mhz bus.

Alleen is de 1300 nog passief te koelen, of iig te koelen zonder dat ik er iets van hoor.
En is de sata een echte aanrader, of kan ik beter een lagere pakken met een sata pci kaartje.

Dus mijn voorkeur gaat uit naar een 1300, met 512mb geheugen, 1 sata schijf, en een stille voeding.
een dvd brander ligt hier niks te doen dus die heb ik al.
de keuze voor via is voornamelijk de warmte en prijs. Als jullie iets beters weten, graag advies.

Als ik iets vergeten ben, roep en ik zal zo snel mogelijk het bericht bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-07 13:07
Zo te zien moet die server 24/7 vol werken.. Dus ik denk niet dat het slim is om hem passief te koelen. Tegenwoordig heb je wel hele goede koelblokken en passief gekoelde voedingen maar als nog niet aan te raden voor een server die dat allemaal moet doen.

Ik zou als ik jou was gaan kijken of er zalman koelers voor zijn. Die zijn namelijk erg stil als je ze op het laagst zet, dan hoor je ze echt niet en koelen verder prima. verder kwa voeding zou ik als ik jou was één nemen met een ingebouwde fan controller, b.v. een tagan die zijn erg still en als die erg warm wordt gaat er nog een fan aan. Dat is wel handig bij een server.

Mja en water koeling is denk niet echt handig bij een server :P je wilt tog zo min mogenlijk onderhoudt.

1 gig is trouwens wel aan te raden, vooral als je ook nog een forum gaat hosten. 512 werkt wel maar je wilt denk ik dat je server zo stabiel mogenlijk is. Die processor raadt ik de 1300Mhz aan beetje het zelfde verhaal als van dat geheugen. Tis meer een kwestie van budget en wat je ermee wilt gaan doen. En tis slim om aan de toekomst te denken :P

Maja suc6

[ Voor 4% gewijzigd door KappeNou op 05-10-2005 09:44 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 22:36

Twisted

Mogli <3

KappeNou schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 09:41:
Zo te zien moet die server 24/7 vol werken.. Dus ik denk niet dat het slim is om hem passief te koelen. Tegenwoordig heb je wel hele goede koelblokken en passief gekoelde voedingen maar als nog niet aan te raden voor een server die dat allemaal moet doen.
Dit is niet waar. Een server kan heel goed passief gekoeld worden zolang de temperatuur bij full-load niet over de grenswaarde gaat. Als je geintereseerd bent in een stile server dan kan je het beste naar de fanless via epia moederboorden kijken. Zo heb ik recent een Epia 5000 aangeschaft, al zal die voor jou niet voldoen vanwege de lage snelheid.

Als je niet bang bent voor een beetje modden kan je de actieve koeler van een snelle epia afmonteren en er een grote heatsink voor in de plaats doen. Desnoods kan je de warmte met een paar heatpipes naar een koelblok elders afvoeren (zoals buiten de behuizing).

Het is een kwestie van proberen of de gebruikte oplossing goed genoeg is. De epias hebben een heel gering verbruik, dus zal er ook weinig stroom in warmte worden omgezet.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Twisted schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 09:51:
[...]

Dit is niet waar. Een server kan heel goed passief gekoeld worden zolang de temperatuur bij full-load niet over de grenswaarde gaat. Als je geintereseerd bent in een stile server dan kan je het beste naar de fanless via epia moederboorden kijken. Zo heb ik recent een Epia 5000 aangeschaft, al zal die voor jou niet voldoen vanwege de lage snelheid.

Als je niet bang bent voor een beetje modden kan je de actieve koeler van een snelle epia afmonteren en er een grote heatsink voor in de plaats doen. Desnoods kan je de warmte met een paar heatpipes naar een koelblok elders afvoeren (zoals buiten de behuizing).

Het is een kwestie van proberen of de gebruikte oplossing goed genoeg is. De epias hebben een heel gering verbruik, dus zal er ook weinig stroom in warmte worden omgezet.
IDD ik ben het wel met je eens, maar aangezien hij nog niet zker is hoeveel hij erop wil gaan doen lijkt het me verstandiger om fan koeling te nemen. Als je zo die dingen allemaal bij elkaar optelt zou die server best wel is full load moeten gaan werken.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 02:33

Mentalist

[avdD]

Ik prefereer in dit geval te reageren op de topictitel :
Koel, stil, maar toch SNEL
En je gaat er zelf maar aan downgraden wat je niet bevalt :P. We gaan voor supersnel en zoveel mogelijk passief, want passieve koeling kan geen stof verzamelen en zal dus minder onderhoud betekenen.

Je moet dit in onderdelen zien. Om te beginnen pakken we een full ATX kast. Veel ruimte = koeler. Micro ATX of nog kleiner doen we niet aan, evenmin als Sweex torentjes, desktopkasten (hoewel die in bepaalde gevallen voordeel kunnen bieden)

Minimaal aangeraden : Antec SLK3000 miditower. Aangeraden : bigtower. Nog meer aangeraden : bigtower met hoge onderzetters, zoals op dit plaatje :

Afbeeldingslocatie: http://www.dontek.ru/i/i_8728_procim.jpg

Bij zo'n kast kan je in de bodem een 120mm fan dremelen. Warme lucht wil eigenlijk liefst van onder naar boven, dusss ;). Het model op dit plaatje is stokoud, maar met het nodige modwerk kan deze in de top 100 stilste snelle computers op aarde.

Een andere kast op een verhoging zetten mag ook.

Voeding : Antec Phantom 500 Watt. Meerprijs t.ov. van de Phantom 350W is nihil. De 350W is fanless, in de 500W versie gaat de fan alleen aan wanneer nodig. En het is afaik nog een stille fan ook. We gaan geen zware hardware erin stoppen, dus waarschijnlijk slaat de fan nooit aan. 2de keus : Antec TruePower 2.0 met 120mm fan. Heb je nog wat actieve luchtverplaatsing, maar meer onderhoud.

Nu hebben we een stabiele basis. Aan de kast moet je modden wat nodig is.

Verder met de hardware.

Processor kiezen we eerst uit. Hier hebben we duidelijk wat keuze. In je topicstart begin je al over Epia's.. Qua rekenkracht is er iets wat daar dichtbij zit. Een So370 Pentium 3 tot een Megahertz of 800. http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-int-p3.php

Bedenk je wel dat zo'n P3 bij gelijke kloksnelheid de vloer keihard aanveegt met die C3's van je. Een C3 is niet snel. Een P3 500E gebruikt 13,2W en kan alle simpele taken prima aan. Deze processor kan je koelen met een koelertje van €10, maar dan zonder de fan.

Ga je voor een sneller model, dan moet je er een trage fan opzetten of een grotere koeler uitzoeken. Dit is een zeer goedkope, betrouwbare, zeer simpel te koelen, maar minder snelle oplossing.

Andere keus : mobile Athlon 64. Zal helaas op weinig desktopbordjes helemaal werken zoals het hoort vrees ik. So754. 35W met flink wat performance. Aangeraden koelers : afaik hebben zowel Coolermaster als Thermaltake torens met heatpipes, passief gekoelt. Ook geschikt voor P4/Xeons.

Andere keus : Athlon 64 desktop. Noteert 67,0W, maar net als bij de mobiles, is dit maximum eventueel gebruik in onmogelijke situaties (Thermal Design Power, TDP, P3 heeft dit niet, zie overzicht). Hij is dus zuiniger. Zelfde koelerkeus, als je voor een kast met airflow kiest hoeft hier geen dedicated fan op, en zeer snel.

P4 is geen keuze, niet zuinig genoeg. Wel betrouwbaar doordat de snelheid zal terugschakelen wanneer de koeling niet voldoet, zelfs zonder koeler crasht deze niet.

Beter keuze : Pentium-M. Er zijn een paar desktopborden met mobiele chipsets en converters voor (iig voor Asus P4 moederborden). Geen serverfeatures, maar al meer features dan de P3, en een stuk sneller en moderner. (U)LV versies beschikbaar en bruikbaar op desktopborden (als ze gebaseerd zijn op mobiele chipsets). Neem een Pentium M 710 : 600~1400Mhz voor 7,5~21,0W (speedstep). Nog extremer : Pentium M 723 ULV. 600~1000Mhz voor 3,0~5,0W! Verbruikt dus maar de helft van de zuinigste P3 en is stukken en stukken sneller. Een fraaie middenmoter is de Pentium M 738 (LV) : 600~1400Mhz voor 7,5~10,0W. Nog met gemak passief te koelen met en simpel blok.

Voor de P-M kan het echter moeilijk zijn een mooi klein beetje groot koelblok te vinden wat erop past.

Moederbord : anything met een passief gekoelde northbridge. Vrijwel altijd op te lossen met een Zalman NB-47J.

Harddisks : heb je veel storage/snelheid nodig? Dan is het moeilijk, b.v. een 250GB Seagate SATA schijf is verrassend koel. Weinig koeling nodig dus. Samsung schijven zijn heter maar schijnen stiller te zijn (ik heb het niet getest bij gebrek aan schijven met dezelfde grootte en geluidsmeters). Dit moet je zelf maar uitzoeken, hier is genoeg over te vinden.

Interessanter : niet zoveel storage nodig, zeg 80GB? Laptopschijven! Vibreren minder, verbruiken een paar keer zo weinig en zijn erg stil. Samsung en Hitachi maken mooie dingetjes. Ga voor 5400rpm (7200rpm = weinig sneller met meer lawaai, 4200rpm = veel trager en amper stiller). Je 100mbit netwerk trek je er toch wel mee vol. Hang ze op in elastieken oid, want te heet zullen ze toch niet snel worden (de reden dat je normale schijven actief moet koelen of direct contact met de behuizing moet laten maken).

Videokaart : onboard/integrated/met passieve koeling. In een server heb je niet zoveel nodig, dus pak gewoon een budgetkaart met passieve koeling als je niks onboard hebt. Voor AGP kan je b.v. ook prima af met een 2dehands ATi Rage Pro Turbo 3D met 8MB. Deze kaartjes zijn erg zuinig, hebben niet eens een heatsink, overal te vinden en de drivers voor ieder OS dat meer dan 3 mensen gebruiken heeft zijn prima. En ze kosten bijna niks.

Welk merk fans? Enermax/Papst kan ik aanraden, vooral papst. Ga altijd voor double ball bearing bij niet-papst fans. Dit is niet het stilste maar gaat het langste mee > minder onderhoud. Single ball of sleeve is stiller maar vooral sleeve gaat op den duur rammelen en kapt er uiteindelijk zelfs helemaal mee.

Als je desktopschijven gebruikt, plaats ze dan op zo'n manier dat één 120mm fan er vrij overheen kan blazen zonder dat de luchtstroom zich in bochten moet wringen zoals in de Antec Sonata. In de SLK3000 heeft Antec dit eigenlijk beter opgelost. Een Coolermaster 4-in-3 module waarmee vier 3,5" schijven in een box kunnen worden geplaatst die drie 5,25" bays opslokt en de schijven met een 120mm fan (meegeleverd = helaas sleeve) is een mooie oplossing.

Laptopschijven zijn natuurlijk stiller.

Verder, over die hele Epia. Dat is wel leuk bedacht, maar imho niet echt iets voor servers. Je hebt geen desktopmoederbord, laat staan een servermoederbord en dus weinig mogelijkheden (PCI sloten, controllers), en een trage CPU. Epia is meer iets voor om ergens een computer "bij" te hebben, zoals in de auto. Een server hoeft niet zo klein te zijn, dus gebruik die ruimte.

Zo.. Hiermee ben je hopelijk een eindje op weg geholpen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
was ik maar tuinder geworden.. _/-\o_

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alm4riC
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Je kan je systeem ook waterkoelen? Dan is ie zeker koel en stil...En wat W3ird_N3rd ook al in zijn post zei is een big tower met voetjes ook handig meegenomen.

[ Voor 74% gewijzigd door Alm4riC op 05-10-2005 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar zoals al gezegd (en wat je zelf ook kan bedenken als je even logisch nadenkt) is waterkoeling in een server niet het meest praktische (waterkoeling is toch onderhoudsgevoelig)

heel wat nuttige tips in dit topic, denk niet dat ik mijn bijdrage nog hoef te leveren..wel kan ik je vertellen hoe t bij mij thuis staat

ik heb gewoon een hele simpele dual p3 1ghz met 1gb aan ram, draaiend op een 40gb maxtor schijf (absoluut geen idee welk type) in een normale miditower..heel standaard van vroeger, maar wel ernstig lekker stil (enige geluid wat ik hoor is af en toe mn hd)

server draait overigens linux, want ik wil niet met een illegale windows2000/2003 licentie webhosten, en aangezien ik geen domaincontroller, dhcp & dns server hoef voor 2/3 pc's thuis..ga ik niet al die moeite doen (komt er misschien ooit nog wel eens, wel makkelijk aangezien mn ma haar pc nog wel eens laat crashen, dataloss is tegen te gaan door roaming profiling ;))

maargoed, ontopic, iemand nog tips voor deze meneer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De drie termen: VIA EPIA + Windows 2003 + SNEL kunnen ongemogelijk een combinatie vormen.
Een VIA EPIA systeem is namelijk enorm traag, en Windows 2003 verbruikt dan ook nog eens enorm veel resources.
Dus ik zou ofwel een sneller systeem zoeken, ofwel lichtere software (linux/BSD).
Pagina: 1