Toon posts:

Met XP pc op mac netwerk printen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben op ons architectenburo een netwerk met 2 powermacs, 2 powerbooks en mijn Fujitsu siemens laptop. Dit alles communiceert (zowel bedraad als draadloos) middels een SMC wireless router (zo'n blauw met zilvere, nog geen jaar oud). Op 1 van de twee powermacs (OS 10.3) staat een epson 1270 printer waarmee bijna iedereen via het netwerk kan printen. Ik met mijn laptop dus helaas niet...
Ik heb al bonjour geinstalleerd, getracht om in XP een printer via IP adres in te stellen en alle mogelijke opties geprobeerd via de wizard printer installeren.
Helaas is het me nog steeds niet gelukt en ik wordt een beetje moe om de hele tijd heen en weer te lopen met mn laptop naar de printer..
Iemand enig idee? of kan ik dit beter vragen op een mac forum?

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Was het niet zo dat Mac op Unix werkt, en dat Samba o.a. dit moet kunnen ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Topicstarter
Samba? is dat een handig programma om mee te netwerken?

• Thunderboy446
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2015
Samba is een mooi programma dat onder linux draait deze ondersteunt het windows netwerk gebeuren en volgens mij ook die van de mac.

Je moet ff opzoek naar een programma of driver die onder windows draait en het mac netwerk ondersteunt, deze bestaan zeker ik heb het ooit (in een ver verleden, iig paar jaar) ook voor elkaar gekregen

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal zo eens opzoek gaan. Overiegsn kan ik dus wel bestanden uitwisselen met de mac waar de printer op staat. Dat gaat zelfs probleemloos en lukt altijd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom op de site van samba alleen maar downloads voor linux en unix tegen en daarnaast heb ik geen enkel idee hoe ik daar mee aan de slag zou moeten.... Gezien het feit dat ik wel verbinding heb met die mac moet ik toch ook gewoon kunnen printen?
Ik denk dat ik mijn vraag ook nog wel even in een Mac forum ga stellen.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

Heb je geprobeerd om een lokale printer aan te maken binnen XP die naar de ip / naam van de gedeelde printer verwijst? Klinkt een beetje krom....maar meestal werkt dat wel. Anders moet je je werkgever aansporen om een Airport Express aan te schaffen :) heeft alleen maar voordelen, ook voor hen.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 14:12

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bang dat ik een van de werkgevers ben.....

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:18
Inderdaad Suravida: als je bij de bestanden kan hoor je in principe ook bij de printer te kunnen. Je zou vooralsnog Nitai's oplossing kunnen proberen.

Maar Nitai's tweede oplossing is verreweg de beste: maak van je printer een netwerk-printer, zodat iedereen haar via het netwerk kan benaderen. Dan hoeft er ook niet steeds een bepaalde computer aan te blijven staan.

Ik heb al even voor je gechekt en helaas heeft die 1270 geen ingebouwde netwerkkaart, dus zal je een printservertje (klein kastje, niet al te duur) moeten kopen. Dat of een Airport Express, wat meteen duurder is en je bedrijf een Wifi AP geeft (nog maar de vraag of je dat wilt)...

Liege, liege, liegebeest!

Verwijderd

Windows file sharing werkt met het SMB protocol. De opensource applicatie die dit protocol implementeert op unix omgevingen heet SAMBA en dat draait standaard onder OSX. Via Samba is het dus mogelijk een printer die is aangesloten op een mac te delen met andere apparaten die het SMB protocol kunnen babbelen (lees: windows en/of samba-systemen).

Wat je dus moet doen is zorgen dat op de MAC waar de printer aanhangt ook de printer moet worden gedeeld. Afhankelijk van de OSX versie die er op draait gaat dit eenvoudig of iets ingewikkelder (in 10.2 moet je nog 2 files editten):
The Samba server included with MacOSX is a powerful and easy-to-configure package that shares files, printers, and other resources via the SMB protocol.
If you are running MacOS-10.2 (these two steps are not necessary on later versions of MacOS):
code:
1
2
3
4
5
6
Edit /etc/smb.conf so the [printers] section looks like: 
   [printers]
      comment = All Printers
      printable = yes
      path = /tmp
      guest ok = yes
Edit /System/Library/StartupItems/Samba/StartupParameters.plist to insert
code:
1
   Uses     = ("Printing","Super Server");
between the line beginning Requires and the line beginning OrderPreference.

Read the smb.conf man page or the Samba documentation to decide if you want to add to the [global] section of /etc/smb.conf:
code:
1
2
3
   workgroup = workgroup-name
   hosts allow = your-network-ip
   security = share
Enable Samba printer sharing in System Preferences by clicking Sharing → Windows File Sharing. If you upgrade your MacOS version, check to see that Windows File Sharing is still enabled. Caution: if your network is not behind a firewall blocking ports 137 and 139, and you haven't limited access in /etc/smb.conf, enabling Samba could share your printers and files with the world.

One user has reported that with some versions of MS-Windows he needed a user account on the Mac for each user on the PCs in the network, with the exact name (including capitalization) and password as used on the PCs.

On the ms-windows PCs on your network:

Go to Network Neighborhood and click on the name of the Mac. You should see an entry for printers and separate entries for each printer you are sharing from the Mac.
Click on the printer you want to configure.
In the pop-up, supply the driver to use: if the Mac printer is b/w, use Apple Laserwriter; for a color printer use Apple Color Laserwriter. You may have to insert your system disk or give the path to the printer drivers for ms-windows to find the driver.
Click OK or Add or whatever your version of ms-windows uses to add a new printer.
I know: you probably don't have an Apple Laserwriter. You still want to use the Apple Laserwriter drivers. The goal is to send proper Postscript to the Mac, which CUPS and the gimp-print drivers on the Mac will translate to the codes your printer understands. Microsoft drivers are notorious for non-portable Postscript, but the Apple Laserwriter drivers work.
You should now be able to print from the PC to the printer on the Mac.
bron: osx printer sharing

Ik denk dat het hier wel gewoon mee moet gaan lukken. Een ander alternatief is natuurlijk, als je een AirportEpress hebt, je USB printer in de Airport Express te prikken en op die manier de printer te delen (dan maak je dus in feite van je printer een netwerk printer). Ik weet alleen niet 100% zeker of dat werkt voor non-mac systemen en of het werkt voor zowel wired als wireless systemen. Probeer in ieder geval eerst het probleem op te lossen mbv samba...

NB. Als je een aiport express wil gaan kopen, wacht dan even tot na 12 oktober aangezien er geruchten zijn over een update die naast audio nu ook video kan gaan streamen... ;)

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2005 10:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!
Ik heb het voor elkaar gekregen om via het trucje met de Apple printer te kunnen printen, probleem is alleen dat nu vanuit autocad alles lichtgrijs wordt en dat zwart met de kleurencartridge wordt geprint. Daarnaast heb ik ook geen A3 ondersteuning. (Is er een apple printer die dit wel heeft?)
Ik zal binnenkort eens proberen wat er gebeurt als ik de printer op de USB poort van de wireless router zet. Probleem is dan alleen dat als de printer vastloopt je em eerst op een compu moet aansluiten om opnieuw te starten....
Daarnaast heb ik ook een manier via CUPS geprobeert (ben helaas kwijt waar ik dat vandaa heb), je maakt dan een extra printer daarin aan die dan via windows zou moeten werken maar die deed dus helemaal niks (behalve dan OS x gruwelijk te laten carshen...)
Kent iemand anders een beetje sympatieke Mac winkel waar ze me hiermee kunnen helpen? Ben al wel bij LJS in Den Haag geweest maar daar kreeg ik als advies om dan maar een powerbook te kopen.....

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand trouwens waarom ik in Bonjour geen enkele printer zie, komt dat omdat ik 10.3 op die apple draai ipv 10.4?

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:18
Nee hoor, de versie van OS X hoort niet uit te maken :)

Daarnaast: lekker advies van die jongens van LJS zeg! Gepruts...

Liege, liege, liegebeest!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:56
Heb je al Bonjour voor WinXP geïnstalleerd?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Jongens het moet toch mogelijk zijn te printen via een netwerk tussen een windows en een imac zonder extra installatie?

Ik zit namelijk een beetje met het zelfde probleem -> [rml][ MacOS 10.3] Printer delen op netwerk / Access Denied[/rml]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Ik heb deze setup nog niet geprobeerd maar wilde het omgekeerde doen (van osx naar een printer aan een Windows ME systeem) en dat KAN gewoon echt niet zonder te upgraden naar windows xp...

Verwijderd

Topicstarter
Je zou toch zeggen dat aangezien het een steeds vaker voorkomend probleem is dat iemand hier wel een goeie oplossing voor zou verzinnen. Ik zie hier in ieder geval steeds meer mensen met soortgelijke problemen en dat zijn niet de enigen!

Verwijderd

Topicstarter
In de documentatie bij de Bonjour trof ik overigens deze regel aan;

"De wizard Bonjour-printer herkent alleen printers die worden gedeeld met de functie 'Printerdeling' van Mac OS X als Mac OS X 10.4 Tiger of hoger op de Macintosh is geïnstalleerd."

vandaar mijn vraag over welke OS x ik moet hebben..
Pagina: 1