Toon posts:

CD vs DVD, kwaliteitsverschil in audio?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een DVD/CD/SACD speler te kopen en ik ben daarvoor flink in de forums aan het lezen. Nu vraag ik me af, is het enige kwaliteitsverschil tussen een losse CD speler en een DVD speler die ook CD's afspeelt de DAC's? Dus zou het zo zijn dat als je een DVD speler hebt met een aparte DAC voor audio en een aparte DAC voor video dat de geluidskwaliteit in vergelijking met een losse CD speler ongeveer gelijk zou moeten zijn?

Maar wat is het verschil dan tussen CD-spelers onderling als je er bijv. 1 neemt van zeg 300 euro en 1 van 600 euro??

Ik begrijp dat de geluidskwaliteit persoonlijk en smaakgerelateerd is maar er zijn zoveel modellen op de markt dat ik dacht misschien door vooraf een selectie te maken op basis van technische specificaties alvast het kaf van het koren te scheiden.

Verwijderd

Loopwerk wil ook van belang zijn, maar je betaalt voornamelijk voor het etiket op de speler. Natuurlijk zit er verschil tussen een speler van 300 en 600 euro maar of jij dat prijsverschil de moeite waard vind moet je zelf maar ontdekken want niets is zo persoonlijk als geluid en het waarnemen van geluid. Zou je beide spelers digitaal aansluiten dan is het verschil al helemaal weg. Kijk gewoon naar functies die voor jou nuttig zijn en overweeg gewoon een dvd speler te gebruiken. Het zijn tegenwoordig allemaal alles slikkers, dat scheelt dus weer gedonder met de schijfjes.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:10

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, bij een CD speler heb je al het budget ter beschikking voor het geluid. Bij een DVD speler gaat al flink wat op aan het dure video gedeelte. Zo simpel ligt het gewoon.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-04 15:16
Kijk in tijdschriften naar vergelijkende tests. Hier schiet je veel meer mee op dan met zoeken in fora, je maakt gebruik van de kennis en vaak jarenlange ervaring van redactie-leden/redacties. Kies je op grond hiervan een speler, dan is de kans groot dat je goed zit.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ParkOverall schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 20:41:
Kijk in tijdschriften naar vergelijkende tests. Hier schiet je veel meer mee op dan met zoeken in fora, je maakt gebruik van de kennis en vaak jarenlange ervaring van redactie-leden/redacties. Kies je op grond hiervan een speler, dan is de kans groot dat je goed zit.
OMFG :X Hoe naief kun je zijn...

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

deepspace schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 20:44:
[...]
OMFG :X Hoe naief kun je zijn...
Da's nogal sterk uitgedrukt maar vergelijkende testen moet je inderdaad ook met een stevige korrel zout nemen. Ook reviewers, zelfs met jaren ervaring, zijn subjectief en hebben hun eigen voorkeuren. Bovendien zul je dan ook eerst het kaf van het koren moeten scheiden. Nogal wat reviewers hebben "toevallig" ook hun voorkeur voor de merken die regelmatig in hun blad of website adverteren. Er zijn zelfs bladen/sites die titels als Best Buy of soortgelijke aanduidingen ronduit verkopen aan degene die er het geld voor over heeft.
Het best kom je in de buurt, totdat je zelf gaat luisteren, door de reakties in allerlei bladen en op websites te vergelijken en dan daarnaast de fora te lezen. Maar dat betekent wel dat je een boel vooronderzoek moet doen.

[ Voor 16% gewijzigd door downtime op 04-10-2005 20:54 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je hebt natuurlijk wel gelijk. Maar zoals de reactie geschreven was klonk het alsof je zomaar alles van de tijdschrift goden zou moeten aannemen (die overigens over het algemeel alles behalve objectief, en vaak ook nog eens niet erg deskundig zijn, ook al hebben ze zoveel "ervaring").

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 04-10-2005 21:03 ]

Pagina: 1