Ik zit momenteel met 2 oude flatcables is mijn pc. Beide zijn 45cm (ongeveer toch) en 40 aderig. Op de ene zitten 2 optische stations en op de andere 1 hd.
De hd ondersteund Ultra-DMA 5 (100MB/s), de DVD brander Ultra-DMA 4 (66MB/s) en de CD-brander Ultra-DMA 2.
Op wikipedia heb ik ook nog het volgende gevonden:
Ik zou dus nieuwe kabels willen kopen en de eisen daarvoor zijn:
- langer zijn
- goede kwaliteit, 80 aderig
- hoge doorvoersnelheden ondersteunen zonder signaalverlies/verzwakking (tot UDMA 6 met 133MB/s)
- zelfde signaalsterkte en doorvoersnelheid behouden wanneer er 2 apparaten aan dezelfde kabel hangen (master en slave dan)
Ik weet dat er 3 formaten bestaan voor IDE kabels namelijk: 45cm, 60cm en 90cm. Nu vraag ik mij af dat bij de 90cm versie (of misschien zelfs de 60cm versie) de signaalsterkte al niet zodanig gaat verzwakken dat er problemen kunnen komen bij een instelling van UDMA 6 @133MB/s. Weet iemand hier een antwoord op of zijn er mensen met ervaringen hier omtrent??? 2 flatcables van 90cm en met een doorvoersnelheid van 133MB/s zou mooi zijn (en dan 2 apparaten erop, ik zou namelijk graag de optie van 2 hd's op 1 kabel willen behouden), maar is dit uberhaupt technisch wel haalbaar?? Als dit te betwijfelen is zal ik wel een stapje terugnemen naar 60 cm maar als 90cm zonder problemen doenbaar is, is dit zoveel te beter.
Bijkomende vraag: is er ook een maximale lengte voor flatcables voor floppy drives (Ik heb er nu een van een 50 tot 60 cm maar is rounded en ik heb 'flat' nodig)??
De hd ondersteund Ultra-DMA 5 (100MB/s), de DVD brander Ultra-DMA 4 (66MB/s) en de CD-brander Ultra-DMA 2.
Op wikipedia heb ik ook nog het volgende gevonden:
Nu ondervind ik (met mijn CM Stacker case met de modules achterstevoren erin zodat de fans rechtstreeks op het moederbord blazen) dat het nogal krap wordt met maar 45cm per kabel. Dus ik had graag wat langere kabels gehad, en dan ook 80-aderige zodat ze wat hogere doorvoersnelheden aankunnen.For most of ATA's history, ribbon cables had 40 wires, but an 80-wire version appeared with the introduction of the Ultra DMA/66 standard. The 80-wire cable provides one ground wire to each signal wire. This reduces the effects of electromagnetic induction between neighboring wires and enables the 66 megabyte per second (MB/s) transfer rate of UDMA4. The faster UDMA5 and UDMA6 standards require 80-conductor cables. This was done to reduce crosstalk. Though the number of wires doubled, the number of connector pins remains the same as on 40-conductor cables. The physical connections are identical between the two cable types (though obviously the connectors themselves are different to accomodate the different cable types).
Ik zou dus nieuwe kabels willen kopen en de eisen daarvoor zijn:
- langer zijn
- goede kwaliteit, 80 aderig
- hoge doorvoersnelheden ondersteunen zonder signaalverlies/verzwakking (tot UDMA 6 met 133MB/s)
- zelfde signaalsterkte en doorvoersnelheid behouden wanneer er 2 apparaten aan dezelfde kabel hangen (master en slave dan)
Ik weet dat er 3 formaten bestaan voor IDE kabels namelijk: 45cm, 60cm en 90cm. Nu vraag ik mij af dat bij de 90cm versie (of misschien zelfs de 60cm versie) de signaalsterkte al niet zodanig gaat verzwakken dat er problemen kunnen komen bij een instelling van UDMA 6 @133MB/s. Weet iemand hier een antwoord op of zijn er mensen met ervaringen hier omtrent??? 2 flatcables van 90cm en met een doorvoersnelheid van 133MB/s zou mooi zijn (en dan 2 apparaten erop, ik zou namelijk graag de optie van 2 hd's op 1 kabel willen behouden), maar is dit uberhaupt technisch wel haalbaar?? Als dit te betwijfelen is zal ik wel een stapje terugnemen naar 60 cm maar als 90cm zonder problemen doenbaar is, is dit zoveel te beter.
Bijkomende vraag: is er ook een maximale lengte voor flatcables voor floppy drives (Ik heb er nu een van een 50 tot 60 cm maar is rounded en ik heb 'flat' nodig)??
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2005 19:33 ]