Toon posts:

Nieuwe PC gekocht, zijn de prestaties goed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Er staat zoveel info over prestaties van processoren en geheugen dat ik er niet meer uitkom en dus maar zelf een topic aanmaak.

Heb sinds zaterdag het volgende systeem:
AMD Athlon 64 3500+ Venice 2200mhz (11x200)
Asus A8V moederbord
Corsair TWINX 1024 PC 3200 400mhz dual channel CL2
Nvidia Geforce 6800GT 256mb

Nu krijg ik met Everest Home Edition de volgende geheugenprestaties:
Geheugen leesprestaties : 5484 mb/s
Geheugen schrijfprestaties : 1630 mb/s
Geheugen vetraging : 50.7 ns

Zijn dit goede waardes voor bovengenoemd systeem ? Ik heb zelf het idee dat de schrijfprestaties wat te laag zijn, kan dit kloppen of is het normaal ?

Verder heb ik de CAS latency op 2-2-2-5 staan. Op de site van corsair word gezegd dan dit op
2.5-3-3-6 zou moeten staan voor AMD. Met memtest nog geen errors gehad. Kan ik dit zo laten of loop ik het risico dat het geheugen kapot gaat ?

Bjorn

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Je kan beter even met SiSoft Sandra de geheugenbandbreedte test doen, kan ik het beter vergelijken. Die is bovendien (naar eigen ervaring) nauwkeuriger en deze wordt ook vaker ter vergelijking gebruikt. Zolang memtest geen fouten geeft, kan het totaal geen kwaad om het geheugen op strakkere timings te zetten, zolang je het voltage niet veranderd. Draai ook eens 3Dmark05 om te kijken of de 3D-prestaties wel in orde zijn en evt. Hexus PiFast (ff googlen) voor de snelheid van het geheugen en de CPU. Die kun je vergelijken in het overclockingsforum (PiFast Challenge, staat misschien ook wel een downloadlink). Ook 3Dmark kun je daar vergelijken.

Verwijderd

Topicstarter
Oke thanks dan ga ik sisoft ff downloaden en draaien.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 00:15

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 20:18:
Oke thanks dan ga ik sisoft ff downloaden en draaien.
En de resulataten posten :?

Powered By C8H10N4O2

Verwijderd

Topicstarter
Nou dit kan niet goed zijn lijkt me. Heb 3dmark05 gedownload. Het is de free edition. Ik kan er verder niks aan aanpassen. Maar de score is 3399, dat lijkt me veeeeeeelst te laag. Of heb ik het mis ?

Met sisoft sandra de geheugen bandbreedte benchmark gedaan en de de volgende resulten :

RAM bandbreedte Int Buff'd iSSE2 4759mb/s
RAM bandbreedte Float Buff'd iSSE2 4771 mb/s

Verwijderd

3399 is idd wat aan de lage kant voor een 6800gt, welke driver versie gebruik je?

Verwijderd

Topicstarter
De drivers die ik gebruik zijn versie 71.24. Doe veel aan Flightsimulator 2004 en de latere versies geven bij mij problemen. Waar het aan ligt, kep geen idee.

Ik zal de laatste drivers nog weer ff downloaden en dan 3dmark05 weer ff opnieuw laten draaien.

Edit : Kan de voeding een probleem geven ? Er zit een Q-tec voeding in. Lees er verschillende verhalen over namelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2005 21:20 ]

Verwijderd

hm Q-Tec is idd een buttmerk O-) hoeveel watt Q-Tec??

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 21:32:
hm Q-Tec is idd een buttmerk O-) hoeveel watt Q-Tec??
Het werkt dus de voeding zal goed genoeg zijn..

Verwijderd

Topicstarter
De voeding is 450watt. Heb nu de laatste drivers van nvidia site gedownload en van VIA-tech de laatste chipset drivers voor de K8T800pro.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 00:15

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 21:35:
[...]
Het werkt dus de voeding zal goed genoeg zijn..
Daar ben ik het dus niet mee eens, een Q-teq voeding staat voor alles wat je niet wil in je PC. koop gewoon (als je het kunt betalen) een fatsoenlijke 500W voeding, dan weet je tenminste zeker dat het daar niet aankan liggen. Het probleem met Q-tek is namelijk, dat ze altijd alleen de piek spanning opgeven. En niet de normale belastbare spanning. Om het te testen, "weeg" maar eens een 500W voeding van een respectabel merk (Enermax, Coolermaster, B-Quiet, OCZ, of Thermaltake) in je handen .... (tegenover een Q-teq voeding) Je zult dan merken dat de gerenomeerde voedingen VEEL zwaarder zijn (heeft met stabilisatie te maken) en dus het opgegeven vermogen in idle stad kunnen leveren ......

Powered By C8H10N4O2

Verwijderd

Ja dat snap ik.
Ik ben zelf ook voor een goede voeding, maar hij heeft nou eenmaal een Qtec.
En ze prestaties liggen niet aan een voeding, en zolang die geen last heeft van reboots oid kan die gerust nog even wachten met een andere voeding ;)

En het was meer een reactie op dat de ts vroeg of het aan de voeding kon liggen en er een reactie kwam dat Qtec slecht is.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2005 22:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb net weer 3dmark05 gebruikt en de score is 4099. Kreeg wel een reboot net. Dus misschien toch maar een andere voeding erin.

Maar heeft dit ook effect op de rest van de PC ? Dus betere prestaties etc etc. ?

• The__Virus
Dat kan idd, omdat er minder/geen fouten worden gemaakt, die dus niet hoeven te worden verbeterd, wat dus weer CPU-tijd bespaart. En sowieso is het beter voor je systeem, je onderdelen gaan veel langer mee met een goede voeding. De schrijfprestaties kunnen beter, zet 1T in de BIOS aan ipv. 2T of zet 2T op disabled. Dit zal flink wat kunnen schelen, test daarna nog maar eens. Welke drivers draai je nu?

Verwijderd

Topicstarter
Drivers voor de videokaart zijn deze : 71.24, deze werkt bij mij het beste op FS2004. Latere drivers doen het juist minder.

Chipset drivers zijn deze : VIA Hyperion Pro version 500a

Weet je zo welke dat is welke ik op 1t kan zetten of disabelen ? Ik zie namelijk zo veel staan, TRC, TRRD, TWR, TWCL, TWR etc.etc.

• The__Virus
Er moet er één tussen staan met 1T of 2T (of soms ook T1/T2) in óf de naam óf de waarde. Als er meer staan (bijv. ook 3T) dan heb je de verkeerde te pakken ;).

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:17

neh

The__Virus schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 07:51:
Dat kan idd, omdat er minder/geen fouten worden gemaakt, die dus niet hoeven te worden verbeterd, wat dus weer CPU-tijd bespaart.
Hoewel een goeie voeding zeker belangrijk is in een systeem vind ik het in dit geval echt bullshit om het daarop te gooien. Je klets echt volledig uit de nek. Een PC is geen self-healing apparaat wat fouten detecteert en herstelt. Fouten resulteren in instabiliteit en niet in dramatisch performanceverlies.

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

Verwijderd

Topicstarter
Heb het gevonden, stond bij 2T command, deze heb ik op disabled gezet. Nu staat bij everest home edition "Command Rate 1T".

Heb nu de volgende waardes bij Sisoft Sandra met de geheugen bandbreedte test :

5712 mb/s
5658 mb/s

Dus bijna verhoogd met 1000 mb/s :P

Maar wat doen de TRC, TRRD, TWR precies dan ? Deze staan bij mij op auto.

• The__Virus
plork schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 20:12:
[...]

Hoewel een goeie voeding zeker belangrijk is in een systeem vind ik het in dit geval echt bullshit om het daarop te gooien. Je klets echt volledig uit de nek. Een PC is geen self-healing apparaat wat fouten detecteert en herstelt. Fouten resulteren in instabiliteit en niet in dramatisch performanceverlies.
Zwakke signalen kunnen zeker wel verbeterd worden, gewoon door de data opnieuw te versturen. Dat kost alleen tijd. Een pc hoeft niet direct instabiel te worden, ik had een 0% primestabiele pc (na 1 min al fouten) maar heeft nooit een crash of fout opgeleverd. Hij werd alleen naarmate ik verder ging trager, dat hoor je vaker. Ik denk dat het daaraan ligt. Zo trok ik een verband naar de voeding... Weet niet of het ook daadwerkelijk opgaat, maar het is een theorie...

• The__Virus
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 20:17:
Heb het gevonden, stond bij 2T command, deze heb ik op disabled gezet. Nu staat bij everest home edition "Command Rate 1T".

Heb nu de volgende waardes bij Sisoft Sandra met de geheugen bandbreedte test :

5712 mb/s
5658 mb/s

Dus bijna verhoogd met 1000 mb/s :P

Maar wat doen de TRC, TRRD, TWR precies dan ? Deze staan bij mij op auto.
Dat heeft dus iig goed geholpen :D. Die andere dingen kun je in de FAQ vinden. Kun je beter niet aanzitten, heeft weinig effect en leidt alleen maar tot meer instabiliteit. Hoe doet de rest van de benchmarks het nu?

Verwijderd

Topicstarter
Oke thanks, dan laat ik dat zo staan.

Haalde net met 3dmark05 een score van 4042. Denk dat dit nog wel hoger kan worden als ik mijn videokaart, Aopen Aeolus 6800gt 256MB, iets ga overklokken. Iemand tips of eigen ervaringen ?
Pagina: 1