[Versterker] Impedantie / Watts etc. hellup!

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderhawk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-06 11:28
Hallo,

Ik heb vanmiddag mijn versterker weggebracht met de mededeling dat deze te licht was. Nu ging die verkoper mij een heel verhaal vertellen over impedantie en watts en RMS en weet ik veel. Maar ik heb niet zo heel erg veel verstand van zaken, en moet toch redelijk snel beslissen. Vandaar dat ik even de hulp van de mede-tweakers wou inschakelen.

Wat ik heb:

SkyTec 2x300W boxen
Specs:

Max Power: 300 Watts each
Woofer: 38cm 15"
HF Unit: High Compression Horn
Connectors: Binding Post & 6.3mm 1/4" Jack
Impedence: 8ohm
Frequency range: 30Hz - 20Khz
SPL: 92dB
Dimensions: 470 x 425 x 660mm
Weight: 20kg
SkyTec TEC 6200 versterker.
Specs:

Impedance at output power 4 Ohms
Signal/noise ratio 90 dB
Width 48.2 cm
Depth 33 cm
Output power per channel 100 Watts
Number of channels 2 channels
Input connections Phono x 1
Height 8.8 cm
Weight 10 kg
Deze versterker is dus niet sterk genoeg. Continu gaat het Clip lampje branden, en dat is dus niet gezond. Tevens deelde de verkoper mij mede dat SkyTec niet zo'n geweldig merk is. In hoeverre is dat waar?

Nu heeft de verkoper mij deze aangeraden:

JB VX-700 2x350W RMS 4 Ohm / 2x200W RMS 8 Ohm
Specs:

Power Stereo 4 Ohm : 2x 110W RMS
Power Stereo 8 Ohm : 2x 65W RMS
Power Bridge 8 Ohm : 1x 220W RMS
Power Parallel 2 Ohm : 1x 220W RMS
Freq. Resp. (+/-1,5dB) : 10 - 50.000 Hz
Input Sensitivity : 0,77V / 26dB / 1,4V
Input Impedance : 20 kOhm
S/N Ratio : > 85 dB
Damping Factor : > 150
Slew Rate : 40V / uS
Weight : 7,5 kg
Dimensions (mm) : 44/H x 483/W x 320/D (19''/1U)
Nu zij de verkoper in de winkel dat deze versterker bij 8 Ohm ofzo 250W leverde. Maar verderop staat dit:

Tecnische Specificaties

Power Stereo 4 Ohm : 2x 110W RMS
Power Bridge 8 Ohm : 1x 220W RMS
Power Parallel 2 Ohm : 1x 220W RMS

Hoe zit dit nou in ****-naam allemaal? Hoeveel kan ik nu werkelijk uit mijn boxen halen met deze nieuwe? En hoeveel verschil is dat met die oude?

Ik dank U hartelijk! (En ja ik heb al een hoop gegooglet, maar ik ben geen natuurkunde-wetenschapper:P)

[ Voor 54% gewijzigd door Thunderhawk op 04-10-2005 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Je boxen gaan niet zo hard omdat je versterker 2x100Watt @ 4 Ohm kan leveren, bij 8 Ohm zakt deze nog aardig wat in. Deze versterker is idd aan de kleine kant voor je boxen (tja ligt er ook aan hoe hard je wilt natuurlijk). Maar wat reserve is mooi meegenomen.

Vermogen wordt in ikweetniethoeveel soorten omschreven, neem dit altijd met een korrel zout! (ook van de verkoper natuurlijk).

Aangezien ik dit lees:
Denk ik dat die vermogens van die 2x200 watt onzinvermogens zijn en dat die 2x65 watt het echte vermogen is. Die 250 watt van die verkoper is zowiezo teveel blijkt.

Om "hard" te kunnen spelen is de gevoeligheid (rendement van je speakers zeg maar, zoveel vermogen stop je erin, zoveel geluid komt eruit) net zo belangrijk als het vermogen van je versterker. Heb je speakers met een hoge gevoeligheid, dan heb je een kleine versterker nodig etc.

Om maar samen te vatten:
Ik zelf DENK dat die nieuwe versterker weinig verschil gaat uitmaken, tenminste als we de onderste specs gaan geloven (de meest waarschijnlijke lijkt me).

Iets van 2x150 Watt @ 8 Ohm zal je wel wat aan hebben lijkt me. Let op dat jij in jou geval niets hebt aan het vermogen @ 4 Ohm van een versterker.

Trouwens, zijn het echt flinke boxen wat je hebt dan? Want 300 Watt voor je boxen is ook veel hoor!

Hopelijk heb ik je wat geholpen :)

[ Voor 5% gewijzigd door JuuL20 op 04-10-2005 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderhawk
Ik weet niet hoe snel je gereageerd hebt, maar ik heb nog wat dingen verandert, de specs van de onderste verkerster had ik daarnet per ongeluk bij de SkyTec versterker staan, alles klopt nu verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Die 2x65W @ 8 Ohm staat er nog steeds hoor :)
Een fatsoenlijke zware versterker gaat je wel aardig wat geld kosten hoor. Miss is marktplaats een id?

Let ook op dat de Signal to Noise ratio (S/N) een stuk beter is bij de versterker die je nu hebt dan bij de versterker die is aangeboden. Het lijkt dat je idd leuke boxen hebt maar je versterker gewoon te weinig vermogen kan leveren.

[ Voor 45% gewijzigd door JuuL20 op 04-10-2005 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderhawk
Jawel Juul, alleen ik moet wel weten wat ik moet hebben. Wat moet ik nou hebben om in ieder geval tot 250Watt te komen? Dan heb ik nog maar 50Watt reserve voor pieken zullen we maar zeggen.

Tevens staat er dit: JB VX-700 2x350W RMS 4 Ohm / 2x200W RMS 8 Ohm
Dan denk ik dus 200Watt per speaker. Want mijn speakers zijn toch ook 8 Ohm?!

[ Voor 29% gewijzigd door Thunderhawk op 04-10-2005 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jouw speakers zijn 300watt max. Dit zal grof genomen zo'n 150watt RMS bedragen. Doe dat maal 1,5 en je zit op het vermogen wat je qua versterker nodig hebt. Als voorbeeld van een goede optie: http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderhawk
Wat is bridge power trouwens? Is dat van toepassing op mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Zompy schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 19:12:
Jawel Juul, alleen ik moet wel weten wat ik moet hebben. Wat moet ik nou hebben om in ieder geval tot 250Watt te komen? Dan heb ik nog maar 50Watt reserve voor pieken zullen we maar zeggen.

Tevens staat er dit: JB VX-700 2x350W RMS 4 Ohm / 2x200W RMS 8 Ohm
Dan denk ik dus 200Watt per speaker. Want mijn speakers zijn toch ook 8 Ohm?!
250 Watt is ERG veel hoor!! Vergis je niet. Je hebt nu een watt of 60 @ 8 Ohm.
En ik zou die technische specificaties maar geloven hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Zompy schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 19:14:
Wat is bridge power trouwens? Is dat van toepassing op mij?
Dan sluit je 1 speaker aan en gebruik je beide kanalen van je versterker hiervoor. Is niet van toepassing dus.

Het gewicht van een versterker kun je ook wel een beetje als maatstaaf gebruiken van het vermogen. (Tenzij het een schakelende, klasse D/T bijv, versterker is :P)

[ Voor 23% gewijzigd door JuuL20 op 04-10-2005 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JuuL20 schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 19:19:
[...]

250 Watt is ERG veel hoor!! Vergis je niet. Je hebt nu een watt of 60 @ 8 Ohm.
En ik zou die technische specificaties maar geloven hoor.
Dat is slechts 6 dB meer... Het is wat, maar niet overdreven veel meer.

Nu speel je op grofweg 107 dB, je gaat dan naar 113. Is leuk, maar verwacht geen oorverdovende herrie. In een "fatsoenlijke" disco worden toch niveaus van 120 dB+ behaalt. Of dit goed voor je is of niet, laat ik even in het midden.

Voor 120 + dB heb je, met jouw speakers, stel dat je dan de maximale uitslag van je speakers nog niet hebt overschreden, 1000W+ nodig.

Bedenk je dus goed of het je allemaal wel waard is, of dat je beter een set nieuwe PA speakers kan halen met een hoger rendement (100 dB+ @ 1W).
Lees hiervoor ook de FAQ even door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
tja de boxen zijn MAX 300W, een beetje goede 15" woofer kan makkelijk "echte" 200W verdragen, en sommige nog wel meer.
Winkels geven geen goede gegevens , ze meten in euro's en winkel watts.

Een beetje goede versterker van 2x200W weegt minimaal 20KG dus... een versterkertje van 7 of 8 KG is nix.
En kost ook wel wat, een 2de hands leuke iets oudere versterker van ebay oid kan best goed zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door cruger op 04-10-2005 19:39 ]

Tweak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderhawk
Allereerst wil ik ff zeggen dat ik alle (snelle) reacties geweldig vind!

Maar ik moet er helaas ook ff bijmelden, dat 't me een beetje begint te duizelen. Plague begint over dB's te praten en stelt voor om mijn SPEAKERS te vernieuwen in plaats van mijn versterker, een ander zegt dat ik op het gewicht moet letten, en de volgende zegt dat mijn speakers 150Watt RMS zijn, dat x1.5 (=225W) heb ik nodig.

Vandaar dat het me duizelt. Ik snap dat er niet 1 duidelijk antwoord voor handen is, maar dit is voor mij niet meer te begrijpen (met alle respect voor jullie uitleg, eerlijk waar).

Mijn ervaring is gewoon dat wat ik nu had is te weinig. Ik snap dat dit dus effectief 60Watt ongeveer is wat ik eruit haalde. Ik weet niet echt wat ik me moet voorstellen bij 250Watt of iets dergelijks. Je kan dit wel met discotheken gaan vergelijken etc. maar als je eenmaal op de plek staat waar je daadwerkelijk speelt, dan is het toch weer anders dan het leek.

Ik speel dus in een band als toetsenist, en daarbij moet ik dus de drummer overstemmen, gebleken is dat dat met de 60Watt wel lukt opzich, maar dat ie dan continu gaat clippen. Waar ik op uit ben is gewoon dat ik ruimschoots voldoende heb, en als ik er 250Watt effectief uit kan halen, dan weet ik zeker dat het snor zit.

Hierboven heeft _Ferry_ een suggestie gedaan voor een versterker. Is deze wat ik wil? Of zitten hier weer addertjes onder het gras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 22:04

voodooless

Sound is no voodoo!

_ferry_ schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 19:12:
Jouw speakers zijn 300watt max. Dit zal grof genomen zo'n 150watt RMS bedragen. Doe dat maal 1,5 en je zit op het vermogen wat je qua versterker nodig hebt. Als voorbeeld van een goede optie: http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11479
Waar haal je die onzin vandaan :?

Het geval van de TS is gewoon duidelijk: Ding heeft een veel te zwakke voeding en een te lage spanning. Zodoende gaat ie idd snel clippen bij 8 Ohm speakers. Maar met 92 dB speakers moet je met 30 W al heel wat herri kunnen maken eigenlijk...

[ Voor 25% gewijzigd door voodooless op 04-10-2005 20:02 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderhawk
Het maakt ook behoorlijk wat herrie, maar 't is niet genoeg. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Koop dan idd gewoon een echt degelijke amp. 100 to 150 echte RMS Watts (bij twee kanalen) is echt wel voldoende. Let er ook vooral op hoeveel vermogen de amp uit het lichtnet kan trekken. is dat minder dan het vermogen van alle amps samen => laat maar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderhawk
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11477
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=12532

Zijn dit dan goeien?

[ Voor 39% gewijzigd door Thunderhawk op 04-10-2005 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Volgens de specs kan die 1380 W uit het lichtnet tekken. Dat zou zat moeten zijn. Specs zien er verder wel aardig uit voor het geld, of het echt wat is weet ik zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderhawk
Beiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

de 2e een half A minder, maar nog steeds zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderhawk
Ik denk dan dat ik die DAP Paladium in huis haal. Bij de reviews van die site zijn ze er heel erg over te spreken.

Ik wil iedereen bedanken die mij geholpen heeft met de nodige info!!! DAP for the win!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11193

De hoeveelheid herrie uit je speakers wordt uitgedrukt in decibellen. Dit is een logaritmische schaal wat inhoud dat 3dB meer herrie ongeveer 2x zo hard is.

Verder heb jij 8ohm speakers. Waar je dus op moet letten is dat je een versterker zoekt met genoeg vermogen op 8ohm. Die nieuwe versterker heeft hier dus 65W per speaker.

Over het gewicht van een versterker kan ik het volgende zeggen. Een versterker gebruikt een transformator om van 220V naar aan lager voltage om te zetten. Deze transformatoren worden groter (en omdat ze van metaal zijn, een stuk zwaarder) naarmate het vermogen (aantal Watts) stijgt. Versterkers met grotere vermogens zullen dus een stuk zwaarder zijn dan versterkers met minder vermogen.

Het zogenaamde clippen komt vaak voort uit een te zwakke voeding (en vaak transformator). Transformatoren zijn niet goedkoop en hier wordt dan vaak ook op bezuinigt.

Om optimaal van je speakers gebruik te kunnen maken zou ik een versterker met min 150 W per kanaal op 8ohm kiezen. De meeste versterkers kunnen meer vermogen leveren als er 4ohm speakers zijn aangesloten en met dit vermogen word dan ook vaak geadverteerd. In de winkel kun je gerust vragen naar de handleiding waar vaak de exacte waarden instaan. Nu je weet (dat hoop ik dan) waar je op moet letten zul je de juiste informatie hierin wel kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Roys, zover waren we al gekomen ;) Toch bedankt voor de iets uitgebreidere uitleg. Overigens kan een dikke amp ook een lichte (kwa KG's) voeding hebben als het een geschakelde is.

[ Voor 77% gewijzigd door voodooless op 04-10-2005 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderhawk
Hey Deepspace, zou je nog even op ICQ kunnen komen? Ik heb nog een paar kleinere vragen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Anoniem: 11193 schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 20:31:
De hoeveelheid herrie uit je speakers wordt uitgedrukt in decibellen. Dit is een logaritmische schaal wat inhoud dat 3dB10dB meer herrie ongeveer 2x zo hard is.
[...]
3dB meer output uit de speakers is wel 2x zoveel vermogen erin.
deepspace schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 20:36:
Roys, zover waren we al gekomen ;) Toch bedankt voor de iets uitgebreidere uitleg. Overigens kan een dikke amp ook een lichte (kwa KG's) voeding hebben als het een geschakelde is.
absoluut, heb eens ooit ergens een pagina gezien van een dude die een zieke 1kW amp had van die zo'n 500gr woog :)

[ Voor 53% gewijzigd door Arjan op 04-10-2005 21:00 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:06

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Atgast schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 20:59:
[...]
3dB meer output uit de speakers is wel 2x zoveel vermogen erin.
...
3dB luider is wel degelijk 2x zo luid, alleen voor het gevoel is het niet zooooveel luider, dat komt door het grote bereik dat ons gehoor heeft: We kunnen een naald horen vallen, maar het geluid van een dragrace verdragen en dat is zo ongelofelijk veel luider.

Verder vraag ik me af voor jouw toepassing een stereo wel nuttig/handig is... Kun je niet beter 1 PA ding hebben die je makkelijk kunt meeslepen enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17926

Nee, 3dB erbij is een verdubbeling van het vermogen. 2 keer zo hard of luid is toch echt 10dB erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zompy schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 20:58:
Hey Deepspace, zou je nog even op ICQ kunnen komen? Ik heb nog een paar kleinere vragen. Bedankt!
Vandaag overwerken, zal dus wat later worden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderhawk
Ja acheraf misschien wel :P Maar heb nu al 2 speakers, dat increased wel de Pats-factor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

[OT]
Anoniem: 17926 schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 21:58:
Nee, 3dB erbij is een verdubbeling van het vermogen. 2 keer zo hard of luid is toch echt 10dB erbij.
wat ik zei, voor je gevoel verdubbelde "luidheid" is 10dB. 3dB meer is verdubbeling van vermogen/intensiteit/geluidssterkte. Toch echt. ;)
Loudness is not simply sound intensity!
Sound loudness is a subjective term describing the strength of the ear's perception of a sound. It is intimately related to sound intensity but can by no means be considered identical to intensity. The sound intensity must be factored by the ear's sensitivity to the particular frequencies contained in the sound. This is the kind of information contained in equal loudness curves for the human ear. It must also be considered that the ear's response to increasing sound intensity is a "power of ten" or logarithmic relationship. This is one of the motivations for using the decibel scale to measure sound intensity. A general "rule of thumb" for loudness is that the power must be increased by about a factor of ten to sound twice as loud. To more realistically assess sound loudness, the ear's sensitivity curves are factored in to produce a phon scale for loudness. The factor of ten rule of thumb can then be used to produce the sone scale of loudness. In practical sound level measurement, filter contours such as the A, B, and C contours are used to make the measuring instrument more nearly approximate the ear.

[ Voor 6% gewijzigd door Initial G op 04-10-2005 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17926

Initial G schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 22:09:
[OT]

[...]

wat ik zei, voor je gevoel verdubbelde "luidheid" is 10dB. 3dB meer is verdubbeling van vermogen/intensiteit/geluidssterkte. Toch echt. ;)

[...]
Nu verzanden we in een taalkundige discussie. luidheid is wat je waar kan nemen, vermogen kan je meten. Het komt er in ieder geval op neer dat je met een paar watt extra niet veel meer geluid zal waarnemen omdat je voor je gevoel dus 10dB een verdubbeling van geluid is, (voor de één 9dB voor de ander 11,5dB) en je met 2 keer zoveel vermogen slechts 3dB er bij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Anoniem: 17926 schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 22:17:
[...]

Nu verzanden we in een taalkundige discussie. luidheid is wat je waar kan nemen, vermogen kan je meten. Het komt er in ieder geval op neer dat je met een paar watt extra niet veel meer geluid zal waarnemen omdat je voor je gevoel dus 10dB een verdubbeling van geluid is, (voor de één 9dB voor de ander 11,5dB) en je met 2 keer zoveel vermogen slechts 3dB er bij krijgt.
je hebt ook gelijk idd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderhawk
deepspace schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 21:59:
[...]

Vandaag overwerken, zal dus wat later worden :/
Word dat nog voor 12-en ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Vast niet :'(. Maar heb vooral niet teveel haast, dit soort dingen moet je gewoon rustig uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderhawk
Ik heb wel even de tijd, de versterker die ik eerst wou kopen valt nu definitief af. Hij had daarvan nog 2 op voorraad in de aanbieding. Vandaar dat ik dus graag snel wou belissen, maar aangezien deze nu off the list is, heb ik wel even de tijd.
Pagina: 1